Nikon D500 RAW opnames

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor Ger » za mei 11 2019 2:13 pm

Zojuist overgestapt van de Nikon D300 naar de Nikon D500 voor luchtvaartfotografie, maar bij de instelling beeldkwaliteit NEF (RAW) + JPEG Normaal of Fijn, zijn al mijn NEF beelden overheersend rood van kleur. Nooit eerder gehad bij mijn andere Nikon camera's. Wat kan de reden zijn dat mijn NEF (RAW) beelden roodachtig zijn of heb ik een instelling voor RAW in de camera gemist.

met groet, Ger
Ger

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor bcvthul » za mei 11 2019 2:23 pm

Bij andere instelling beeldkwaliteit heb je geen problemen? Trouwens welkom op dit forum...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor ReneG » za mei 11 2019 8:10 pm

Mogelijke oorzaken:

1. Je hebt een afwijkende picture control in je camera ingesteld (bijv. 'Vivid' in plaats van Standard of Neutral, al wordt het beeld dan eerder 'warmer' dan 'roder'). Dit zul je overigens alleen in je RAWs terugzien als je Nikon software gebruikt om ze te bekijken of editen. Al is dit niet waarschijnlijk als de JPEGs er wel goed uit zien.

2. Mocht je een niet-nikon programma gebruiken (bijvoorbeeld Lightroom): Bij import in (oudere versies?) van Lightroom (6 en eerder?) heb je een sectie 'Camera Calibration' waar je ook de picture control kunt instellen. Als je daar de verkeerde kiest (wanneer je bijv. vivid kiest terwijl je camera op neutral staat) kun je ook kleurverschillen krijgen. In de nieuwste LR CC heb ik die optie niet meer, dus wellicht kunnen ze dat tegenwoordig uitlezen bij Adobe? In CC heb je alleen nog een sectie 'Calibration' en kun je die profielen zo te zien niet meer kiezen. Zie ook dit artikel: https://photographylife.com/how-to-get-accurate-nikon-colors-in-lightroom
Ik weet niet hoe het bij andere programma's zit.

NB: Omdat ik altijd vind dat Adobe de Nikon RAW's net ietsje te rood maakt geef ik bij Calibration zowel rood 'saturation' en rood 'hue' beide de waarde '-5' mee. Maar dat is maar een heel klein beetje, ook zonder die aanpassing zijn ze niet knalrood of zo.

3. Dit zal het wel niet zijn, maar voor het geval dat: Je hebt tijdens/na import per ongeluk de witbalans en/of de kleurruimte (sRGB/Adobe RGB etc) verkeerd ingesteld of veranderd?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor EdvandeZilver » za mei 11 2019 8:33 pm

Misschien heb je hier ook nog wat aan.
https://zilver0.home.xs4all.nl/55mm/201 ... _Guide.pdf (88kb .pdf)
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor Jvb » ma jul 22 2019 5:51 pm

Hallo Ger,
Ik zit in de zelfde situatie als jij. Ook overgestapt van D300 naar d500.
Wanneer ik raw foto wil verwerken via Photomatix Pro 5 heb ik ook het probleem dat deze er rood/roze uitzien. Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden?
thx
Johan
Jvb

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 22 2019 6:01 pm

Johan,
Welkom.
Weet je zeker dat de software up-to-date is ?
Hoe zien de foto's er uit met de Nikon View-NX-I software ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D500 RAW opnames

Berichtdoor Jvb » di jul 23 2019 2:04 pm

Goed plan Gijs, ga ik vanavond eens uitproberen
Jvb

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten