Hoe het flitsen optimaal toe te passen in de focus shift mode (FS) met de Nikon D850?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Hoe het flitsen optimaal toe te passen in de focus shift mode (FS) met de Nikon D850?

Berichtdoor Bernard42 » di nov 27 2018 9:01 pm

In een eerdere bijdrage aan het onderwerp: “ Eerste ervaringen met focusstacking D850” van 3 januari 2018, heb ik beschreven hoe je voor verschillende macro lenzen de juiste stapgrootte (van 1 tot maximaal 10) moet kiezen bij verschillende diafragma’s en vergrotingen.
Regelmatig heb ik de focus shift methode dit jaar met succes met de D850 in de praktijk toegepast.
Het scherpstellen deed ik in de Live View mode.
De instellingen van het focus shift menu waren: Aantal opnames: bijvoorbeeld 10, Breedte focusstap: bijvoorbeeld 5, Interval tot de volgende opname: 0 s, Gelijkmatige belichting: Aan, Stil fotograferen: Aan.
In Live View was de camera als volgt ingesteld: AF-S of AF-F, Pin, DX, E(lectronic shutter) ON, Sl 1 (Silent stand 1), Peak Off.
De spiegel blijft op deze manier gedurende het maken van de hele serie opnames omhoog geklapt en de MS mechanische sluiter wordt niet gebruikt.

Recent wilde ik bij de FS opnames een E-flitser gaan gebruiken om een beetje invulflitslicht toe te voegen (om te donkere schaduwen iets op te lichten) of om met volledig flitslicht te werken.
Als E-flitser heb ik de Speedlight SB-700 gebruikt.
Maar dat gaf wel problemen.
Bij het gebruik van de ES elektronische sluiter kan je niet een E-flitser gebruiken!
Het is me al snel duidelijk geworden dat zoiets met de huidige ES (Elektronische sluiter) principieel niet kan werken.
Om te kunnen flitsen moet je werken met de normale MS (Mechanische Sluiter).

Vooral tijdens macro FS opnames wil je dat de camera zo stil mogelijk blijft staan en dat de opnames zo snel mogelijk gemaakt kunnen worden.
Trillingen van het opklappen en neerklappen van de spiegel en het open en dicht gaan van de gordijnen van de MS wil je daarom zoveel mogelijk vermijden of minimaliseren.
Ik heb met de instellingen van de D850 van alles en nog wat geprobeerd maar steeds zie ik door de zoeker dat de spiegel voor elke opname weer open en dicht gaat.
Door de Belichtingsvertragingsstand d5 te gebruiken (0 tot 3 s) kan je wel het effect van deze trillingen minimaliseren, maar dan gaat je serie opnames wel langer duren.
Door de Elektronische eerste gordijn sluiter stand d6 (EFCS mode in het Engels) te gebruiken kan je mogelijk het effect van de trillingen door het open gaan van het eerste gordijn verkleinen.
Of dit ookbij FS werkt is me (nog) niet duidelijk.

Bestaat er een mogelijkheid om te zorgen dat de spiegel, tijdens het maken van de serie opnames in de FS mode, in de omhoog stand blijft staan en dat deze pas na het gereedkomen van de opnames neerklapt?
Zo niet, mogelijk zou een update van de firmware van de camera een oplossing kunnen brengen.
Misschien een domme vraag, maar toch stel ik hem.
Bestaat er een mogelijkheid om de EFCS mode bij de FS opnames te gebruiken om de trillingen van de MS te vermijden of te minimaliseren?

Voor de nieuwe MirrorLess camera’s zoals de Nikon Z7 en Z6 is er geen spiegel, dus daar kun je geen last meer van de spiegel hebben.
Of en hoe het flitsen bij deze camera’s precies in de FS mode kan werken zonder last van de trillingen van de mechanische sluiter te ondervinden is mij nog niet duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Bernard Fransen
Bernard42

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het flitsen optimaal toe te passen in de focus shift mode (FS) met de Nikon D850?

Berichtdoor Bernard42 » do dec 06 2018 8:00 pm

Een reactie van de maker van dit onderwerp.
Het onderwerp is al best veel bekeken, maar tot mijn verbazing is er nog geen reactie op gegeven.
Heb ik mijn "probleem" onduidelijk beschreven, is het te diepgaand of te lastig, of is het gewoon een te dom onderwerp?
Mvg Bernard
Bernard42

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het flitsen optimaal toe te passen in de focus shift mode (FS) met de Nikon D850?

Berichtdoor Ad B » vr dec 07 2018 10:06 am

Hoi Bernard,

misschien/wellicht zijn er te weinig mensen bezig met FS mode fotograferen.
In combinatie met flitsen...
En dán moet er nog tijd genomen worden om te reageren...
Ík hou me niet bezig met FS mode fotograferen, geen tijd, geen zin, andere dingen en zoal.
Maar techniek interesseert me meestal wel...

En inderdaad, m'n D850 in combo met stille (live view) fotografie flits niet... (Ik heb ook een SB700)
Dan effetjes snuffen op het Internet met "flits bij elektronische sluiter"...
Daar vond ik, onder andere, het volgende (een uitsnede van het artikel):
Is de camera uitgerust met een ‘global shutter’, dan wordt de sensor in één keer uitgelezen en kun je flitsen als ware het een m-sluiter, maar dan ook met veel kortere synchronisatietijden. Prima dus. De meeste camera’s hebben echter een ‘rolling shutter’ en dan is klassiek flitsen met één flitspuls niet mogelijk, omdat de pixels rij voor rij worden belicht. Wil je in dat geval flitsen, dan zul je een stroboscopische flits moeten gebruiken, die dus gedurende de gehele periode dat de sensor wordt belicht en uitgelezen, kleine flitspulsen geeft. Dit is vergelijkbaar met flitsen met ‘high speed sync’ bij gebruik van een m-sluiter en korte sluitertijden (<1/250s).
Het hele artikel ("geleend" van onze concurenten...):
https://www.eoszine.nl/1642006/Sluiter-M-of-E.html
Wellicht dat je bij Google zoeken in het Engels "flash with use of e-shutter" veel meer uitleg kan vinden.

Flitsen bij "stil fotograferen" mogelijk? Een vraag die ik bij de demoronde van de Z7 zal gaan vragen...
Normaal hoef je geen e-shutter te gebruiken als je gaat flitsen, maar om trillingen te voorkomen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten