D850 of opvolger

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » ma okt 26 2020 7:07 pm

Stel dat je 4 mille hebt liggen en een opvolger zoekt voor je D750. Koop je dan de D850, de Z7 II (vind ik persoonlijk net te weinig vooruitgang) II óf wacht je dan op de opvolger voor de D850? Natuurlijk niemand die weet of dat ooit nog gaat gebeuren, maar stel dat...

Ik neig naar de D850.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor henkk » ma okt 26 2020 7:12 pm

Welkom op het forum. We waarderen even voorstellen in het draadje met die naam.
Succes met de besluitvorming!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » ma okt 26 2020 7:19 pm

Ah! Maar natuurlijk.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor ReneG » ma okt 26 2020 8:06 pm

Als de opvolger eraan zit te komen zou ik juist voor een D850 gaan, want die opvolger is gegarandeerd duurder. De vraag is echter wat hij toevoegt (ik verwacht meer MP maar verder eigenlijk niet zo heel veel). Ook goed om in je achterhoofd te houden is dat een ouder model vlak voor en/of na de introductie vaak aanzienlijk in prijs zakt. Bovendien heeft de D850 zoveel functionaliteit en kwaliteit aan boord dat ik niet denk dat die op enigerlei manier tekort gaat schieten.

En het kan natuurlijk altijd beter, maar fotograferen doe je met een camera die je in handen hebt. En geld dat je overhoudt kun je in mooi glas steken. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » ma okt 26 2020 10:22 pm

ReneG schreef:Als de opvolger eraan zit te komen zou ik juist voor een D850 gaan, want die opvolger is gegarandeerd duurder. De vraag is echter wat hij toevoegt (ik verwacht meer MP maar verder eigenlijk niet zo heel veel). Ook goed om in je achterhoofd te houden is dat een ouder model vlak voor en/of na de introductie vaak aanzienlijk in prijs zakt. Bovendien heeft de D850 zoveel functionaliteit en kwaliteit aan boord dat ik niet denk dat die op enigerlei manier tekort gaat schieten.

En het kan natuurlijk altijd beter, maar fotograferen doe je met een camera die je in handen hebt. En geld dat je overhoudt kun je in mooi glas steken. :)


Dat ben ik eigenlijk ook wel met je eens. Mijn enige 'bezwaar' is dat de D850 geen in-body stabilisatie heeft. En da's toch wel prettig...
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Patrick » ma okt 26 2020 10:28 pm

Dan zou ik een systeemcamera kopen. Dat is sowieso de toekomst...

Stabilisatie zit in de objectieven waar je het het meest nodig hebt trouwens standaard ingebakken. Dus voor mij zou het niet zo'n punt zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor ReneG » ma okt 26 2020 10:44 pm

Kleinhuis schreef:Dat ben ik eigenlijk ook wel met je eens. Mijn enige 'bezwaar' is dat de D850 geen in-body stabilisatie heeft. En da's toch wel prettig...


Je hebt al stabilisatie op veel lenzen...

Persoonlijk vind ik stabilisatie eigenlijk niet meer zo belangrijk, zeker niet met de ISO waarden die de meeste camera's tegenwoordig halen. De meeste van mijn lenzen hebben het niet eens (primes etc.) en ik mis het totaal niet. Als het echt te krap wordt werk ik van statief. En op mijn telelenzen staat het meestal uit omdat de sluitertijd zo snel is dat niet oplevert of zelfs tegenwerkt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor henkk » ma okt 26 2020 11:05 pm

Ik zou een Z overwegen als het gaat om S-lenzen te gaan gebruiken. Voor het overige is het persoonlijk welke body het best bevalt qua AF-dynamiek (de AF van de D850 lijkt vooralsnog dynamischer maar de II versie zou verbeterd zijn wat betreft volgen van bewegende onderwerpen) en andere gebruiksaspecten (waaronder omvang en knoppen). En vooralsnog heb ik liever een optische zoeker maar ook dat kan veranderen.
Misschien wordt de D850 wel de ultieme algemene DSLR ooit gemaakt (de D6 uitgezonderd). Ik verwacht eerder een Z8 en Z9 dan een opvolger van de D850; wellicht wel ooit nog een opvolger van de D780.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » ma okt 26 2020 11:12 pm

henkk schreef:Ik zou een Z overwegen als het gaat om S-lenzen te gaan gebruiken. Voor het overige is het persoonlijk welke body het best bevalt qua AF-dynamiek (de AF van de D850 lijkt vooralsnog dynamischer maar de II versie zou verbeterd zijn wat betreft volgen van bewegende onderwerpen) en andere gebruiksaspecten (waaronder omvang en knoppen). En vooralsnog heb ik liever een optische zoeker maar ook dat kan veranderen.
Misschien wordt de D850 wel de ultieme algemene DSLR ooit gemaakt (de D6 uitgezonderd). Ik verwacht eerder een Z8 en Z9 dan een opvolger van de D850; wellicht wel ooit nog een opvolger van de D780.


Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4. Dat is voor mij ook nog een puntje: wordt het niet raar vasthouden als die FTZ-adapter er ook nog tussen zit op de Z7? De D850 blijft een gruwelijke camera natuurlijk. Mijn huiver voor de Z zit 'm misschien gewoon in het moeten wennen aan de EVF. Of wachten tot de eerste gebruikerservringen met de Z7 II naar buiten komen. Tot die tijd voldoet m'n D750 nog uitstekend.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Patrick » di okt 27 2020 12:04 am

Sowieso is de D750 nog steeds een meer dan uitstekende camera. Wat kan je daar nou niet mee fotograferen? Jarenlang op FX gebied de camera als je naar prijs/prestaties kijkt wat mij betreft. En ergens is hij dat nog steeds.

Over die EVF. Ik zou niet meer terug willen naar een optische zoeker. Een EVF is zoveel handiger en de huidige generatie zoekers is zo goed geworden dat ze nauwelijks nog nadelen hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor henkk » di okt 27 2020 10:40 am

Kleinhuis schreef:Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4.

Die 50 mm en mogelijk ook die 24-70 zouden op een d850 of z7 wel eens kunnen gaan tegenvallen. Ik heb de 50/1.4 G maar gebruik die alleen voor het gemak. De 50/1.2 ai-s doet het naar mijn mening beter (maar niet af).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Skippy » di okt 27 2020 10:48 am

Ik zou een afspraak maken bij een goed gesorteerde fotowinkel en op een rustige doordeweekse ochtend onder het genot van een kop koffie de camera's waar je interesse naar uitgaat uitproberen. Ervaringen en adviezen van anderen zijn altijd enigszins gekleurd, voor zo'n aankoopbedrag zou ik het zelf willen ervaren.

Aanvulling
Kleinhuis schreef:Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4. Dat is voor mij ook nog een puntje: wordt het niet raar vasthouden als die FTZ-adapter er ook nog tussen zit op de Z7?

Dat is zeker iets om uit te (willen) proberen. Stel dat qua ergonomie het zoomen van je F 24-70mm f2.8 op een Z7 met FTZ niet fijn werkt (de zoomring is door de FTZ op grotere afstand van de body) dan moet/wil je een Z 24-70mm f2.8 extra aanschaffen. Daarom mijn advies, probeer het uit.
Laatst gewijzigd door Skippy op di okt 27 2020 12:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Richard » di okt 27 2020 11:53 am

Hier in huis zijn een D750 met grip voor ondergetekende en een Z7 van vrouwlief.
Kleinhuis schreef:Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4. Dat is voor mij ook nog een puntje: wordt het niet raar vasthouden als die FTZ-adapter er ook nog tussen zit op de Z7?

De adapter zorgt er voor dat het objectief op dezelfde afstand van de sensor zit. Z7 vs D850 op Google afbeeldingen laat genoeg vergelijkingsmateriaal zien.
De D850 blijft een gruwelijke camera natuurlijk. Mijn huiver voor de Z zit 'm misschien gewoon in het moeten wennen aan de EVF. Of wachten tot de eerste gebruikerservringen met de Z7 II naar buiten komen. Tot die tijd voldoet m'n D750 nog uitstekend.

Inderdaad, de D750 is een prima camera! EVF is inderdaad anders dan optisch. Praktijkvoorbeeld: collega was heel gecharmeerd van de D750 en wilde bij een optische zoeker blijven, heeft uiteindelijk een Sony systeem camera gekocht en is daar zeer tevreden mee.

Zelf heb ik een voorkeur voor optisch, maar maak ook gebruik van liveview of WMU. M.b.t. afstandbediening via smartphone zijn de D850 en Z7 (II) gelijk: voor beiden is snapbridge te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » di okt 27 2020 12:38 pm

Skippy schreef:Ik zou een afspraak maken bij een goed gesorteerde fotowinkel en op een rustige doordeweekse ochtend onder het genot van een kop koffie de camera's waar je interesse naar uitgaat uitproberen. Ervaringen en adviezen van anderen zijn altijd enigszins gekleurd, voor zo'n aankoopbedrag zou ik het zelf willen ervaren.

Aanvulling
Kleinhuis schreef:Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4. Dat is voor mij ook nog een puntje: wordt het niet raar vasthouden als die FTZ-adapter er ook nog tussen zit op de Z7?

Dat is zeker iets om uit te (willen) proberen. Stel dat qua ergonomie het zoomen van je F 24-70mm f2.8 op een Z7 met FTZ niet fijn werkt (de zoomring is door de FTZ op grotere afstand van de body) dan moet/wil je een Z 24-70mm f2.8 extra aanschaffen. Daarom mijn advies, probeer het uit.


Dat is zeker iets dat ik ga doen. Die camera loopt niet weg en het geld kan maar een keer worden uitgegeven (en meer van dat soort cliche's:) Voor Z-lenzen zal weer even verder moeten worden gespaard. Ik ben erg benieuwd naar hoe m'n lenzen het doen op de Z7, vooral qua ergonomie.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 of opvolger

Berichtdoor Kleinhuis » di okt 27 2020 12:41 pm

Richard schreef:Hier in huis zijn een D750 met grip voor ondergetekende en een Z7 van vrouwlief.
Kleinhuis schreef:Ik heb alleen Fx-lenzen: een 50mm 1.4, een 24-70mm 2.8 en een 105mm 1.4. Dat is voor mij ook nog een puntje: wordt het niet raar vasthouden als die FTZ-adapter er ook nog tussen zit op de Z7?

De adapter zorgt er voor dat het objectief op dezelfde afstand van de sensor zit. Z7 vs D850 op Google afbeeldingen laat genoeg vergelijkingsmateriaal zien.
De D850 blijft een gruwelijke camera natuurlijk. Mijn huiver voor de Z zit 'm misschien gewoon in het moeten wennen aan de EVF. Of wachten tot de eerste gebruikerservringen met de Z7 II naar buiten komen. Tot die tijd voldoet m'n D750 nog uitstekend.

Inderdaad, de D750 is een prima camera! EVF is inderdaad anders dan optisch. Praktijkvoorbeeld: collega was heel gecharmeerd van de D750 en wilde bij een optische zoeker blijven, heeft uiteindelijk een Sony systeem camera gekocht en is daar zeer tevreden mee.

Zelf heb ik een voorkeur voor optisch, maar maak ook gebruik van liveview of WMU. M.b.t. afstandbediening via smartphone zijn de D850 en Z7 (II) gelijk: voor beiden is snapbridge te gebruiken.


Liveview op de D750? Ik gebruik de liveview echt helemaal nooit, en dan met name omdat ie zo traag is. Die Sony's zijn wel goed, alleen moet ik daar dan ook weer lenzen bij kopen. Daar ga ik toch niet aan beginnen.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten