Geheugenkaart formatteren lukt niet

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor ElCt » vr jun 08 2018 2:16 pm

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn net aangekochte (occassie) Nikon D500.
Wanneer ik wil duwen of 'beelden wissen' en 'alle', dan komt het balkje met 'ok' op in het rood te staan en ook al druk ik daarop, hij doet niets.
Een foto 1 per 1 deleten gaat wel, maar om een kaart van 1000 foto's 1 per 1 te wissen ...
Ik weet wel dat je die via de pc kan wissen enzo, maar van een 'nieuwe' (minder dan 4000 clicks) verwacht je toch wel dat het allemaal werkt.
Ik dacht er dan aan om mijn fabriekinstellingen terug te zetten, maar hier hetzelfde verhaal: een rode balk over de 'ok' en hij doet het niet.
Ook het samen indrukken van de rode toetsen samen heeft geen effect.
Mijn firmware staat op 1.13. Ik heb het bestandje op mijn memory card gezet, maar als ik die firmware wil aanpassen kan ik enkel op 'ok' duwen. Normaal begint de camera dan zelf, maar de mijne doet niets. Dus ik kan niet naar 1.14.
Ook heb ik meerdere SD kaarten gebruikt, staan die niet op lock etc ...

Is dit voor iemand herkenbaar?
Ik kan hem natuurlijk naar de winkel doen voor garantie, maar probeer het liever zelf eens, voor ik hem weken kwijt bent.

Dank

Els
ElCt

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor imaginary_nl » vr jun 08 2018 2:24 pm

Ik heb geen D500, maar heb wel ervaring met andere Nikon SLR camera's.

"druk ik daarop": bedoel je dat je op het schermpje drukt? Er zit volgens mij ook een "ok" knop aan de achterzijde. Druk daar eens op.

Formatteren via knoppen op de body, dus niet via het menu, als volgt:
druk beide knoppen (met rode "format" tekst) tegelijkertijd in, dan loslaten en dan NOGMAALS beide knoppen tegelijkertijd indrukken. Kaartje zou dan geformatteerd moeten worden.

Firmware upgrade kan om verschillende redenen misgaan. Hier staat hoe het uitgevoerd dient te worden:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/e ... w/257.html

Onder het kopje "updating the camera firmware".
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op vr jun 08 2018 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor gijs sandberg » vr jun 08 2018 2:24 pm

Beste Els,
Welkom
re: voor ik hem weken kwijt ben
Ik zou even bellen met Nikon (0900-1callnikon, kantooruren, bijna gratis)
Wellicht is het een kleinigheid.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor ElCt » vr jun 08 2018 2:41 pm

Dit heb ik allemaal gedaan vrees ik ...
'druk ik op': op de centrale 'ok' toets, niet op het scherm, maar maakt niet uit.
Een ok-toets aan de achterzijde? Hmmm, dat vind ik niet terug eigenlijk.
Ik ga die firmware NOG een keer proberen, wie weet lukt het poging 10.987 :)
Dankjewel voor uw reactie


imaginary_nl schreef:Ik heb geen D500, maar heb wel ervaring met andere Nikon SLR camera's.

"druk ik daarop": bedoel je dat je op het schermpje drukt? Er zit volgens mij ook een "ok" knop aan de achterzijde. Druk daar eens op.

Formatteren via knoppen op de body, dus niet via het menu, als volgt:
druk beide knoppen (met rode "format" tekst) tegelijkertijd in, dan loslaten en dan NOGMAALS beide knoppen tegelijkertijd indrukken. Kaartje zou dan geformatteerd moeten worden.

Firmware upgrade kan om verschillende redenen misgaan. Hier staat hoe het uitgevoerd dient te worden:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/e ... w/257.html

Onder het kopje "updating the camera firmware".
ElCt

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor ElCt » vr jun 08 2018 2:42 pm

Hallo,

Dat ga ik inderdaad eens doen.
Ik vind het wel raar dat ik zowel mijn geheugenkaart niet kan formateren en ook mijn fabrieksinstellingen niet opnieuw instellen. Alsof alles wat 'verwijderen/formatteren' op lock zou staan ofzo.
Dank voor uw reactie

Els

gijs sandberg schreef:Beste Els,
Welkom
re: voor ik hem weken kwijt ben
Ik zou even bellen met Nikon (0900-1callnikon, kantooruren, bijna gratis)
Wellicht is het een kleinigheid.
Groeten, Gijs
ElCt

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Ronald Jan » vr jun 08 2018 3:35 pm

Als ik met mijn D500 alles wil wissen wat op mijn kaartje staat doe ik het volgende, ik druk de knop van de prullenbak en de knop van de iso tegelijk in en hou ze vast tot format in het scherm boven op verschijnt en daar na doe ik het nog een keer maar dan verschijnt er geen format meer in het scherm en bij mij zijn dan alle foto's gewist.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Knoetsoer » ma jun 11 2018 9:21 pm

OK knop zit links langs het scherm en is niet de middelste knop van de multiselector. Andere camera's waaronder de D7100 werken met de ok-knop in het midden van de multiselector.
Nikon D750 - Nikon D500 - Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR - Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD - Tokina 11-16 f2.8 DX II - Nikon SB700
Knoetsoer

Forumlid
Berichten: 128


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor JanetvdH » do jun 14 2018 8:29 am

Inmiddels waarschijnlijk wel opgelost, je kan alleen formatteren met de ok knop links achter naast het scherm zoals Knoester aangeeft.
JanetvdH

Clublid
Berichten: 49


Locatie: Bladel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Arai » wo jul 04 2018 12:58 pm

Ja dat is een beetje lullig gevolg van ingesleten gewoonten zeker als je al meerdere jaren met de 7000 serie's hebt gewerkt zoals ik
Ik begreep ook niet waarom die middelste ok knop van de multiselector niet werkte tot ik zag dat er helemaal geen ok meer opstaat :wink:
En omdat ik mijn D7200 ook nog gebruik naast mijn D500 trap ik er elke keer weer in en helaas kan je die genoemde knop op de D500 ook
niet zo configureren... Het zal wel langzaam slijten/wennen. Er zijn gelukkig meerdere voordelen die dit ongemak overtreffen !
Arai

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor MattiasFurniere » za jan 23 2021 6:13 pm

Arai schreef:Ja dat is een beetje lullig gevolg van ingesleten gewoonten zeker als je al meerdere jaren met de 7000 serie's hebt gewerkt zoals ik
Ik begreep ook niet waarom die middelste ok knop van de multiselector niet werkte tot ik zag dat er helemaal geen ok meer opstaat :wink:
En omdat ik mijn D7200 ook nog gebruik naast mijn D500 trap ik er elke keer weer in en helaas kan je die genoemde knop op de D500 ook
niet zo configureren... Het zal wel langzaam slijten/wennen. Er zijn gelukkig meerdere voordelen die dit ongemak overtreffen !


Hehe, ik was dus op hetzelfde onderwerp aan het zoeken. D7100, D7500, Z6 & Z7, maar die D500 kreeg ik niet geformatteerd... #habbits :mryellow:
MattiasFurniere

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor gijsbert27 » zo jan 24 2021 5:46 pm

Ik doe het als volgt met mijn D500 , ik ga in het menu naar het sleuteltje daar staat bovenaan , kaart formatteren druk hier op oke dan verschijnen je kaarten , en dan kun je kiezen welke kaart je wilt formatteren .
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
Gebruikersavatar
gijsbert27

Forumlid
Berichten: 184


Locatie: genemuiden
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Corbr » ma jan 25 2021 4:08 pm

Staat het schuifje op het kaartje niet op lock?
Gebruikersavatar
Corbr

Forumlid
Berichten: 190


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Tony D » di feb 02 2021 10:05 pm

gijsbert27 schreef:Ik doe het als volgt met mijn D500 , ik ga in het menu naar het sleuteltje daar staat bovenaan , kaart formatteren druk hier op oke dan verschijnen je kaarten , en dan kun je kiezen welke kaart je wilt formatteren .


Corbr schreef:Staat het schuifje op het kaartje niet op lock?



Jullie reageren op een draadje uit 2018 van een TS die behalve in dit draadje nooit meer iets gepost heeft! Lijkt me niet zinvol.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart formatteren lukt niet

Berichtdoor Richard » di feb 02 2021 11:33 pm

Dat is het mooie van een forum Ton, daar kan dit.

Heb ik wat geleerd: de OK knop op de pro bodies zit links.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten