verliezen focus bij recompositie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor clausowitz » zo aug 23 2020 9:32 pm

Deze vraag zal ooit wel eens eerder gepost zijn maar ik heb hier veel last van met het fotograferen van modellen.
Ik heb een NIkon D800E en gebruik de AF-ON knop voor autofocus. Ik schiet doorgaans op AF-S met een single spot voor de focus.
Wanneer ik scherpstel op het dichtstbijzijnde oog van het model en ik positioneer het beeld zodat alles er op staat merk ik dat ik vaak de focus kwijtraak.
De foto is dan net niet scherp genoeg. Met name bij een groot diafragma.
Wat doe ik verkeerd, of wat zou ik anders moeten doen?

Marco
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor henkk » zo aug 23 2020 9:48 pm

Ja daar is al veel over geschreven. De scherpte ligt in een vlak. Als je de camera draait, verdraait dat vlak weg van dat oog. Bij klein diafragma valt dat niet op maar bij groot wel. Oplossing is het scherpstelpunt te verplaatsen na het maken van de compositie en dan pas scherpstellen.
3D tracking kan dit vaak ook voor je doen maar voor preciesie doe je het liefst handmatig.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor clausowitz » zo aug 23 2020 10:10 pm

Henk,
het scherpstelpunt verplaatsen voor iedere foto is dat niet lastig?
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor Richard » zo aug 23 2020 10:34 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor Patrick » ma aug 24 2020 12:33 am

clausowitz schreef:Henk,
het scherpstelpunt verplaatsen voor iedere foto is dat niet lastig?

Nee. :P
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor ben42 » ma aug 24 2020 12:57 am

Als je jezelf altijd al hebt afgevraagd: Waarvoor gebruik je de stelling van Pythagoras nou eens een keer? Dit is je kans.

Omdat je zelf de situatie het beste kent (afstanden, hoeveel je draait), geef ik hier wel een voorbeeld, maar deze is misschien niet op jouw situatie van toepassing.

Voorbeeld.
Full Frame, 85 mm lens, opname afstand 1500 mm. Je schuift het beeld in de zoeker een kwart. Het midden komt dus op 1/4 van de rand te liggen. (Het midden schuift 9 mm op). Draaipunt en opname afstand heb ik voor de eenvoud even aan elkaar gelijk gesteld.

In werkelijkheid schuif je dan op je model (9mm/85mm*1500mm = 158.8 mm), of dat veel of weinig is zeer afhankelijk van hoeveel je het frame verschuift.

De afstand veranderd dan WORTEL(1500^2+158^2)-1500 = 8.3 mm.
De getallen kun je eventueel zelf anders in vullen.

8.3 mm is niet zo heel veel. Wat niet onwaarschijnlijk is dat je tijdens dit draaien ook je camera nog eens een keer naar voren of naar achter verplaatst, om bij het draaien de camera op de mm exact op je draaipunt te houden vergt nogal een precisie motoriek. Je schuift zelf volgens mij gemakkelijk over 10 a 20 mm en dat is dan een grotere factor.

Fotografeer je b.v. op 2500 mm afstand (en draaipunt ook daar) en je schuift maar 1/6 van het beeld (6 mm in de zoeker), dan veranderd de afstand maar 6 mm. De camera tijdens het herkaderen verplaatsen, zal nogal snel een veel grotere verplaatsing in de afstands richting.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor ReneG » ma aug 24 2020 1:24 am

clausowitz schreef:het scherpstelpunt verplaatsen voor iedere foto is dat niet lastig?


Ik doe niet anders.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma aug 24 2020 8:49 am

clausowitz schreef:Henk,
het scherpstelpunt verplaatsen voor iedere foto is dat niet lastig?

Nee absoluut niet. Ik doe net als ReneG ook niet anders.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor justme » ma aug 24 2020 10:29 am

Hoewel de scherpte altijd daar exact zit waar gemeten wordt, is het theorisch ook nog zo dat er 1/3 voor en 2/3 achter dit punt ook 'nagenoeg' scherp zou moeten zijn, zeker op grote afstanden heeft dit een grotere bijdrage aan de scherpte.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor clausowitz » do sep 10 2020 1:58 pm

Ben inmiddels begonnen de focus voor iedere opname te verplaatsen. De resultaten zijn geweldig. Wat een verschil. In het begin wel lastig als je een ongeduldig model hebt. Ik heb meer tijd nodig voor lichtmeting, focus verplaatsen, scherpstellen en afdrukken.
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor Patrick » do sep 10 2020 2:06 pm

Tegenwoordig wordt scherpstellen op personen vaak makkelijker door de herkenning van gezichten, ogen, etc. Met name bij systeemcamera's...

Verder is het grotendeels wennen denk ik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor ben42 » vr sep 11 2020 5:22 pm

clausowitz schreef:Ben inmiddels begonnen de focus voor iedere opname te verplaatsen. De resultaten zijn geweldig. Wat een verschil. In het begin wel lastig als je een ongeduldig model hebt. Ik heb meer tijd nodig voor lichtmeting, focus verplaatsen, scherpstellen en afdrukken.

Mooi resultaat (naar aanleiding van deze draad ?).

Kun je voor ons en toekomstige lezers van deze draad aangeven, wat je anders hebt ingesteld op je camera en hoe je werkwijze is veranderd ?
Met een dergelijk resultaat, zou het wel fijn zijn als je deze details kunt delen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verliezen focus bij recompositie

Berichtdoor clausowitz » za sep 12 2020 4:05 pm

Zoals ik al schreef. Voorheen focuste ik op het oog van het model met het focus punt in het midden van het beeld en daarna maakte ik de compositie. Als je dan afdrukt heeft de camera alweer scherpgesteld op een ander punt waardoor het oog niet meer scherp is. Nu maak ik eerst de compositie en verplaats dan het focus punt. Dus geen beweging meer na het focussen.
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten