spotmeting D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » zo dec 31 2017 7:48 pm

Maar welke is dan de juiste?
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » zo dec 31 2017 8:35 pm

jvdme schreef:Ik zou gewoon 3 foto’s maken:
Een belicht op +1
Een belicht op +1 1/3
En een op +1 2/3
En later beslissen welke de beste is.

Wat is daar dan de zin van? Dat zijn zulke kleine verschillen, dat haal je met gemak achteraf uit je RAW bestand. Ik zou eerder een -1, 0 en +1 of zo maken, hoewel dat ook meestal prima uit het 0 bestand te halen valt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » zo dec 31 2017 9:14 pm

Ook dan weet je nog niet welke belichting de juiste is en ook dan heb je nog genoeg dynamisch bereik dat je dit er achteraf nog uit kunt trekken. HDR hoeft tegenwoordig bijna niet meer met zulke grote dynamische bereiken zoals in de camera's van heden. Als je spot on wilt zitten in de exposure heb je een exposure grijskaart nodig of een externe meter. De rest blijft achteraf in LR of PS kijken en knutselen naar smaak. Dat is ook prima, als dat je ding is, maar spot on is het dan nooit.
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor henkk » zo dec 31 2017 9:23 pm

De meest 'juiste' is waarbij nog geen kanaal (rgb) clipt. Daaronder zijn er vele andere 'juiste' zolang er geen onderbelichting ontstaat. Gedoe met derde of halve stops is zinloos. Valt in de bewerkingsmarge.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » zo dec 31 2017 10:10 pm

Apart dat je onderbelichten een probleem vindt. Juist onderbelichten wordt als natuurlijk ervaren en geeft behalve het verlies van detail geen andere verstoringen. Clippen in de hooglichten geeft overstraling, detail, contrast en kleur verlies. Clippen in de hooglichten lijkt me dan ook een veel groter probleem.

De juiste meting maak je op een 18% midden grijs kaart.
Dat komt omdat je camera, alles waar je de camera meter op richt, terug brengt naar 18% midden grijs.
Als je dan op iets zwarts meet maakt de camera het lichter. Als je iets wits meet maakt de camerameter het donkerder.
Als de camera spotmeter een 18% midden grijs kaart meet wordt de juiste waarde aangegeven en niets over of onderbelicht.
Het is immers al 18% midden grijs en dus zal het beeld exact kloppen. Dat betekend 5 seconden meten en achteraf niets aan de belichting hoeven te doen, die zit dan spot on. ;-)

Die 18% midden grijs heeft Kodak begin 1900 ontwikkeld als de beste waarde waarmee je het meeste detail kunt binnen halen in hooglichten als schaduwen, mede omdat die 18% ook werkelijk het midden is tussen detailloos wit en detailloos zwart.
Met name bij mensen en huidtinten lijkt het me erg voornaam dat de huidtint ook klopt.

Overdag kun je uiteraard ook ETTR schieten. Dat doe ik op een zonnige dag door met de spotmeter de witste wolk te meten en dat ETTR in te stellen. De andere luminanties vallen dan automatisch ook op hun plek. Staat het subject of object in de schaduw meet ik met de opvallende meter in de schaduw en stel dat in. Bij een bewolkte lucht doe ik het zelfde.
Maar hey, dat ben ik.

Hoe dan ook een prettige jaarwisseling en een voorspoedig 2018.
Dit was mijn laatste bijdrage op het forum als lid van de club.
m.i.v. 0.00h ben ik slechts nog een forumlid. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor henkk » ma jan 01 2018 12:12 am

Ok Tuihanti, beste wensen vooral goede gezondheid voor jou en je dierbaren en graag tot ziens op het forum!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » ma jan 01 2018 12:42 am

Maak het toch niet nodeloos ingewikkeld. Een foto is een projectie van de werkelijkheid. Het is niet de werkelijkheid. Spot on zijn is leuk voor hele specifieke onderwerpen maar heeft met het soort fotograferen dat de meesten hier doen weinig te maken.

Natuurlijk is het belangrijk dat je het resultaat kan bereiken dat je voor ogen hebt. Als je daar een grijszwart of color checker bij nodig hebt is dat natuurlijk prima, maar ik heb zo'n ding en gebruik hem eigenlijk nooit. En ik zie dat ook niet zo snel veranderen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » ma jan 01 2018 4:21 am

Hmm, ik maak het niet nodeloos ingewikkeld. Dat is geen feit.
Jij vindt dat nodeloos ingewikkeld. Dat is slechts je mening.

Er worden vele gok methodieken geopperd als oplossing, maar die bieden geen echte oplossing. Dan kan de TS ook gewoon blijven gokken zoals hij al deed. De TS zoekt een oplossing en om een oplossing te kunnen vinden is kennis belangrijk.

Het is de technische basis kennis die je nodig hebt om te begrijpen hoe je camera werkt en waar die beperkt is.
Pas als je weet hoe het werkt kun je de camera en de software het werk voor je laten doen.
Ik kan kiezen omdat ik de tools ken en daarvan de werking en vooral ook de beperkingen begrijp.
Een camera meter is nu eenmaal beperkt. Elke fotograaf zou dit standaard moeten weten en een paar keer doen.
De grap is dat de meter en Color Checker Passport dit veel gemakkelijker maakt en betere resultaten oplevert dan gokken om daarna veel tijd in de RAW convertor te steken om er iets van te bakken.

Zijn er momenten waarop ik het niet gebruik? Zeker, als ik kiekjes maak en zoals vannacht met vuurwerk.
Als het echter moet kloppen dan moet het ook echt kloppen en niet een beetje met de Franse slag.
Sommigen pompen duizenden eurootjes in de body en het glaswerk en dan gaan we een beetje staan gokken met de belichting en de kleuren? Dan begrijp ik die dure body en objectieven niet meer die men aanschaft.

Mijn nabewerkingstijd is dan ook erg kort. Eerst maak ik het CCP profiel aan en pas dat toe op de serie foto's. Exposure hoef ik niets aan te doen, want die zit al spot on. Mijn eigen sausje, die in een LR preset staat, wordt bij het importeren al toegepast waardoor ik met een paar klikken de foto's in de basis al klaar heb zodra ik de foto's heb geïmporteerd in LR. Dat maakt het in mijn ogen, en die van sommige anderen, juist veel gemakkelijker en ook sneller. Als je graag uren achter je PC zit is efficiënt werken natuurlijk een tegenvaller. Als je liever foto's maakt dan nabewerkt en graag spot on zit is dit wel een efficiënte methode. Een ander bijkomend verhaal is dat, als je de meting hebt gedaan, al je foto's de zelfde belichting en WB hebben. Dan kun je ze ook het zelfde bewerken en dus simpel 1 foto bewerken en de bewerking op alle anderen toepassen. Dan is het weer met een paar klikjes gedaan waarbij blauw ook blauw is en paar ook echt paars om maar een voorkomend probleempje te benoemen.

Nee niet iedereen wil een lichtmeter en een CCP aanschaffen en dat hoeft ook niet, maar met een 15 euro grijskaart maakt het al een hele verbetering. Dan zit je belichting spot on en de kleuren bijna. Dat kost de hele wereld ook niet.
Maar goed, iedereen mag er mee doen wat ie wil.
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Vincent » ma jan 01 2018 9:29 am

Tuihanti schreef:Het is de technische basis kennis die je nodig hebt om te begrijpen hoe je camera werkt en waar die beperkt is.

[...]

De grap is dat de meter en Color Checker Passport dit veel gemakkelijker maakt en betere resultaten oplevert dan gokken om daarna veel tijd in de RAW convertor te steken om er iets van te bakken.


De waarde van de technische basis kennen; helemaal mee eens (natuurlijk).

Zeggen dat een grijskaart en colorchecker altijd beter is, absoluut niet mee eens. Die zijn natuurlijk super handig in een studio met neutrale kleuren en een ‘normale’ belichting. Maar ga eens op een donkere locatie met mooie sfeerlampen jouw tools gebruiken dan is die ‘correcte’ belichting ineens een stop (of meer) te hoog en heb je alle kleuren van je sfeerlicht weg gecorrigeert naar een neutrale witbalans.

Een neutraal wit onderwerp hoeft niet altijd wit te zijn op je uiteindelijke foto, een 18% grijs onderwerp hoeft niet altijd 18% grijs te zijn op je foto...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » ma jan 01 2018 11:28 am

Tuihanti: je gaat totaal niet op de reden die ik aandraag waarom het nodeloos ingewikkeld is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor oud0001 » ma jan 01 2018 6:31 pm

@Patrick
Nogmaals Patrick, je vindt het nodeloos en je vindt het misschien ingewikkeld. Dat snap ik. Je mening is me duidelijk.
Ik ben het duidelijk niet met je mening eens.
Je hebt echter nergens de reden geschreven waarom jij dat vindt. Dus waar moet ik dan op in gaan?

Ik zal je amuseren en een poging wagen.

Spot on zijn is leuk voor hele specifieke onderwerpen maar heeft met het soort fotograferen dat de meesten hier doen weinig te maken.

Dat is, denk ik, te kort door de bocht.
De meter in je camera maakt, zoals je weet, fouten omdat ie reflectie meet en dan alles naar 18% midden grijs brengt. Dus gaan hele volksstammen lopen trekken aan de schuifjes in post en gokken ergens een belichting naar smaak, maar het klopt nog steeds niet na een hoop gedoe. Als je een grijskaart of meter gebruikt ben je klaar zonder gedoe, want je meet het aanwezige licht. Als je dat hebt gemeten maakt het geen moer meer uit welke tint of luminantie je subject of onderwerp heeft. Het zal kloppen in de foto zolang het licht of jij je instellingen niet veranderd. Dat werkt bij daglicht exact het zelfde als in de studio. Wil je het dan donkerder dan maak je het donkerder in post. Niemand houdt je tegen. Wil je het lichter schiet je het lichter b.v. ETTR. Dit i.v.m. ruis als je exposure in post optrekt. Je hebt dan wel de beste basis materiaal in huis om er van te maken wat je wilt. Je hebt immers totale controle over je belichting en dat lijkt mij beter dan gokken en afwachten of het iets wordt, na veel tijd en gedoe in post. :wink:



@djunclesam:

Maar ga eens op een donkere locatie met mooie sfeerlampen jouw tools gebruiken dan is die ‘correcte’ belichting ineens een stop (of meer) te hoog en heb je alle kleuren van je sfeerlicht weg gecorrigeert naar een neutrale witbalans.


Totale onzin. Als je een stop te veel licht hebt doe je toch echt zelf iets verkeert. Aan de grijskaart zal het echt niet liggen als je een goede hebt en weet waar die te plaatsen. Je camera meter is daarin onbetrouwbaar. Die maakt alles midden grijs dus donkere dingen te licht en lichte dingen te donker. De grijskaart geeft consequent 18% midden grijs. Niet meer en niet minder. Dat is simpel aantoonbaar.

Er zit zat sfeer in de foto als je vanuit neutraal werkt echter krijg je wel wel een stuk minder overdreven oker gele muren die je bij instellingen als het gloeilampje krijgt.
Sfeer verdwijnen? Je corrigeert naar neutraal, wat je brein ook al een beetje doet, en kunt in de pre custom WB iets geel tot oranje toevoegen of achteraf in LR. Toevoegen kan altijd. Er uit halen is veel moeilijker. Dus ja, altijd gebruiken is beter. Je hebt een andere insteek. Dat kan. Dan doe je het lekker niet. Dat is ook prima, maar hoe je het ook wend of keert is het gebruik van de kaart beter omdat het je de beste basismaterialen geeft waardoor je meer controle hebt over het eindresultaat. Dat lijkt mij toch beter dan de camera of software te laten bepalen.

We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, toch?
oud0001



Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » ma jan 01 2018 7:10 pm

Je weet dat een 18% grijskaart niet altijd 18% grijs licht reflecteert? De lichtintensiteit verandert continue. Maar jij trekt alles naar dat gemiddelde toe en doet alsof dat de werkelijkheid (van dat moment) is. Resultaat is sfeerloze saaie plaatjes die je achteraf gaat corrigeren vanuit jouw "perfecte" begin. En dat zou beter zijn dan gewoon gelijk het beeld de richting in te duwen die je voor ogen hebt. Niet dus.

Leuk voor reclamefotografie of zo. Maar probeer het eens op straat, tijdens evenementen (even je kaartje aan iemand op het podium geven?) waar steeds andere verlichting is, etc. Oh jé, de zon komt door. Even een nieuwe foto maken met de grijskaart. Vind je het heel erg als ik ondertussen me concentreer op het pakken van het juiste onderwerp op het juiste moment in plaats van op dit soort onhandig en onpraktisch gedoe?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 01 2018 7:34 pm

Ik pretendeer niet er veel verstand van te hebben. Maar als ik het goed zie blijven de foto’s van Tuihanti allemaal even licht, of je nu bij zonnig of bewolkt weer fotografeert. En zelfs bij avondfotografie blijft het even licht. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of heb ik iets verkeerd begrepen?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Patrick » ma jan 01 2018 7:37 pm

Nee, dat heb je helemaal goed. Als je een grijskaart als basis gebruikt komt alles er even helder uit. Zo ziet mijn wereld er niet uit. En ik gok die van hem ook niet. Als ik een lampje uit doe, dan wordt het bij mij donkerder...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spotmeting D500

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 01 2018 7:41 pm

Conclusie: je kunt alleen vertrouwen op je grijskaart wanneer de werkelijkheid 18% grijs is. Alleen dán is je grijskaart 18% grijs.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten