Nikon D500 of de Nikon D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Patrick » vr mei 11 2018 2:08 am

Digi Nik schreef:Ben je toe aan het echte werk (een FX) dan zou een D810 ook prima passen.

Zo jammer toch altijd. De keuze DX vs FX is GEEN keuze tussen goed of slecht, of meer of minder professioneel. Dat ligt veel meer aan waar je zo'n camera voor gaat gebruiken! Natuurlijk bevinden zich de duurste modellen zich in de FX serie, maar dat maakt DX geen minderwaardig systeem an sich. Het "echte werk" is trouwens veel meer het aanschaffen van een camera: de juiste objectieven zijn zeker zo belangrijk!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 11 2018 9:31 am

Niet helemaal mee eens. Tenzij je de meest elementaire overwegingen standaard wegwuift.
DX is niet slecht, maar heeft, vergeleken met FX, gewoon wat aantoonbare nadelen.
Over de vraag wat professioneel is en wat niet kunnen we vijfhonderd fora vullen, maar ik geloof niet dat er nog veel professionals op DX werken. En dat heeft zijn redenen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Digi Nik » vr mei 11 2018 5:41 pm

Mijn DSLR avontuur begon ook met een DX een D200. Doch altijd FX lenzen gekocht. Als je geilt op CROP dan zit je met een DX prima. Die CROP zit echter ook in de groothoek. Als je nooit problemen hebt met de “reikwijdte” van je lens dan zit je nog steeds goed met je DX. Maar als ik hier opmerkingen lees in de trant van: je kunt ook voor een DX beeldveld kiezen op een D850; scheelt ook in je opslagruimte. Dan zeg ik laat dat ding in de winkel en je geld op zak. Het is bij een DX ook lastig te overzien wat je mist. Bij een FX kun je een DX beeldveld instellen en het verschil constateren. Andersom kun je bij een DX niet voor een FX beeldveld kiezen om het te bekijken. Een van mijn dochters heeft jaren lang naar tevredenheid met een D90 gefotografeerd. Laatst op een verre trip had ze een D800 mee. Regelmatig was het comentaar dat ze met een D90 de compositie nooit voor elkaar had gekregen. DX en FX vergelijken blijft mank gaan want het zijn in essentie geen vergeljkbare camera’s. Dat is wat ik bedoel te zeggen.
Als het maar Nikon is.
Gebruikersavatar
Digi Nik

Clublid
Berichten: 83


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Patrick » zo mei 13 2018 10:27 am

Je vergelijkt een DX camera met FX objectieven met een FX camera met FX objectieven. Ja, dan kom je niet altijd uit, met name in het groothoekbereik.

Ik geloof niet dat ik wat mis met mijn 10-24 aan de onderkant...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Janvis » zo mei 13 2018 11:01 am

Digi Nik schreef:Regelmatig was het comentaar dat ze met een D90 de compositie nooit voor elkaar had gekregen.


Is dat niet gewoon een kwestie van het niet hebben van de juiste lens op een bepaald type camera?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 18 2018 4:35 pm

Is het niet gewoon een kwestie van een te kleine zoeker en een te klein matglas?
Het gaat niet om "de juiste lens" op een bepaald type camera. Als je uitgaat van het werken op een FX-camera met een 28-70mm en op een DX-camera met een 18-55mm heb je dezelfde beeldhoeken.
Mijn vriendin werkt met een D300s en ik met een D700. Ook zij vindt het altijd weer een verademing even de D700 vast te houden: de compositie bepalen gaat beter, het is voor de ogen rustiger werken, het is gemakkelijker de sluitertijd etc. onderin de zoeker te volgen.
Ik begin me een beetje te storen aan de DX-fractie die dit soort overwegingen standaard wegwuift. Ieder zijn meug, maar blijf een beetje reëel.
Toevallig werken mijn vriendin en ik beide met de voortreffelijke 3,5-4,5/28-70mm AFD, zij mist het groothoekgebeuren niet, maar zij kan wel verder inzoomen, wat voor haar, in een scootmobiel, wel weer handig is. Maar als zij haar objectief op 35mm instelt en ik op pakweg 52mm hebben we beide hetzelfde beeld.
Misschien goed voor de DX-fotografen dat ook, bij gelegenheid, eens te proberen en dan vooral naar het zoekerbeeld te kijken.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mei 18 2018 6:13 pm

Misschien nog een zinnige aanvulling; beelddekking of beeldhoek van je zoekerbeeld.
Deze is voor 'n D5600 circa 95% horizontaal en 95% verticaal, voor 'n D90 circa 96% horizontaal en 96% verticaal, voor 'n D7200, D500, D800 en D850 100% horizontaal en 100% verticaal. Zomaar enkele voorbeelden en allemaal terug te vinden in de spec's
Ook zit er wat verschil in vergrotingsfactoren en helderheid van het zoekerbeeld. Dit kan allemaal mede bepalend zijn voor het gemak waarmee je in de zoeker de compositie bepaald.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 18 2018 6:59 pm

Precies. Inderdaad een zinnige aanvulling. Ik fotografeer ook met volformaat omdat ik nu eenmaal gewend ben aan de 100% zoeker-/matglasdekking van de F en de F2. Hoewel ook ik erg blij was met de HP-zoekers van de latere camera's als de F90 en de F90X. Heerlijk. Beter kwam het niet, beter komt het niet. Alsof er een engeltje in je oog piest...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Janvis » za mei 19 2018 9:00 am

emdeklerk schreef:Misschien goed voor de DX-fotografen dat ook, bij gelegenheid, eens te proberen en dan vooral naar het zoekerbeeld te kijken.


Waarom zou ik dat doen??? Ik ben begonnen met een D3100 en heb nu een D7200 en het bevalt me allemaal prima.Heb 1 keer een middag een D610 in de handen gehad maar ik kon al die spannende verschillen niet ontdekken en was blij toen ik mijn eigen D7200 weer in de handen had.

Ik zeg toch ook niet tegen iemand die super trots is omdat ie eindelijk een BMW 5 serie kan rijden dat ie eigenlijk een keer in een 7 Serie moet gaan rijden om te ervaren dat de 5 serie het ook net niet is???

Er is maar één goede camera en dat is de camera waar je blij mee bent, en dan maakt het helemaal niks uit of het nou een kleine compact camera is of een Hasselblad....
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor emdeklerk » za mei 19 2018 10:16 am

Vreemde vergelijking. BMW 5 en BMW 7. De afmetingen van de zitruimte voor de bestuurder verschillen nauwelijks. Eerder in de buurt zou komen de vergelijking tussen een klassieke Mini en een 7-serie...

En natuurlijk kan iemand ontzettend blij zijn met een Nikon 1 versus een Hasselblad, maar ga niet ontkennen dat die wel iets van elkaar verschillende zoekers hebben.

Maar zoals ik al schreef: ieder zijn meug, en iedereen moet fotograferen met de camera van zijn keuze.
Alleen vind ik - ik persoonlijk dus - dat voor die keuze vaak weinig relevante criteria worden aangelegd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Janvis » za mei 19 2018 10:33 am

emdeklerk schreef:Vreemde vergelijking. BMW 5 en BMW 7.


De verschillen tussen een telefoon en een hasselblad zou je wat mij betreft kunnen vergelijken met een oude mini vs een moderne 7 serie. Maar de verschillen waar het hier om gaat (crop vs FF) zijn naar mijn bescheiden mening echt niet veel groter dan de 5 vs 7 serie...

Maar goed, wat voor de één een klein verschil kan zijn kan voor de ander het verschil van dag en nacht zijn. Wellicht is hierin mijn interpretatie van de verschillen anders dan die van jou (ieder zijn ding toch???)

Het gaat er ook niet om dat ik van mening ben dat er GEEN verschillen zijn, ik ben alleen van mening dat de verschillen maar KLEIN zijn. En ook dát is een mening die iemand kan en mag hebben.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Stijn Smits » zo mei 20 2018 9:42 am

Ik ben in het bezit van een d500 en een d800 (geen d850 helaas :P), Voor mij is de d500 erg fijn voor dierfotografie,fantastische camera, voor macro of landschap grijp ik snel naar de d800 onder andere om bovengenoemde redenen. Ook de beeldkwaliteit bij slechter licht van de d800 is beter, ik blijf me verbazen over de details in de schaduwpartijen. De hoge iso van de d800 bevalt me ook beter dan de d500.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Bern-Art » zo mei 20 2018 12:57 pm

Bedankt allen voor jullie reacties. Het helpt wat voor mij belangrijk is. Ook zit te twijfelen tussen een d500 of een d850. Ik ben reeds 4 jaar in bezit van een d750. D750 bevalt erg goed. Mijn interesses zijn zeer divers. Van Macro tot landschap en alles wat er tussen zit. Ik ga graag de natuur in en zit ook net zo gemakkelijk in mijn home studio. Ik ben er uit. Ik spaar door voor de d850. Dankzij de DX mogelijkheid heb ik minstens de specs van d500 voor vogelfotografie, en kan ik bruidsfotografie doen zonder gebruikmaking van een flits. De kwaliteit in hoge iso waarden zijn indrukwekkend. De D750 is dan gelijk een backup en 2e toestel.
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Gebruikersavatar
Bern-Art

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Patrick » zo mei 20 2018 5:56 pm

Een flits gebruik je niet alleen omdat er wat minder licht is. Ik heb er vorige week een geschoten met heel veel (zon)licht door de ramen achter de bruid en bruidegom. Ik was blij dat ik een flitser gebruiken kon!

Naast de creatieve toepassingen van flitsers natuurlijk. Ik weet trouwens niet zo zeker of de D850 daar zoveel beter is dan de D750...

Veel succesvol met sparen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 of de Nikon D850

Berichtdoor Bern-Art » ma mei 21 2018 7:47 pm

Hoi Patrick. Ik bedoelde meer binnen voor de flits ten compensatie van te weinig licht (kerk en zeer donkere stadshuis van Tilburg). Natuurlijk ga ik niet zonder 3 flitsers en 2 statieven op bruidrapportage. Ik snap helemaal waarvoor je ze nodig hebt. High Speed strobing vindt ik ook geweldig. Het is het dynamisch bereik waar ik zo op kik. Kijk eens naar de de fotos van Gert van den Berg op het cruise schip (flickr).

En de opmerking van jou, of de d850 beter is in creatief flitsen die deel ik met je. De d750 doe ik ook zeker niet weg. Twee gewelige camera’s om je nek....
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Gebruikersavatar
Bern-Art

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten