D500 en mijn lenzen AF-finetune

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor henkk » zo feb 04 2018 9:41 pm

Ik meen begrepen te hebben dat de tolerantie van het bolletje bij MF (objectieven?) groter is dan bij AF. Daarnaast mikken op het midden ipv een van de grenzen van de indicatie.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor henkk » zo feb 04 2018 9:45 pm

Marten schreef:Ik vraag mij ook af of de AF module bij gebruik van autofocus wel altijd in "het midden" van het gebied waarin het lampje brandt, uitkomt.

Vast niet. Het is is ee optimalisatie/zoeksysteem dat op enig moment besluit dat het goed genoeg is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » zo feb 04 2018 10:12 pm

stronk schreef:....zij doen het professioneel dus ik ben benieuwd hoe zij het doen.

Op een testbank met diverse scherpstelopties. Daarna visuele beoordeling op een beeldscherm

henkk schreef:Ik meen begrepen te hebben dat de tolerantie van het bolletje bij MF (objectieven?) groter is dan bij AF.

Nog groter dan bij AF objectieven? Daar vond ik de marge al zo groot.

henkk schreef:....Vast niet. Het is is een optimalisatie/zoeksysteem dat op enig moment besluit dat het goed genoeg is.

Dat zal niet willekeurig, maar altijd op dezelfde wijze plaatsvinden. Maar of dat "in het midden" is?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor TinoK » ma feb 05 2018 8:37 am

@Stronk,

Ik heb na lang klooien ( Reikan, Spider, Focuskaarten via internet) mijn D810 door Chipclean laten doen. Omdat ik niet helemaal van het opgeven ben heb ik de D850 weer zelf gedaan, ook omdat ik geen zin had om voor 14 lenscombinaties weer 3 uur in de auto te moeten gaan zitten. En dan heb je ook nog de kosten ervan die je in je eigen zak kunt stoppen voor ander moois op fotogebied.

Eerst auto AF tune gebruikt. De waarden die ik kreeg waren niet consistent. Als ik 12 keer probeerde kreeg ik 12 waarden die varieerden van heel veel plus naar heel veel min. Reikan had toen nog geen software aanpassing voor de D850, maar gezien mij ervaring op de D810 met dit programma ook niet consistent, heb ik dit voor de D850 niet meer gebruikt.

De spider is te klein en te fijn, dus daar zag ik niks op.

Uiteindelijk heb ik dezelfde tool gebruikt (alleen een nieuwere versie) welke Chipclean ook gebruikt. De Lensalign.
Ton, callibreert in Jpeg en stelt de picturecontrol dusdanig in dat je heel veel contrast en dyn bereik ziet. Hij schiet 1 stop onderbelicht. De 1.4 lenzen controleert hij nog een keer op f/2.8. Dit werkte uiteindelijk gewoon.

Zie ook:

viewtopic.php?f=20&t=68367&p=879056&hilit=tino#p879056

en:

viewtopic.php?f=32&t=68485&hilit=tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » ma feb 05 2018 8:52 am

@Tino
Ben benieuwd of de Chipclean waarden hetzelfde zijn als de waarden die je zou vinden met DOT tune.
Misschien zou je dat voor één objectief/camera willen testen?

En:
Heb je deze?
Afbeelding
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor TinoK » ma feb 05 2018 10:19 am

@Marten,

Ik heb de laatste versie, dit is de versie 4.
Chipclean gebruikt de versie 2 denk ik.

Ik zal nog wel eens een keertje kijken wat voor waarden dot tune geeft tov de Lensalign.
Heb een vermoeden dat dot tune er elke keer ietsje naast zit. Misschien wel scherp maar steeds iets erom heen zit.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » ma feb 05 2018 2:35 pm

TinoK schreef:Heb een vermoeden dat dot tune er elke keer ietsje naast zit.

Dat vermoeden begin ik ook te krijgen. DOT tune komt bij al mijn 5 objectieven systematisch ongeveer 5 punten lager uit dan de test op de SLR kit (DOT tune bv -1, SLR kit +4 en mijn praktijktesten

SLR kit:
Afbeelding
Dat middelste stukje wordt uitgeklapt, komt overeen met de 0 en staat loodrecht op het grondvlak
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor ATOR » ma feb 05 2018 3:09 pm

De scherpstel-dot is niet zo nauwkeurig. Je zou eigenlijk moeten kijken op welk punt de dot verandert in de linker driehoek en op welk punt hij verandert in de rechter driehoek en daar dan de tussenliggende waarde van nemen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » ma feb 05 2018 3:18 pm

Wat @ATOR zegt heb ik gedaan inderdaad. Op zich leek mij dat best secuur. Maar ik heb intussen de SLR-kit aangeschaft en wil daar ook mee testen.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Ad B » ma feb 05 2018 4:36 pm

Hoi,
ATOR schreef:De scherpstel-dot is niet zo nauwkeurig. Je zou eigenlijk moeten kijken op welk punt de dot verandert in de linker driehoek en op welk punt hij verandert in de rechter driehoek en daar dan de tussenliggende waarde van nemen.

Dit is ook exact wat er in dat You Tube filmpje uitgelegd wordt (de link in mijn post).
Opzoeken bij welke stand de "dot" begint met melden dat het scherp is tot de laatste stand.
Daarna dáár het midden van kiezen.
Het werkt misschien/wellicht wat omslachtiger en/of minder precies dan LensAlign en andere middelen, maar het kost ook niets.
Alleen tijd en moeite.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » ma feb 05 2018 6:33 pm

ATOR schreef:... in de linker driehoek en op welk punt hij verandert in de rechter driehoek....

Ik kan je even niet volgen.Welke driehoeken?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » ma feb 05 2018 6:40 pm

Ad B schreef:..Opzoeken bij welke stand de "dot" begint met melden dat het scherp is tot de laatste stand.
Daarna dáár het midden van kiezen.

Maar als dat een groot gebied is, kan je twijfel hebben over de nauwkeurigheid. Het midden van -20 en + 20 is 0, maar het midden van -1 en +1 is ook 0, maar dat laatste is wel een meer betrouwbare meting volgens mij.
En nog steeds de vraag: gaat de AF in praktijk wel "in het midden" zitten ?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » ma feb 05 2018 6:47 pm

Marten schreef:Ik kan je even niet volgen.Welke driehoeken?

Op het moment dat de lens niet on-focus is dan komt er naast het witte (in geval van de D500) bolletje een driehoekje te flikkeren. Stel je de focus op 1 punt - of + dan gaat het driehoekje weg en ben je on-focus. Je moet de punten opzoeken waarop de scherpstelling een driehoekje laat zien. Stel je krijgt bij +10 (aan de linkerkant van het witte bolletje) zo'n driehoekje te zien en bij +20 (aan de rechterkant van het bolletje) dan is de tussenliggende waarde +10 en dat houd je als gemiddelde aan in de instelling voor je on-focus punt.
Dat is ook wat Ad B bedoelde.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor TinoK » ma feb 05 2018 7:19 pm

Marten schreef:
TinoK schreef:Heb een vermoeden dat dot tune er elke keer ietsje naast zit.

Dat vermoeden begin ik ook te krijgen. DOT tune komt bij al mijn 5 objectieven systematisch ongeveer 5 punten lager uit dan de test op de SLR kit (DOT tune bv -1, SLR kit +4 en mijn praktijktesten

SLR kit:
Afbeelding
Dat middelste stukje wordt uitgeklapt, komt overeen met de 0 en staat loodrecht op het grondvlak


Waar je met de lensalign wel naar kijkt is de spreiding van de scherpte, dit bepaald uiteindelijk de calibratie. Die spreiding is het DOF gebied. Als je meerdere shots neemt zie je waar deze zit en hoe dit gebiedje zich langs het lineaal beweegt Je AF tuning getalletje kun je hier op instellen zodat het middelpunt van de scherpte binnen dat gebiedje blijft.
Het verticale plaatje ernaast gebruik je om de scherpte te beoordelen. Tezamen bepalen deze de calibratie.

Ik ben afgestapt van het dottunen, auto AF tuning, reikan etc. Het zijn snelle methoden maar leveren voor mij toch niet op wat ik wil en dat doet het callibreren met een tool als Lensalign wel.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor TinoK » ma feb 05 2018 7:25 pm

Marten schreef:Maar als dat een groot gebied is, kan je twijfel hebben over de nauwkeurigheid. Het midden van -20 en + 20 is 0, maar het midden van -1 en +1 is ook 0, maar dat laatste is wel een meer betrouwbare meting volgens mij.
En nog steeds de vraag: gaat de AF in praktijk wel "in het midden" zitten ?


Nee het is een gebiedje (DOF) welke constant een beetje op en neer gaat. Het "middel"punt van dat gebiedje ligt theoretisch op 1/3de van de voorste rand en 2/3de van de achterste rand.

Ik hou altijd gewoon 50/50 aan, dan doen we al gek genoeg.

De afstand tijdens het kalibreren is elke keer dusdanig dat je een DOF van ongeveer 10cm hebt.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten