slechte ervaringen D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Groenplaatje » ma apr 23 2018 9:18 pm

Dag Johan,

Voor mij is dit een bekend probleem. Een aantal jaren geleden heb ik ook zo'n 24-70 f/2.8 Nikon lens aangeschaft. Ook mijn foto's op een D800 waren soft, dwz niet echt scherp.
Op dxomark gekeken en toen bleek dat deze lens ongeveer 21 megapixel aan scherpte heeft.

https://www.dxomark.com/lenses/launched ... pe=rankDxo

Lens terug gestuurd en nog steeds op zoek naar een scherpe zoom lens in het gebied van 24-70. Niet gevonden en nu gebruik ik alleen maar primes.
Amateurs worry about equipment, Professionals worry about money and true Masters worry about light.
Groenplaatje

Clublid
Berichten: 57


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor MaartenH » ma apr 23 2018 9:31 pm

Johan v. V. schreef:Dankzij de hulp van Lucien en imaginary_nl (dank mannen!!) ben ik deze week verder gekomen met het uitvinden van wat er aan de hand is met mijn camera. Uit een vergelijking van de scherpte van een foto van een testkaart met de camera van Lucien en een zelfde foto met mijn camera, bleek dat ‘mijn’ foto duidelijk minder scherp was. We maakten beide foto’s op statief, op dezelfde plaats, met hetzelfde objectief en dezelfde instellingen. Vanmorgen heb ik met imaginary_nl verder getest. Er blijkt (fors) sprake te zijn van front-focus. Daarna zijn we bezig geweest met de AF-fijnafstelling.

Ik vrees dat ik na vandaag de apperatuur niet meer de schuld kan geven. Dat heeft ook zo z’n nadelen. Hierna kan alleen de fotograaf nog fijn-afgesteld worden, en dat zou wel eens een stuk lastiger kunnen zijn!

In ieder geval ben ik nu een eind verder! Iedereen super bedankt voor alle reacties en het meedenken. Fantastisch zo’n forum!


Ik lees dit draadje nu pas. Ik heb al mijn objectieven meteen gefinetuned op mijn D850. Ik merkte bijvoorbeeld met de eerste opnames met een 58/1.4 dat ik flink moest corrigeren voor dit objectief. Mijn andere objectieven wat minder.

Ik kwam later tot een andere ontdekking, misschien ook goed om hier te delen. Als ik omlaag fotografeer "hangt" de camera een beetje op de rug van mijn linkerduim (ik hoop dat je je dat kunt voorstellen :D ) de ontgrendelknop wordt dan een beetje ingedrukt waardoor de autofocus niet werkt. Voordat ik dat gevonden had :shock: !
Ik ben er mee naar Nikon Service geweest, die wisten mij te vertellen dat die knop idd slapper was dan bijv van de D800, ze konden er niet veel aan doen (veer is ietsje strakker gezet). Het enige dat je kunt doen is zorgen dat je het objectief niet te dicht bij de body vasthoudt.
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten