D850 - waar het goedkoopst?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor JaapV » do jun 21 2018 11:16 pm

Marten schreef:Grijze import is eigenlijk een misleidende term. Alsof er iets mis mee zou zijn. Het gaat richting zwart..... Misschien wel illegaal?
Een betere term is parallelle import. Je importeert zelf.
Dat de huidige situatie zo is dat er slechts één importeur voor Nederland bestaat is natuurlijk uitzonderlijk. Geen enkele marktwerking. De monopolist/importeur bepaalt zijn prijs volledig zelf, zonder enige concurrentie. Het huidige prijsniveau spreekt boekdelen.

Een aspect daaraan begrijp ik persoonlijk niet zo goed: met welk onderling dwangmiddel Nikon en de dealers de prijzen voor camera's en objectieven binnen NL al enkele jaren onwrikbaar uniform kunnen houden. En of dat wel of niet valt onder het begrip kartel en de daarop toepasbare wetgeving.
Garantie is een soort van verzekering. In dit geval zou je kunnen zeggen dat je een premie betaalt voor 2 jaar van ca € 1000.
Wil je dat niet, dan ligt zelf importeren voor de hand.

Dat zou je je inderdaad kunnen stellen. Maar mijn gevoel zegt me dat een "premie" van tegen de 30% wat aan de hoge kant is. Woekerpremie? :wink2:
Het illustreert m.i. eens te meer dat er iets niet klopt met die prijzen. Hoewel er meen ik EU landen zijn waar ze nóg hoger liggen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor Marten » vr jun 22 2018 9:22 am

Die volledig gelijke prijzen gedurende een lange periode verbazen mij ook al enige tijd, Jaap. Als er na een paar jaar een prijsverlaging wordt doorgevoerd is die ook altijd weer gelijk en vindt op exact hetzelfde moment plaats.
Hans Braakhuis verklaart het als volgt:
Hans Braakhuis schreef:In Nederland hebben de fotowinkels veelal de laagste prijs garantie of iets dergelijks. Of te wel ze weten van elkaar wie de laagste prijs hanteert en daar gaat dan ook niemand onder zitten.

Maar daar geloof ik niets van. Het is een te vast patroon. Er zit regie achter.
Het lijkt op kartelvorming, maar dan zou je toch een actie van de AFM verwachten.

Wel weet ik dat Nikon Japan de laatste tijd een zeer stringent prijsbeleid voert mbt Europa.
Onestop Digital (Honkong) mag van Nikon niet meer leveren aan de Europese markt. Vermoedelijk vanwege de veel lagere prijzen die zij hanteerden.

Wat betreft die "premie" : natuurlijk! Je koopt m.i. voor veel te veel geld een beetje zekerheid.
Maar niet iedereen kan of wil met onzekerheid omgaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor JaapV » vr jun 22 2018 4:11 pm

Marten schreef:(...) Er zit regie achter.
Het lijkt op kartelvorming, maar dan zou je toch een actie van de AFM verwachten.

Inderdaad. Maar achter de AFM zit ook een regisseur. En ik vermoed dat die een goed geolied bestel (kartel? prijsbinding?) pas laat aanpakken wanneer er een schandaaltje dreigt :wink2: :wink2: :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 22 2018 4:49 pm

Dus wachten tot iemand de knuppel in het hoenderhok werpt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor JaapV » vr jun 22 2018 5:28 pm

Voel je vrij om in actie te komen! :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor John'47 » vr jun 22 2018 6:18 pm

De importeur levert alleen aan winkels die zich aan de door de importeur vastgestelde prijzen zal houden
Bij andere prijzen krijgt de winkel geen erkenning meer als pro dealer en dus alleen nog de eenvoudiger spullen
Volgende straf is dat er niets meer geleverd wordt
Bovenstaande volgens een winkelier

Blijft de vraag of dit wettelijk mag
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor Marten » vr jun 22 2018 6:42 pm

Als dat zo is, dan is er sprake van verticale prijsbinding. En dat is verboden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prijsbinding
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor John'47 » vr jun 22 2018 7:15 pm

Ja, maar mijn favoriete winkel doet toch maar mee omdat hij anders geen spullen krijgt en dus zijn klanten verliest
Inruilen geeft wel wat ruimte in de onderhandelingen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 - waar het goedkoopst?

Berichtdoor JaapV » za jun 23 2018 1:26 am

De AFM is natuurlijk bij nader inzien niet bevoegd: fotografiewinkels en -importeurs vallen niet onder "Financiële Markten". Wel de Autoriteit Consument en Markt ACM, die zelfstandig zou kunnen optreden tegen verticale prijsbinding, maar die weet hier niet van óf wil / mag het niet zien, om wat voor redenen dan ook. Ik denk ook dat deze organisatie (gebonden aan Economische Zaken) geen met de AFM vergelijkbare macht heeft. Deze ACM heeft het bovendien hoofdzakelijk druk met enkele "sectorspecifieke taken" en deze sector is daar niet één van.

Als er dus initiatief nodig is om deze ACM in actie te laten komen. dan moet dat kennelijk of van "de consument" komen, of bijvoorbeeld van onze onderzoeksjournalisten. En dan nog zie ik het persoonlijk wat sombertjes in onder ons huidige kabinet. NRC levert gewoonlijk de onderwerpen voor de NPO praat-tafels. Altijd goed voor de kennelijk vereiste ophef. Ik noem maar wat. Heeft iemand daar een goede kennis?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten