Vervanging camera

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Vervanging camera

Berichtdoor stefan75 » di jul 24 2018 10:07 am

Zelf ben ik ongeveer anderhalf jaar geleden overgestapt van een Pentax K5-II (16MP crop-sensor) naar een Nikon D700 full-frame camera. Dit overigens tot volle tevredenheid!
Mijn oude Pentax is nu in gebruik door mijn zoontje maar omdat ik steeds meer Nikon lenzen heb en steeds minder van Pentax, wil ik de Pentax definitief wegdoen.
De vraag is alleen, welke Nikon er voor in de plaats zou kunnen komen.

Als ik naar de overeenkomsten kijk van de D700 en Pentax, en wat ik graag zou willen zien in de opvolger, kom ik uit op in ieder geval deze punten:
*Weather-sealed body
*ISO bruikbaar tot zeker 3200
*Menustructuur liefst overeenkomstig met de D700
*gewicht in de buurt van de Pentax (~760gr)

Nu met dit lijstje in mijn achterhoofd komt de D300s bij mij in gedachte op.
De "nadelen" die ik echter zo zie zijn:
1) minder base ISO bereik (3200 vs 12.800)
2) kleiner dynamisch bereik (12,2 vs 14,1)
3) D300s groter en zwaarder (178gr zwaarder)

Zijn er nog camera's die ik misschien over het hoofd heb gezien?
Of zijn er gebruikers van een D300s die mij kunnen zeggen dat bovenstaande nadelen niet echt als nadeel te zien zijn in de praktijk?

(Met mijn D700 durf ik makkelijk op ISO6400 te gaan zitten terwijl ik met de Pentax vind dat ISO6400 al bijna onbruikbaar wordt...)

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen hierin :-)

Verstuurd vanuit Tapatalk
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor henkk » di jul 24 2018 10:15 am

Ik weet niet wat je budget is, maar een d300s (heb ik o.a.) kun je beter niet boven iso 1600 gebruiken.
D600/610 zijn nieuwer maar niet helemaal het gevoel van een d700. Een d750? Of een uit de d8x00 serie (wel d700 gevoel)?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Janvis » di jul 24 2018 10:26 am

Base iso is niet echt iets waar je te veel naar moet kijken naar mijn bescheiden mening. Moderne camera hebben nog veel hogere waardes die je kan instellen maar zijn vaak z.g.a. onbruikbaar.

Gezien het feit dat de D300S in je achterhoofd zit vermoed ik dat het budget ergens rond de 500 euro zit en daarvoor zal het lastig worden een camera te vinden die aan je wensen voldoet. Voor dat bedrag (misschien ietsje meer? )kan je er misschien wel het beste gewoon een extra D700 bij kopen, daarvan weet je immers dat ie je goed bevalt en met die camera geef je zelf al aan dat je probleemloos op iso6400 kan werken. En twee dezelfde camera's werkt qua bediening ook het makkelijkste naast elkaar lijkt me.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Vincent » di jul 24 2018 10:38 am

Dus je wilt een tweede body naast de D700?

Dan is het interessanter om te weten wat je fotografeert, waarom je een tweede body voor nodig hebt, waar je eventueel tegen aanloopt met de D700, en wat je budget is...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor stefan75 » di jul 24 2018 11:04 am

Het is niet zo dat ik op zoek ben naar een vervanger of opvolger voor mijn D700.
(Als ik deze zou moeten vervangen denk ik aan een D3S of misschien zelfs een D4S hoewel die laatste kwa budget nog iets te hoog ligt.)
Ik zoek wel een vervanger voor de Pentax.
Deze is nu in gebruik door mijn zoontje en hij is er serieus mee bezig.
Daarom zoek ik een Nikon als vervanger voor de Pentax zodat hij ook mijn lenzen kan gebruiken.
Een D700 heb ik ook aan gedacht en zou (bijna) perfect zijn als het gewicht van de body niet veel zwaarder zou zijn. (Meer dan 300gr vind ik best veel voor een kinderhand)

Wat budget betreft, het liefst tussen de €500 - €750. En daar ligt de D700 inderdaad mooi in bereik.

Wat foto's betreft zullen het vooral dierentuin foto's zijn die hij er mee zal maken. Ook natuur- en portret foto's hoewel dat laatste nog niet echt serieus is!
Maar ook in wat donkere omstandigheden zou de camera nog redelijk tot goed moeten kunnen presteren.

Naast dat ik hem hoofdzakelijk als toestel voor mijn zoon wil aanschaffen zou het natuurlijk ook een mooie toevoeging / backup camera zijn voor mijzelf!

Verstuurd vanuit Tapatalk
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Stijn Smits » di jul 24 2018 11:46 am

Als gewicht een issue is dan zou ik geen d300 camera nemen maar eerder een camera uit de d7xxx serie, lichter en kleiner waardoor makkelijker te bedienen door kinderhanden. Een 2e hands d7200 zou moeten lukken voor dat bedrag en zal afhankelijk van je doel niet onderdoen voor je d700.

groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Marten » di jul 24 2018 12:46 pm

stefan75 schreef:*Weather-sealed body
*ISO bruikbaar tot zeker 3200
*Menustructuur liefst overeenkomstig met de D700
*gewicht in de buurt van de Pentax (~760gr)


De D810 komt overeen met je eisen, op 120 gram gewicht na.
Maar die is nu buiten je budget.
Binnenkort komt er een Nikon mirrorless op de markt. Iedereen wil dat ding hebben. Dan komen er veel gebruikte Nikons op de markt en gaan de prijzen verder dalen.
Even wachten zou ik zeggen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jul 24 2018 1:36 pm

Open deze exel file: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
en schrap alle kolommen van camera's waar je geen interesse in hebt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor stefan75 » di jul 24 2018 1:39 pm

Stijn Smits schreef:....Een 2e hands d7200 zou moeten lukken voor dat bedrag en zal afhankelijk van je doel niet onderdoen voor je d700.


Heb ik ook aan zitten denken, een D7100 of D7200. En zal zeker niet onderdoen voor de D700, sterker nog denk dat het zeker een mooie aanvulling op kan zijn.
Plus het voordeel van een crop-sensor met telelenzen is het absoluut het overwegen waard.



Verstuurd vanuit Tapatalk
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor stefan75 » di jul 24 2018 1:46 pm

Marten schreef:De D810 komt overeen met je eisen, op 120 gram gewicht na.
Maar die is nu buiten je budget.


Ook hier heb ik aan zitten denken.
Zelf doe ik ook graag aan portret fotografie en denk dat ik met het meer dan dubbel aantal MP hier voor mezelf een betere camera mee heb dan mijn huidige D700.
Als ik puur kijk naar het gewicht is die 120 gram extra nog wel te overzien.
En wat budget betreft, als ik alleen zou kijken voor mijn zoon dan ja is hij boven budget.
Echter als ik voor mezelf zou kijken ter aanvulling op de D700 dan is hij het overwegen waard.
Dacht trouwens dat de (tweedehands) prijzen van een D8xx ook al wat waren gezakt met de komst van de D850.

Zullen eens afwachten wat de prijzen gaan doen als de mirrorless Nikon er komt...


Verstuurd vanuit Tapatalk
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Janvis » di jul 24 2018 2:15 pm

Koop je voor jezelf een D810 en doe je de D700 aan je zoon ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Richard » di jul 24 2018 2:48 pm

Daar moet de apparatuur waarmee de afbeeldingen worden verwerkt ook geschikt voor zijn. Van D700 naar D800 of D810 is een behoorlijke stap in bestandsgrootte. Voor verwerking daarvan is CPU, geheugen en opslag van belang.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Stijn Smits » di jul 24 2018 2:59 pm

Los van dat alles, past een d810 niet echt in het budget, ruim 2x zo duur als een 2e hands d7xxx
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Peter » di jul 24 2018 5:38 pm

ik heb de stap gemaakt van D300s naar de D7200
op sommige punten verslaat de 300s de D7200 . O.a. buffersnelheid etc. Ook het bedieningsgemak van de D300s heeft mijn voorkeur.

Echter, ik heb me verbaasd over de details van de D7200. Prachtige kleuren en scherpte. Ik fotografeer vooral macro en vogels.
Ik zal de D7200 niet meer willen missen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor JaapV » di jul 24 2018 5:44 pm

Ik constateer met enige verbazing dat niemand het toch zwaarwegende verschil FX - DX noemt en dat D700 en D300s als min of meer gelijkwaardig naast elkaar worden gezet. :shock:
Zou dát nou juist niet (samen met de wél besproken bedieningsovereenkomst D700 - D8x0!) het meest in het oog springende argument moeten zijn?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten