spotmeting D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

spotmeting D500

Berichtdoor bertsche » vr nov 17 2017 10:46 am

In het boek van Dré de Man (Fotograferen met een Nikon D500) lees ik bij spotmeting het volgende:

.....bij de gemiddelde blanke huid moet u ongeveer 1.5 diafragma meer licht geven dan de camera bij deze lichtmethode aangeeft.....

Mijn vraag: Hoe kun je ooit 1.5 diafragma meer instellen?
bertsche

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor EdvandeZilver » vr nov 17 2017 11:05 am

http://downloadcenter.nikonimglib.com/n ... /D500.html (gebruikershandleiding)
Op blz. 143, belichtingscorrectie. 1 LW is 1 diafragmastop.
EdvandeZilver

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald Jan » vr nov 17 2017 11:51 am

Volgens mij kan je in het camera menu instellen of je de F met 1/3 of 1/2 wil verhogen of verlagen.
D 750 AF-S 200-500 AF-S 70-300 Tamron F2.8 Macro AF-S 18-105 AF-S 10-24 AF-S 85mm 1:1.8 G AF-S 18-55 AF-S 35mm 1:1.8.
D 500 AF-S 70-200 1:2.8GII ED Tamron SP 24-70 F2.8
https://ijmondfotograaf.jimdo.com/
Ronald Jan

Clublid

Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor EdvandeZilver » vr nov 17 2017 12:24 pm

Dat kun je vinden op pag. 136 en stapgrootte instelling op pag. 294
EdvandeZilver

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wiebeterpstra » vr nov 17 2017 12:37 pm

Lekker duidelijke uitleg in dat boek:

Gemiddeld en ongeveer. Dus dan is het ook niet erg als je 1 1/3e stop meer óf 1 2/3e stop correctie toepast. ;)
wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Janvis » vr nov 17 2017 3:12 pm

Zelf zou ik denk ik liever de termen "over" cq "onder" belichten gebruiken. De bedoeling van deze zin is immers om aan te geven hoe een licht of donker onderwerp zal reageren als het lichtcontrast tussen onderwerp en omgeven groot is.

Eigenlijk komt het toch gewoon neer op de standaard regel dat je bij een licht onderwerp tegen een donker (dere) achtergrond moet onderbelichten en bij een donker onderwerp tegen een lichte(re) omgeving moet je juist overbelichten.
Het klinkt een beetje tegenstrijdig als je het zo leest maar als je weet hoe de camera de belichting van een foto meet is het wel logisch.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Janvis

Regiocoördinator

Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Tuihanti » zo nov 19 2017 5:17 am

Ik lees gemiddelde blanke huid en ongeveer 1 1/2e stop. Simplistisch gesteld.een boek voor het oud papier, als je mij vraagt.

Elke huid is anders. Daar kun je geen gemiddelde van maken. Elk mens is uniek.
Over en onder belichten is, naar mijn mening, ook niet echt een goede term omdat er geen regel voor is wat over en onder belichten is. Feitelijk is elke belichting die de fotograaf opzettelijk maakt de juiste belichting. Het is maar net wat je zoekt.
Je kunt, naar mijn mening, eigenlijk maar 1 ding echt verkeert doen als je digitaal schiet en dat is het clippen van de highlights. Dan ga je echt buiten de grenzen van de sensor bezig.
Daar krijg je o.a. overstraling en enorm verlies van detail door. Clippen in de schaduwen heeft technisch verder geen nadelige gevolgen en oogt zelfs natuurlijk.

Mijn advies:
Koop een exposure grijskaart die 18% midden grijs is, houdt de kaart in een 45 graden hoek naar boven toe en doe een spotmeting op die grijskaart.
Stel de gemeten waarde in op je camera. Dat klopt tenminste tot 1/3e stop nauwkeurig.
Dan maakt de huidskleur ook niet meer uit, Die is dan altijd goed, zoals die ook is. Dan kan het nog wel gebeuren dat je clipping krijgt in de highlights.

Een camera meter heeft geen benul van het onderwerp nog hoeveel deze aan licht reflecteert. Een donkere huid reflecteert minder licht dan een lichte huid en dus gaat de camera overbelichten om dat te compenseren en een lichte huid wordt onderbelicht. Dit gebeurd omdat je camera er 18% midden grijs van wil maken. Is de huid donker maakt ie em 18% en is de huid lichter maakt die em ook 18%. Dat komt omdat je reflectie meet i.p.v. aanwezig licht en de reflectie verschilt tussen een donkere en een lichte huid.

Door nu op een 18% midden grijs kaart te meten krijg je het gemiddelde van het aanwezige licht. De donkere huid zal niet meer te licht worden en de lichte huid niet meer te donker. Zonder grijs kaart meting of een externe lichtmeter blijft het gokken op de histogram of camera meter.

Ik zou gaan uitzoeken waarom de camera meter die fouten maakt en hoe je ze kunt oplossen. Erg leerzaam en je plaatjes worden technisch beter. ;-)
Er zijn geen regels voor een goede foto, er zijn gewoon goede foto's.
Ansel Adams

Kritiek is enkel kritiek als het opbouwend is en met fatsoen wordt geuit. Wie dat niet kan of wil mag het bij voorkeur achterwege laten.

FLICKR
Tuihanti

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hoorn666 » zo nov 19 2017 10:28 am

Een goed betoog door Tuihanti, zeker de laatste zin.
Ik gebruik vaak (ik heb meestal de 18% kaart niet bij me) een stoeptegel of een vergelijkbare rots. Je hebt dan in ieder geval een begin.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Tuihanti » zo nov 19 2017 2:33 pm

Een stoeptegel is misschien een startpunt net zoals de sunny16 rule, maar je wilt toch niet alleen maar in de buurt zitten? Dan heeft het geen zin en kun je net zo goed gewoon matrix meting gebruiken. Ik heb een A4 formaat grijs kaart gekocht van Novoflex voor 15 Euro en dat ding verknipt in creditcard formaat kaartjes. In elke cameratas en in mijn portomonix zit er eentje. De witte achterkant kan je weer gebruiken voor ETTR meting. Je hoeft dus niet zonder te zitten. ;-)
Ansel Adams

Kritiek is enkel kritiek als het opbouwend is en met fatsoen wordt geuit. Wie dat niet kan of wil mag het bij voorkeur achterwege laten.

FLICKR
Tuihanti

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ATOR » zo nov 19 2017 2:41 pm

Het lijkt mij wel veel handiger om een creditcardformaat grijskaartje in je portemonnee te stoppen dan om overal een stoeptegel mee naar toe te nemen :D
ATOR

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Janvis » zo nov 19 2017 3:12 pm

Als je portemonnee groot genoeg is gaat een stoeptegel ook wel passen toch??? :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Janvis

Regiocoördinator

Onderwerp:

Berichtdoor fvanberkel » zo dec 31 2017 2:27 pm

van het merk Micnova is een setje te koop van een witte, zwarte en een 18% grijskaart, kun je om je nek hangen of aan je camera tas. Ongeveer 10 euro.
Nikon D500 met meiske grip
Sigma Art 24-70 2.8
Sigma 10-20 mm
Nikon SB-910
AF Nikkor 85 mm 1.8 G
Sigma 18-35 AF
Sigma 50-150 2.8 vc
fvanberkel

Clublid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald Jan » zo dec 31 2017 4:04 pm

fvanberkel schreef:van het merk Micnova is een setje te koop van een witte, zwarte en een 18% grijskaart, kun je om je nek hangen of aan je camera tas. Ongeveer 10 euro.

PLUS €6,95 VERZENDKOSTEN.
D 750 AF-S 200-500 AF-S 70-300 Tamron F2.8 Macro AF-S 18-105 AF-S 10-24 AF-S 85mm 1:1.8 G AF-S 18-55 AF-S 35mm 1:1.8.
D 500 AF-S 70-200 1:2.8GII ED Tamron SP 24-70 F2.8
https://ijmondfotograaf.jimdo.com/
Ronald Jan

Clublid

Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tuihanti » zo dec 31 2017 4:52 pm

Niet elke grijskaart is ook geschikt voor wb. Velen zijn voor exposure!!!
Ik heb ook zo'n setje gehad en alles was te rood. Deze is correct voor wb en exposure.

https://www.cameranu.nl/nl/p145044/novoflex-grijs-witkaart-15x20cm
Ansel Adams

FLICKR
Tuihanti

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor jvdme » zo dec 31 2017 7:44 pm

Ik zou gewoon 3 foto’s maken:
Een belicht op +1
Een belicht op +1 1/3