Auto AF tuning op de D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor Marten » za nov 04 2017 5:21 pm

Yep, je hebt gelijk.
De 24/1.4 ging het lastigst. Ik moest tamelijk dichtbij (1,5 mtr) om de kaart goed te kunnen beoordelen. De 105/1.4 was het beste te beoordelen.
Ik zoek nog naar een grotere uitvoering van deze testkaart, of ga die zelf maken.

Morgen bij daglicht maar eens testen of de gemeten waarden de juiste zijn.
Laatst gewijzigd door Marten op za nov 04 2017 5:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor imaginary_nl » za nov 04 2017 5:25 pm

palindroomreinier schreef:Is het niet 30 graden schaal. Driehoek 30, 60, 90 graden.
Ha, ha, werkelijk...
Ik moest lachen!

Mooi dat het lukt met het afstellen!
Online
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor TinoK » do nov 09 2017 9:21 am

Back in business!

14-24 op de D850 met de Lensalign en een check met FastRawViewer. :prost:


Afbeelding
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor Ad B » wo dec 06 2017 10:06 am

Hoi,

Tino, op welke manier heb jij deze laatste foto genomen?

Ondanks alle uiterst positieve verhalen over de Auto AF Tuning functie van de D850, ben ik er iets minder positief over.
Bij mij resulteerde "auto AF tuning" nogal eens met de melding dat dit mislukt was.
Misschien/wellicht ligt de reden hiervan, dat ik géén Nikon lenzen gebruik.
Ik gebruik de Tamron 24-70 F2.8 VC, de Tamron 28-300 PZD versie en de Sigma 150-600 C (al dan niet met extender).
De Af Fine Tuning vond ik al met al behoorlijk lastiger gaan dan met mijn D750.
Daar was het eenvoudig met de "green Dot method" en het was klaar en goed.
Nu heb ik verscheiden manieren door elkaar heen gebruikt.
Om te eindigen met het eenvoudig vergelijken van Live View opnames met View Finder opnames,
ofwel contrast AF opnames (live view) met Phase detect (view finder) opnames.
Al met al een behoorlijk tijdrovend karwei met behoorlijk wat opnames...
Maar ben nu wel happy met dit resultaat.

Dit is één van de manieren die ik gebruikt heb, gewoon met een Ikea papieren meetlint...:
AfbeeldingAF fine tuning stuff by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Hier mijn resultaten van m'n Tamron 24-70 lens:
Afbeelding1 AF Fine Tuning Tamron 24-70 at 24 mm by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Afbeelding2 AF Fine Tuning Tamron 24-70 at 70 mm by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Op 70 mm is het een pietsie minder... maar een zoom lens is een compromis.
Op 24 en 50 mm is ie wijd open zeer scherp (dat bereik gebruik ik het meest), op 70 mm een pietsie minder.
Hier de resultaten van mijn Sigma 150-600 lens:
Afbeelding5 AF Fine Tuning Sigma 150-600 C at 150 mm by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Afbeelding6 AF Fine Tuning Sigma 150-600 C at 600 mm by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Afbeelding7 AF Fine Tuning Sigma 150-600 C + TC1,4 ext at 840 mm by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Dit is met de Sigma lens op 600 mm in combinatie met de Sigma 1.4x extender.
Met deze combo bezit ik nog volledige en behoorlijk goede AF.
Afbeelding8 Sigma 150-600 at 600 mm + tc1.4 ext + Kenko 1.4 ext. by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Hier heb ik de Sigma lens aan de Sigma extender én aan m'n Kenko extender gekoppeld (lens->Sigma TC->Kenko ext).
Hetgeen resulteert in een brandpunt van 1176 mm!! De Exif zegt 1200 mm.
Normale AF doet het dan niet meer, maar Live View AF nog wel. Weliswaar langzaam, maar het werkt.
Voor mij een grappige combinatie, voor anderen misschien bruikbaar voor stationaire onderwerpen.

Natuurlijk stond de camera en lens op een goed statief (Sirui N3204X), de camera op setting "Mirror Lock-Up" en gebruikte ik mijn draadloze afstandsbediening.
De lenzen op een zo grootmogelijk diafragma, F2.8 met de Tamron 24-70, F5 met de Sigma op 150 mm, F6.3 op 600 mm, F9 op 840 mm en F13 op 1200 mm.
:prost:
Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor TinoK » ma dec 11 2017 12:45 am

Ad B schreef:Hoi,

Tino, op welke manier heb jij deze laatste foto genomen?

Ad B


@Ad
Ik heb dezelfde ervaring met de Auto AF finetuning.
Ik had een jaartje geleden Reikan Focal aangeschaft, en daar heb ik ook geen goede ervaringen mee. Eigenlijk hetzelfde als met de Auto AF tuning op de D850. Wat ik heb ervaren is dat de waarden heel inconsistent waren, en je kijkt alleen maar naar scherpte. Je vergelijkt het beeld van Liveview met het beeld van de AF sensor, en het verschil is de AF tuning correctie. Nog wat rekenwerk er bij en dan zou het goed moeten zijn, maar dat is het niet.
Ik denk dat er niet wordt gekeken naar de verdeling, dus 1/3de voor en 2/3de achter het scherpstelpunt. Dus de ene keer zal de correctie goed zijn en de andere keer er weer naast zitten. Met de Lensalign kun je dat gebied goed zien (ik gebruikte 25x ipv 50x de brandpunts afstand en dan kwam je elke keer op ong 10cm DOF). Hier kun je dan op inspelen met je afregeling.
Vooral igv 3rd party lenzen heb je wel eens dat de AF ernaast zit. Ik heb 2 sigma art lenzen (35mm en 50mm) en die zaten er weleens naast. Sigma zei dat ze niet precies weten hoe het AF systeem van de Nikons en Canons werkt, dus vandaar dat je nog wel eens frond en backfocus hebt.

De laatste foto is met de Lensalign.
Mbv FastRawViewer kun je ook nog Contrast en scherpte in een foto zichtbaar maken.
Dat rode is scherpte.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto AF tuning op de D850

Berichtdoor Tonda » zo apr 28 2019 11:31 am

Weliswaar een oud draadje, maar mijn ervaring met Auto AF-tuning is niet positief. Met elk objectief komt de D850 steevast met een negatieve waarde. Bovendien waren de resultaten nogal wisselend van -1 tot -20 voor hetzelfde objectief. De scherpte was hierna zichtbaar minder dan zonder AF-tuning. Vervolgens de oude vertrouwde methodes geprobeerd, zowel de LensCal als de dot-tuning methode. Beide methodes gaven een consistent resultaat, dit keer met een tuning waarde tussen de +3 en de +10 voor alle objectieven. Nu is alles zichtbaar scherper. Ik heb geen idee waarom de Auto AF-tuning niet goed functioneert. Ik heb de richtlijnen gevolgd zoals beschreven door o.a. Steve Perry en Greg Benz, dus daar kan het niet aan liggen. Omdat de AAFT consistent verkeerde resultaten geeft zou het wellicht een probleem met mijn camera zijn. Ik vind het verder geen issue, na manueel calibreren functioneert de D850 naar verwachting.
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten