Lichtmeting

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Lichtmeting

Berichtdoor Ronhoo » zo aug 19 2018 11:22 pm

Kan iemand mij vertellen bij welke situaties ik welke lichtmeting ik het best kan gebruiken bij mijn d500.
Ik heb mij aangeleerd om de af-knop te gebruiken voor het scherp stellen.
De pv knop gebruik ik voor ea-lock.
Maar ik heb er moeite mee om te beoordelen hoe ok mijn belichting in moet stellen; spot, centrum gericht of matrix met zijn grote aantal belichtings punten.

Waar kan ik hierover meer vinden
fotocamera D500
Gebruikersavatar
Ronhoo

Clublid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor AnnetteV » ma aug 20 2018 7:54 am

Youtube :wink:
Zoektermen: +lichtmeting +fotografie
Met vriendelijke groet,
Annette

Flickr
Gebruikersavatar
AnnetteV

Bestuurslid
Berichten: 184


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Boem » di aug 21 2018 12:02 am

Ik gebruik
- matrix meting standaard
- spotmeting als het licht op mijn onderwerp sterk verschilt van de omgeving, zoals bij tegenlicht of theater en concerten, waar het onderwerp juist lichter is dan de omgeving. Bij AF-s is de 'spot' gelijk aan het focus punt, wat ik erg handig vind.

Het nut van centrumgerichte lichtmeting ontgaat mij, om eerlijk te zijn.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor ben42 » di aug 21 2018 8:37 am

Wat ik gebruik (maar dat is persoonlijk).

Matrix meting met ADL op High.
Hierdoor heb ik aan de bovenkant 1 stop meer ruimte (door de ADL) in de RAW foto. Ook heb ik een stop snellere sluitertijd dan door de ADL niet te gebruiken. Meestal gebruik ik die stop om de ISO een stop lager te zetten.
In zeer lastige omstandigheden gebruik ik bracketing, met tussenstapjes van .7 / 1 / 1.3. Dit bracketing zetten gaat sneller dan een preciese lichtmeting te doen.
Thuis in RAW haal ik dan het optimale uit de foto'.

Uit ervaring weet ik dat zelfs in de moeilijke omstandigheden die ik met de bracketing heb gemaakt de middelste opname vaak nog steeds de beste is.

Voor de D7000 die vrijwel ISO invariant is, is voor ISO waarden vanaf 400 (maar zelfs bij 200) het altijd voordeliger om een stop onder te belichten en deze in postprocessing terug te halen, dan om 'naar rechts' te belichten bij een ISO stap hoger. Bij de stop minder belichten op een stop lagere ISO waarde win je namelijk een extra stop aan de bovenkant en verlies je geen dynamiek aan de onderkant. Wel betekend dit dat je de optimale plaat zelf uit RAW moet halen. De JPG is over het algemeen ook goed (Maar anders door de ADL).

Omdat je een stop wint aan de bovenkant en aan de onderkant niets verliest, ben je minder afhankelijk van een nauwkeurige meting. (Zoals spot e.d.).

Voor ISO 100 en misschien ISO 200 is dit niet de optimale methode, omdat je hierbij een stop wint aan de bovenkant, maar ook een stop verliest aan de onderkant. In de praktijk merk je de stop aan de boven kant meestal wel door minder uitgebeten zeer lichte delen in de foto en aan de onderkent merk je het meestal niet.

Soms is die stop onder niet voldoende, maar dat zijn vaak omstandigheden waarbij het dynamisch bereik van de camera niet helemaal voldoende is voor de scene. Hierbij zul je of aan de bovenkant, of aan de onderkant wat verliezen. In dat soort omstandigheden zou je HDR kunnen gebruiken, maar mijn D7000 heeft dat niet ingebouwd en zonder statief en een hoeveelheid tijd behoort dat voor mij meestal niet tot de mogelijkheden.

Zoals gezegd, mijn persoonlijke methode van werken.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor EdvandeZilver » di aug 21 2018 9:03 am

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Huib » di aug 21 2018 11:58 pm

Belangrijk is je belichtingsmeter te ijken! Zet je camera op M en controleer aan de hand van je histogram. Zodoende leer je de camera te beheersen en krijg je resultaten zoals je het wenst.

eenvoudige uitleg over type lichtmeting

Wat betreft ISO
Nikon bij voorkeur ISO 160, 320 640, enz.. Veel gebruikers starten graag bij 100,200 enz. Een heel verhaal op zich maar als je google is er genoeg te lezen over het waarom. Zou teveel off topic gaan.

Spotmeting, centrumgericht, diafragma voorkeuze heeft mijn voorkeur en gebruik dit vaak op de d800,d500 en 7000. Voor film uitsluitend de M stand.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten