Advies gevraagd aanschaf camera

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Suus » wo jan 03 2018 2:01 am

Als echte leek hoop ik dat ik op het juiste forum en topic ben beland waar ik terecht kan met mijn volgende vraag;

Na mijn (hopelijk) laatste chemo heb ik besloten om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan. De meest geweldige Vrienden & familie maken deze wens mogelijk❤. Op heb internet heb ik rond gesnuffeld voor informatie (ik was nog niet "in staat" om persoonlijk te informeren bij winkels) maar ook dan blijkt weer dat ik toch te weinig kennis van zaken heb.. Ik twijfel en heb dan ook echt de hulp nodig van mensen met wel kennis van zaken.

Ondanks mijn beperkte kennis weet ik wel wat ik graag wil :). Ik ben opzoek naar een goede hobby spiegelreflex camera. Merk: Nikon. Ondanks dat ik een beginner ben zou ik wel graag een camera willen waar ook, mocht ik beter worden, mee verder kan. Wat wil ik het liefste fotograferen ? Mensen en een trouwe viervoeter :). Het belangrijkste is voor mij dus potretfotografie. Voor de camera heb ik een budget van max €2000,-. Graag zou ik een geschikte lens voor portret fotografie willen en daarnaast ook een alroundlens. Totale budget voor de lenzen max. €1500,-. Beide lenzen hoeven natuurlijk niet direct, ik zou er ook 1 later kunnen aanschaffen.

Voor de camera kwam ik uit bij de Nikon D7500 of de Nikon D500. Waarom? Ze spraken me het meeste aan, maar dat is gebaseerd op wat ik heb gelezen en ik kan dit dus niet technisch onderbouwen. Het is waarschijnlijk meer een gevoel ;).

Is er iemand hier die mij zou kunnen adviseren? Mocht dit forum hiervoor niet bedoeld zijn, mijn excuses!

Groetjes Suus
Suus

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Janvis » wo jan 03 2018 4:51 am

Als portretfotografie je primaire form van fotografie is zou ik eerder voor een full frame camera kijken. Bijvoorbeeld de D750 i.c.m. de Tamron 24-70 G2 zal een erg mooi beginpunt zijn voor jouw fotografie wensen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor signxpress » wo jan 03 2018 6:56 am

Onlangs heb ik een goede vriend nog geholpen met advies en aankoop van een D750, een geweldige stevige body en zoals Jan Willem ook schreef is dit een full frame.
Deze camera kan je als losse body kopen en als body+kit lens, persoonlijk ben ik geen fan van de kit zoom lens, maar goed, dat is meer een persoonlijk punt.
Als je lid ben van NCN krijg je bij foto de vakman 5% korting op de aankoop van de body en objectieven, tot 23 januari loopt er een cashback actie bij Nikon.
Voor een D750 body is de actie dat je €200,- terug krijgt van Nikon --> https://www.nikonactie.nl/100years/cashback-aanvragen/
Je moet eerst de camera normaal kopen dus en vervolgens moet je bij Nikon de actie aanvragen om de €200,- terug te krijgen.
Voor een aantal objectieven loopt deze actie ook, maar dan lopen de bedragen van €50,- retour tot €150,- (zie meer info in mijn link)
Ook op de objectieven heb je 5% korting bij foto de vakman als je MCN lid bent.

Voor portret foto's moet je een beetje denken ronde de 70 a 85mm, maar ik maak niet echt veel portret foto's, andere mensen hier kunnen je wellicht beter adviseren.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor justme » wo jan 03 2018 8:29 am

Pas wel op dat je met portretten vaak ook wat van de omgeving mee wilt nemen, dus richt je niet alleen op 85mm. een 35mm zou prima samen gaan met een 85mm. Ik zou je zeker prime lenzen aanbevelen, vanuit mijn ervaring dan! en misschien nog een sb700 reportageflitser erbij.

wanneer je voor de 1.8G varianten gaat ben je dan voor bovengenoemde drie dingen amper 1000 euro kwijt ( bron tweakers.net )

de d750 kost los 1850. (ex cashback)

totaal kom je dan uit ruim onder de 3000 euro, en houd je nog 500 euro over voor andere accessoires zoals tas statief kaartjes etc.

mocht je willen plussen/bijleggen dan zou je kunnen overwegen om de 85mm 1.8g te vervangen door de 1.4G. In totaal kom je dan uit op 3870 ( ex cashback van je camera en evt lenzen?)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 03 2018 9:17 am

2000€ is een prima budget voor wat je wil. Maar een te dure body zou ik niet doen. Stop je geld in objectieven!

FX kost meer dan je budget toelaat. En waarom zou je? Ik zou uitgaan van een D7200. Koop daar een mooie standaard zoom bij (17-50/2.8 of in die buurt) en een AFS 85/1.8 als portretlens. Of begin met bijvoorbeeld de AFS 16-80/2.8-4 en kijk wat je mist. Dan kan die 85mm er altijd nog bij als je minder scherptediepte wil.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor justme » wo jan 03 2018 1:23 pm

Voor portretten zou ik het grootste canvas kiezen waarmee je gaat schilderen, fullframe!
De extra scherptediepte die je hebt ten opzichte van een cropcamera is een zeer welkome toevoeging aan je foto's. En omdat je portretten doorgaans niet onder dezelfde omstandigheden ( licht ) kunt schieten is een grote gevoelige sensor extra handig.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 03 2018 1:26 pm

Dat kan best waar zijn, maar een budget van 2000 Euro vind ik te krap voor een goede FX set. En een DX set met betere objectieven zou ik altijd kiezen boven een FX set met mindere objectieven!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor JvdKooij » wo jan 03 2018 1:36 pm

Patrick schreef:Dat kan best waar zijn, maar een budget van 2000 Euro vind ik te krap voor een goede FX set. En een DX set met betere objectieven zou ik altijd kiezen boven een FX set met mindere objectieven!


zoals ik het lees is het budget 2000 voor de body en 1500 voor lenzen. Zelf zou ik dan gaan voor een D750 denk ik.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 03 2018 2:17 pm

Ah. In dat geval zou ik ook een D750 kiezen. Beste balans wat betreft prijs-prestaties in de FX range.

Maar als je een goede set wil zonder direct je budget op te maken, dan is een top-DX set ook het overwegen waard. Ik zou vooral kijken welke objectieven je wil hebben en daar de body bij kiezen. En liever je geld in objectieven stoppen dan in een dure body! Waardevaster en je hebt geen super-geavanceerde body nodig. Een goede sensor met adequate features. Uiteindelijk is het objectief bepalender voor het eindresultaat bij dit soort fotografie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor signxpress » wo jan 03 2018 2:39 pm

@Patrick, natuurlijk zal een DX zet ook goed werken, ik heb een aantal jaar flink plezier gehad van mijn D5300.
Zoals ik al schreef is portret niet geheel mijn ding, natuurlijk schiet ik ook wel eens portret (mijn vrouw en dochter), nu ik een FX hebt zie ik pas het verschil tussen DX e FX bij portret foto's.
Aangezien het in het budget van de TS past en ze heeft aangegeven dat ze portret foto's wil gaan schieten, dan lijkt mij een FX een mooie keuze.

@wiebeterpstra, zelf heb ik ook een 35mm en meestal gebruik ik deze als ik een portret schiet.
Zoals je al zelf schreeft is het natuurlijk ook goed mogelijk om hiermee portretten te maken, alleen moet je dan altijd wel goed in de gaten houden dat de neus niet vervormd bijvoorbeeld.
De 35mm is nog steeds mijn favoriete objectief.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor ben42 » wo jan 03 2018 2:44 pm

Onderstaande is mijn persoonlijke mening, dus zoals ik er tegenaan kijk. Dit komt vast niet overeen met velen in deze groep. Toch hierbij mij duit in het zakje.

Zelf ben ik iemand die, ook al heb ik het geld, dit niet onmiddellijk op wil maken. En ik moet ook zeggen dat het genoemde budged (2000 + 1500) voor een volledige foto uitrusting hoog is voor iemand die (nog) niet helemaal weet wat hij/zij wil. Zelf zou ik dus pleiten voor een lager budget. Binnen deze groep is er een algemene tendens om een budget op te maken of zelfs te pleiten voor een hoger.

Mijn advies, ga voor een camera uit de 7000 range (7200 of de 7500). Koop daarbij de 1.8 50 mm. En nog een algemene lens. De 1.8 50 mm is goedkoop en een prima objectief voor portretten. Een algemene lens geeft je de mogelijkheid om te verkennen wat je wilt. Als algemene lens gebruik ik de 18-200, een uitstekende lens waar ik prima mee uit de voeten kan.
De meeste foto's verlaten nooit het beeldscherm en daarvoor voldoet ook nog deze lens uitstekend.

Ga je voor een Nikon uit de 7000 range of een hoger model, dan zou ik daarbij ook nog de budget ruimte laten voor Lightroom. Lightroom maakt dat je de camera in meer omstandigheden ruimer kunt gebruiken. Met deze camera en lightroom heb je zeer veel mogelijkheden en voorlopig voldoende om ook te leren gebruiken.

Mijn voorkeuren, maar dat is zeer persoonlijk:
Ik verkies de 7000 serie boven b.v. de 500. Waarom, de twee User modes die je op de 7000 serie vindt en de kleine flits die je als commander kunt gebruiken (voor een bijpassende flitser) of in noodgevallen kunt gebruiken als er echt niet voldoende licht is en je niets anders bij je hebt.

Dx boven FX.
De hoeveelheid die je moet meesjouwen bij een FX met vergelijkbare brandpunten is aanzienlijk. Bij FX kies je vaak een kleinere reeks aan brandpunten omdat je anders ook nog een muilezel moet aanschaffen. Onder veel lichtomstandigheden is de DX voldoende. De meerkosten van FX en het gewicht wegen voor mij niet op voor de kwaliteitsverbetering die de FX brengt.

Waarom de 7000 reeks boven de 5000 en de 3000 reeks.
Voor een toestel dat niet echt veel groter en zwaarder is, heb je wel een hele reeks aan extra mogelijkheden. Als je de bediening eenmaal onder de knie hebt, werkt de 7000 sneller of veel sneller. Daarbij heb je met de 7000 serie ook de mogelijkheid om de flitsers die niet op de camera zitten aan te sturen en nog wel wat extra mogelijkheden.

Mijn persoonlijk advies, gebruik nu een deel van je budget. Dan heb je later nog wat uit te breiden, nadat je ervaren hebt wat je nog extra zou willen. (Brandpunten, flitser, lightroom, statief, tassen en nog veel meer).

Zelf gebruik ik naast mijn DSLR mijn compact camera steeds meer. Het heeft niet de kwaliteit van de DSLR, wel veel mogelijkheden. Maar het grootste verschil is dat ik de camera gemakkelijk mee neem. Gisteren b.v. in een stad geweest, niet om te fotograferen, maar om er wat andere dingen te doen. Wel mijn compact meegenomen, niet mijn DSLR. Overigens niet echt foto's gemaakt. Maar een toestel dat je bij je hebt is beter dan een toestel dat thuis ligt.

Mijn advies, ga voor DX en gebruik een deel van je budget voor later, je hebt dan een beter onderbouwd beeld van wat je wilt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor JvdKooij » wo jan 03 2018 2:48 pm

gezien de fysieke situatie van de TS zou ik gewoon kopen wat ze wil hebben op dit moment. later is allang begonnen namelijk.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor justme » wo jan 03 2018 2:51 pm

Ik heb zelf de 24 58 en 105, in 1.4 danwel, maar qua budget zoals suus t stelt zou ik idd voor deze ‘spread’ kiezen. Dan is er nog wat diversiteit in je lenzen.

50 ipv 35 zou kunnen maar ik verwacht dat je met meerpersoons portretten meer hebt aan een 35mm


En juist het beschikbare budget is te meer reden om het gelijk goed uit te geven. ;)
Ik vind het een slecht excuus om eerst geld uit ge geven aan een beginsetje, zonde van je investering.
Als je weet wat je doel is, heb je geschikte middelen nodig.
In mijn opinie moet je een beetje zoeken naar de ‘beste’ en ‘betaalbare’ apparatuur wat je kunt vinden, en zorgen dat JIJ zelf de zwakste schakel bent in dit geheel en niet je apparatuur.
Het leerproces gaat vlot genoeg.

Ik ben dus niet van het type “op een ouwe fiets” :D



Het mooiste is als je de camera en lenzen ‘beet’ kunt houden en zien wat het doet.

Een beetje rondneuzen de op Flickr of Pixelpeeper website helpt ook een beetje.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor Drikus70 » wo jan 03 2018 4:47 pm

D750 [ca € 1900 minus cashback van € 200]
AF-S 85 f/1.8 G [ca € 520]
AF-S 24-120 f/4 G [ca € 950]
of Sigma 24-105 f/4 Art [ca €860]

Zou mijn keuze zijn want de D750 is een zeer goede all-round camera en de full frame sensor kan meer achtergrond onscherpte geven bij zelfde diafragma en afstand tot onderwerp dan een DX sensor/camera zoals de D7500/D500.
De 85 mm is een prima portretlens en de 24-120 een prima all-round lens.
Ja, er zijn betere lenzen maar hiermee kun je jaren vooruit en gaat het werken aan je kennis en kunde je meer opleveren dan nog meer investeren in betere lenzen.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd aanschaf camera

Berichtdoor HannahV » wo jan 03 2018 5:16 pm

Een 70-200mm lens (bijvoorbeeld de f/4 versie van Nikon) is er een die ik aan iedereen zou kunnen aanraden. Hij is een stuk lichter en daardoor makkelijker te gebruiken dan een f/2.8 versie en hij is geweldig scherp. Zeker omdat je aangeeft ook dieren te willen fotograferen, zou ik een lens nemen met een wat groter zoombereik. Dieren zijn nogal beweeglijk en met een prime lens (vast brandpunt) zul je dus zelf heel veel moeten bewegen. Je voeten zijn je zoom. Leuk maar niet altijd praktisch in mijn beleving. Ik gebruik intussen niks anders meer dan de 70-200, ook voor portretten. Daarbij past hij ook binnen je budget.
Een 50mm is trouwens altijd heel leuk om te hebben en ook niet schreeuwend duur.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten