D500+ Samyang 135mm

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500+ Samyang 135mm

Berichtdoor Oktay » vr jan 22 2021 4:25 pm

Hallo leden,

Ik heb een vraag over mijn nieuwe lens Samyang 135mm die ik heb aangeschaft voor astro fotografie.
Ik heb de lens getest op scherpte en had mijn twijfels dus heb ik 2 exemplaren met elkaar vergeleken met behulp van een chart, zie http://www.graphics.cornell.edu/~westin ... chart.html. Ik heb vergeleken op 100%.

Bij scherpstellen in het midden:
Exemplaar 1 en 2 zijn min of meer even scherp, echter exemplaar 2 lijkt een licht paarse kleur te vertonen. De hoeken van exemplaar 1 lijken scherper dan exemplaar 2. Met name de rechter hoeken zijn duidelijk scherper.

Bij scherpstellen op hoek rechtsonder op de "16:9":
Exemplaar 1 en exemplaar 2 lijken rechtsonder even scherp te zijn. Echter, het midden is bij exemplaar 1 is wazig en duidelijk minder scherp dan exemplaar 2. Bij exemplaar 2 is het midden net zo scherp als ik zou scherpstellen op het midden. Dit vind ik wel opmerkelijk. Daarnaast lijken de linker hoeken van exemplaar 2 iets scherper te zijn.De licht paarse kleur lijkt te verdwijnen als ik op deze manier scherp stel.

Ik wil jullie vragen hoe ik hiermee moet omgaan, welke exemplaar ik beter kan behouden of geen van beide?

Ik heb de lenzen trouwens getest op decentering, maar hiervan lijkt geen sprake.

Groet,
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten