Nieuwe mirrorles camera Nikon Z6 & Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorless camera

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 25 2018 12:07 pm

Zeerlichtgevoelig glas, 24-36 mm sensor, dat is allemaal geen lichtgewicht. Gewicht geeft een betere balans. Gewicht maakt dat je een statief gaat gebruiken. Veel gewicht, een zware camera, kan een stap zijn naar fotografie waarbij je meer mag nadenken.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Patrick » wo jul 25 2018 12:59 pm

En zo praat je alles dat voor de meesten krom is weer recht... :crazy:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » wo jul 25 2018 1:12 pm

ik dacht eerder van recht naar krom, dan val ik niet onder de meesten-categorie :P

sony heeft overigens hetzelfde, lichte systeemcamera, zware lichtsterke lenzen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorless camera

Berichtdoor Vincent » wo jul 25 2018 1:16 pm

Dat is gewoon fysica... als de sensor even groot blijft heb je (nagenoeg) evenveel glas nodig om eenzelfde soort (brandpunt en lichtsterkte) objectief te maken... Groter kan altijd (Zeiss Otus, Sony GM, Sigma Art, etc), kleiner kan zelden (m.u.v. pancake en geheel nieuwe lensontwerpen zoals de Sony 400mm)

Wil je echt winnen op formaat en gewicht dan moet je naar een kleinere sensor toe, bijv de Fuji X serie. Anders heb je een kleinere body op een evengroet, of groter objectief.

De winst van een mirrorless camera zit dan ook vaker in andere aspecten dan in het formaat en gewicht van de set.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Richard » wo jul 25 2018 3:02 pm

bcvthul schreef:Misschien wel jammer dat nikon op full frame blijft en dat het geen (mini) medium format wordt.

Mini had Nikon met de 1 serie - aardig licht gewicht - en daar van weten we de geschiedenis... :?

U2 heb ik er mooi mee kunnen fotograferen, een grotere bridge kwam niet naar binnen. :mryellow:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » vr jul 27 2018 10:10 am

Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor bcvthul » vr jul 27 2018 10:18 am

Dat lijkt een beste EVF te worden...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jul 27 2018 10:23 am

Vanochtend kwam er van Nikon een uitnodiging voor een Nikon Persontbijt op 23 augustus 2018 van 9:00 tot 11:30 uur. Gezien de datum is dan wel duidelijk waar het dan over gaat: de mirrorles full frame camera.
Ik ben gestopt met het bezoeken van de persconferenties omdat Nikon Nederland in 2012, met de verhuizing naar Tripolis (burgerweeshuis terrein) in Amsterdam, daar mee gestopt is. En dat bevalt me prima. Niet dat die persconferenties niet leuk waren, nee ze waren geweldig, je mocht met het nieuwe product spelen, je kon vragen stellen aan Frank Zuidweg, Roeland Koene of Berend van Iterson. Al jaren eerder was Nikon Europe ook al gestopt met het geven van persconfenties voorafgaande aan de Photokina.
Zelf kwam ik na 2008 al niet meer in Japan, de recessie maakte de Japanse Yen zo'n 60% duurder.
En dan stopt het. Geen bronnenonderzoek meer kunnen doen, geen contact meer met Nikon Nederland. Ben zelf gaan omkijken naar andere bezigheden. Nu kook ik graag, maar keukenkastjes praten niet terug.
Dus, de vraag is, wie wil er naar een ontbijt in Muiden.
Denk dat de NCN graag een combinatie wil maken met de vacature die hier staat:
viewtopic.php?f=7&t=66042
En heb de persoonlijk uitnodiging dan ook doorgestuurd naar bestuur en webredactie.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » vr jul 27 2018 10:43 am

Ehm ja, verkeerd topic Hans?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JaapV » vr jul 27 2018 4:16 pm

wiebeterpstra schreef:er wordt ook een f vatting-adapter ontwikkeld, zal ook wel 200-300 kosten waarschijnlijk. (...)

Was dat maar waar! Tenminste tweemaal zoveel, denk ik.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Huib » ma jul 30 2018 4:30 pm

Tja nu Nikon de traditie vaarwel zegt dat we de F oudjes alleen met een adapter de mirrorles kunnen gebruiken zijn voor mij de rapen gaar. Dan zijn er betere alternatieven! Ruw weg geschat meer dan 15.000 euro aan objectieven aangekocht.

De enige reden dat ik Nikon trouw ben gebleven is dat - zonder gedoe- mijn objectieven reeks vanaf de jaren zestig bruikbaar zijn op de huidige body's. Niet omdat hun nieuwe body's zo baanbrekend zijn! Solide dat dan weer wel, mits je genoeg duiten wilt besteden.

Na lang aarzelen zelfs een d500 aangeschaft omdat t.a.v van de d300 het een stapje vooruit is.

Deze mirroles lijkt me in eerste instantie een ietwat te late inhaal race en krampachtige poging -met het zoutloos compromis er een adapter tussen te frommelen- de Nikon gebruiker tegemoet te komen.

Als we dan toch met adapters moeten werken zijn er veeeeeel betere alternatieven en omdat ik hoofdzakelijk op M werk zeg ik Panasonic/Lumix en Sony.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Vincent » ma jul 30 2018 4:54 pm

Huib schreef:Deze mirroles lijkt me in eerste instantie een ietwat te late inhaal race en krampachtige poging -met het zoutloos compromis er een adapter tussen te frommelen- de Nikon gebruiker tegemoet te komen.


Wat is jouw oplossing dan? Of zie jij liever een een body van hetzelfde formaat als een DSLR maar dan zonder spiegel erin??

Gelukkig gaat die D500 nog wel even mee voorlopig...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 30 2018 4:58 pm

Vincent schreef:
Huib schreef:Deze mirroles lijkt me in eerste instantie een ietwat te late inhaal race en krampachtige poging -met het zoutloos compromis er een adapter tussen te frommelen- de Nikon gebruiker tegemoet te komen.


Wat is jouw oplossing dan? Of zie jij liever een een body van hetzelfde formaat als een DSLR maar dan zonder spiegel erin??


Om eerlijk te zijn is de Panasonic G9 echt wel net zo groot als een kleinere DSLR :D
maar dat vind ik dan weer niet erg, prima formaat voor mij persoonlijk
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » ma jul 30 2018 5:10 pm

Alsof je ‘investering’ ineens minder ‘waard’ is geworden. Je hebt er toch al plezier van, en het is/was op dat moment toch het beste wat er voor jou op dat moment verkrijgbaar is/was?

Mirrorless is dadelijk een nieuwe weg naar andere mogelijkheden, ander formaat (grootte & gewicht), lichtsterkere lenzen, technische verbeteringen, etc.

Wat is overigens de tendens mbt het geluid wat een mirrorless maakt t.o.v. een SLR? Kan alleen maar beter worden lijkt me, zeker voor zgn. candid shots, of fotografie tijdens bijeenkomsten en dergelijke. evenementen.



Het zou Nikon enorm sieren wanneer ze in staat zijn iets unieks weten neer te zetten omtrent het gebruik van flitsers i.c.m. de electronisch viewfinder.
Huidige mirrorless systemen laten in een studioomgeving donker beeld zien, wanneer er flitsers gebruikt worden.
Wat nu als het mogelijk zou zijn met een testflits, of iets dergelijks, om toch een soort van preview exposure te kunnen tonen die werkbaar is.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 30 2018 5:30 pm

wiebeterpstra schreef:Wat is overigens de tendens mbt het geluid wat een mirrorless maakt t.o.v. een SLR? Kan alleen maar beter worden lijkt me, zeker voor zgn. candid shots, of fotografie tijdens bijeenkomsten en dergelijke. evenementen.


De G9 kan op "stil", en dan hoor je dus echt niets meer van de camera, wel oppassen want voor je het weet ben je een tiental foto's verder :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten