Aanschaf nieuwe body

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » za jan 08 2022 10:50 am

Weer leuk om terug te zijn op het forum, tjonge dat is lang geleden. Ik zie nog bekenden op het forum leuk!

Ik heb al jaren veel plezier gehad van eerst een D80 en nu mijn D700 en overweeg een nieuwe body aan te schaffen, voornamelijk voor meer scherpstelmogelijkheden, hogere resolutie en hogere ISO en vooral een goede alleskunner. Mijn huidige objectieven wil ik graag blijven gebruiken want daar ben ik super tevreden mee. Als het het mogelijk is om mijn huidige flitser te blijven gebruiken is dat mooi meegenomen. Ik heb nu de volgende objectieven:

Objectieven
- AF-S Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED
- AF-S Nikkor 70-200 mm 1.:2.8G II ED
- AF-S Nikkor 50mm 1:1.4G
- AF-S Nikkor 14-24 1:2.8G ED
- Nikon SWM VR ED IF Micro 1:1 62

Verder heb ik onder de D700 een extra batterypack (MB-d10) zitten voor hogere snelheden bij burstfotografie tijdens sportwedstrijden, die zal wel niet passen….

Ik overweeg de D850 of de Z7 (ik heb het gevoel dat de Z6 niet echt veel verbetering oplevert)

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren want ik vind het moeilijk vergelijken. Het verschil in gewicht vind ik niet doorslaggevend.
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor Patrick » za jan 08 2022 11:59 am

Ik zou een tweedehand D810 op de kop tikken. Zoveel camera voor wat er tegenwoordig voor gevraagd wordt...

De D850 is vast in alles (een beetje) beter, maar een D810 is een beest!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor Richard » za jan 08 2022 12:16 pm

Clublid heeft zijn D850 te koop staan: viewtopic.php?f=5&t=73922
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor henkk » za jan 08 2022 12:52 pm

Er komen uit Z7 en D850 zeker mooie platen. Ik denk dat je de Z-zoeker eens moet proberen; voor- en nadelen t.o.v de D850 zoeker (die is nog net wat mooier dan die van je D700). En ik heb de indruk uit berichten hier op het forum dat de Z9 de eerste Z lijkt die echt sport aan kan qua af-tracking zoals de DSLR's.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » za jan 08 2022 1:13 pm

Ik lees dat zelfs de Z7 II moeite heeft met tracken en dat is dan wel een dingetje…. Zeker als ik dan ook nog eens naar het prijsverschil ga kijken en want er moet voor mijn objectieven ook nog eens een adapter bij…
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » za jan 08 2022 1:31 pm

@Richard, bedankt voor de tip!
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor Richard » za jan 08 2022 1:40 pm

Graag gedaan en welkom terug.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor evdm1959 » za jan 08 2022 2:06 pm

Ik heb een Z6II. Ja dat is geen Z7 maar ik wil even reflecteren op je opmerking over de FTZ adapter. Ik heb die ook, maaaaarrrrrr ik vind dat "net niet" om het zo maar te zeggen. Los van het esthetische (wat natuurlijk niet echt belangrijk is) heb ik ook twijfels over de werking. Gebruik van mij Z-specifieke objectieven levert ragscherpe foto's op. Gebruik van mijn third-party-/Nikon objectieven met de FTZ adapter levert mij niet die spatzuivere beelden op. Daardoor twijfel ik of het gebruik van de FTZ toch iets doet met de compatibiliteit. Ik wil het je maar even gezegd hebben. Ik zou gaan voor de third-party-/Nikon objectieven op een DSLR van Nikon of voor een Z camera maar dan wel met de daarbij behorende (gehuurde) Z-objectieven. Succes met je keuzes.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » za jan 08 2022 2:14 pm

Dank je @evdm1959, het begin mij denk ik wel duidelijk te worden temeer ik super goede objectieven heb waar ik mee wil blijven schieten. Ik krijg idd de indruk dat als ik voor een Z camera ga dat ik dan er helemaal voor moet gaan zonder adapter. Dan blijft het tracking verhaal ook nog wel een dingetje…
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor Peter » za jan 08 2022 10:06 pm

als je top objectieven hebt..., die tracking optie van de D850 is toch echt wel uitmuntend
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor stefan75 » zo jan 09 2022 9:55 am

Even over de werking van de FTZ / FTZ II adapter:
Deze is nodig om de lens fysiek verder van de sensor te plaatsen. Er zit geen glas in dus dat is het enigste wat die doet. De Z serie heeft een flensafstand van 16mm en de F serie 46,5mm en het enige wat de adapter doet is deze afstand overbruggen / corrigeren.
Dat de kwaliteit of scherpte met een Z-mount lens beter is dan met een F-mount lens ligt ook deels in het feit dat de Z-lenzen optisch gewoon beter zijn dan de oude variant.

Ik heb zowel de oude 24-70 f2.8 (non-VR) en de nieuwe Z 24-70 f2.8 S lenzen en het verschil op mijn Z9 is toch duidelijk zichtbaar, terwijl ik over de eerste lens eigenlijk altijd wel zeer tevreden was op mijn DSLR.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » wo jan 12 2022 10:09 am

Hoi, ik hem in mijn eerste draadje aangegeven welke objectieven ik heb, dit blijkt niet helemaal te kloppen…dit is het juiste overzicht…

Objectieven
- AF-S Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED
- AF-S Nikkor 70-200 mm 1.:2.8G II ED VR
- AF-S Nikkor 50mm 1:1.4G
- AF-S Nikkor 14-24 1:2.8G ED
- Nikon SWM VR ED IF Micro 1:1 62 VR

Nu ik mij wat ingelezen heb om een keuze te maken begin ik mij ook af te vragen of mijn huidige objectieven nog goed genoeg zijn voor de D850, juist door zijn hoge resolutie is die camera volgens mij veel kritischer als het gaat over bv gevoeligheid voor beweging en dus onscherpte… ik hoop dat ik wederom een beroep op Julie mag doen of zal ik hier een nieuw draadje van maken?
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 12 2022 10:26 am

Arjan,
De meesten zijn (voor F-vatting) redelijk recente en top-objectieven.
(dat heb je ook aan de prijs kunnen merken...)
Groeten, Gijs
Is de laatste in de rij een 60 of 105mm Micro Nikkor...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor henkk » wo jan 12 2022 10:38 am

Arjan, laat maar even hier doorgaan, ik kan het altijd nog splitsen. En voor zo veel verschillende lenzen is er ook niet 1 plek om logisch verder te gaan.

Gevoeligheid voor bewegingsonscherpte staat min of meer los van de scherpte van de lenzen. Sterker nog, hoe scherper de lens, des te gevoeliger voor bewegingsonscherpte het geheel wordt. Voor de D850 (en andere camera's met 45 Mp) is het verstandig een maximale sluitertijd van 1 / (2 maal de sluitertijd) aan te houden tenzij de lens of body (D850 dus niet) voorzien zijn van VR. Je kunt die maximale sluitertijd instellen in het menu; de ISO wordt dan wat hoger maar dat kan best.

Qua afbeeldingsscherpte verwacht ik dat je 70-200 en 14-24 het best goed zullen doen op een D850 (de telezoom omdat het versie II is, versie I zou ik niet doen; versie II is iets beter dan de AF-S 80-200/2.8 die ik heb en die bevalt mij prima). De 24-70 weet ik niet, zou kunnen tegenvallen. De 50/1.4 AF-S heb ik zelf en ik gebruik liever mijn AI-s 50/1.2. De AF-S stelt sloom scherp en is ook geen scherptewonder (alhoewel beter dan andere 50/1.4 Nikkors).

Wat voor micro bedoel je met die beschrijving? De 105 mm f/2.8 VR? Is hier geen probleem op D850.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe body

Berichtdoor ArjanAanraad » wo jan 12 2022 12:04 pm

Dank je Henk!

Ik snap niet goed wat je bedoelt met “ maximale sluitertijd van 1 / (2 maal de sluitertijd) aan te houden “ Ik begreep van iemand anders dat ik voor de minimale sluitertijd 3 X de grote van het objectief moet aanhouden. Dus 50 mm is minimale sluitertijd van 1/150 sec.

Hoe zie jij trouwens dat mijn telezoom van versie II is kun je dat aflezen aan de codering? Waarom denk je dat de 24-70 tegenvalt en betekent dit dat ik dan een andere moet aanschaffen of is het resultaat nog “acceptabel” Is net de lens die ik het meeste gebruik….

Sorry ik bedoelde de AF-S Micro Nikkor 105 mm 1:2,8 G ED (ik wordt gek van al die coderingen) eens kijken of daar ergens een overzicht te vinden is….
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten