D500 AF on knop storing

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkdegr » wo mar 14 2018 6:08 pm

Hallo mensen
Ik heb de D500 , nu anderhalf jaar oud en al een paar keer het probleem gehad dat de AF on knop achterop de camera waar ik mee scherp stel weigert , eerste keer camera uit gezet en weer aan en het probleem was weg , ook een keer gehad dat de camera die ik zelf bewoog constant aan het scherp stellen was zonder maar een knop aan te raken , aan en weer uit het probleem was weer opgelost.
Nu had ik een paar weken terug weer het probleem dat de camera niet wilde scherp stellen , vier keer aan en uit het hielp niet zodoende onder garantie opgestuurd , helaas geen probleem gevonden , ik hoorde dat het ook aan mijn lens kon liggen wat ik niet begrijp , misschien kan een van jullie mij dit uitleggen.
Is er iemand op dit forum die hier ook last van heeft of gehad ik hoor het graag
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor Marten » wo mar 14 2018 6:28 pm

De AF heeft dus kuren.
Het eerste wat ik zou doen is de contacten tussen objectief en body schoonmaken .
Wattenstokje. Beetje wasbenzine.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkdegr » wo mar 14 2018 6:30 pm

Marten schreef:Het eerste wat ik zou doen is de contacten tussen objectief en body schoonmaken .
Wattenstokje. Beetje wasbenzine.


Bedankt voor de tip ga ik doen.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor ReneG » do mar 15 2018 1:08 am

Vet of vuil kan inderdaad hele rare effecten opleveren, zowel qua scherpstelling, maar ook qua belichting etc. Ik zou ook even schoonmaken en kijken of het daarna verdwijnt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor Dick Hoogenboom » do mar 15 2018 4:05 pm

Raar dat ze bij NIKON niks gevonden hebben. Ik heb deze klachten ook al eens gehad met mijn D3S en in Beverwijk hebben ze het probleem in een paar minuten opgelost. Er zat stof op de af censor. Dus niet op de gewone sensor. Deze af sensor ligt dieper in het camerahuis en kan door stof genoemde kuren geven. Overigens schoonmaken van je contacten kan het ook zijn natuurlijk. Is het probleem al opgelost?
D3s, D500, 500mm F4 VR, 200-400mmF4 VR, 70-200mmF2,8 VR, 200mm macro F4, 105mm macroF2,8 VR , 17-35mm F2,8 en 28-70 mm F2,8 Feisol en Benro statief met RRS kop.
Kijk ook eens op http://www.dickenmirahoogenboom.nl
Gebruikersavatar
Dick Hoogenboom

Clublid
Berichten: 19


Locatie: Schoorl
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkdegr » do mar 15 2018 5:31 pm

Dick Hoogenboom schreef:Raar dat ze bij NIKON niks gevonden hebben. Ik heb deze klachten ook al eens gehad met mijn D3S en in Beverwijk hebben ze het probleem in een paar minuten opgelost. Er zat stof op de af censor. Dus niet op de gewone sensor. Deze af sensor ligt dieper in het camerahuis en kan door stof genoemde kuren geven. Overigens schoonmaken van je contacten kan het ook zijn natuurlijk. Is het probleem al opgelost?


gisteren de camera pas terug gekregen nog geen tijd gehad om te fotograferen.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor Marten » za mar 17 2018 3:22 pm

En?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkdegr » vr mar 23 2018 6:55 pm

Marten schreef:En?

Sorry voor mijn late reactie ben op het moment erg druk.
Afgelopen zondag even op pad geweest met de D500 alles werkte naar behoren maar de problemen met het focussen had ik niet constant dus ik wacht af of het niet weer voorkomt.
Ik heb op de camera gekeken naar contactpunten maar kan die niet vinden en mijn lens daar hoef ik niet de contactpunten van te reinigen want op mijn D810 heb ik tot nu toe geen enkel probleem, ik blijf erbij dat het probleem in de AF on knop zit
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkdegr » di mei 08 2018 2:34 pm

Tot nu toe geen storing meer gehad , wel iemand gesproken die hetzelfde probleem had met zijn d500 en daar hebben ze de autofocusmotor van vervangen , de persoon was rechtstreeks naar beverwijk toe gegaan.
Mocht ik weer problemen krijgen dan ook maar eens naar Beverwijk toe gaan
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 AF on knop storing

Berichtdoor henkc » vr aug 31 2018 12:03 pm

Ik heb D850, en mogelijk heeft D500 ander menu voor instellingen.
In ieder geval, als je "AF-ON only" kiest bij instellingen a8 (in mijn geval), dan is er een submenu waar je "release disabled of enabled".
Kies hier voor "enable" .
henkc

Clublid
Berichten: 3


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten