Upgrade van d5300 naar d800

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor Twinfools » wo jul 18 2018 10:51 pm

Hoi allemaal,
Ik ben niet de beste hierin dus wil graag jullie hulp vragen.

Ik heb een vraag ik heb een nikon d5300 maar wil waarschijnlijk overstappen naar een nikon d800 (full frame)

Ik heb zelf al geprobeerd wat te onderzoeken of dit wel een grote upgrade is voor mij, is dit ook zo?
Ik fotografeer vaak alleen van mensen (portretten/hele lichaam)
Kan iemand mij uitleggen of deze upgrade het wel waard is?

Mvg
Twinfools

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor DannySan » wo jul 18 2018 11:00 pm

Hoi Twinfools, welkom op dit forum!
Van de D5300 naar de D800 is zéker een grote upgrade, het is niet alleen van DX naar full frame maar ook qua 'wat je vasthoudt' en hoe de bediening (een stuk 'makkelijker') is.
Als je de D800 gewoon wil omdat het kan: doen!
En wat versta jij onder een upgrade? Wat mis je nu aan je D5300? Dan pas kunnen wij denk ik zeggen of het 'het waard' is.
Succes met je keuze, en als je nog vragen hebt dan horen we dat natuurlijk graag (Y)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor Twinfools » wo jul 18 2018 11:17 pm

Ik vind mezelf nog vrij nieuw in de fotografie (2jaar nu) maar met me nikon d5300 mis ik soms wel de megapixels en de scherpte. Vaak als ik foto's terug kijk op lightroom en inzoom zie ik vaak dat ze niet scherp genoeg zijn voor mij of pixelig.
Twinfools

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor jan » wo jul 18 2018 11:24 pm

Hou je er ook budgetmatig rekening mee dat je objectieven ook een upgrade nodig hebben? Tenminste ervan uitgaande dat je nog geen FX-glas hebt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor Twinfools » wo jul 18 2018 11:30 pm

Ik heb tot tot nu alleen een kit lens (die ik nooit gebruik) en een 50mm 1.8g waar ik alles mee doet.
Twinfools

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor jan » do jul 19 2018 12:25 am

Die 50mm is in ieder geval al een FX objectief. De kitlens zal passen maar dan gebruik je maar een deel van de sensor van de D800. Maar algemeen is FX glas duurder dan DX glas.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor Janvis » do jul 19 2018 6:46 pm

Twinfools schreef:Ik vind mezelf nog vrij nieuw in de fotografie (2jaar nu) maar met me nikon d5300 mis ik soms wel de megapixels en de scherpte. Vaak als ik foto's terug kijk op lightroom en inzoom zie ik vaak dat ze niet scherp genoeg zijn voor mij of pixelig.


Wat is er mis met 24 megapixels?? Je moet natuurlijk niet verder dan 100% gaan inzoomen in lightroom, dan wordt het er niet beter op. Maar met een D5300 kan je echt wel super scherpe foto's maken hoor, net zo scherp als met een D800. Zorg voor goed glas en voor de juiste instellingen v.w.b. diafragma, sluitertijd en iso. Gaat je een hoop geld schelen :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van d5300 naar d800

Berichtdoor DannySan » do jul 19 2018 6:54 pm

Zou je eens een paar van de door jou genoemde foto's willen delen? Wellicht valt er nog een kwaliteitsslag te maken qua werken met de camera of instellingen?

#aanvulling:
Maar misschien heb je eigenlijk al lang beslist en zoek je een bevestiging dat het een 'goede keuze' is. Qua camera zou ik - met de informatie die we nu hebben - zeggen van ja; maar het uiteindelijke antwoord komt van jezelf (en je budget) natuurlijk :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten