Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Berichtdoor RinusH » ma apr 16 2018 9:51 pm

Ik overweeg een D7500 of D500 body voor vogelfotografie als upgrade van mijn Canon 650D. Even afgezien van de lens gaat het mij erom dat ik de kleinst mogelijk Spot AF wil: hoe kleiner het scherpstelvlak hoe beter ik dat op het oog kan richten en/of hoe makkelijker ik tussen takken door kan fotograferen. Voor vluchtfoto's gebruik ik meerdere scherpstelpunten.

Mijn 650D kent een los puntje maar een mogelijke opvolger als de 80D kent als kleinste scherpstelpunt alleen een, naar mijn mening, redelijk groot vierkantje waardoor ik met oefenen te vaak scherp stel op punten die ik helemaal niet scherp wil hebben of hij zoekt tussen iets verder weg en iets dichterbij maar net niet op het door mij gewenste punt.

De Canon 7DM2 kent de zgn één punt SPOT AF: scherpstellen op een puntje, véél kleiner dan het kleinste vlakje van mijn 80D die gek genoeg wel één-punts AF heet. Om allerlei redenen ben ik nog niet geïnteresseerd in de 7DM2 als camera, wel in dat mooie scherpstelpuntje.

Mijn vraag is of gebruikers kunnen aangeven hoe klein het kleinste scherpstelpunt is bij 1 van deze Nikons. In de betreffende handleidingen zie ik staan dat dat ook Enkelpunts AF heet maar is het dan echt een puntje of een klein vierkantje? Oftewel, hebben deze Nikons ook de door mij zo gewenste Spot AF of iets vergelijkbaars?

Alvast bedankt voor het meedenken
RinusH

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Berichtdoor Havik » vr apr 20 2018 3:01 pm

Ik heb er geen probleem mee. Een vogel kan ik goed scherpstellen op het oog, dan gebruik ik Enkelpunts.
Ik gebruik dan 300 mm en is het scherpstelpunt ter grootte van het oog. Ik gebruikte toen de D750 en D500.
Havik

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Berichtdoor ReneG » vr apr 20 2018 3:54 pm

NB: Ik neem aan dat dit over het werken via het oculair gaat en niet over Liveview.

Voor zover ik weet is het 'vierkantje' bij de Nikons slechts een visuele indicator van het gebied van het scherpstelpunt, het daadwerkelijke focuspunt is naar wat ik begrijp veel kleiner. In de praktijk is het een verticaal lijntje (dus geen punt!) of een kruisje (cross sensor, die veel gevoeliger zijn). Beiden zijn 'kleiner dan' (oftewel vallen Ik verwacht dat het bij Canon op zich niet veel anders zal zijn?

Bij sommige modellen kun je weliswaar 'puntjes' weergeven ipv een vakje, maar beide blijven slechts visuele hulpmiddelen om aan te geven waar het scherpstelpunt zich bevindt; een hulpmiddel op het focusscherm dat zichtbaar is in het oculair. Hoe dan ook, het daadwerkelijke 'scherpstelpunt' bij Nikon is zeker kleiner dan het 'vierkantje' dat je ziet in het oculair.

Dat gezegd hebbende, ik heb met vele Nikon camera's gewerkt en heb in de praktijk nooit enig probleem gehad om met enkelpunts AF de scherpte precies daar te leggen waar ik hem hebben wilde, ook niet bij vogels in een boom. Bij Macro werkt het veelal ook goed. Ik heb ook nog nooit iemand met een Nikon horen klagen dat het scherpstelgebied voor een enkel punt te groot was. Dus ik denk dat het in de praktijk hoe dan ook wel werkbaar zal zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Berichtdoor RinusH » di apr 24 2018 9:13 am

hartelijk dank voor de reacties. Het gaat idd om werken via viewfinder/oculair en niet via liveview (schermpje). Mij gaat het vooral bij vogels op iets meer afstand, als het vogeldeel klein is en er dus meer zichtbaar is in het scherpstelvierkantje dan alleen het deel van de vogel. Ik begrijp van jullie dat de Nikon daar zelden problemen mee heeft dus dat is het overwegen en uitproberen waard.
RinusH

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Enkelpunts AF of Spot AF in Nikon D500 of D7500

Berichtdoor henkk » di apr 24 2018 9:26 am

Je zult echt een loep nodig hebben als je nog iets anders dan een deel van een vogel binnen het scherpstelvierkantje wil zien. In elk geval gaat dat in de zoeker zo maar niet lukken. Of je bent echt te ver weg zodat de vogel maar een stipje is.
Juist omdat het vierkantje zo klein is, is er inmiddels ook groep-AF op een aantal modellen. Dan werken die af-sensoren samen. Ook niet onhandig voor een vogel in de lucht. Of een qua omvang/aantal sensoren te kiezen dynamisch af-veld. Komt vast goed.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten