D500 en mijn lenzen AF-finetune

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » di jan 30 2018 10:15 pm

Sinds de overstap van een D3300 naar een D500 gaat er een grote wereld open. Zo ook het AF-finetunen van body en lenzen. Ik wil scherpe foto's!
De lenzen zijn een Sigma 70-200MM F/2.8 APO EX DG OS HSM en een Nikon 35MM F/1.8G. Om te kalibreren heb ik een oud draadje gebruikt. Hier wordt gesproken over O en >< tekens in de zoeker om te kijken of je 'in-focus of niet' bent.
Als ik de camera op LV zet en inzoom en scherpstel en de waarde bewaar middels AF/M en opname knop krijg ik voor de 35mm lens waarden die fluctueren tussen -3 en -7. Als ik de LV uit zet en door de zoeker scherp stel zie ik alleen maar het O teken. Dat zou betekenen dat de scherpstelling 'in-focus' is en te allen tijde scherp? Dit geldt overigens ook voor de 70-200 mm lens. Hier krijg ik waarden tussen de +10 en +17 te zien.
Maak ik een kalibreer/denk fout als ik denk dat ik de waarden gewoon op 0 kan laten staan in het menu? Of ligt het genuanceerder.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor henkk » di jan 30 2018 10:33 pm

Ik zou de eigen af-tuning procedure van de d500 gebruiken. Ik kan niet zeggen wat je niet goed doet maar het lijkt mij niet helemaal goed gaan.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » di jan 30 2018 10:42 pm

Dan zou ik een stuk of 12 scherpstellingen moeten doen in LV en dan de laagste en hoogste waarden doorstrepen en dan delen door 10.
Deze methode heb ik geprobeerd en kwam ik voor de 35mm op een waarde van -7 en voor de 70-200 +13.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor henkk » di jan 30 2018 10:45 pm

Als dat de procedure is voor de d500 is die heel anders dan voor de d850.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor ArendV » vr feb 02 2018 6:52 pm

Nikon is niet erg duidelijk over "de procedure" voor af finetune, maar die verschilt niet tussen camera's met die functie. Hoe vaak je het moet herhalen zal afhangen van de variatie die je krijgt tussen de herhalingen. Je kunt ook de automatische AF finetune proberen, daar houdt Steve Perry 12x herhalen aan en Thom Hogan 10x.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » vr feb 02 2018 7:09 pm

Ik heb nu de volgende methode uitgevoerd:
1. Een opstelling gemaakt zoals op de foto:
Afbeelding
2. 12 scherpstellingen vastgelegd met de AF en opname buttons
3. De laagste en hoogste waarde doorgestreept en de rest bij elkaar opgeteld en gedeeld door 10
4. Vervolgens een aantal foto's gemaakt die gericht waren op de 0-lijn en gespeeld met de waarden. 1tje er af en 1tje erbij etc etc.
5. De waarde behouden waar ik het meeste on-focus was
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor ArendV » vr feb 02 2018 7:27 pm

@stronk, als ik jouw eerste berichtje lees vraag ik me af of je de "dottune" methode die jij ook aanhaalt wel goed hebt toegepast. Het is essentieel dat je AF loskoppelt van de ontspanknop en alleen activeert via de AF-ON knop achterop de camera. Hier nog een draadje over deze methode.
Je stelt eerst scherp via liveview via AF-ON, dan ga je uit liveview en checkt front- of backfocus via de ontspanknop en corrigeert tot je een duidelijk groen bolletje krijgt. Foto's hoef je niet te maken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » vr feb 02 2018 7:35 pm

@ArendV
Ik heb inderdaad methode van post 1 los gelaten en de methode van Steve Perry gevolgd. Met de AF-On knop. Nadat ik dat gedaan heb ben ik verder gaan tunen met foto's maken op verschillende afstanden en zodoende een waarde bepaald. Hier moet ik nog mee testen "in het veld".
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor ArendV » vr feb 02 2018 7:40 pm

Oké duidelijk en uiteindelijk gaat het inderdaad over de scherpte "in het veld".
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Ad B » za feb 03 2018 12:16 pm

Hoi,

ik gebruik ook deze "green dot method" om de lenzen te fine tunen.
Met mijn D750 was dat een peulenschilletje, heel gemakkelijk.
Maar met m'n D850 is dat een ander verhaal, da's toch wel meer worstelen om een goede AF Fine Tuning te bereiken.
Met Auto AF Tuning, kreeg ik te dikwijls een melding dat het mislukt was...
Misschien omdat ik 2 Tamron en een Sigma lens heb...? Maar goed, dat maakt me niet uit, dan maar "handmatig".
Die fine tuning, met 2 lenzen in de camera, m'n Tamron 28-300 en Nikon 24mm F2.8 AF-D.
En ín de lens, met m'n Sigma 150-600 C en m'n kakelverse Tamron 24-70 F2.8 G2.
De eerste op 16 plekken en de G2 op 12 plekken, op verschillende brandpuntafstanden én objectafstanden. :shock:
Hier ook nog een You Tube uitleg over de "green dot" methode, waar ook de melding gegeven wordt om bij Nikon je Back Button AF te gebruiken.
...Toen was ik al een ochtend aan het stoeien geweest met m'n Tamron G2 lens... :frown: damn...
https://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM&t=32s
Maar nu is mijn Tamron 24-70 G2 lens ook overal ragscherp... nou oké, zo scherp as possible...
Brandpuntafstand 24 mm op oneindig, ik gebruikte 5 meter objectafstand, viel niet mee...
Op het eind, één foto maken met Live View én één met gecorrigeerd AF.
En dan op je Pc bekijken, ik vergrote het beeld op 500%...! Hoezo "pixel peeping"... :ugeek:
Maar gemaakte foto's met 70 mm op 3 meter afstand vergroten op 200% en 300% en dan een ragscherp resultaat zien...
Mmmm, dat vind ik wel oké. :think:
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Huib » za feb 03 2018 4:11 pm

Naar aanleiding van dit topic vandaag de d500 een fine tune via dot methode. Alle objectieven hadden af fine tune, zoals omschreven met het gemiddelde van 12, minus hoog/laag-.

Over de hele range objectieven 14-24,24-70,70-200, 300 f4,500 f4 en de 105 gaf de dot methode minimale verschillen. Grootste correctie betrof de zoom's, met 3 verschil (70-200 f.2.8 vr ii) als uitschieter, over de afstanden 70-135-200.

Geen grote uitschieters wat betreft back front focus. De teleobjectieven een paar +/- van de 0.

Vind de dot methode fijner en nauwkeuriger . Snel en zonder poespas toepasbaar.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » za feb 03 2018 10:08 pm

Dank voor alle info. Ik ga de dot methode ook nog proberen. Ik ben nog zeker niet tevreden met het resultaat van de platen.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » zo feb 04 2018 2:21 pm

De dot-methode heb ik nu ook gedaan en met beide methoden heb ik nagenoeg dezelfde waarden gevonden. De dot-methode heb ik wel als iets kritischer ervaren.
De Sigma 70-200MM F/2.8 kwam op een waarde van +15 en dat houd ik nu als gemiddelde aan. Op 200mm leek het alsof +20 nog niet goed was.
De Nikon 35MM F/1.8G zit op een waarde van -6.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor Marten » zo feb 04 2018 4:11 pm

Ook ik heb vandaag mijn camera (D810) met de DOT-Tune methode afgesteld op mijn 5 vast brandpunt Nikkors (AF-s ; G ; f/1.4)
Statief: Gitzo. Testkaart: Bob Atkins.
Licht: daglicht. Aantal herhalingen per objectief: 3
Vooraf de scherpstelring naar het oneindig gedraaid.

De methode is gemakkelijk en snel. Testfoto's hoeven niet gemaakt te worden. De beoordeling of de juiste afstelling is gevonden is tamelijk objectief ( lampje brandt of gaat flikkeren) en minder subjectief (de kijker beoordeelt een testfoto)

Wat waarnemingen / kanttekeningen:
1) De resultaten verschillen als je de DOT methode een aantal keer vlak na elkaar herhaalt. Het gebied waarin het lampje nog net aanblijft kan zo maar 2 of 3 punten verschuiven: -10 en + 10 (correctie 0) kan even later -8 en + 12 (correctie +2) worden. Ik kan natuurlijk wel het gemiddelde van een aantal waarnemingen nemen, maar de variatie verbaast me.

2) Het gebied waarin het lampje aanblijft is tamelijk groot. Bij mij, bij de verschillende objectieven, van min naar plus zo'n 19 a 24 correctiepunten. Dat betekent dat als je manueel scherp stelt, het lampje een vrij onnauwkeurige indicatie is, tenzij je altijd "in het midden" weet te focussen.
Ik vraag mij ook af of de AF module bij gebruik van autofocus wel altijd in "het midden" van het gebied waarin het lampje brandt, uitkomt.

3) De benodigde AF correcties verschillen behoorlijk van de correcties die ik 2 jaar geleden door Chipclean heb laten doen.
Maar er kan verloop zitten van de correties in de tijd.

4) Heb nog niet getest of deze instellingen mij in de praktijk bevallen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 en mijn lenzen AF-finetune

Berichtdoor stronk » zo feb 04 2018 5:58 pm

Marten schreef:De benodigde AF correcties verschillen behoorlijk van de correcties die ik 2 jaar geleden door Chipclean heb laten doen.

Hoe is hun werkwijze? Twijfelen doe je nooit aan jezelf :) maar zij doen het professioneel dus ik ben benieuwd hoe zij het doen.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten