Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor signxpress » ma okt 23 2017 10:06 pm

Ik wil eigenlijk een tweede accu kopen voor mijn nieuwe camera, dus zoek ik op "EN-EL15A"
Nu komen daar niet alleen de originele van Nikon mee naar boven, maar ook bijvoorbeeld een Duracel met 1600mAh.
Maar er komt ook een andere zonder merk naar boven voor maar €27,50 met 1900mAh wat op de foto staat en 2200mAh bij de beschrijving.
Een van de twee zal wel waar zijn, maar is het raadzaam om een merkloze accu te kopen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor hoorn666 » ma okt 23 2017 10:15 pm

Er zijn mensen die heel goede resultaten met imitatieaccu's hebben gehad. Ik heb zelf met mijn (nu backup) camera D750 twee imitatieaccu's gehad die de geest gaven tijdens mijn vakantie in Zuid-Afrika. Ik kan melden dat dat geen fijn gevoel is. Ik ga dus nu gewoon voor de originele. Verder als je zoveel voor een body en XQD kaartje uit wil geven, wat is dan dat beetje meer voor een accu?
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor Ivan10 » ma okt 23 2017 10:19 pm

Kleine beetjes tellen ook op?

Ook al geeft het wel een rustig gevoel - merk accu's te hebben.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor Marten » ma okt 23 2017 10:43 pm

Denk ook aan de garantievoorwaarden.
Niet uitgesloten dat daar iets in staat over het gebruik van originele accu's.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor henkk » ma okt 23 2017 11:32 pm

Nikon maakt z'n accu's vast niet zelf. Dus je zou dezelfde kwaliteit ook met een ander etiket moeten kunnen vinden (gaan ze je niet vertellen). Maar ik heb met Nikon batterijen wel heel goede ervaringen. Zo heb ik een EN-EL3e die al ruim over de 10 jaar in gebruik is (één van de vier die ik heb van die soort).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor signxpress » di okt 24 2017 6:53 am

Kleine beetjes tellen zeker, als ik op jaarbasis kijkt naar kleine bonnetjes in onze administratie, dan is dat best leuk geld.
Maar goed, het is geen probleem gelukkig om een originele accu te kopen en het bedrag is nu ook niet onbetaalbaar.
Alleen wat Henkk schrijft ging mijn gedachten ook voorbij, Nikon koopt dit ook in.
Nu is het zo dat we ook betalen voor de naam die er op staat, maar ±€80,- of ±€30,- is natuurlijk niet alleen de naam denk ik.
Garantie is natuurlijk ook een dingetje zoals Marten schrijft, hoewel je natuurlijk niet de camera ter garantie moet aanbieden met een niet Nikon accu er in.

Maar eigenlijk was niet direct de prijs wat mijn interesse wekte, maar wel het vermogen van 2200mAh welke een stuk meer is dan die van Nikon.
Even buiten beschouwing of in informatie op die website correct is.
Er zal misschien best wel een rede zijn dat Nikon zegt tot 1900mAh in plaats van 2200mAh.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor stefan75 » di okt 24 2017 7:59 am

Net als met zoveel producten geld: het is niet voor niets goedkoper.
Of dat nu met batterijen/accu's of battery grip of wat dan ook is.
Het klopt dat Nikon zijn batterijen niet zelf maakt maar tussen de verschillende fabrikanten zit wel veel verschil.
Je kan het treffen en met een namaak accu een 'goede' leverancier te hebben waardoor de namaak zeker net zo goed is als een originele Nikon.
Anderzijds denk ik dat de kans groter is dat je een 'Cheap China' product hebt en deze gewoon minder goed presteert dan de hierboven genoemde merkloze accu.

Ik merk zelf wel degelijk verschil tussen mijn originele accu en de accu die ik heb van Jupio... Nikon gaat gemiddeld veel langer mee.
Ik zorg dat ik ze steeds wissel als de ene leeg is gaat de andere erin en zo ook met opladen.
Het is dus niet zo dat ik de ene batterij meer gebruik dan de andere.
Als ik de accu er blindelings in doe (niet kijk naar het merk) dan zie ik dat ik met de Nikon accu makkelijk de hele dag de camera aan kan laten staan en aan het eind van de dag nog steeds een beetje power over heb. Met de Jupio is dat zeker niet het geval.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor Marten » di okt 24 2017 8:25 am

signxpress schreef:.... hoewel je natuurlijk niet de camera ter garantie moet aanbieden met een niet Nikon accu er in.

Het zou mij niet verbazen als Nikon softwarematig kan uitlezen wat voor batterij is gebruikt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor ReneG » di okt 24 2017 2:33 pm

stefan75 schreef:Net als met zoveel producten geld: het is niet voor niets goedkoper.
Of dat nu met batterijen/accu's of battery grip of wat dan ook is.
Het klopt dat Nikon zijn batterijen niet zelf maakt maar tussen de verschillende fabrikanten zit wel veel verschil.


Ik kan je vertellen dat zelfs wanneer het van dezelfde fabrikant komt er significant verschil in kan zitten. Meestal is dat zelfs zo.

Als algemene toevoeging aan dit draadje: Fabrikanten produceren naar specificatie en eisen van de klant. Nikon bepaalt dus de specs, maar bijvoorbeeld ook hoe goed de kwaliteitscontrole is. Natuurlijk bevatten alle accu's Li-Ion cellen (dat hoop je tenminste) maar daar zitten ook kwaliteits- en capaciteitsverschillen in. Natuurlijk zit er een beveiliging in (hard nodig bij Li-Ion), anders mag je die accu's überhaupt niet verkopen en krijg je geen keurmerk. Maar dat keurmerk zegt niet alles. Natuurlijk gaan de accu's door een kwaliteitscontrole heen (hoop je), maar hoe goed en uitgebreid die is? Er zit een behoorlijk verschil tussen een 100% controle, een grote steekproef en een kleine steekproef. Ik werk al tijden in product development en durf toch wel te stellen dat wat je 'extra' betaalt voor de naam meestal maar een heel klein bedrag is. Meestal betaal je voor betere onderdelen en betere kwaliteitscontrole.

Bovendien, als Nikon (of anderen) echt zulke hoge marges zouden halen op dat soort zaken, zouden ze wel dichter bij de namaak gaan zitten qua prijs. Stel de productiekosten zijn gelijk (10 euro) en de imitatie wordt verkocht voor 40 euro? En imitatie is de helft van de markt? Dan is het zot van Nikon om het voor 65 euro te verkopen. Maakt Nikon er 45 of 50 euro van, dan koopt bijna niemand meer die imitatie, het prijsverschil is te klein. Toch doen ze dat niet, waarschijnlijk omdat hun marge niet zoveel hoger is als van die van de imitatie-merken. Dat kan dan dus alleen in de kosten van materialen en de kwaliteit zitten (of de logistiek).

Een imitatie product kan dus overigens best volstaan en iemand kan voldoende tevreden zijn over imitatie. Maar heb je dan dezelfde kwaliteit te pakken, ook al komt het uit dezelfde fabriek. Nee echt niet, dat zal maar zelden het geval zijn.

Overigens gebruik ik zelf nooit meer imitatie- of B-merk accu's. Ik heb al verschillende apparaten de vernieling in zien gaan door imitatie OEM en zelfs regelrechte namaak. Gelukkig waren het niet mijn camera's. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor hoorn666 » di okt 24 2017 4:06 pm

100% eens met vorige spreker. Ik zit zelf ook al meer dan 25 jaar in electronica ontwikkeling en toch kopen we wel eens tegen beter weten iets in bij Alidinges of iets dergelijks. Ga dan gewoon eens de accu's wegen en kijk dan eens wat de energiedichtheid zou moeten zijn, gewoon onmogelijk. Verdere tests met laadstroom en tijd geven aan dat de accu's al vol zijn bij een te laag wattage, bij een opvolgende test met ontladen en tijd is de accu te snel leeg en dus klopt het aangegeven vermogen gewoon niet.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor mozes » di okt 24 2017 6:01 pm

Zolang ik al fotografeer, gebruik ik imitatie.
en altijd lees ik weer de meest mogelijke doem senario's.
ik heb nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad, en verschil tussen origineel en imitatie heb ik alleen bij jupio gezien. en dan nog was dat compleet te verwaarlozen.
zou ik beroeps zijn, dan waarschijnlijk orgineel, maar ik zie er geen reden voor.

Voordat ik een imitatie koop, lees ik wel zoveel mogelijk achtergrond informatie daarvan, dus niet in het blinde weg kopen.

Kan ook zijn dat ik gewoon pure mazzel heb :)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor signxpress » di okt 24 2017 8:30 pm

Ik ben ook geen beroeps, maar ik kan de accu gewoon zakelijk boeken, dus ik overweeg wel voor het origineel te gaan.
Maar toch wel interessant dat er zo'n verschil is, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in het verhaal van ReneG, maar ik sta niet achter het stukje over de marge, in mijn simpele beredenering betaal je ook een stuk voor de naam Nikon.

Dan een ander merk, Duracell, dit is volgens mijn beleving toch een goed stabiel merk.
Duracell verkoopt deze accu ook voor ±€40,- zag ik, 1600mAh in plaats van 1900mAh, dat dan wel, maar wel de halve prijs.

[Edit]
Bij Bol.com, een originele Nikon voor €67,-
Hoe betrouwbaar is dit, is dit echt een originele?
https://www.bol.com/nl/p/rechargeable-li-ion-battery-en-el15a/9200000078746146/?country=BE
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor ReneG » wo okt 25 2017 12:41 am

Voor wat betreft 'doemscenarios', een logical fallacy zoals dat heet is: "Het is mij niet overkomen dus het is wel/niet waar". Ik heb al heel wat apparaten uit zien branden door slechte accu's (tijdje in de verhuur gewerkt). Nu is dat echt geen 10% van de apparaten of zo, verre van, en ja het kan ook gebeuren met originele accu's. Maar het komt in mijn ervaring veel vaker voor met imitatie/B-merken en namaak).

@signxpress, Ik zei ook niet dat je niets betaald voor de naam, maar dat zijn geen twee tientjes. Waarschijnlijk hooguit een paar euro. En wat ik beweer is geen redenering, ik zit (of zat) in dat soort business, ik heb een aardig idee hoe dat werkt. V.w.b. bol.com, als het van bol.com zelf komt is het normaal betrouwbaar en origineel. Van hun resellers weet ik het niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor signxpress » wo okt 25 2017 6:51 am

Volgens mijn was er iets met Bol.com over kabeltjes voor Apple welke achteraf niet origineel was.

// Ik heb het even opgezocht, het ging toch niet over origineel kabels, maar over nep welke problemen veroorzaken.

Maar goed, er zijn ook situaties bekend dat er wel eens nep merken worden verzonden, maar Bol.com zal dan snel actie ondernemen lijkt mij en de kans zal dan klein zijn.
"Verkoop door bol.com " staat er in ieder geval op de betreffende pagina, is toch weer ±€15,- goedkoper.
Maar als je dit met leden korting koopt in Uden, heb je ook 10% voordeel.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tweede accu voor de D850 (EN-EL15A)

Berichtdoor Havik » wo okt 25 2017 1:29 pm

Ik heb tot en met de D750 prima met imitatie kunnen werken. De D500 was kieskeurig, er moest een chip in zitten.
Dat werkte wel, maar was heel snel leeg.
Een goede fotohandel heeft me verteld dat Nikon kan uitlezen of er een imitatie in zat.
Havik

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten