D500- AF C

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500- AF C

Berichtdoor Oktay » do mar 05 2020 7:54 pm

Beste leden,

Voordat ik mijn vraag stel ga ik van het volgende uit:
AF-C>De camera stelt automatisch scherp op objecten waarop de focus point is gericht zonder dat ik auto focus hoef te activeren door shutter release in te drukken?
AF-S> De camera stelt op objecten scherp door auto focus te activeren door shutter release in te drukken?

Ik dacht dat mijn camera in AF C stand automatisch bleef scherpstellen op objecten waarop de focus point is gericht. Tenminste dit is hoe ik het herinner, want ik weet nog dat mijn camera op de tripod met macrolens automatisch aan het scherpstellen was toen ik de tripod bewoog. Het lijkt erop dat dit nu niet meer het geval is. Ik heb ook de andere lenzen uitgeprobeerd, maar hetzelfde resultaat. De camera stelt in AFC uitsluitend scherp door het met de knoppen te activeren, waarna het niet meer bijstelt zonder de knopjes ingedrukt te houden.

Zie ik iets over het hoofd??

Groet, O
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor henkk » do mar 05 2020 8:08 pm

Zo hoort het. Mss weet iemand of je continu af kunt instellen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor ben42 » do mar 05 2020 8:33 pm

Hoewel ik geen D500 heb, vermoed ik dat de D500 werkt zoals de andere camera's werken. (Globaal).
Ik ga er even vanuit dat je het over maken van foto's hebt en niet over de Video.

AF-S
Auto Focus Single, als de AF ingeschakeld wordt (meestal door half indrukken van de ontspanknop), dan stelt de camera scherp, is heb beeld eenmaal scherp, dan wordt dat vastgehouden, ook al beweeg je de camera (herkaderen) of beweegt het onderwerp zich. Goed te gebruiken voor alles wat stil blijft staan en waarbij je eventueel wilt herkaderen. Dat is zo voor gebouwen, maar ook voor mensen die op een bepaalde plek blijven staan.

AF-C
Auto Focus Continu, als de AF ingeschakeld wordt (meestal door half indrukken van de ontspanknop), dan stelt de camera scherp en blijft dit doen tot het moment van ontspannen. Je moet dus nog steeds de AF inschakelen, door b.v. de ontspanknop half in te drukken. Bij b.v. 3D modus wordt zelfs het onderwerp gevolgd ook al verplaatst het zich in beeld, komt het onderwerp naar de camera toe of verwijderd het onderwerp van de camera dan wordt dit ook gevolgd.
Dit is goed te gebruiken om bewegende objecten te volgen, sporters, kinderen, dieren en gebouwen die tegen verwachting in wel bewegen.

Heb je het over Video, dan was de vraag niet duidelijk.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor ReneG » do mar 05 2020 8:45 pm

Oktay schreef:Beste leden,

Voordat ik mijn vraag stel ga ik van het volgende uit:
AF-C>De camera stelt automatisch scherp op objecten waarop de focus point is gericht zonder dat ik auto focus hoef te activeren door shutter release in te drukken?
AF-S> De camera stelt op objecten scherp door auto focus te activeren door shutter release in te drukken?

Ik dacht dat mijn camera in AF C stand automatisch bleef scherpstellen op objecten waarop de focus point is gericht. Tenminste dit is hoe ik het herinner, want ik weet nog dat mijn camera op de tripod met macrolens automatisch aan het scherpstellen was toen ik de tripod bewoog. Het lijkt erop dat dit nu niet meer het geval is. Ik heb ook de andere lenzen uitgeprobeerd, maar hetzelfde resultaat. De camera stelt in AFC uitsluitend scherp door het met de knoppen te activeren, waarna het niet meer bijstelt zonder de knopjes ingedrukt te houden.


Ik twijfel nu even of ik het goed begrijp, maar... wat bedoel je met 'zonder dat ik de autofocus hoef te activeren door shutter release in te drukken'? En 'waarna het niet meer bijstelt zonder de knopjes ingedrukt te houden'?

Voor de duidelijkheid, AF (ongeacht de modus) werkt nooit uit zichzelf zonder een knop in te drukken. Hoewel elke modus anders werkt, moet je altijd een knop indrukken (dat kan door het half indrukken van de shutter release knop óf de AF-On knop , afhankelijk van je instellingen). Maar als je niets indrukt/ingedrukt houdt, doet de AF ook niets, ongeacht de modus.

Verder legt Ben42 hierboven AF-C en AF-S prima uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor wadwandelaar » do mar 05 2020 9:51 pm

Wellicht een tip om de gebruiksaanwijzing van je D500 eens van voren naar achter door te lezen. Staat er allemaal in en vreemd dat jij hebt meegemaakt dat de camera zelf scherp stelt zonder een knop ingedrukt te houden.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor Oktay » zo mar 08 2020 3:31 pm

Hoi allen,
Bedankt voor de vele commentaren. Ik was in de veronderstelling dat bij af-c inderdaad de camera scherp stelt zonder dat ik een knopje indruk. Ik heb geprobeerd om ook een beetje te experimenteren. Ik heb wel het volgende geconstateerd met de tokina 100mm erop. In afc stand activeer ik de af door ontspan knop en richt op een object. Vervolgens laat ik de knopje los, maar en richt ik op een andere object of deel van het object. De lens stelt automatisch scherp..

Blijven interessante en leuke apparaten :)).
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor wadwandelaar » zo mar 08 2020 4:46 pm

Oktay schreef:De lens stelt automatisch scherp.
Sterk verhaal. Deze combinatie heb ik ook. Is bij mij nog nooit gebeurd. Jij hebt bijzondere spullen. :prost:
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500- AF C

Berichtdoor henkk » zo mar 08 2020 5:37 pm

Ik meende toch ook zoiets ooit meegemaakt te hebben en ja, het is reproduceerbaar: in live-view met de af in stand AF-F blijft de camera continu scherpstellen op het aangegeven vlak ook als je herkadert en zonder dat je verder nog een knop hoeft aan te raken. Dit met een D850.

In AF-C via zoekerfotografie gaat het niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten