Accu life met de D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » wo jan 10 2018 9:03 am

Hoi,

ik heb mijn probleem nu voorgelegd aan m'n dealer(Foto de Vakman) en aan Nikon Service.
Aan Nikon Service, vooral om te zien of zij nog tips hebben...
Zowel Foto de Vakman als Nikon service reageerde heel snel en to the point.
Nikon wil mijn camera voor nameten op een testbank en eventueel service retour hebben.
Echter, over iets meer dan 4 weken staat een vakantie in de planning.
Tijdens contact met Nikon, kwamen we tot de slotsom, dat nameten vóór die vakantie wel zou kunnen.
Maar, als er onderdelen vervangen moeten worden, dit wel eens een tijdsprobleem kan worden.
En omdat mijn camera perfect functioneert (alleen hoger stroomverbruik), hebben we besloten om de D850 ná mijn vakantie via de dealer op te sturen.
De aanpak van mijn probleem door zowel Foto de Vakman als Nikon Europe en Service geeft me een goed gevoel :thumbup:
Wordt vervolgt, dus.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ivan10 » wo jan 10 2018 12:59 pm

Wel genoeg accu's meenemen LOL :-)

Ga je vliegen? Moet je dan de accu's meenemen in de handbagage?

In ieder geval een goede vakantie gewenst!
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor sanderpeters » wo jan 10 2018 4:15 pm

Hier ook een verontrustende accu life tot nu toe. Accu opgeladen, camera ingesteld en daarna gaan fotograferen. Na 80 foto's had ik nog 49% accu life over. Nu met een nieuwe lading na 25 foto's op 89%. Bijna geen liveview gebruikt, camera in vliegtuigstand en foto's worden niet getoond op mijn display. Met mijn D800 en D750 kreeg ik het bijna niet voor elkaar om in een dag een accu leeg te schieten, maar dit stelt mij niet gerust.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » wo jan 10 2018 4:23 pm

Sander,
Hoe lang heb jij je D850 nu?
Hoeveel opnames heb je gemaakt in totaal?
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor sanderpeters » wo jan 10 2018 5:31 pm

Een week of drie nu. Helaas nog niet verder dan een kleine 200 foto's.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » do jan 11 2018 2:22 pm

Hoi Sander,
wow, dat is nog echt "vers"...
Ik heb wel eens ergens gelezen, dat er in een camerabody een intern "batterijtje" zit, iets zoals bij een moederbord van een Pc.
Om alle bewaarde settings en zo te kunnen opslaan.
En dat die ook opgeladen dient te worden... door je accu... het is aannemelijk, maar...
Ik weet niet of dat op waarheid berust, ik heb het ergens gelezen (maar weet niet meer waar...).
Dan zou dat, naast dat je nogal wat zit te spelen in het begin, een oorzaak van een korte batterijduur kunnen verklaren.
Ik zit totaal aan de 2250 plaatjes plus iets van 600 clicks van live view.
Dus zou ik nog rustig aan nog wat verder fotograferen.
Blijft je klacht, ga dan in conclaaf met je Nikon dealer.
Ik speel nog een week of 6 met m'n "kiloknaller", tot ná mijn februari vakantie in Sevilla.
Daarna mag ie- in alle waarschijnlijkheid- naar de Nikon doctor in Beverwijk... Via Foto de Vakman.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor sanderpeters » za jan 13 2018 7:29 am

Ik kijk het idd ook nog wel een paar weken aan, maar ik heb niet het idee dat ik bijvoorbeeld een hele bruiloft op 1 accu kan gaan fotograferen. Zal ook de accu van mijn D800 eens proberen. Dan kan ik mogelijk uitsluiten dat het aan mijn accu ligt.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor MartinT » za jan 13 2018 2:11 pm

Gisteravond ons uitje “Avondfotografie Kampen” gehad.
Het was de eerste keer dat ik echt lang met de D850 in de weer ben geweest en wat ik hiervoor met de D800 nooit heb meegemaakt: de accu was na ca. 2,5 uur leeg :o (het originele type dat bij de camera wordt meegeleverd)
Ok, door een klein ongemak aan mijn rechterhand gingen alle handelingen wat trager dan normaal, en je gebruikt steeds Live View, maar toch? Ik heb in die tijd schat ik 15 series van elk 7 opnames van steeds hetzelfde object gemaakt, bedoeld voor HDR’s ( 60,30,15,8,4,2,1 sec) en schakelde de camera van object naar object lopend steeds uit. Daar komt de insteltijd natuurlijk nog bij. Maar al met al toch geen excessief accuverbruik lijkt me?
Deze ervaring, gevoegd bij bovenstaande meldingen verontrusten me toch wel wat. Ik hoop dat we niet weer op een bug in een nieuwe Nikon camera zijn gestoten!
Ik ga het in de gaten houden!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » ma jan 15 2018 7:52 am

Hoi Martin,

dat fotograferen met Live View kan behoorlijk wat stroom kosten, zeker als je met die lange sluitertijden gaat spelen.
Op een ander forum reageerde een tevreden studiofotograaf, die ook constant Live View gebruikte. Door zijn ervaren studiogebruik, bleven zijn instellingen vrij constant. Hij haalde tussen de 400 à 500 opnamen.
Ik denk, zoals jij de D850 gebruikt hebt op je avondje uit, dat het niet echt excessief verbruik is. Ook al heb je maar 15 series van 7 = 105 foto's gemaakt.
Dus niet te bang en zeker niet jezelf verontrusten met "een bug" die er niet is.
Gewoon effe bijblijven, met je aandacht.
We lezen op een later tijdstip je verdere ervaringen graag.
Ik geniet langzaamaan gewoon door, van m'n "kiloknaller"... Al is mijn lenzenkeuze ietwat beperkt op dit moment.
Mijn Tammy 28-300 is met een maatje mee naar Zuid Afrika, m'n Tammy 24-70 heeft een andere eigenaar.
Dus alleen de AF-D 24 mm F2.8 en de Sigma 150-600 C nu.
Vandaag de Tammy 24-70 G2 bij Hongsien bestellen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor ReneG » ma jan 15 2018 10:55 am

Ad B schreef:Ik heb wel eens ergens gelezen, dat er in een camerabody een intern "batterijtje" zit, iets zoals bij een moederbord van een Pc.
Om alle bewaarde settings en zo te kunnen opslaan. En dat die ook opgeladen dient te worden... door je accu... het is aannemelijk, maar...


Voor de settings hebben we geen batterijtje in de body meer nodig. Vroeger (lang geleden) was een 'batterijtje' (of condensator) nodig op om settings op te slaan, maar sinds we non-volatile geheugen hebben (denk bijv. ook aan een SD kaartje dat zijn data niet kwijtraakt zonder stroom) is dat geen punt meer. Mijn moederbord raakt zijn settings ook niet kwijt als die batterij dood is.

Waar je het nog wel voor nodig hebt is de klok; een apparaat zonder stroom de datum/tijd niet bijhouden. Dat wordt meestal m.b.v. een accu of condensator gedaan. Bij goedkopere apparaten (denk digitale wekkers, bloeddrukmeters etc.) zie je overigens wel vaak dat ze alles kwijt zijn als de stroom eraf gaat. Dat komt omdat ze vaak de accu of condensator weggelaten om kosten te besparen.

De kans dat zo'n accu/batterij/condensator je camera leegtrekt is klein; als ze goed werken geldt voor die dingen namelijk 'vol is vol'. Er vanuit gaande dat de accu's in order zijn gaat die energie toch echt ergens naartoe. Uit mijn tijd in de consumentenelectronica weet ik dat een dergelijk probleem vaak terug te voeren is op een onderdeel in een apparaat dat ongewild stroom verbruikt, bijvoorbeeld omdat het niet wordt uitgeschakeld of onnodig wordt ingeschakeld. Zo heb ik ooit een apparaat meegemaakt waar door een software foutje een chip niet van de spanning werd gehaald, zelfs in standby. Dan wordt het verbruik veel hoger.

Pure speculatie, maar ik zou dan eerder vermoeden dat het komt omdat er iets op spanning wordt gehouden op momenten dat dat niet nodig is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » ma jan 15 2018 11:28 am

Hoi,

René, dank je voor je reactie ...het ontkrachten van hetgeen ik eens ergens gelezen had...
Dat weet ik (en anderen) dat ook weer en hoef ik dit nooit meer te schrijven.
Ik wist ook niet of dat op waarheid berust was, zoals ik al schreef.
Ik heb geen "lekstroom" zodat m'n accu leeg getrokken wordt als de camera af staat, voor zover ik nú weet.
De accu blijft goed op spanning na enkele dagen niet gebruikt te hebben.
Of er iets onnodig in standby stand onder spanning gehouden wordt, weet ik niet, dat mag Nikon proberen te onderzoeken over een week of 5.

sanderpeters schreef:... Zal ook de accu van mijn D800 eens proberen. Dan kan ik mogelijk uitsluiten dat het aan mijn accu ligt.

Sander, hou er rekening mee, dat je originele EN-EL15 accu van je D800 minder lang mee zal gaan dan de originele EN-EL15a accu van je D850.
Zoals vermeld staat in de Engelstalige online handleiding van de D850.
http://onlinemanual.nikonimglib.com/d85 ... es_14.html
Opmerking 2
Dus niet meteen schrikken van een (nog) minder resultaat.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor sanderpeters » za feb 17 2018 7:25 am

De accu van de D800 gaat zoals verwacht nog minder lang mee als de accu van de D850. Daarmee kunnen we dus uitsluiten dat het aan de accu ligt. Lees op internet veel dezelfde problemen, maar ook dat deze (nog) niet door Nikon worden erkend. Ik vraag me dan ook af of het zin heeft om de body nu al op te sturen voor reparatie.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » za feb 17 2018 11:57 am

Hoi Sander,

waar lees jij op Internet veel over batterijproblemen met de D850?
Ik lees op Dpreview een beetje, maar dat stelt niet zo veel voor.
Vooral hoger batterijverbruik in het begin, als je met instellingen en zo aan het spelen bent.
Verder ontdek ik niet zo veel.
Geef eens wat linkjes, mag ook in een pb'tje.
Tijdens mijn weekje Sevilla, met prachtig zonnig weer 20°... (sorry), haalde ik met één batterij 630 plaatjes.
Toen was het op. Dat was wel het meest wat ik tot nog toe gehaald heb.
Met de 2e batterij heb ik een paar videofilmpjes gemaakt en avondfoto's op statief met langere sluitertijden.
Nu nog 57% na 260 sluiterbewegingen.
En ik heb het overgrote gedeelte van de foto's gemaakt met m'n 24 mm AF-D lens :thumbup:
(maar enkele tientallen met m'n Tamron 24-70 G2 lens).
:think: :frown:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Ad B » di feb 27 2018 5:16 pm

Hoi,

Ik ben nu met een mooie test bezig. :ugeek:
Ik heb van Foto de Vakman een D850 gehuurd, hij heeft geen demomodel.
Dit met de reden om erachter te komen of ik, met míjn instellingen, met een andere D850 wél voldoende foto's met één batterijvulling kan maken.
Het is nu de 2e dag, ik maak de foto's zoals ik dat ook met mijn eigen D850 doe.
Plaatjes maken en effetjes op het schermpje bekijken. Soms eventjes uitvergroten, soms meteen verwijderen.
Ik had net foto nr 700 gemaakt, de accu (mijn eigen accu die ik ook in mijn D850 gebruik) nog op 45%!! :clap:
Kijk, dan klaag ik niet meer...
Morgen gaat de huur D850 terug naar De Vakman en míjn D850 kan met deze ervaring erbij naar de Nikon dokter in Beverwijk.
Nu ben ik ervan overtuigd, dat het goed gaat komen tussen mij en de D850.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu life met de D850

Berichtdoor Highlander » di feb 27 2018 5:30 pm

Kijk dat is slim onderzoekswerk
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten