D 500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D 500

Berichtdoor Ronald Jan » ma jul 12 2021 2:31 pm

Ik heb nog steeds problemen door onscherpe foto’s,ik gebruik alleen de backbutton voor het scherpstellen en de ontspanknop staat uit.
Maar als ik scherp stel en en het rondje in de zoeker gaat aan dwz ik ben scherp denk ik en als ik dan de ontspanknop ga indrukken begint het ronde in de zoeker te knipperen dwz ik ben niet scherp gesteld.
Is dit normaal of is het een instelling fout of mankeert er wat aan mijn D500?

Graag hoor ik hoe het zit of wat er fout is ingesteld?
Groeten Ronald
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Franklin » ma jul 12 2021 4:26 pm

Ik heb ook de D500 en gebruik de backbutton voor het scherpstellen. Als ik de focus op AF-C heb staan dan blijft bij mij het scherpstellampje continu branden. Het zou kunnen dat je bij het ontspannen de camera iets beweegt waardoor de autofocus ook van plaats veranderd en zichzelf bijstelt. probeer eens op een statief te testen en dan met de zelfontspanner.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor ReneG » ma jul 12 2021 10:41 pm

Ik herken dit gedrag niet, maar ik gebruik zelf AF-ON niet bij actiefotografie (of tenminste, niet met de ontspanknop uitgeschakeld) om button mash te voorkomen. Ik neem aan dat je in AF-C modus fotografeert?

Hoe is je AF Lock-on ingesteld? AF Lock-on bepaalt hoelang de camera wacht met herfocussen als hij de focus lock kwijt is, iets wat continue gebeurt met snel bewegende onderwerpen, zeker als ze zich van je af of naar je toe bewegen. Het kan ook gebeuren met grillig bewegende onderwerpen zoals kleine vogeltjes. Als AF Lock-on dan 'lang' staat loop je continue achter de feiten (of eigenlijk je onderwerp) aan en dat leidt tot veel onscherpe foto's. Ik zet de AF Lock-on meestal kort of uit, al is de D500 zo snel dat standje 2 met een snelle lens ook geen probleem is.

Ter illustratie: Dit is niet de beste foto, maar als ik de Af Lock-on lang heb staan kan ik een foto als deze van een snelbewegend grillig bewegende zwaluw niet maken. Dan zijn ze allemaal onscherp.

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 1:21 am

Franklin schreef:Ik heb ook de D500 en gebruik de backbutton voor het scherpstellen. Als ik de focus op AF-C heb staan dan blijft bij mij het scherpstellampje continu branden. Het zou kunnen dat je bij het ontspannen de camera iets beweegt waardoor de autofocus ook van plaats veranderd en zichzelf bijstelt. probeer eens op een statief te testen en dan met de zelfontspanner.


Bij mij staat hij ook op de AF-C en ik heb dit ook gedaan op een statief maar dan gebeurt het zelfde , zelf ontspannen heb ik nog niet geprobeerd.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 1:37 am

ReneG schreef:Ik herken dit gedrag niet, maar ik gebruik zelf AF-ON niet bij actiefotografie (of tenminste, niet met de ontspanknop uitgeschakeld) om button mash te voorkomen. Ik neem aan dat je in AF-C modus fotografeert?

Hoe is je AF Lock-on ingesteld? AF Lock-on bepaalt hoelang de camera wacht met herfocussen als hij de focus lock kwijt is, iets wat continue gebeurt met snel bewegende onderwerpen, zeker als ze zich van je af of naar je toe bewegen. Het kan ook gebeuren met grillig bewegende onderwerpen zoals kleine vogeltjes. Als AF Lock-on dan 'lang' staat loop je continue achter de feiten (of eigenlijk je onderwerp) aan en dat leidt tot veel onscherpe foto's. Ik zet de AF Lock-on meestal kort of uit, al is de D500 zo snel dat standje 2 met een snelle lens ook geen probleem is.


De AF Lock-ON staat bij mij op snel en beweging onderwerp op grillig. ik kan de AF Lock-ON niet uit zetten.
Misschien is de 200-500 mm F 5.6 te langzaam ?

[@Ronald Jan: ik heb de unquote die je kennelijk samen met de foto had verwijderd uit het citaat van René, weer toegevoegd zodat duidelijk blijft wat citaat is en wat je eigen tekst. Henk]
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor ReneG » di jul 13 2021 10:33 am

Ronald Jan schreef:De AF Lock-ON staat bij mij op snel en beweging onderwerp op grillig. ik kan de AF Lock-ON niet uit zetten.
Misschien is de 200-500 mm F 5.6 te langzaam ?


Klopt, AF Lock-on is op sommige modellen 1 en sommige uit (ik kan die details niet per model onthouden helaas).

De 200-500 is niet zo snel als bijv. een 70-200 VR, maar aan de andere kant als die een zwaluw redelijk tot goed bij kan houden moet het wel een heel snel bewegend onderwerp zijn wil de AF het niet trekken. Zeker als je de focus limiter gebruikt.

Wat voor onderwerp probeer je eigenlijk te fotograferen?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 11:50 am

ReneG schreef:
Ronald Jan schreef:De AF Lock-ON staat bij mij op snel en beweging onderwerp op grillig. ik kan de AF Lock-ON niet uit zetten.
Misschien is de 200-500 mm F 5.6 te langzaam ?


Klopt, AF Lock-on is op sommige modellen 1 en sommige uit (ik kan die details niet per model onthouden helaas).

De 200-500 is niet zo snel als bijv. een 70-200 VR, maar aan de andere kant als die een zwaluw redelijk tot goed bij kan houden moet het wel een heel snel bewegend onderwerp zijn wil de AF het niet trekken. Zeker als je de focus limiter gebruikt.

Wat voor onderwerp probeer je eigenlijk te fotograferen?

Bijna altijd vliegende vogels , ook wel stil zittende maar ook daar ben ik niet over te spreken.
Voorheen had ik deze problemen niet maar het klinkt heel stom nadat ik mijn camera bij Nikon Beverwijk de sensor heb laten reinigen heb ik dit probleem nu geef ik die niet de schuld maar er moet een oplossing komen voor dit probleem.
Als alternatief ik ben in de gelegenheid geweest de Sony a 1 is vloeken in de kerk te gebruiken en ik vind het voor mijn doel een erg goede camera. Maar ik wacht ook op de nieuwe 9 van Nikon.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor ReneG » di jul 13 2021 12:16 pm

Dat is wel vreemd. Ik weet in ieder geval zeker dat met de combi D500 en 200-500 in beginsel prima foto's te maken moeten zijn, zowel stilzittend als in de vlucht. Ik heb het afgelopen jaar bijna niets anders gedaan en had een overvloed per serie aan geslaagde, scherpe foto's. Maar als het voorheen wel werkte zou het mogelijk moeten zijn. Maar los van eventuele problemen met de lensvatting of verkeerde calibratie zou ik het dan ook niet weten...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 2:43 pm

Ik heb in het verleden ook prima foto’s gemaakt maar de laatste maanden is het waardevast de scherpte aangaat.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor EdvandeZilver » di jul 13 2021 3:49 pm

Waardevast/waardeloos :)
Je moet aan de onscherpte toch kunnen zien of het misfocus of bewegings onscherpte is?
Kun je geen voorbeeld plaatsen?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 4:20 pm

Ronald Jan schreef:Ik heb in het verleden ook prima foto’s gemaakt maar de laatste maanden is het waardeloos wat de scherpte aangaat.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor Ronald Jan » di jul 13 2021 4:21 pm

Ronald Jan schreef:Ik heb in het verleden ook prima foto’s gemaakt maar de laatste maanden is het waardeloos wat de scherpte aangaat.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 500

Berichtdoor stronk » di jul 13 2021 7:10 pm

Gezien de zeer summiere informatie lijkt het mij het beste om terug te gaan naar Beverwijk.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten