Eerste ervaring met focusstacking D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor RVK » do okt 05 2017 11:58 am

Focus stacking met de D850

Met deze instelling kun je eenvoudig een aantal opnamen maken met telkens een stap in de afstand instelling, dus een aantal opnamen met een steeds een verdere afstand instelling.

Het werkt eenvoudig, eerst met de autofocus scherpstellen op het voorste punt en dan het aantal stappen en de gewenste stapgrootte ingeven.

Maar wat moet je nu ingeven, zo weet je totaal niet hoe groot in mm. de ingegeven stapgrootte is en dus hoeveel opnamen je moet maken om een overlappende scherpte diepte te krijgen die je dan kunt stacken. Zo wie zo is het verloop niet lineair, de stapgrootte is o.a. afhankelijk van de scherpstel afstand. ( op korte afstand is een stap mm. op grotere afstand is een stap cm. tot m.)

Op dit moment gebruik ik Helicon remote dat als volgt werkt. Stel met de autofocus scherp op voorste punt (bevestig) en daarna met de jog knop handmatig op het achterste gewenste punt (bevestig). Het programma weet nu hoeveel stapjes de motor moet maken om het gewenste scherpte gebied te bestrijken.
Hierna berekent het programma de scherpte diepte per opname (let op ook hier correctie factor) en daar weer uit de benodigde aantal opnamen.

In vergelijk met D850, Helicon bepaalt het aantal stappen en de stapgrootte, uitgaande van de berekende scherpte diepte per opname, iets wat je dus bij de D850 zelf moet bepalen.

Helaas valt dat niet mee, je weet wel de gewenste totale scherpte diepte en je kunt de scherpte diepte per opname berekenen maar dan weet je nog steeds niet wat de stapgrootte is van de D850 en dus hoeveel stappen je moet maken.

Eigenlijk zou je dus eerst moeten bepalen wat in een gegeven situatie die stapgrootte is.

Ik heb hiervoor de volgende opstelling gemaakt om in het geval van macro, verschillende opnames te maken met de volgende instellingen. (macro omdat ik stacking hoofdzakelijk gebruik voor macro)

Lens macro 60/2.8 ingesteld op f=5.6 en scherpgesteld op testkaart en wel 1:1.
(berekende scherpte diepte 0,67 mm.)

Afbeelding

Start opname scherpgesteld op rode streepje boven de 15

Daarna reeksen gemaakt van 2 – 5 – 10 – 20 stappen ieder met stapgrootte van 1 – 2 – 5 – 10.

Dat in Zerene stacker verwerkt en zo goed mogelijk beoordeeld wat het resultaat is.

A) 2 stappen met 1- 2- 5- 10 stap grootte

Afbeelding

Vrijwel geen toename van de scherpte diepte ongeacht de stapgrootte, deze instelling dus niet erg bruikbaar in deze situatie. (stapgrootte ongeacht instelling zeer klein)

B) 5 stappen met 1- 2- 5- 10 stap grootte

Afbeelding

Scherpte diepte bij 5 stappen van 10 ongeveer 2 mm dus c.a. 0,4 mm per stap wat genoeg is daar scherpte diepte per opname 0.67 mm is. Stapgrootte bij instelling 10 ca. 0,4 mm en bij instelling 5 ca. 0,2 mm.

C).10 stappen met 1- 2- 5- 10 stap grootte

Afbeelding

Scherpte diepte bij 10 stappen van 10 ongeveer 4,5 mm dus c.a. 0,45 mm per stap wat genoeg is daar scherpte diepte per opname 0.67 mm is.

D) 20 stappen met 1- 2- 5- 10 stap grootte

Afbeelding

20 x 10 geeft nu ca 11 mm scherpte diepte, je ziet dat hoe verder we komen de stapgrootte groter wordt. Nu is de scherptediepte 0,55 mm per opname en dus wordt het kritischer t.o.v. 0,67.
Hier zou je dus kunnen corrigeren door meer stappen met kleinere stapgrootte.

Wat kunnen we nu concluderen als we kijken bij macro 1:1 ?

Bij benodigde totale scherptediepte van ca. 1-10 mm stapgrootte van 8-10 kiezen, aantal stappen bepalen door totale gewenste scherptediepte delen door berekende scherptediepte.

Bij benodigde totale scherptediepte van > 10 mm , stapgrootte kleiner kiezen en eventueel meer stappen maken, hoeveel, dat is niet zo te zeggen.

Als ik tijd heb zal ik het zelfde doen voor 1:0,5 en 1:0,33, ik kan dan een indicatie geven van de grootte van een stap ( hoeveel mm) in dit bereik. (helaas heel veel werk)

Let wel op dit is voor de Nikor 60/F2.8 macro lens, voor ieder andere lens zul je dezelfde ijking moeten doen..

Ook voor grotere afstanden bv stacking in landschap, zul je de grootte van een stap moeten bepalen daar het verloop niet lineair is.

Het komt er dus eigenlijk op neer wat is de stapgrootte (instelling 1-10) bij een gegeven afstand instelling en objectief.

Al met al, mijn mening, een aardige toevoeging maar wel een met haken en ogen en niet eenvoudig.

Persoonlijk zal ik voorlopig blijven werken met Helicon wat in ieder geval eenvoudiger werkt

Helaas een lang verhaal geworden maar hopelijk toch wel nuttig.

Wordt vervolgt

RVK

PS. D850 tot nu toe, zelfde beeldkwaliteit als D750 maar dan met 2x zoveel pixels, beter autofocus en wat extra toeters en bellen.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor bcvthul » do okt 05 2017 12:28 pm

Ik lees dit met grote interesse! Bedankt alvast voor het delen van deze info op dit forum!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor jantom » do okt 05 2017 1:14 pm

mijn dank is groot
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor ben42 » do okt 05 2017 4:12 pm

Dank je wel voor het uitvoeren van deze test.

Lens macro 60/2.8 ingesteld op f=5.6 en scherpgesteld op testkaart en wel 1:1.
(berekende scherpte diepte 0,67 mm.)


Voor de bovenstaande berekening is uitgegaan van een COC van 0.03 mm. (Dit is standaard voor het FF formaat.).
Een onscherpte cirkel van 0.03 mm diameter wordt in dit geval dus nog acceptabel scherp gevonden.

Hoeveel pixels valler er nu in de 0.03 mm. De diameter van de cirkel is dan bijna 7 pixels groot. Dat betekend dat er zowel horizontaal als vertikaal ongeveer 7 a 8 pixels binnen die cirkel passen. De cirkel heeft een oppervlakte van ruim 35 pixels, de cirkel overlapt ongeveer 40 a 50 pixels geheel of deels.

Misschien alleen voor de pixelpeepers, maar als je een sensor hebt met een dergelijke resolutie, lijkt mij een COC met een oppervlakte van rond de 40 pixels erg groot. De scherpte die de sensor kan weergeven wordt dan nog niet eens bij benadering gebruikt. De berekening met een COC van 0.03 mm lijkt mij voor dit doel voor deze sensor dan ook minder geschikt.

Nu heb ik de test niet zelf uitgevoerd, maar de berekeningen wel. Mijn conclusies komen dus voort uit de berekeningen. Het is wel zo dat de waarden uit de theoretische berekeningen limiten zijn voor welke scherpte bereikt kan worden in theorie, in de praktijk zullen deze scherptes niet gehaald worden en zijn dus minder.

Vriendelijke groet,
Stef ten Bras
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor Bernard42 » wo jan 03 2018 5:29 pm

Hallo Rob van Kralingen,

Recent heb ik de Nikon D850 gekocht en ontvangen.
Een van de redenen waarom ik deze camera gekocht heb is de focus-sthift mogelijkheid die erop zit.
Ik wil gewoon buiten in de natuur deze mogelijkheid gebruiken en dan is het erg fijn dat dat zonder smart Phone met kabel maar direct via de camera kan.
Ik heb op het forum van Nikon je inzending over je focus shift ervaring met de D850 gelezen.
Dit heeft me geïnspireerd er nog wat meer over te lezen, met name de duidelijke artikelen die ik op je site tegenkwam.
Van karton heb ik de testunit gebouwd die daarin beschreven staat. Daarna heb ik met de D850, de EX Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG HSM met optical stabilizer en de testunit nogal wat experimenten uitgevoerd bij: verschillende vergrotingen (1:1, 1:2, 1:3 en 1:5), diafragma’s (4, 5,6, 11, 16, en 22) en focusstappen (1 tot 10). In eerste instantie waren het nogal verwarrende resultaten, maar later kon ik er gelukkig wel wat lijn in krijgen. Bij een gekozen focusstap stand blijken de stapjes afhankelijk van de vergroting (afstand) maar ook van het diafragma. Er zit meer “intelligentie”in de focus shift optie dan ik in eerste instantie had gedacht.
Kort hoe ik de experimenten heb uitgevoerd.
Ik zorg steeds dat de camera (op statief) en de testunit (stevig op een tafel) beide waterpas staan.
Camera in FX stand, 100 ASA, Af-S, A mode, JPG fine, pin focus
Het scherpstellen doe ik in LiveView door bij maximale vergroting (via + toets) het scherm kort aan te raken en ik controleer of het scherpstellen ook gelukt is.
Het menu: “Opname met focus-shift”heb ik in de volgende toestand gezet.
Aantal opnames van 1 tot 300 (per experiment de gewenste waarde ingesteld)
Breedte focusstap van 1 tot 10 ( per experiment de gewenste waarde ingesteld).
Stil fotograferen: ON
Stille livebeeldfotografie: Sl1
Peaking niveau: Peak3
Ik start de fotoserie door voorzichtig de in het “Opname met focus-shift” menu op het scherm de “Starten”balk aan te raken. De serie wordt dan na 3 seconden automatisch gemaakt.
Daarna bekijk ik de opnames op een grote monitor bij een vergroting van 100 of 200% om te zien waar elke foto precies scherp is.
Voorbeeld: Instelling: 150mm lens, F/8, vergr 1:1, 151 opnames, focusstap 1
Foto 1 van de reeks scherp op 0mm
Foto 84 van de reeks scherp op 10 mm
Foto 151 van de reeks scherp op 20 mm
Hieruit is dan natuurlijk eenvoudig de verschuiving van het scherpte punt per focusstap te berekenen, hier dus in het begin 10/84= 0,12mm/focusstap1

In de grafiek 1
Voor de 150mm lens is de verschuiving van het scherpte punt in mm als functie van het aantal stappen bij focusstap6 en bij een vergroting van 1:1 bij diafragma’s van 5,6 tot 22 uitgezet.
In de grafiek 2
De verschuiving van het scherpte punt per focusstap6 als functie van het diafragma F.
In rood 70% van de theoretische scherptediepte bij deze vergroting van 1:1 als functie van de (effectieve) diafragma waardes.
Om voldoende overlap te krijgen om goed te stacken moet je hier ongeveer onder blijven.

Afbeelding
Grafiek 1

Afbeelding
Grafiek 2

Enkele opmerkingen:
1. De verschuiving van het scherpte punt is over een groot aantal stappen nagenoeg lineair.
De metingen blijken bij herhaling goed te reproduceren.

2. De grootte van de verschuiving van het scherpte punt voor focusstap6 is voor de verschillende diafragma’s duidelijk verschillend.

3. De focus shift optie werkt zo,dat de verschuiving van het scherpte punt zich bij de focusstap6 zich heel goed aanpast aan het toegepaste diafragma. Daarom kan bij de vergroting van 1:1 de focusstap 6 gebruikt worden bij de diafragma’s van 5,6 tot 22. De verschuiving per focusstap6 blijft dan net onder of net boven de gewenste maximale waarde van 70 % van de theoretische scherptediepte.

4. Conclusie. Voor deze 150mm lens, bij een vergroting van 1:1, zorgt een focusstap6 bij elk diafragma voor voldoende overlap van de opnames om een goede foto-stack te creëren.

Ook voor een vergroting van 1:2(0,5X) heb ik dezelfde soort experimenten uitgevoerd.
Hieronder de resultaten in de grafieken 3 en 4.

Afbeelding
Grafiek 3

Afbeelding
Grafiek 4

Opmerking
Conclusie. Voor deze 150mm lens, bij een vergroting van 1:2 zorgt een focusstap7 , bij elk diafragma krap voor voldoende overlap van de opnames om een goede foto-stack te maken. Maar een focusstap6 lijkt me wel net iets beter, die geeft net iets meer overlap.

De gegevens van mijn experimenten met een vergroting van 1:3 (0,33X) en 1:5 (0,2X) heb ik zijn in de volgende 4 grafieken weergegeven.

De grafieken voor de vergroting 1:3 (0,33X).
Afbeelding
Grafiek 5

[img]https://fransenb.home.xs4all.nl/EuropeanButterflies/Tijdelijke%20foto's/150mm%20grafiek%206a.jpg[img]
Grafiek 6

Opmerking.
Conclusie. Voor deze 150mm lens, bij een vergroting van 1:3 zorgt ook hier een focusstap6 bij elk diafragma voor voldoende overlap van de opnames om een goede foto-stack te maken.

De grafieken voor de vergroting van 1:5 (0,2X)
Afbeelding
Grafiek 7

Afbeelding
Grafiek 8.

Opmerkingen
1. Voor deze 150mm lens, bij een vergroting van 1:5 zorgt ook hier een focusstap6 bij elk diafragma voor voldoende overlap van de opnames om een goede foto-stack te maken.

2. De focus shift optie werkt nog slimmer dan ik al eerder had gedacht.. Voor deze Sigma 150mm macro lens wordt de stapgrootte van de focusstap automatisch aangepast aan de vergroting ( in het gemeten gebied van 0,2X tot 1X) en aan het diafragma (in het gemeten gebied van 4 tot 22). Voor alle genoemde instellingen in dit gebied geeft de focusstap6 de gewenste verschuiving van het scherpte punt. Om nog meer zekerheid te hebben dat altijd de overlap van foto tot foto ruim voldoende zal zijn is een focusstap5 de juiste oplossing.

3. Met de D850 camera kan je prima op het gewenste dichtbij-punt scherpstellen maar hoever het verweg-punt daar vandaan ligt (in mm of focusstappen) kan je jammer genoeg niet met de camera bepalen, dat moet je dan maar gokken. Jammer dat Nikon dat niet heeft ingebouwd. Is er een handige methode om er wel achter te komen?

4. Naast deze 150mm macro lens heb ik ook nog ook nog de AF-S Micro Nikkor 60mm 1:2.8G ED SWM IF Nano crystal coat. Of het daar ook zo “eenvoudig” is, zal ik aangeven in het volgende deel 2.

Het is een wat langer verhaal geworden dan ik had verwacht, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Bernard42
Bernard42

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met focusstacking D850

Berichtdoor henkk » wo jan 03 2018 8:00 pm

Waardevolle ervaringen! Dank voor het delen!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten