D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor Peut » wo jun 13 2018 1:18 pm

Beste forumleden,

Onlangs ben ik met mijn nieuwe D500 (voorheen D7100) en een groep enthousiastelingen naar Kinderdijk geweest. Aldaar heb ik gebruik gemaakt van de bracketingmodus op de D500. Thuis heb ik nog eens gekeken naar het hoe en wat van deze bracketingmodus en nu blijkt dat de foto's die ik thuis gemaakt heb, de eerder gemaakt foto's in Kinderdijk hebben overschreven, hoe the fuck kan dit? Ik moet er niet aan denken dat ik op een bruiloft of ander evenement sta en hierdoor belangrijke foto's mis. Ik had nog geen XQD kaart, echter ben ik van mening dat het plaatsen van een tweede geheugenkaart de volgorde van wegschrijven niet had belemmerd. Bij twee geheugenkaarten gebruik ik namelijk altijd de kopiemodus.

Het enige vreemde gedrag wat ik van de camera ervaren heb tijdens het fotograferen is dat deze niet volledig uitschakelde ondanks dat de schakelaar op OFF stond. Hiervoor heb ik thuis de accu verwijderd en opnieuw geplaatst waarna dit zich herstelde.

Het gaat om DSC_0091 tot en met DSC_0104.

Een afbeelding ter verduidelijking hier en hier.

Alvast bedankt!

Groet,
Robert
Peut

Forumlid
Berichten: 116


Locatie: Wijk en Aalburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 13 2018 1:40 pm

Robert
Overschrijven lijkt me onwaarschijnlijk, heb je via een kaartlezer het kaartje op file-level bekeken ?
re: niet volledig uitschakelde
Dat kan het geval zijn als de kamera nog niet klaar is met verwerking/wegschrijven van de foto's.
Dat is geen fout, maar een design-feature; tegen het grofweg verwijderen van de accu wordt gewaarschuwd in de handboeken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor JvdKooij » wo jun 13 2018 2:56 pm

heb je ze al eens geopend in lightroom of zo?
op de tweede foto staan de datums nog wel goed zo te zien (of ik begrijp je foto niet)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor Peut » vr jun 15 2018 9:09 pm

gijs sandberg schreef:Robert
Overschrijven lijkt me onwaarschijnlijk, heb je via een kaartlezer het kaartje op file-level bekeken ?
re: niet volledig uitschakelde
Dat kan het geval zijn als de kamera nog niet klaar is met verwerking/wegschrijven van de foto's.
Dat is geen fout, maar een design-feature; tegen het grofweg verwijderen van de accu wordt gewaarschuwd in de handboeken.
Groeten, Gijs


Ze zijn overschreven, want ik mis foto's die ik op dat tijdstip gemaakt heb. Ik was immers in Kinderdijk en niet thuis. Ik mis de foto waarvan ik het meest benieuwd was naar het resultaat.

Het lijkt me dat de camera na 1,5 uur wel klaar is met schrijven, dat is namelijk de tijd die verstreken is tussen het rijden van Kinderdijk naar huis. Het scherm bovenop de D500 bleef aan en verlicht.

JvdKooij schreef:heb je ze al eens geopend in lightroom of zo?
op de tweede foto staan de datums nog wel goed zo te zien (of ik begrijp je foto niet)


Jep, in Photoshop geopend met Camera Raw. Ook dan zie ik de foto die ik thuis gemaakt heb.

Klopt, de datum en tijd is de tijd dat ik in Kinderdijk was, niet thuis ;)
Peut

Forumlid
Berichten: 116


Locatie: Wijk en Aalburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor rovinge » vr jun 15 2018 11:30 pm

Ik houd het op de kopie modus en (later) gebruiken van een tweede, nieuwe kaart.

Kan het zijn dat:
- De stand vd camera op d7 Opeenvolgende Nummering = OFF * staat ?
- Foto's gemaakt in Kinderdijk, deze worden op de SD-kaart gezet omdat dit (nog) de enige kaart is.
- Later thuis een tweede, XQD kaart erbij gezet, stand kopiemodus en waarbij de XQD kaart ook als eerste sleuf ingesteld staat; vervolgens thuis wat proeffoto's gemaakt die met een nieuwe nummering beginnen 0 (zie *), deze worden op de XQD kaart gezet en gekopieerd naar de tweede SD kaart, waarbij deze de bestaande foto's van Kinderdijk overschrijft.

Misschien ver gezocht; ik heb het uiteraard niet getest of dit ook kan gebeuren.
Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 overschrijft eerder gemaakte foto's

Berichtdoor Peut » ma jun 18 2018 1:56 pm

De XQD kaart is pas geplaatst nadat ik erachter kwam dat er het eea overschreven was. D7 staat op ON.

Ik krijg het ook niet gereproduceerd dus hoop dat het hierbij blijft :)
Peut

Forumlid
Berichten: 116


Locatie: Wijk en Aalburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten