D800 Object Afstand "object distance"

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor BrianCrutzen » wo nov 29 2017 12:10 pm

Hallo,

Ik ben nogal een noob als het op fotografie aan komt, en daarom heb ik jullie hulp nodig.

Ik ben momenteel bezig met een stereoscopie project om 3D foto's van weefsel te creëren. Binnen dit project heb ik een Nikon D800 met AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED lens tot mijn beschikking.
Met deze setup maak ik dus twee foto's van het weefsel want voor een stereoscopisch beeld zijn twee foto's nodig, waarbij de tweede foto een stukje naar de zijkant is genomen ten opzichte van de eerste foto. Om een 3D foto te krijgen met de hoogste kwaliteit mogelijk, moet de afstand waarbij ik de camera naar de zijkant moet verplaatsen voor de tweede foto zo accuraat als mogelijk zijn. Om deze afstand uit te rekenen moet ik de "object distance" weten. Echter is deze afstand niet vermeld in de exif data. Wel is de "focus distance" vermeld, na wat onderzoek te hebben gedaan is mijn vermoeden dat de focus distance inderdaad de object distance is. Maar ik ben nog niet 100% zeker of dit inderdaad waar is. Het zou fijn zijn als iemand die de camera echt goed kent dit kan bevestigen.

Als ik op nikon.com naar DLSR camera basics kijk wordt het volgende als de object distance omschreven: the distance to the subject is measured from the focal plane mark on the camera body. Het lijkt me dat dit dus ook de focus distance is.

Om de precisie van de "focus distance" waarde in de exif data te controleren heb ik een paar tests gedaan. Ik heb de echte afstand van de focal plane mark naar het oppervlak van het object gemeten waarop ik focus, en dit vergeleken met de focus distance waarde (zie de tabel hieronder). Het is opmerkelijk dat bij de echte afstand van 358mm de gemeten waarde door de camera (350mm) het meest precies is. hoe verder ik van dit punt af ga (naar onder of naar boven) hoe meer de gemeten waarde van de camera afwijkt van de echte waarde. Misschien heeft iemand van jullie hier ook een verklaring voor?

Focus distance

Real Focus distance

158 210
258 270
308 320
358 350
458 470
558 630

Ik hoop dat de echte hobbyisten me kunnen helpen met dit onderwerp! :)

Alvast heel erg bedankt!
BrianCrutzen

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor henkk » wo nov 29 2017 12:52 pm

Interessant! Ik denk dat je de objectafstand het best kunt opmeten. Loodrecht op de sensor/body.
Ik vermoed dat de exif op zo'n korte afstand niet precies klopt en ook de brandpuntsafstand blijft niet precies 60 mm zodat je met de 'lenzenformule' er ook niet uitkomt.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor Patrick » wo nov 29 2017 1:16 pm

Mis ik iets? Hoe kan de camera weten wat de "objectafstand" is. Hoe definieer je die? Een object heeft afmetingen en zo. En waar begint een object en eindigt het?

Mij lijkt het logisch dat je alleen de "focus distance" in de EXIF hebt staan. Dat is de afstand waarop je scherpgesteld hebt. Dat kan maar één afstand zijn. Aan de fotograaf is het te bepalen hoe deze afstand zich verhoudt met waar het object zich bevindt. En met het diafragma en je brandpuntsafstand (en de grootte van je sensor) bepaal je hoeveel er binnen het gebied valt dat als scherp ervaren wordt. Dat gebied ligt een deel voor en een deel achter de "focus distance". Op grotere afstand half-half, korter bij 1/3-2/3 volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor JaapV » wo nov 29 2017 3:56 pm

Allereerst: ik ben niet een hobbyist op het gebied waar je nu mee bezig bent. Je vraag houdt ook al een reeks aannames in, die ik niet kan beoordelen.

Naast wat Patrick al schreef zou ik nog even willen wijzen op het feit dat de D800 mogelijkheid biedt tot fijnafstelling van de autofocus. Dat zou misschien iets kunnen helpen. Voor het onderwerp van je foto's is autofocus trouwens bij uitstek ongeschikt.

Zoals Patrick al schreef meet de camera niet werkelijk de afstand, maar (afhankelijk van je focus methode - auto ofwel handmatig EN via de zoeker ofwel met Live View) stelt slechts de scherpte vast van het object op het scherpstelpunt en hangt daar vervolgens het fabrieksmatig geprogrammeerde afstandslabeltje aan dat bij de ingestelde combinatie "scherpstelling-plus-brandpuntsafstand" hoort. Dat labeltje is niet automatisch ook exact.

Overigens lijken me je meetverschillen wel wat erg onregelmatig te verspringen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor Robert » wo nov 29 2017 4:24 pm

De focal plane mark bevindt zich IN de camera. Hoe heb je dat kunnen meten?
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2639


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor henkk » wo nov 29 2017 4:29 pm

De plaats van de sensor resp. film staat sinds jaar en dag buitenop de camera aangegeven.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 29 2017 4:38 pm

Robert,
re: bevindt zich IN de camera
Al sinds 1959 heeft iedere Nikon spiegelreflex een markering op de buitenzijde.
Op de meeste courante kamera's een streepje met balletje.

Back on suject:
Ik denk dat de vraagsteller iets beter moet aangeven wat en hoe hij denkt te moeten berekenen.
Ik heb een (...) vermoeden dat hij met het optisch midden van de lens moet gaan rekenen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6825


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor Robert » wo nov 29 2017 4:41 pm

Daarom verwacht ik ook dat de aaname niet klopt. Ik zou eerder aan het nodal point denken om de afstand te meten. Hetzelfde principe als bij panorama fotografie dus.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2639


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor JaapV » wo nov 29 2017 10:54 pm

Ik zie nog geen reactie van de topic starfer. De vragen zijn vermoedelijk gebaseerd op een soort handleiding, maar die wordt niet genoemd.
Mogelijk zou Wim Hoppenbrouwers (binnen NCN expert op het gebied van anaglyph - en aanverwante stereofotografie - ) kunnen inschatten wat mogelijk een nuttig antwoord is.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor Ad B » do nov 30 2017 7:41 am

Hoi,

ik zou eens proberen niet zo moeilijk te doen.
Daarvoor zou ik geen camera gaan verplaatsen...
Maar zet het weefsel op een draaiplateau en verdraai het weefsel met je scherpstelling precies op het middelpunt van het plateau.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor BrianCrutzen » do nov 30 2017 9:59 am

Ad B schreef:Hoi,

ik zou eens proberen niet zo moeilijk te doen.
Daarvoor zou ik geen camera gaan verplaatsen...
Maar zet het weefsel op een draaiplateau en verdraai het weefsel met je scherpstelling precies op het middelpunt van het plateau.


Dit is inderdaad al als optie overwogen maar bewust niet gekozen.

Het project is vooral bedoeld voor de Neuroanatomie, dit betekend dus dat een volledig brein gefotografeerd moet kunnen worden, tot een niveau waar je de haarvaten kunt zien(zo veel mogelijk detail).
Het verplaatsen van het weefsel doormiddel van een draaiplateau of een rail zorgt voor een kleine verplaatsing die vaak al genoeg is om het 3D beeld ongeschikt te maken.
BrianCrutzen

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor BrianCrutzen » do nov 30 2017 10:06 am

henkk schreef:Interessant! Ik denk dat je de objectafstand het best kunt opmeten. Loodrecht op de sensor/body.
Ik vermoed dat de exif op zo'n korte afstand niet precies klopt en ook de brandpuntsafstand blijft niet precies 60 mm zodat je met de 'lenzenformule' er ook niet uitkomt.
Gr. Henk


Ik meet de afstand inderdaad loodrecht van lens naar het object. Uit mijn tests is te zien dat de waardes inderdaad niet helemaal precies zijn, Het probleem is echter dat ik een precieze waarde nodig heb die ik kan uitlezen vanuit de camera en dan naar de software kan sturen om de berekening te maken voor de tweede camera positie. echter als ik weet dat de focus distance gebruikt kan worden voor mijn berekening kan ik de errors in de metingen compenseren met een correctie. Dit vergt wel meer onderzoek en kennis over wat nu precies de focus distance en object distance is als ik het over de D800 heb.
BrianCrutzen

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor BrianCrutzen » do nov 30 2017 10:21 am

JaapV schreef:Allereerst: ik ben niet een hobbyist op het gebied waar je nu mee bezig bent. Je vraag houdt ook al een reeks aannames in, die ik niet kan beoordelen.

Naast wat Patrick al schreef zou ik nog even willen wijzen op het feit dat de D800 mogelijkheid biedt tot fijnafstelling van de autofocus. Dat zou misschien iets kunnen helpen. Voor het onderwerp van je foto's is autofocus trouwens bij uitstek ongeschikt.

Zoals Patrick al schreef meet de camera niet werkelijk de afstand, maar (afhankelijk van je focus methode - auto ofwel handmatig EN via de zoeker ofwel met Live View) stelt slechts de scherpte vast van het object op het scherpstelpunt en hangt daar vervolgens het fabrieksmatig geprogrammeerde afstandslabeltje aan dat bij de ingestelde combinatie "scherpstelling-plus-brandpuntsafstand" hoort. Dat labeltje is niet automatisch ook exact.

Overigens lijken me je meetverschillen wel wat erg onregelmatig te verspringen.

Bedankt voor je antwoord!

We gebruiken auto focus binnen live view om de foto's te maken. Het voornaamste is dat ik een waarde uit de exif kan halen die me helpt om de tweede positie van de camera te meten. De enige waarde die mij geschikt leek was de focus distance. Ik heb iedere meting trouwens drie keer uitgevoerd en hieruit het gemiddelde genomen dus de resultaten zijn accuraat! Uit mijn test resultaten kun je zien dat de focus distance niet echt precies is. Dus ik denk dat ik dan een alternatieve manier om de object afstand te bepalen moet verzinnen (onafhankelijk van de camera).
BrianCrutzen

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor BrianCrutzen » do nov 30 2017 10:28 am

gijs sandberg schreef:Robert,
re: bevindt zich IN de camera
Al sinds 1959 heeft iedere Nikon spiegelreflex een markering op de buitenzijde.
Op de meeste courante kamera's een streepje met balletje.

Back on suject:
Ik denk dat de vraagsteller iets beter moet aangeven wat en hoe hij denkt te moeten berekenen.
Ik heb een (...) vermoeden dat hij met het optisch midden van de lens moet gaan rekenen.

Groeten, Gijs


Ik meet inderdaad vanaf deze markering.

De enige waarde die ik nodig heb is de "Object distance" dus de afstand van het punt op het weefsel waarop ik focus tot aan (....)? Deze afstand moet het liefste vanuit de camera af te lezen zijn zodat de waarde naar de software kan worden gestuurd en gebruikt kan worden voor de berekeningen.
Als ik er inderdaad vanuit ga dat de focus distance gebruikt kan worden als de object distance dan weet ik genoeg.

Bedankt!
BrianCrutzen

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Object Afstand "object distance"

Berichtdoor henkk » do nov 30 2017 12:43 pm

Als je de afstand handmatig invoert in de software, zou je uit een aantal metingen een correctiegrafiek kunnen maken. Dan kun je de weergegeven afstand omzetten in de feitelijke en die invoeren.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten