Overstappen? D850>Z6/7

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor HansV » vr jan 15 2021 2:36 pm

Hoi,
Ik ben aan het overwegen om over te stappen op mirrorless, ik hoor graag jullie adviezen, tips e.d.
Heb nu een D850, bevalt prima, maar mirrorless is de toekomst en de reviews liegen er ook niet om.
Ik kijk naar de Z6/7 Mark II.
De ervaringen van jullie tellen natuurlijk ook!
Ik hoor graag!
Alvast dank.

Hans
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 16 2021 7:43 am

Met dank aan een link van EdvandeZilver uit een actueel draadje over de Z50:

https://cameradecision.com/compare/Niko ... Z7-Mark-II
Neem je een Z6II dan schiet je volgens deze site niks op.

Zelf heb gebruik ik veel glas uit de jaren 1986 - 1990 (24 - 50 - 85 en 180). En heb ook wel een leuke zoom uit 2007. En natuurlijk is dat nieuwe Z mount glas weer beter, maar waar praat je dan over. Nikon brengt wel eens een nieuw objectief uit omdat het een 0,5% beter is. Wanneer ga je dat terug vinden in de foto?

Met m'n huidige camera, helaas geen D850, schiet ik met een overstap naar een Z6II er wel wat mee op volgens bovenstaande link. En m'n geweldige glas kan dan ook mee.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor JvdKooij » za jan 16 2021 8:13 am

Geen ervaring met de D850 (ik heb een D750) maar wel de Z6. Eigenlijk de Z6 erbij gekocht omdat ik meestal de verkeerde lens op de camera heb en dan geen tijd om te wisselen. Na een korte wen periode aan de Z6 weet ik wel dat als ik maar 1 body mee wil nemen ik gegarandeerd de Z6 pak. En wat me dan bij dat soort vergelijkingen opvalt is het aantal fotos ze denken te maken met 1 batterij. Geen idee hoe ze dat berekenen of testen maar ik haal ergens tussen de 800 en 1000 fotos met 1 batterij (zelfs in extreme koude).
Voorlopig doe ik het nog even met mijn huidige 2 cameras, maar als in de toekomst het reizen weer kan, zal er snel een Z6 II of Z7 II de D750 vervangen. O ja, en ik ben erg beniuwd naar de Z telelenzen😀 (al moet ik zeggen dat mijn Sigma 100-400 het prima doet ism de ftz)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor HansV » za jan 16 2021 9:52 am

Dank Hans en Jaap voor jullie reactie!
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor Ronald53 » za jan 16 2021 10:31 am

Ben het eens met de opmerking van Jaap over de accu. Heb ooit wel eens 660 opnames op één dag gemaakt (Z 6), en toen was-ie nog lang niet leeg.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor RVK » za jan 16 2021 11:00 am

Ik werk nu meer dan een jaar met zowel de D850 als de Z 6 met voor beiden een zelfde set lenzen. De Z 6 bevalt goed, lekker klein, tenminste de camera, de lenzen zijn niet veel kleiner. Enige punt van kritiek blijft de zoeker, hij "smeert" bij bewegen (de Z 6 II schijnt beter te zijn) en bij onderwerpen met een hoog contrast lopen de schaduwen dicht ( zal moeilijk te verbeteren zijn , huidige lCD schermen komen niet veel verder dan 7-8 stops maar wie weet wat nog in het vat zit)
Grootste probleem blijft voor mij burst shooting, het lijkt net of je naar een oude film zit te kijken en volgen van het onderwerp is moeilijk. Ik doe veel paarden sport en grijp dan toch altijd terug op de D850.

Zie b.v. de ervaringen van deze fotograaf

https://nikonrumors.com/2019/06/15/bird ... king.aspx/

Wachten is op een Z 8/9 waar dit misschien beter is opgelost , verder ben ik zeer tevreden over de de Z 6, lekker klein en met de Z lenzen zeer goed. ( ik heb niks met de FTZ adapter, werkt niet lekker)

Vooral op reis is het handig, in een rugzak van 27 x 38 x 16 cm (kleiner als een A3 vel) passen een camera, 5 lenzen (waaronder de toch niet kleine 70/200) en wat spullen, nooit problemen gehad met vliegen.

Al met al ben ik tevreden met de Z en waarschijnlijk ga ik over, tenminste als er een D 850, dan wel D6 opvolger in Z vorm komt

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor HansV » za jan 16 2021 11:07 am

Thnx Rob, ik geloof dat ik toch voor de Z6 II ga.
Doe voornamelijk landschap, dus heb die supersnelle AF uit het aritkel niet nodig, en ook de 48MP van de Z7 (ja, en nu van de D850) ook niet nodig.
Ga voor de toekomst, minder gewicht en ik heb nu nog budget, (hoop over een jaar of 5 met pensioen te gaan en dan zal het wat minder makkelijk kunnen qua budget)
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor John Jansen » zo jan 17 2021 11:41 am

Ik heb de D850 al een jaar of drie heerlijke machine nog steeds, mijn backup camera D810 verkocht en een Z7II aangeschaft met de Z 14-24 2.8 ( deze weegt beduidend minder dan de vorige welke ik ook inmiddels verkocht heb. De ibis is een super toevoeging, waar ik toch aan moest wennen de langzame start up van de zoeker eenmaal aan ( 1-2 sec) is het fijn werken je ziet wát je doet, see is what you get, het menu wordt weergegeven. De adapter werkt prachtig samen met de F lenzen, batterij gebruik valt ook niet tegen, al met al fijne camera in de hoge iso's beter dan de D850 en het dynamisch bereik is ook beduidend beter, dit valt vooral op met nabewerken. Menu structuur even aan wennen maar is zeer uitgebreid en snel oproepbaar als je deze toewijst aan de extra knoppen. Nacht fotografie, het scherpstellen, is ook makkelijker geworden tov de D850
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor HansV » zo jan 17 2021 11:52 am

Heb meteen maar de knoop doorgehakt en zit inmiddels te spelen met de Z6 II :-)
Effe wennen, maar zal vast goed komen.
Dank voor de reacties!
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 17 2021 11:58 am

Gefeliciteerd met je mooie aanschaf Hans!
Wellicht heb je hier een hulpje aan, 4e regel, Setting Guide (For Still Photography): https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... Z_6II.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor HansV » zo jan 17 2021 12:10 pm

Top! Thnx Ed!
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor JvdKooij » zo jan 17 2021 12:59 pm

HansV schreef:Heb meteen maar de knoop doorgehakt en zit inmiddels te spelen met de Z6 II :-)
Effe wennen, maar zal vast goed komen.
Dank voor de reacties!


:D goede keuze, veel plezier ermee
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor Ad B » zo jan 17 2021 1:37 pm

Hoi Hans,
ik ben 2 jaar geleden overgestapt van de D850 naar de Z7.
Ík vond de hoge resolutie wél belangrijk om te houden en ben zeer tevreden met mijn overstap.
Het "smeren" bij het volgen door de zoeker vind ik wel meevallen, misschien effe wennen.
Donkere momenten tijdens een burst schieten heb ik vrijwel niet, ik heb het automatisch voorbeeldfoto uitgeschakeld.
Als ik het resultaat wil zien, zonder mijn camera van mijn oog af te halen, heb ik mijn Fn1 knop ingesteld om de geschoten foto meteen te zien.
Met het stroomverbruik heb ik bij iedere camera aan de ondergrens gezeten...
Mijn D850 had ik met een honderd of 7 leeg, m'n Z7 met de nieuwe C batterijen haal ik 300 à 350...
Gewoon een accuutje meer kopen.
Heel veel fotofun met je Z6II, ik hoop dat je die hoge resolutie niet gaat missen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor justme » zo jan 17 2021 4:55 pm

Beste Ad B, hoe komt het dat je verbruik mogelijk zo hoog zit, dat je er zo’n beduidend aantal minder foto’s uit beide toestellen haalt?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstappen? D850>Z6/7

Berichtdoor Ad B » zo jan 17 2021 9:47 pm

Hallo Wiebe,
als ik dat precies zou weten, dan zou ik daar ook iets aan kunnen veranderen...
Maar ik denk, dat ik teveel speel... Speel met instellingen en verander wel eens wat.
Ik maak voor 99,99% alleen maar enkel foto's, geen bursts.
Ook maak ik niet zoveel foto's per dag, dus mijn accu blijft wel eventjes in de camera zitten.
Verder zou ik geen oorzaak weten.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten