Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Dvsensei » vr apr 13 2018 4:23 pm

Hi allemaal,
Sinds enige tijd denk ik erover om mijn d7200 en bijbehorende objectieven om te ruilen voor een D850 met een 24-70 f2.8 VR.
Ik heb een 70-200 f2.8 VR.
De overstap is ingegeven omdat ik graag over wil stappen naar Full Frame en de D850 een enorme stap tov zn voorgangers is (en dus langer future proof ;) )

Wat me nu puzzelt is of DSLR nog wel toekomst heeft, of dat de D850 de laatste serieuze DSLR is en het volgende model een mirrorless zal zijn. Een upgrade zou dan betekenen (weer) mn objectieven en body verkopen en alles opnieuw moeten aanschaffen.

Wat is jullie mening?

Thanks!
Gebruikersavatar
Dvsensei

Forumlid
Berichten: 6


Locatie: Ermelo
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor ArendV » vr apr 13 2018 4:45 pm

Dat Nikon later dit jaar een mirrorless camera gaat aankondigen is wel duidelijk.
Wat de specificaties zijn nog niet: DX of FX of beiden, bestaande of nieuwe vatting en in dat laatste geval hoe goed werkt de adapter met F-mount objectieven? Ook denk ik niet dat ze meteen met een spiegelloze camera komen in het allerhoogste segment waar ook de D850 zit.
En als er een nieuwe Nikon mirrorless vatting komt dan zal het nog wel even duren voordat er een vergelijkbaar objectievenaanbod is als Nikon nu heeft in de F-mount.
Dus mijn inschatting is dat op korte termijn switchen van Nikon met naar Nikon zonder spiegel altijd een achteruitgang zal zijn als je nu een D850 hebt met 2 van de 3 objectieven uit de "Nikon holy trinity".

Dus als de D850 nu de ideale camera voor jou is met de twee f2.8 zooms, zou ik zeggen doen en je hebt er nog jaren plezier van zonder op korte termijn te hoeven switchen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Vincent » vr apr 13 2018 5:16 pm

Leuk, weer een glazenbol topic!!! ;-)

Wat je nu koopt heb je langer plezier van dan het wachten op datgene waarvan je niet wanneer, in welke hoedanigheid en of het uberhaubt komt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor ReneG » vr apr 13 2018 5:35 pm

Ik sluit me bij de heren hierboven aan; ik ken mensen die jaren hebben gewacht op iets wat nooit gekomen is (in de vorm die ze wensen/verwachten). En de rest is ondertussen lekker aan het fotograferen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2018 5:53 pm

Ik denk dat uiteindelijk de DSLR niet gaat "overleven". Hoe lang dat gaat duren is de grote vraag. Maar meer dan een paar jaar denk ik niet. Dan wordt het denk ik iets voor speciale doelgroepen. Niet meer zo breed in gebruik als nu.

Natuurlijk kan je door blijven schieten tot de D850 versleten is en waarom zou je dat niet doen? Het is een geweldige camera en zal dat nog jaren zijn. Ook als er ondertussen betere camera's zijn.

Waarom trouwens een D850 en niet een fraaie tweedehands D810? Ook een heel serieus apparaat en kost je de helft! Scheelt je gewoon een objectief... of meerdere.

Waarom trouwens überhaupt naar FX overstappen? Wat mis je nu?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor becas » vr apr 13 2018 5:58 pm

Of, als je toch maar 1 objectief hebt om mee te nemen naar FF, overstappen naar een ander merk mirrorless. Als je al een hele verzameling objectieven hebt, wordt die stap alleen maar groter. In de toekomst kijken en wachten op en Nikon mirrorless, tja.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor bcvthul » vr apr 13 2018 5:59 pm

Ik weet zeker...(nou ja verwacht..) dat Nikon met een FX mirrorless camera komt, echter deze zal (ook niet) goedkoop worden. En ik weet zeker...(nou ja verwacht...) dat ze de F-mount zullen (misschien moeten) ondersteunen..

Dus ik zou wachten en kijken met waar ze mee komen...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Marten » vr apr 13 2018 6:24 pm

Ik zou zeggen: wacht de eerste spiegelloze Nikon af. Zo lang gaat dat vermoedelijk niet meer duren.
Valt dat tegen, b.v. omdat het geen FX is, terwijl je dat wel wilt, of om andere redenen, koop dan die D850. Vermoedelijk is de prijs daarvan dan wel wat lager.
Valt dat mee, of beter, zijn de spec's van die spiegelloze ronduit fantastisch.... kopen dat ding! (Maar dan niet nerveus worden als een jaar later een verbeterde versie op de markt komt....)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2018 6:39 pm

Tja, dus het feit dat bij spiegelloze camera's nog wel ontwikkeling is terwijl die er in het DSLR segment in wezen nauwelijks is, dat gebruik je als voordeel voor de DSLR? Apart... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Marten » vr apr 13 2018 7:35 pm

Als voordeel?
Ik ben bang Patrick, dat je iets leest/interpreteert, wat ik in ieder geval niet geschreven/bedoeld heb.
Wat ik bedoeld heb is, dat uitstel van de beslissing, kan zorgen dat je bij het (binnenkort?) uitkomen van een spiegelloze camera, waarvan je nog niet weet wat de specs zijn, een meer gefundeerde beslissing kunt nemen.
Onzekerheden nu afwegen tegen een grotere zekerheid op korte termijn.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2018 7:40 pm

Marten schreef:(Maar dan niet nerveus worden als een jaar later een verbeterde versie op de markt komt....)

Ik doelde hierop... :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor emdeklerk » vr apr 13 2018 8:11 pm

Ik hoorde van fotografen die overstapten op mirrorless dat ze niet echt tevreden waren met de display.
Naar wat ik zelf gezien heb geef ook ik nog verre de voorkeur aan een goede optische zoeker.
Ik zou zeker niet mijn adem inhouden tot Nikon een aan een FF DSLR gelijkwaardige mirrorless heeft, maar ja, wie ben ik...
Ook hebben diegenen gelijk die zinspelen op mogelijke kinderziekten of onvolkomenheden waarna er een tijdje later een verbeterde versie komt à la D600 > D610...
Vergeet niet dat professionele mirrorless volkomen nieuw terrein is voor Nikon.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2018 11:48 pm

emdeklerk schreef:Ik hoorde van fotografen die overstapten op mirrorless dat ze niet echt tevreden waren met de display.

We moeten echt een keer praten; je praat met de verkeerde mensen... :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Etienne2 » za apr 14 2018 7:12 am

Je kan altijd blijven wachten, vernieuwing zal altijd verder evolueren, je kan altijd blijven uitstellen....
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D850 of wachten op FF mirrorless?

Berichtdoor Marten » za apr 14 2018 7:45 am

Patrick schreef:
emdeklerk schreef:Ik hoorde van fotografen die overstapten op mirrorless dat ze niet echt tevreden waren met de display.

We moeten echt een keer praten; je praat met de verkeerde mensen... :wave:

Tamelijk pedant dit, Patrick.
Die smiley maakt het er ook niet beter op.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten