zwarte foto

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

zwarte foto

Berichtdoor rgv » zo okt 14 2018 11:19 pm

De laatste tijd heb ik soms met mijn D800 en 24-70 2,8 lens een geheel zwarte foto. Zonder duidelijke reden en uiteraard niet met lensdop op. Bij de foto wordt aangegeven F-- en -- mm. Blijkbaar is er geen communicatie tussen de body en lens. De volgende foto is dan weer normaal. De contacten heb ik al schoongemaakt, zie ook niets aan. Of het ook met een ander lens gebeurt weet ik niet, gebruik bijna altijd deze lens.

Iemand een idee wat de oorzaak is en hoe dit op te lossen ?
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor mozes » zo okt 14 2018 11:46 pm

zit er wat speling bij de vatting van de lens op de camera?, een heel klein beetje kan al genoeg zijn.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor JaapV » ma okt 15 2018 3:10 pm

Lensdopje? Gebeurt mij vrij regelmatig... :oops:

EDIT: iets te snelle reactie :wink:
Nogmaals: :oops:
Laatst gewijzigd door JaapV op di okt 16 2018 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 15 2018 3:19 pm

Beste R,
re: weet ...
Toch maar even proberen, en zo mogelijk ook de 24-70 op een andere kamera.
Probeer het ook eens met een andere accu/voeding.
Overigens: zit er meer EXIF in de zwarte plaatjes ?
Anders toch maar een belletje met Nikon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor rgv » ma okt 15 2018 7:37 pm

In de Exif wel gewoon sluitertijd en Iso, maar daar heb je geen communicatie met de lens voor nodig
Nog maart eens schoongemaakt de contacten weer, het ook niet
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor ben42 » di okt 16 2018 2:28 pm

De foto is zwart.

Dan kan het zijn dat de foto helemaal niet belicht is.
(Dus geen sluiter beweging, foute timing, iets mis met de sensor).

De foto is extreem donker.
Het kan ook zijn dat de foto zeer zwaar is onderbelicht, b.v. doordat het diafragma van de lens extreem dicht zat en de sluitertijd extreem hoog was. (Of het was erg donker terwijl de foto gemaakt werd).
Als er een foto is gemaakt met een lens die 'fout' reageert, dan is de invloed van de lens het diafragma, aan de sluitertijd en de hoeveelheid licht buiten kan de lens niets doen. In zeer veel gevallen is de foto dan niet totaal zwart, maar misschien gewoon te donker.
Probeer de zwarte foto's in lightroom eens flink op te lichten en kijk of er nog wat beeld op de foto staat.

Als er door het toestel een redelijke sluitertijd is gekozen, moet er zelfs bij een helemaal fout diafragma nog wel wat op de foto staan. (B.v. 5 a 6 stoppen onderbelicht).

Kijk eens of je het verschil tussen 'niet belicht' en 'extreem onderbelicht' kunt vaststellen in de foto's.
(Verschil tussen f2.8 en f22 is 6 stoppen, zelfs bij 6 stoppen onderbelichting staat er vaak nog wel wat op een RAW afbeelding).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor rgv » di okt 16 2018 5:07 pm

Ben, je hebt gelijk. Inderdaad zwart beeld maar met 5 stop oplichten is er een duidelijk beeld te zien. Wist niet dat er zoveel reserve in Raw zat. Waren overigens foto's in helder zonlicht, Gebeurde met 5 foto's op een totaal van bijna 1000. Toch communicatie met lens dus ? Sluitertijd varieerde bij Iso 100 tussen 160 en 1800
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: zwarte foto

Berichtdoor ben42 » di okt 16 2018 10:30 pm

Toch lijkt mij dat er wel communicatie met de lens is, want het diafragma is open als we door de zoeker kijken en het lijkt er hier op dat het diafragma tot de kleinste waarde is gesloten. Maar dat zal de mechanische communicatie zijn.

Waarbij volgens mij de camera zowel bepaald wat het diafragma zou moeten zijn als de aansturing van wanneer de mechanische overbrenging stopt volgens mij ook door de camera wordt bepaald. (Hier ben ik niet helemaal zeker van).

Was de lens ingesteld op het kleinste diafragma ?
Kan hier ten onrechte wat speling inzitten ?
Het zou mogelijk kunnen zijn dat de camera (misschien ten onrechte) detecteert dat niet het kleinste diafragma is ingesteld en dat je daardoor de fout krijgt. Ik krijg een Fee melding als ik niet het kleinste diafragma heb ingesteld.

Voor het laatste geval is dan de diafragma ring iets strakker (???) zetten.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten