Eerste ervaring met D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor martybr » do sep 28 2017 10:40 am

Ad, dat is het risico als je iets als eerste wilt hebben. Dan loop je de kans dat je moet wachten omdat tig anderen hetzelfde idee hadden ;)

Ik kan mij niet voorstellen dat Nikon nu denkt van “Haha, Ad kan nu lekker niet spelen met z’n nieuwe D850”. Reacties als dat je ‘m nu ook niet meer hoeft vindt ik persoonlijk ook vreemd, een nieuwe body koop je immers voor een paar jaar en niet een paar weken.

Al met al, erg vervelende situatie en ik snap je frustratie. Denk maar dat je over een tijdje heel lang kan gaan genieten van je mooie nieuwe aanwinst! Hopelijk kijk je dan terug met in gedachte “Heb ik mij daar nou zo druk over gemaakt?”
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor RVK » do sep 28 2017 10:46 am

Direct nadat ik de D850 kreeg (misschien is krijgen niet het juiste woord, je tikt toch EUR 3800 af) heb ik hem gebruikt voor het fotograferen van paarden springen.

Uiteraard de gebruiksaanwijzing niet gelezen, ingesteld op af-c D 25, 70 opnamen gemaakt met ISO 800, 70- 200 F 2.8, op F 5.6 en A stand. (mooi weer met veel zon).
Resultaat 70 scherpe foto's

Vorige week ook paarden springen maar dan binnen, slecht ongelijkmatig licht en veel stof.
Ca. 60 opnamen maar nu toch 10 onscherpen waarbij opviel dat bij een serie ( Ch) de eerste opname niet scherp was maar de rest wel.

Volgende keer zal ik eens D 72 of D 153 proberen en zien of dat beter gaat.

Met de D750 schoot ik altijd GrP en dat ging vrij goed.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » do sep 28 2017 11:02 am

Aandachtspunt bij AF GRP is dat alle af-punten gelijkwaardig zijn. Dat wil dus zeggen dat een willekeurig punt voor de scherpstelling kan zorgen OP HET DICHTSTBIJZIJNDE PUNT.

Dit in tegenstelling tot AF5/9/25/72/153 waarbij het middelste af punt leidend is en alleen wanneer daarmee geen lock verkregen wordt de andere punten meetellen. (De andere punten worden ook gebruikt om een "voorspelling" te doen over de beweging van het onderwerp, maar dat terzijde).

Het verschijnsel dat de eerste opname niet scherp is en de daarop volgende wel kan met de snelheid van het objectief te maken hebben, niet zozeer met de snelheid van de camera.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor rovinge » do sep 28 2017 4:12 pm

Steve Perry heeft een aardig (digitaal) boek "The secretes of the Nikon AF systems" waar goed de verschillende systemen (camera bodies) worden beschreven en waarin ook het gedrag van dat AF-systeem van verschillende bodies kunnen verschillen.

Terzijde op AF5/9/25/72/153: het D5 en D850 AF systeem met Continuous Dynamic AF gebruikt de primaire en secundaire AF punten anders dan de voorgangers D4(s) en D3(s)... Met een D5 en D850 moet je zoveel mogelijk het primair AF-punt op het onderwerp houden; de secundaire AF-punten werken ook maar de camera pakt na een/twee seconden het primaire punt weer voor scherpstelling (in tegenstelling tot D4(s) waar je het onderwerp in de secundaire scherpstelpunten kan houden). Einde terzijde. Dit komt bijvoorbeeld uit dat boek van Steve Perry.

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Tzigane » vr sep 29 2017 10:11 am

"De lichamelijke afscheidingen van het Nikon AF system"? :D

Snap dat het een tikfout is maar ik moest er even hartelijk om lachen. Wij fotografen blijven visueel denkers natuurlijk. :P
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor RenéR » ma okt 02 2017 3:22 pm

Is er inmiddels al een SPORTfotograaf (bij voorkeur voetbal of hockey) die praktijkervaring met de AF van de D850 heeft?
AF Focus Tracking (3D tracking) gebruik ik op zich eigenlijk nooit, maar gewoon AF-C met 9 of 21 focusvelden.
Reviewfilmpje van Jared Polin bij motorcross stemde mij weer wat beter, maar ben er nog niet 100% uit.
AF schijnt wel beter te zijn dan die van de D4 :)
Hoor graag van jullie ! Alvast bedankt
RenéR

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » ma okt 02 2017 4:28 pm

Bekende van mij heeft een voetbalwedstrijd gefotografeerd.
Was in de avond met deels regen en kunstverlichting.

http://www.achterhoekfoto.nl/viewer/5972/de-graafschap-fc-emmen

Ik heb zelf vliegende volgens gefotografeerd en nog wat ander bewegend grut. Ging prima. Ben zoals gezegd ook een D3s gewend en merk geen verschil onder "normale" omstandigheden.

De AF van de 850 is niet zo dramatisch als men het soms doet voorkomen hoor.

En je noemt zelf al dat de AF beter schijnt te zijn dan de D4. Waar hebben we het dan nog over?
Bij twijfel rest dan alleen nog een D5 toch?
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor RenéR » ma okt 02 2017 4:41 pm

Dit filmpje stelde mij ook al gerust : https://www.youtube.com/watch?v=d9BmTh2gj18
En dat de AF beter is dan de D4 zeggen sommigen (heb het zelf niet getest)
En foto's van Henk zien er voor een avondwedstrijd en regen (dus hoge ISO-waardes) nog goed uit!
RenéR

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ad B » di okt 03 2017 10:01 am

Ad B schreef:
Ad B schreef:Hoi,
Ad B schreef:Hoi,

Mijn eerste ervaringen zijn onderweg...
Nou ja, net besteld.
Bij Foto de Vakman, Dirk zei dat ie Donderdag zou arriveren...
Wat zullen de nageltjes kort worden...

Helaas, vandaag niets geleverd... damn...
Moet nóg een week wachten...geen sterk punt van me...
M'n nageltjes zijn bijna kort en dan? Vingers...?
Dan maar aan d'n drank.

Verd... weer een week verder, nog steeds niks uitgeleverd, damn.
Lekker hoor, Nikon.
Dit is toch wel de laatste keer dat ik zoiets op deze manier op zo'n (wellicht te vroeg) moment aanschaf.
Als dit dan nog veel langer gaat duren, dan geef ik m'n portie maar aan fikkie... dan wil ik 'm niet meer.
'Kzal me eens inschrijven voor die jubileumdag van Nikon, volgend weekend. Kijken of ik ook m'n beklag kan doen.
Damn, dat wachten is niks voor mij. :huh:

Nikon Nederland communiceert totaal niet met z'n dealer en/of met mij, klantvriendelijkheid...(???) :silent:
Tegen de dealer houden ze hun lippen stijf op elkaar, op hun Facebooksite schrijven ze dat "ze er geen zicht op hebben".
Met een verwachtte levertijd van 1 à 2, misschien 3 weken, heb ik er geen probleem mee om een factuur voorruit te betalen.
De dealer is een betrouwbare winkel.
Maar toch... Als een andere dealer, nú, op zijn site een levertijd van 3 à 4 weken aangeeft... :oohh: da's over m'n grens.
Dat pik ik niet. :evil:
Ik heb bij de dealer nu kenbaar gemaakt dat, mocht de levering op het eind van de week niet gelukt zijn, het bedrag weer op mijn rekening gestort moet worden.
Er kan in ál die weken wel iets desastreus met die winkel gebeuren.
Dit heb ik ook op de Facebooksite van Nikon Nederland vermeld.
Door het totaal af laten weten op het gebied van communicatie door Nikon Nederland (naar mij én de dealer), verknallen zij míjn voorpret.
Dat voelt zeer onprettig... ik ben geen nummer, ik ben een mens, wellicht een klant :roll: !
Oh ja, ik sta toch 2e op de lijst van de 2e levering bij de dealer... In de US genieten ze reeds van hun derde levering, de vierde komt er volgende week alweer!

Dus voor mij nóg steeds geen ervaring met de D850... Misschien strandt ie wel met de haven in zicht...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » di okt 03 2017 10:15 am

Heb je wel eens een auto besteld, een huis gekocht of misschien "maar" een meubelstuk?

Geduld of anders met een gevulde portemonnee alle winkels af..
Laatst gewijzigd door w.wind op wo okt 04 2017 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor JvdKooij » di okt 03 2017 10:51 am

Ad B schreef:Nikon Nederland communiceert totaal niet met z'n dealer en/of met mij, klantvriendelijkheid...(???) :silent:
Tegen de dealer houden ze hun lippen stijf op elkaar, op hun Facebooksite schrijven ze dat "ze er geen zicht op hebben".
Met een verwachtte levertijd van 1 à 2, misschien 3 weken, heb ik er geen probleem mee om een factuur voorruit te betalen.
De dealer is een betrouwbare winkel.
Maar toch... Als een andere dealer, nú, op zijn site een levertijd van 3 à 4 weken aangeeft... :oohh: da's over m'n grens.
Dat pik ik niet. :evil:
Ik heb bij de dealer nu kenbaar gemaakt dat, mocht de levering op het eind van de week niet gelukt zijn, het bedrag weer op mijn rekening gestort moet worden.
Er kan in ál die weken wel iets desastreus met die winkel gebeuren.
Dit heb ik ook op de Facebooksite van Nikon Nederland vermeld.
Door het totaal af laten weten op het gebied van communicatie door Nikon Nederland (naar mij én de dealer), verknallen zij míjn voorpret.
Dat voelt zeer onprettig... ik ben geen nummer, ik ben een mens, wellicht een klant :roll: !
Oh ja, ik sta toch 2e op de lijst van de 2e levering bij de dealer... In de US genieten ze reeds van hun derde levering, de vierde komt er volgende week alweer!

Dus voor mij nóg steeds geen ervaring met de D850... Misschien strandt ie wel met de haven in zicht...


Nikon Nederland heeft dan ook helemaal geen overeenkomst met jou, die overeenkomst is tussen jou en de winkel.
Zeer waarschijnlijk heeft trouwens Nikon Nederland ook helemaal geen zicht wanneer er nu wat geleverd gaat worden.

overigens vraag ik me af waarom je de factuur vooruit betaald, dat zou ik dus nooit doen.
de markt in Nederland willen vergelijken met de markt in US lijkt me ook een beetje appels en peren en zo....
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ad B » di okt 03 2017 10:53 am

imaginary_nl schreef:
Heb je wel eens een auto besteld, een huis gekocht of misschien "maar" een meubelstuk?

Geduld of anders met een gevulde portemonnee alle winkels af..

Zeker's... allemaal... huis, keuken, badkamer, auto, motor, andere camera's, meubels... zeg 't maar...
HET grote verschil... communicatie.
Dan wordt er wél gecommuniceerd over de levertijd.
(En ik heb ook ooit een meubelstuk ná de beloofde 5,5 week en na een officiële waarschuwing, afgezegd.)
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ad B » di okt 03 2017 11:03 am

JvdKooij schreef:
Nikon Nederland heeft dan ook helemaal geen overeenkomst met jou, die overeenkomst is tussen jou en de winkel.
Zeer waarschijnlijk heeft trouwens Nikon Nederland ook helemaal geen zicht wanneer er nu wat geleverd gaat worden.

overigens vraag ik me af waarom je de factuur vooruit betaald, dat zou ik dus nooit doen.
de markt in Nederland willen vergelijken met de markt in US lijkt me ook een beetje appels en peren en zo....

Waarom zou Nikon Nederland niet weten wat wanneer naar een dealer gestuurd zal gaan worden?
Het is toch hún bedrijf, hún materiaal??
Bij een kleine levertijd is dat voorruit betalen het gemakkelijkst. Je hoeft je max pinbedrag niet eenmalig te verhogen b.v..
Appels en peren...? :think: Onzin. 1 productieland, 2 uitleverlanden, 2 vliegtuigen (elk de goede kant in...) en uitleveren maar.
Dan heb ik 't nog niet over een slordige €350 prijsverschil...$3300 vs €3140 ex btw
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor JvdKooij » di okt 03 2017 11:26 am

geen idee hoe precies de logistiek van Nikon opgezet is maar als Nikon Nederland niet weet wanneer ze iets binnen krijgen, kunnen ze dat de dealer/winkel ook niet laten weten. Waarschijnlijk worden de camera's na binnenkomst meteen doorgestuurd dus tussen bevestiging dat de camera's geleverd gaan worden en daadwerkelijke levering zal niet veel tijd zitten.

dat vooruitbetalen is dus gewoon een keuze voor gemak, persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen met dit soort bedragen, maar goed.

als jij denkt dat de markt in Nederland net zo belangrijk is voor Nikon als de markt in de US, veel succes, maar dat gaat echt wel om heel andere aantallen.
Laatst gewijzigd door w.wind op wo okt 04 2017 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijder
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor palindroomreinier » wo okt 04 2017 4:10 pm

Belgium Digital moest ook al die klaagzang aanhoren/lezen!

Oorspronkelijk geplaatst door adrie
Hoi,




Nikon Nederland communiceert totaal niet met z'n dealer en/of met mij, klantvriendelijkheid...(???)
Tegen de dealer houden ze hun lippen stijf op elkaar, op hun Facebooksite schrijven ze dat "ze er geen zicht op hebben".
Met een verwachtte levertijd van 1 à 2, misschien 3 weken, heb ik er geen probleem mee om een factuur voorruit te betalen.
De dealer is een betrouwbare winkel.
Maar toch... Als een andere dealer, nú, op zijn site een levertijd van 3 à 4 weken aangeeft... da's over m'n grens.
Dat pik ik niet.
Ik heb bij de dealer nu kenbaar gemaakt dat, mocht de levering op het eind van de week niet gelukt zijn, het bedrag weer op mijn rekening gestort moet worden.
Er kan in ál die weken wel iets desastreus met die winkel gebeuren.
Dit heb ik ook op de Facebooksite van Nikon Nederland vermeld.
Door het totaal af laten weten op het gebied van communicatie door Nikon Nederland (naar mij én de dealer), verknallen zij míjn voorpret.
Dat voelt zeer onprettig... ik ben geen nummer, ik ben een mens , wellicht een klant !
Oh ja, ik sta toch 2e op de lijst van de 2e levering bij de dealer... In de US genieten ze reeds van hun derde levering, de vierde komt er volgende week alweer!

Mmmm, nog effe m'n handtekening hieronder aanpassen...

Overdrijf je nu niet een klein beetje Adrie ?
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1107


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten