raar scherpstel probleem D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor henkdegr » zo okt 14 2018 1:45 pm

Alweer problemen met het scherpstellen van mijn d500 , alles werkt prima totdat ik een vogel in vlucht wil fotograferen , camera stelt scherp ( de autofocus hoor ik ) en houd op met scherpstellen, maar is scherp voor de vogel die is nog helemaal wazig.
begin dit jaar camera al naar cameranu opgestuurd met scherpstel problemen toen wilde de camera helemaal niet scherpstellen , camera uit en weer aan en hij deed het weer , nagezien maar geen probleem kunnen constateren terwijl ik er drie keer last van had in een maand , nu zijn we een maand of 8 verder en nu dit weer alleen geen garantie meer helaas die verliep in juni dit jaar .
is er iemand van jullie die dit probleem herkend , contacten heb ik al schoongemaakt.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor ArendV » zo okt 14 2018 3:54 pm

Hallo Henk, vervelend als een camera niet doet wat je van hem verwacht.

Ik heb wel het idee dat jouw probleem van 8 maanden geleden anders is dan nu.
Helemaal niet scherpstellen wijst op een "kortsluiting" ergens in het systeem. Ik heb dit ook met mijn D500 gehad een jaar geleden, maar daarna nooit meer en jij blijkbaar ook niet.
Nu heb je alleen problemen bij het scherpstellen van vogels in vlucht. Als je in andere situaties wel scherpe foto's krijgt heeft dat waarschijnlijk met jouw instellingen te maken.
Dit kan met sluitertijden te maken hebben of de instelling van autofocus. Voor die laatste gebruik ik vaak groep-veld-AF voor vogels in vlucht. Maar ook dan zit ik er zelf ook regelmatig naast ondanks het fabelachtige autofocussysteem van de D500.
Het posten van een foto met de instellingen/exif kan helpen jouw probleem wat beter te begrijpen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor henkdegr » zo okt 14 2018 6:09 pm

De foto,s waren niet te maken ik zag alleen een vlek ,A stand, mijn iso had ik op 500 , diafragma op 6.3 en mijn sluitertijd was ongeveer 2500 tot 3200ste , gebruik daarbij 72 scherpstelpunten maar heb ook verschillende andere opties geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat.
Bij thuiskomst mijn nikon d810 gepakt daar mijn lens op gezet die ik daarvoor gebruikte op mijn d500 en alles werkte naar behoren dus ik denk zelf dat de autofocusmotor vervangen moet worden maar dat kan wel eens een duur grapje worden.
Ik heb al vele vluchtfoto,s gemaakt met de d500 dus weet wel wat ik doe op dat gebied
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor henkdegr » do okt 18 2018 10:36 pm

Vandaag kwam ik op het idee om mijn 300mm f4 lens op mijn nikon d500 te zetten en eens kijken of mijn camera daarmee ook kuren heeft en wat gebeurd er nu camera focust perfect , mijn 500mm f4 lens er weer op en helaas vliegtuig die langs vloog bleef een wazige vlek op de d 500.
De 500mm f4 lens toch nog even op mijn d810 geplaatst en een langs vliegend vliegtuig werd perfect scherp weer gegeven , raar ?
Maandag ga ik naar Beverwijk en hoop dat ze daar het probleem kunnen vinden ik hou jullie op de hoogte
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor henkdegr » di okt 23 2018 5:19 pm

Probleem met mijn d500 opgelost er was een schroefje verdwenen uit mijn 500mm lens en had ondertussen een diafragmapalletje van mijn camera ontzet.
Dit weekend maar eens op pad om te kijken of alles weer goed werkt
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: raar scherpstel probleem D500

Berichtdoor Richard » di okt 23 2018 7:47 pm

Bedankt voor het terug koppelen!

Veel plezier met de 500 mm lens!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten