D500 en 70-200 f2.8 VR

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Skandi » do sep 28 2017 12:08 pm

Hallo,
Deze week heb ik de D500 body aangeschaft.
Intussen wat plaatjes geschoten met de 70-200 f2.8 VR er op, van voornamelijk schepen, en zie toch onscherpte op de foto`s. Voornamelijk rond de hoeken.
In de winkel een hele uitleg gehad over chromatische aberratie en dus een advies om ook m`n optiek te vernieuwen.
Er werd uitgelegd dat een camera upgrade (vorige was een D300) vaak ook een nieuw objectief betekend. Door de nieuwe technieken en vele pixels worden er
meer lensfouten ontdekt door de camera en krijg je dit resultaat.
Met AF fine tuning al geprobeerd de lensfouten te corrigeren maar dit geeft niet veel beter resultaat.
Nu ben ik niet zo`n technisch onderbouwde fotograaf dus zou graag jullie mening eens horen.
Zou bv de 70-200 f4 een betere optie zijn?
Bvd.
Skandi

Forumlid
Berichten: 7


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor John Jansen » do sep 28 2017 1:30 pm

wat zijn je instellingen van de foto's kijk daar eerst maar eens naar, met welk diafragma heb je de foto's geschoten, sluitertijd iso waarde etc etc. . Ik heb de D500 ook gehad en in het begin ook problemen met scherpte . De lens calibratie van de camera werkt m.i. niet goed genoeg, CC is een oplossing en een licht sterke lens inleveren tov een minder licht sterk objectief is zeker geen optie.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor martybr » do sep 28 2017 1:56 pm

De 70-200mm VR1 is een objectief geschikt voor fullframe. Als je daar op een crop camera nog last hebt van onscherpte in de hoeken dan zou ik het eerder zoeken in hoe je het gebruikt. AF fine tune automatisch via de camera werkt niet altijd even fijn, daarbij dien je dat ook te doen op het aantal mm en afstand wat je normaal ongeveer gebruikt. Doe de meting ook een paar keer achter elkaar en pak het gemiddelde van de uitkomsten. Wellicht is het meest handige om dit een keer te laten doen bij bijvoorbeeld Chipclean of een andere bedrijf wat dit uit kan voeren voor je. Die hebben de middelen en kennis hiervoor (of je moet iemand kennen die je daarbij kan helpen). Ga je toevallig naar het jubileum event van NCN in oktober? Dan kan je het spul ook eens meenemen, er zijn daar genoeg mensen die je ermee kunnen helpen.

Als het daarna nog steeds een probleem vormt kan je altijd nog even gaan kijken naar een nieuw objectief.
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor ATOR » do sep 28 2017 2:43 pm

AF finetune helpt alleen om de scherpte op de juiste plaats te krijgen, dus niet voor of achter de plek waarop je focust. Het maakt een objectief niet scherper en verandert niets aan onscherpe hoeken, chromatische aberraties en andere lensfouten.

Als de scherpte op de juiste plek ligt dan zou je wel kunnen kijken of de hoekscherpte beter wordt, en de chromatische aberraties minder, als je het diafragma wat verder dicht draait.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Patrick » do sep 28 2017 3:10 pm

De VR 1 is niet zo sterk in de hoeken. Hoewel het een FX objectief is, het ontwerp is van voor de D3, dus van de tijd dat je digitaal nog geen FX camera's had. Daarom is hij ook vervangen door een nieuwe versie... die inmiddels weer opgevolgd is door een nieuwere versie. De techniek staat niet stil.

De 70-200/4 is een veel moderner objectief en zou het hier absoluut beter doen. Vraag is natuurlijk of je de stop missen kan/wil. Het is absoluut een fijn objectief. Veel lichter en compacter dan de 2.8 versies.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Jur » do sep 28 2017 3:15 pm

Mijn VR1 doet het uitstekend op mijn D810; nog geen enkele behoefte gehad aan een "upgrade", maar wellicht heb ik een goed exemplaar. :wink:

Toen de 70-200mm f/2.8 VR op de markt verscheen was er weliswaar nog een digitale FX body beschikbaar, maar dit objectief was o.a. ook geschikt voor de analoge F5, F100 en F6 camera's.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Skandi » za sep 30 2017 2:26 pm

Bedankt allemaal voor jullie kundig commentaar.
Er werd mij ook verteld dat ik met bv Lightroom deze problemen makkelijk kan verhelpen.
Maar dat is nu precies waar ik niet veel interesse voor heb. Optisch moet het gewoon scherp zijn en met weinig nabewerking ben ik tevreden.
Ik ga er nog eens mee verder stoeien.
Dank.
Skandi

Forumlid
Berichten: 7


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Patrick » za sep 30 2017 3:08 pm

Je kan verscherpen, maar een matig presterend objectief kan je niet "repareren" in de post-processing.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Nikkormaat » za sep 30 2017 6:20 pm

Ik heb de 70-200 VR1 met veel plezier op mijn D750 gebruikt, maar vraag mij af of je de onderstaande vergelijking echt kunt maken.
Toen de 70-200mm f/2.8 VR op de markt verscheen was er weliswaar nog een digitale FX body beschikbaar, maar dit objectief was o.a. ook geschikt voor de analoge F5, F100 en F6 camera's.

Het objectief zal beslist geschikt zijn voor die analoge camera's. Maar er is wel verschil in de resolutie van de huidige body's ten opzichte van de resolutie van het toen gebruikelijke negatiefmateriaal. Dus zou je verwachten dat eventuele tekortkomingen nu eerder aan het licht komen.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma okt 02 2017 7:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Stijn Smits » za sep 30 2017 7:34 pm

Dat de vr1 versie niet de scherpste was in de hoeken is al langer duidelijk, de oudere afs80-200 presteert beter in dat geval. Op de d500 zou je daar echter geen last van moeten hebben aangezien de camera slechts het middelste stuk van het geprojecteerde beeld gebruikt.

groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Skandi » zo okt 01 2017 8:59 pm

@ Patrick
Die stop zou idd jammer zijn maar ik gebruik zelden f/2.8 aan het water dus zal niet zo`n probleem voor mij zijn.

@ Stijn
Dat dacht ik dus ook daarom vind ik het vreemd.
Op de D300 presteert hij beter vind ik.
Skandi

Forumlid
Berichten: 7


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Stijn Smits » ma okt 02 2017 5:58 am

De d300 heeft veel minder pixels en is daardoor minder kritisch.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Vincent » ma okt 02 2017 8:42 am

Op 100% wel ja.

Bij normaal gebruik en waarbij je op hetzelfde formaat bekijkt zie je daar weinig meer van...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en 70-200 f2.8 VR

Berichtdoor Stijn Smits » ma okt 02 2017 1:03 pm

helemaal waar
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten