spotmeting D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Janvis » wo jan 03 2018 9:51 pm

DIT filmpje heb ik net even bekeken en verteld heel mooi het verhaal over de methode waarop de camera licht meet. En hoe hij eigenlijk de gemiddelde hoeveelheid gereflecteerd licht van de foto wil terugleiden naar middengrijs.

Ik denk eerlijk gezegd (zonder zelf ervaring te hebben met de grijskaart) dat een ervaren fotograaf het heel goed kan doen zonder grijskaart als het op exposure aankomt. Als je weet dat de matrix meting er op gericht is om de gemiddelde belichting van de hele foto terug te leiden tot middengrijs ben je denk ik al op 80% van wat belangrijk is bij de belichting. Een ervaren oog ziet denk ik heel goed wat er allemaal aan helderheden in de foto aanwezig is en dan weet ie op voorhand of ie de meter naar de plus of min moet compenseren.

Ik denk dat voor de witbalans de grijskaart ten allen tijde winst kan bieden als je veel waarde hecht aan het feit dat de kleuren in de uiteindelijke foto exact overeen komen met de werkelijkheid. Dan is het erg makkelijk om het aanwezige licht te laten reflecteren op de grijskaart en daar een foto van te maken. Zolang de kleur van het licht dan niet veranderd kan je naderhand de wit balans in alle foto's snel corrigeren naar de meting van de grijskaart, dan weet je zeker dat de witbalans exact goed is.

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus geen ervaring met de grijskaart maar heb me er al wel eens wat in verdiept. En eigenlijk kan ik me in delen van de beide partijen wel vinden die deze discussie aan het voeren zijn. Volgens mij ligt de waarheid in deze discussie exact in het midden, namelijk op 18% grijs :-) want uiteindelijk is, zoals Ansel Adems ooit heeft bedacht, alles in fotografieland middengrijs :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor hvds » wo jan 03 2018 10:01 pm

Tuihanti schreef:Huddle up boys!

Jullie willen dus werkelijk beweren dat de camera, die niet eens licht kan meten, maar slechts de reflectie er van, een betere tool is voor het meten van licht dan een lichtmeter die ook werkelijk licht meet?
Think about it. :frown:


Nee dat zegt niemand hier!

Maar met een lichtmeter opvallend licht meten geeft maar zelden een andere uitkomst dan meten met gereflecteerd licht met camera of lichtmeter.

Meten met opvallen licht is handig bij b.v modelfotografie
om een nauwkeurig op de huid te meten, maar op straat of in de natuur ren je toch niet naar de overkant van de straat of het dal om opvallend licht te meten?
Dan meet je met je lichtmeter of camera gereflecteerd licht (spot of matrix) en belicht dienovereenkomstig.

Het volgen van een lichtmeter of camera meting moet geen religie worden, fotografie is niet alleen registreren maar ook een creatief proces waarbij je de lichtmeting gebruikt (van camera of lichtmeter) en daar gebaseerd op ervaring en intuïtie je op dat moment een ‘ eigen’ stijlsausje overheen giet om je gewenste resultaat te behalen.
Het gaat er over hoe je de techniek , lichtmeting in dit geval gebruikt om je creatieve proces te ondersteunen niet andersom.

Groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » do jan 04 2018 1:41 am

Nou, dat heeft toch iemand hier gezegd, alleen met andere woorden, maar even duidelijk.

Onderwerp:
Re: spotmeting D500

Meld dit bericht
Citeer

Berichtdoor Patrick » di, 02 jan 2018 11:02
Het is echt flauwekul wat je hier aan het verkopen bent.


Verder laat ik het hier bij. Ik heb nog andere dingen te doen.
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » do jan 04 2018 2:18 am

Ik zal er maar even voor zorgen dat niet iedereen dit bericht hoeft te gaan terugzoeken. Ik reageer op een heel lang bericht...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 04 2018 6:29 am

Ik heb de discussie met aandacht gevolg en maak er uit op dat het er in essentie om witbalans, kleurgetrouwheid, opvallend en gereflecteerd licht gaat. De tekortkoming van de lichtmeter van een camera zou volgens Tuihantie zijn dat die geen opvallend licht kan meten. Toch gebruik hij een Minolta Spotmeter om een "wolkje te prikken". Dan gaat het toch om gereflecteerd licht dat ook met de camera gemeten kan worden of zit het verschil dan in de hoek van de spotmeting, waardoor je beter op een bepaald deel van de wolk kunt meten? Als dat zo is, kies je op dat moment zelf wat je als werkelijkheid aanmerkt. Dan omzeil je toch juist die grijskaart die je aanvankelijk als ultime scheidsrechter ervoer. De vogelaars op dit forum zullen het lijkt mij noodgedwongen met een meting van gereflecteerd licht moeten doen. Ik ben benieuwd of zij ook liever het opvallende licht hadden willen meten om mooiere foto's te kunnen maken. Of gaan ze dan voor ETTR overbelichten?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do jan 04 2018 10:10 am, 3 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor pveenstra » do jan 04 2018 9:14 am

Dit topic ging toch over spotmeting? Dan wordt een grijskaart zinvol juist omdat je niet weet op welk deel van het object je de spotmeter moet richten. Zie het voorbeeld van de koe. Alleen zou ik met zo'n koe nooit de spotmeter gebruiken.
Blijft de vraag wanneer dan wel? En als het gebruik van de spotmeter een grijskaart nodig maakt, maak je dan zinvol gebruik van de spotmeter?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor ATOR » do jan 04 2018 1:39 pm

Met spotmeting kun je heel specifiek bepalen wat je in een foto goed belicht wilt hebben. Als je bijvoorbeeld in een donkere kamer alleen het gezicht onder een felle lamp wat maar een heel klein gedeelte van de foto beslaat goed wilt belichten.

Ik gebruik nooit een grijskaart voor spotmeting, maar het is wel belangrijk om te weten dat je camera er bij een spotmeting vanuit gaat dat het oppervlak wat je meet 18% van het licht reflecteert. Meet je iets wat weinig licht reflecteert, zoals de zwarte vlek van een koe, of iets wat veel licht reflecteert, zoals het wit van een koe, dan moet je dus met belichtingscompensatie werken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor evelakes » do jan 04 2018 2:12 pm

Nikkormaat schreef:Ik heb de discussie met aandacht gevolg en maak er uit op dat het er in essentie om witbalans, kleurgetrouwheid, opvallend en gereflecteerd licht gaat. De tekortkoming van de lichtmeter van een camera zou volgens Tuihantie zijn dat die geen opvallend licht kan meten. Toch gebruik hij een Minolta Spotmeter om een "wolkje te prikken". Dan gaat het toch om gereflecteerd licht dat ook met de camera gemeten kan worden of zit het verschil dan in de hoek van de spotmeting, waardoor je beter op een bepaald deel van de wolk kunt meten? Als dat zo is, kies je op dat moment zelf wat je als werkelijkheid aanmerkt. Dan omzeil je toch juist die grijskaart die je aanvankelijk als ultime scheidsrechter ervoer. De vogelaars op dit forum zullen het lijkt mij noodgedwongen met een meting van gereflecteerd licht moeten doen. Ik ben benieuwd of zij ook liever het opvallende licht hadden willen meten om mooiere foto's te kunnen maken. Of gaan ze dan voor ETTR overbelichten?


Voor vogelfotografie wil je zoveel als mogelijk details/scherpte eruit halen. De lichtomstandigheden zijn veelal niet gunstig en veranderen snel daar ze niet altijd als modellen op de juiste plek gaan zitten :D
Om zoveel mogelijk detail onder het verenpakket te krijgen overbelicht ik meestal 1 tot 1.5 stop anders krijg je zo'n donkere vlek(ken) als de zon meespeelt en tegenwerkt, maar alles wordt meestal bepaald door
je sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen en je comfortzone in je iso bereik. Meestal met testshots op locatie kun je het 1 en ander al goed instellen en met custom settings kun je veelal snel schakelen
als de lichtomstandigheden snel wisselen. Heb nog nooit met een lichtmeter/grijskaart gewerkt ben daar ook te ongeduldig voor denk ik, mijn dochter wel maar die doet dan ook meestal studio fotografie en heeft het geleerd
bij Nico Kroon en Rens Plaschek om met een lichtmeter te werken.
Spotmeting helpt me wel veel als ik de details rond de (donkere)ogen wil oplichten bij vogels als ik die statisch dicht kan benaderen of een witte reiger/ibis of zwarte kraai.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » do jan 04 2018 3:07 pm

Het is ook best lastig om uit je schuilhut te kruipen, naar een watervogel te roeien en een grijskaart onder z'n snavel te houden, een spotmeting uit te voeren, terug te roeien naar je schuilhut, etc. Daarom lijkt een grijskaart me niet werken. Ook niet als je het geleerd hebt.

Studiofotografie is een heel andere tak van sport. Daar is het gebruik van grijskaarten juist wel handig en goed praktisch in te zetten. Dat heb ik ook nooit ontkent in de bovenstaande discussie. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor evelakes » do jan 04 2018 3:40 pm

Patrick schreef:Het is ook best lastig om uit je schuilhut te kruipen, naar een watervogel te roeien en een grijskaart onder z'n snavel te houden, een spotmeting uit te voeren, terug te roeien naar je schuilhut, etc. Daarom lijkt een grijskaart me niet werken. Ook niet als je het geleerd hebt.

Studiofotografie is een heel andere tak van sport. Daar is het gebruik van grijskaarten juist wel handig en goed praktisch in te zetten. Dat heb ik ook nooit ontkent in de bovenstaande discussie. :mryellow:


Nou bij sommige vogels die getagged zijn met zo'n vierkante plaat tussen de vleugels voor identificatie zou al bijna als grijskaart kunnen functioneren :lol:
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Huib » ma jan 15 2018 2:25 pm

Groot voorstander van en gebruik spotmeting met regelmaat. Handig om contrastomvang in het te fotograferen onderwerp te bepalen maar ook essentieel om accenten (schaduw partijen/hoge lichten) in het onderwerp goed te belichten.

In mijn zwart-wit periode werkte ik met het zone systeem ontwikkeld door Ansel Adams. Nu deels nog bruikbaar in het digitale tijdperk en zeker zinvol als je veel gebruik maakt van digitale bewerking tools. Hier een artikel met meer uitleg over..

Niet voor niets biedt elke goede camera nog steeds deze mogelijkheid en indien je deze meettechniek goed beheerst kom je zelden voor verrassingen te staan en hoef je niet steeds op je schermpje te gluren of de opname wel of niet goed belicht is. Soms krijg je maar 1 moment wat er toe doet.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten