CFExpress Type B Card D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ron Stuveling » vr dec 20 2019 11:59 am

Deze week bij een Webshop een 64Gb CF express kaart gekocht omdat deze een hogere lees en schrijf snelheid heeft dan mijn bestaande XQD kaarten. Er stond bij dat deze ook werkte bij mijn D850 als hij de "juiste" update had. Hij was € 10,- duurder dan de XQD kaart maar dat was niet zo erg. Toen hij binnen was gekomen heb ik hem geplaats. Helaas Error. Deed niets. Nog even gecontroleerd of ik wel de laatste firmware heb op mijn camera heb. Wat blijkt ik heb wel de laatste maar niet de "juiste" blijkbaar.

Bij de advertentie staat
Camera’s waar de kaart na de een firmware-update compatible mee is, zijn de Panasonic Lumix S1, Panasonic Lumix S1R, Canon EOS C500 Mark II, Nikon Z6, Nikon Z7, Nikon D5, Nikon D500, Nikon D850 en Phase One IQ4.


Blijkbaar heeft NIkon nog niet de juiste firmware-update uitgebracht.

MIsschien had ik toch wat meer moeten zoeken op internet... :?:
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Bas » vr dec 20 2019 12:16 pm

in het bericht van Nikon bij de firmware 2.20 van de Z6 en Z7 stond dit:
CFexpress cards use a similar form factor to XQD, eliminating the need to physically modify the camera's memory card slot. After upgrading, users will be able to use CFexpress as well as XQD cards in their camera interchangeably. In addition to the Z 7 and Z 6, CFexpress memory card support will be added to the Nikon D5 (XQD-Type), Nikon D850 and Nikon D500 digital SLR cameras in the future.


Nog even wachten :roll:
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor mozes » vr dec 20 2019 1:36 pm

Als de kaart sneller is, kan de camera die snelheid dan ook leveren?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ron Stuveling » vr dec 20 2019 4:01 pm

Bas schreef:in het bericht van Nikon bij de firmware 2.20 van de Z6 en Z7 stond dit:
CFexpress cards use a similar form factor to XQD, eliminating the need to physically modify the camera's memory card slot. After upgrading, users will be able to use CFexpress as well as XQD cards in their camera interchangeably. In addition to the Z 7 and Z 6, CFexpress memory card support will be added to the Nikon D5 (XQD-Type), Nikon D850 and Nikon D500 digital SLR cameras in the future.


Nog even wachten :roll:

Bedankt voor de info
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ron Stuveling » vr dec 20 2019 4:02 pm

mozes schreef:Als de kaart sneller is, kan de camera die snelheid dan ook leveren?


Dat is natuurlijk even afwachten. :crazy: :crazy:
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ad B » vr dec 20 2019 4:13 pm

Hoi Ron,

Ík zou de CFe kaart retour zenden, je D850 heeft nog geen update voor een CFe kaart.
Op de USA Nikon site, staat bij de update van de Z7:
Added support for Type B Sony CFexpress memory cards.
Note: For information on the license for the open-source software included in the camera’s NVM Express driver, see “BSD License (NVM Express Driver)”.
https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... w/345.html
Dus concludeer ík hieruit, dat áls je een CFe kaart wilt gebruiken in een Z7, je een van Sony moet kopen.
Wat schiet je er dan mee op...
Of je koopt een Sony XQD kaart, of je koopt een Sony CFe kaart.
Héél vreemde gang van zaken van Nikon en Sony... :think: :thumbdown:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Boomhaak » ma dec 23 2019 4:27 pm

Denk dat we even geduld moeten hebben, die firmware uitrol loopt
Begrijp dat CFExpress B met meerdere interne controllers werkt.
Op de clubdag werd al aangegeven dat de uitrol als eerste de camera's met een single XQD slot zou worden behandeld en daarna de camera's met dubbele slot zoals de D850, D500 etc.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ron Stuveling » di dec 24 2019 7:04 pm

Boomhaak schreef:Denk dat we even geduld moeten hebben, die firmware uitrol loopt
Begrijp dat CFExpress B met meerdere interne controllers werkt.
Op de clubdag werd al aangegeven dat de uitrol als eerste de camera's met een single XQD slot zou worden behandeld en daarna de camera's met dubbele slot zoals de D850, D500 etc.


Bedankt, ik hou het in de gaten. Laat hem voorlopig nog even liggen enn wacht even af
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor JoopS » ma jan 06 2020 1:42 pm

Sandisk werkt met een andere controller in de 64Gb CFE card dan bij de 128 en hogere kaarten. Ik lees dat de 64 Gb veel problemen (niet werkend te krijgen) oplevert bij de Z6/7 en de 128 haast geen problemen heeft. Persoonlijke mening 64 Gb werkt straks ook niet in de 850 zolang Sandisk de software niet aanpast of Nikon in haar software iets vindt om ze werkend te krijgen. De problemen met de 128Gb en hoger zijn mi gebruikers fouten. De snelheid in de Z is gelijk tussen XQD en CFE kaarten. Verschil is via reader je foto bestanden naar PC/MAC sturen, dat gaat veel sneller, mits je een CFE reader hebt. De alleen XQD reader werkt niet voor CFE kaarten.
JoopS

Clublid
Berichten: 11


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Tom » wo jan 08 2020 1:56 pm

https://www.dataio.nl/sandisk-64gb-extr ... rd-type-b/

Kijk vooral bij de Bijzonderheden onder productinformatie: "Compatible met USB XQD readers". Die 10 euro extra is het in dit geval wel waard denk ik. De Nikon camera's staan als compatible aangegeven. Of zou dit onjuiste informatie zijn?
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor WhiskyFour » di jan 28 2020 1:54 pm

Er is een hele hoop onduidelijk en wazigheid omtrent CFexpress.
Niemand weet of wil vertellen wanneer deze kaarten men zegt minimaal vanaf 128gb of hoger in omloop komen.
Angelbird, Delkin, Prograde, zeggen komen spoedig maar dat roepen ze al sinds december 2019.
Let vooral op dat ze aangeven voor welke camera's.
Ook de prijs zal een punt van aandacht worden koop niet te snel en zeker geen LEXAR (zwak frame van plastic) en dit valt bij LEXAR niet onder de garantie waarvan acte.
Als het klopt wat ik al her en daar gelezen heb is dat de Cfexpress cardreader van Angelbird met een update Cfexpress en XQD cards kan verwerken.
Let goed op en sind eer je begint, XQD cards zijn nog steeds de beste card.
Mvrgr.Cees
WhiskyFour

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor WhiskyFour » di jan 28 2020 2:04 pm

Even een punt van aandacht is de koppeling naar Dataio, je kunt er goed shoppen doch als je een probleem met een kaart (Lexar 128gb XQD 2933x Professional Card 440MB/s) (gebroken frame) hebt zoals ik moet je het zelf met een adres in Polen uitzoeken met als eind resultaat nul.
Dus dit is een punt om in de gaten te houden.
Mvr,gr.Cees
WhiskyFour

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor WhiskyFour » di jan 28 2020 5:01 pm

XQD readers kunnen nog niet overweg met CFexpress cards, het enige wat je kunt doen is rechtstreeks vanaf camera naar de computer voorlopig.
Maar laat eerst maar eens meerdere CFexpress cards op de markt komen alle CFexpress cards worden niet voor niets nog steeds vast gehouden door vele onzekerheden die wij als fotografen niet willen hebben.
WhiskyFour

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor WhiskyFour » do jan 30 2020 8:17 pm

cees.marie.jose@gmail.com schreef:XQD readers kunnen nog niet overweg met CFexpress cards, het enige wat je kunt doen is rechtstreeks vanaf camera naar de computer voorlopig.
Maar laat eerst maar eens meerdere CFexpress cards op de markt komen alle CFexpress cards worden niet voor niets nog steeds vast gehouden door vele onzekerheden die wij als fotografen niet willen hebben.


Vandaag een bericht van Angelbird, uit Oostenrijk ontvangen.
De release van CFexpress cards: antwoord Angelbird,

Schönen guten Tag,

leider sind die CFexpress Karten derzeit noch nicht verfügbar.
Geplant werden sie ab April 2020 verfügbar sein und erst dann wird auch ein Preis angegeben.

Mijn opinie is dat men grote twijfels heeft omtrent , Betrouwbaarheid en verwerking dit ivm vele profi's die geen risico willen nemen.
Op naar april en door met XQD.
Mvr.gr.Cees
WhiskyFour

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFExpress Type B Card D850

Berichtdoor Ron Stuveling » za feb 01 2020 10:28 pm

Ik hou alles in de gaten bedankt voor alle input
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten