Keuze stress

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Keuze stress

Berichtdoor Jos van den Elshout » vr jun 03 2022 10:29 pm

Hoi.

lang niet op dit forum geweest, maar nu zit ik met een (luxe)probleem en kom ik er zonder advies niet goed uit.

Zeer binnenkort ga ik een leuke bonus ontvangen vanwege mijn 40 jarig dienstjubileum.
Deze wil ik voor een groot deel gaan spenderen aan mijn fotografie hobby.

Ik heb nu een D7100 en een D500
De D7100 zou ik willen vervangen door een Fullframe camera met de 24-70 F2.8
In eerste instantie dacht ik een tweedehands D850 aan te schaffen. Maar is deze de ruim €1000,= extra waard tov een D810??
Ik heb geen ervaring met de 40Mp sensor, maar ik vind dit wel interessant.

Uiteraard kan ik ook kijken naar een Z-serie, maar ik denk dat alleen de Z9 interessant genoeg is voor mij, en die vind ik financieel zeer onaantrekkelijk ;-)

Daarom twijfel ik tussen de D810, of de D850 (beide tweede hands)

is er hier iemand met ervaring met de beide toestellen.
Ikzelf fotografeer het liefst en vooral in de Biesbosch bij zonsopkomst.

Bij voorbaat dank.

Jos van den Elshout
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.


Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Gebruikersavatar
Jos van den Elshout

Clublid
Berichten: 508


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Patrick » za jun 04 2022 12:55 am

Welke objectieven heb je nu?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Jos van den Elshout » za jun 04 2022 10:16 am

Bericht was dubbel geplaats.
Verwijderen lijkt mij niet te lukken.
Laatst gewijzigd door Jos van den Elshout op za jun 04 2022 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.


Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Gebruikersavatar
Jos van den Elshout

Clublid
Berichten: 508


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Jos van den Elshout » za jun 04 2022 10:17 am

Patrick.

Ik gebruik nu de "Sigma 17-70" en de "Sigma 10-20" op de D7100.
Deze wil ik dus vervangen door de 17-70 F2.8 van Nikon. (Ik hoop voldoende groothoek te hebben met de 24-70, maar ik hoor en lees zoveel positieve berichten over deze lens, dat nu de mogelijkheid komt om hem aan te schaffen)
Daarbij wordt af en toe de 70-300 F5.6 op de D7100 gezet. (Zou die in de toekomst graag vervangen door een 70-200 F2.8 )

De D500 is "vastgelijmd" aan de Nikon AFs 300 F2.8 (Met Tc1.7) omdat dat mijn favoriete bezigheid is: Varen door de Biesbosch en alles vastleggen wat ik in de vroege ochtend tegen kom.

Afbeelding

Afbeelding

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.


Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Gebruikersavatar
Jos van den Elshout

Clublid
Berichten: 508


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Patrick » za jun 04 2022 12:10 pm

Ik zie niet zo snel waarom je naar FX zou willen overstappen als je deze objectieven hebt. Volgens mij valt veel meer winst te halen uit betere objectieven dan uit duurdere camera's. Zeker de D500 is geweldig voor wat je doet.

Als je toch naar fullframe over wil stappen, dan zou ik gewoon kijken naar een Z6II met een 24-70Z (2.8 of 4). Uitstekende camera. Ik zie echt niet waarom alleen de Z9 interessant zou zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Tom » za jun 04 2022 1:21 pm

Jos van den Elshout schreef:Deze wil ik dus vervangen door de 17-70 F2.8 van Nikon.

Die bestaat niet :)

Bij die tweede foto valt me de EXIF op:
Sluitertijd: 1/5000s • Diafragma: f/5.6 • ISO: 500

Er is naar mijn idee geen reden voor zo'n snelle sluitertijd bij deze foto. Diafragma op F/8 (daar presteert dat objectief waarschijnlijk nog nét wat beter) en je ISO naar de laagste (200 of 100, dat weet ik zo niet). Genoeg licht over voor een meer dan acceptabele sluitertijd, en je haalt meer winst dan bij een investering in een duur objectief.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor John Jansen » za jun 04 2022 2:55 pm

Beste Jos, ik heb de D850 in bezit en de D810 gehad en verkocht voor de aanschaf van een Z7II. Aan deze camera kon ik absoluut niet wennen vanwege de menu structuur wat ik zeer omslachtig vond, deze verkocht en bezit nu een Z9 en als back up dus de D850. Buiten het feit dat de D850 sneller is tov de D810, vind ik het dynamisch bereik van dit toestel beter, vooral in de nabewerking heb je hier profijt van het voordeel van de D810 is de ingebouwde flitser die je de mogelijkheid geeft om andere flitsers aan te sturen, ik flits sowieso nooit dus voor mij een optie die geen waarde voor mij had. Wat de ruis betreft kun je beide camera's met elkaar vergelijken ondanks dat de D850 meer mpx heeft. Als je toch de sprong wilt wagen en ook landschap fotografie doet ( gaat doen) zou ik gaan voor de D850 een dijk van een camera, redelijk snel en betrouwbaar de D500 heb ik ook gehad, maar als je gewend bent met de D850 denk ik dat die in het laatje blijft liggen, succes met het maken van de keus.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor LosGoud » za jun 04 2022 3:07 pm

Jos van den Elshout schreef:Ik hoop voldoende groothoek te hebben met de 24-70, maar ik hoor en lees zoveel positieve berichten over deze lens, dat nu de mogelijkheid komt om hem aan te schaffen


Beste Jos, allereerst gefeliciteerd met je aankomend 40 jarig jubileum.

Ik gebruik de 24-70 inmiddels 12 jaar en ik ben zeer content met deze lens, geeft een prachtig beeld. Echter voor groothoek vind ik de 24 mm wat te ruim en ik heb daarom de 16-35 (f4.0) van Nikon aangeschaft, waarbij ik landschappen toch beter kan vastleggen.

Succes gewenst met de besluitvorming.

PS Wat een prachtige foto's heb je gemaakt in de Biesbosch!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Online
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Jos van den Elshout » zo jun 05 2022 11:11 am

Patrick schreef:Ik zie niet zo snel waarom je naar FX zou willen overstappen als je deze objectieven hebt.
Ik zie echt niet waarom alleen de Z9 interessant zou zijn.


Patrick. Ik krijg nu de financiële mogelijkheid om mijn D7100 te vervangen. De 2 sigma's ga ik daarbij zeker vervangen. Ik hoop dat de 24-70 deze beide lenzen kan vervangen, al las ik al wel dat 24mm op full frame niet genoeg groothoek gaat zijn.)
En de Z9 is de enige (dacht ik, maar de Z7 ook) met de 40Mb+ sensor. (waar ik geen ervaring mee heb, maar mij wel interessant lijkt)

John Jansen schreef:maar als je gewend bent met de D850 denk ik dat die in het laatje blijft liggen, succes met het maken van de keus.


Ik heb de D500 die ik gebruik met mijn afs300F2.8 (meestal met Tc1.7)
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de D500 ik de kast laat liggen als ik eenmaal aan een andere FF camera gewend ben. Die zal ik gaan gebruiken net als nu de D7100. Voor de landschappen en opkomende zon.
En omdat ik zeer binnenkort een bonusje krijg zie ik nu de mogelijkheid om iets te vervangen / aan te vullen. Een Full frame lijkt mij interessant. De sensor van de D850 met zijn 48Mp lijkt mijn zeer welkom. (mede vanwege de mogelijkheid tot croppen als ik toch de 300mm wil gebruiken op de Full Frame)


Lettende op de grote sensor:
De Z7 lijkt mij onhaalbaar, omdat ik die waarschijnlijk nog niet 2de hands aan kan schaffen. Dan is die toch €1000 duurder dan een 2de hands D850. Maar €2000 duurder dan de D810.
Maar de D810 is weer een oudere camera. En de D850 heeft een touchscreen, wat ik een toevoeging vind op de D500.

LosGoud schreef: Echter voor groothoek vind ik de 24 mm wat te ruim en ik heb daarom de 16-35 (f4.0) van Nikon aangeschaft, waarbij ik landschappen toch beter kan vastleggen.


Dank je voor je toevoeging voor wat betreft het groothoek gedeelte van de 24-70
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.


Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Gebruikersavatar
Jos van den Elshout

Clublid
Berichten: 508


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Karina2 » zo jun 05 2022 1:21 pm

De focus lijkt erg te liggen op het aantal MP's. Dit roept bij mij in eerste instantie vooral de vraag op, hoe vaak je je foto's afdrukt en op welk formaat. Als ze vooral op digitale media staan, waarom zou je dan zoveel MP's willen hebben?

Ik lees o.a. de mogelijkheid tot croppen. Mijns inziens zou dat een laatste redmiddel voor je foto moeten zijn. Het begint immers met bedenken van een idee, welke compositie daar recht aan doet en welke lens het beste geschikt is om dat uit te voeren. Wat er dan daarna eventueel nog gecropt zou moeten worden, is dan relatief weinig, wat prima kan met een camera met minder MP's. Op die manier heb je (ook budgettair) een veel grotere keuze uit camera's die in aanmerking zouden kunnen komen.

Als je ervaring is dat je nu veel moet croppen in je foto's, zou ik de oplossing eerder in een andere keuze objectief zoeken. Voor landschap zoek je echter juist meer groothoek, dus daar is dan juist geen behoefte aan croppen, lijkt me.

Ik vraag me dan ook af in hoeverre het nuttig is om zo gericht te zijn op het aantal MP's en of het, zeker als je graag landschapsfotografie doet niet zinvoller zou zijn om meer te kijken naar dynamisch bereik, kleurweergave en bijvoorbeeld prestaties bij slechte lichtomstandigheden (zeker omdat je ook graag s morgens vroeg rond zonsopkomst fotografeert)

Heel leuk dat je een mooie bonus in het vooruitzicht hebt en van harte gefeliciteerd met je jubileum. Het is fijn om extra financiële ruimte te hebben, maar ook dan geldt nog steeds dat je elke euro maar 1x kunt uitgeven en het zou jammer zijn als je aankoop uiteindelijk niet brengt wat je voor ogen hebt.

Wellicht is het een idee om met een adviseur in een camerazaak je doelen door te spreken en op basis daarvan het een en ander uit te proberen. Eventueel zou je zelfs een dag of weekend je beoogde apparatuur kunnen huren om te kijken of het bevalt en voldoet aan wat je voor ogen hebt. Mocht je dan tot aankoop overgaan, dat weet je wat je in handen hebt, en kun je wellicht een deel vd huur in mindering gebracht krijgen op de aankoopprijs.
Wat het ook wordt, ik wens je veel succes en plezier met je uiteindelijke keuze.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Patrick » zo jun 05 2022 1:33 pm

Megapixels waren vroeger nog wel van belang, maar tegenwoordig toch echt niet meer. Met een D2H met 4.1 mpix werden ook gewoon A3 prints gemaakt. 24mpix is echt zat voor zo ongeveer alles. Glas. Daar gaat het om.

Ik schiet liever met mijn oude D700 (12mpix voor de geïnteresseerden) met een goed stuk glas dan met een D810 met een matig objectief. De resultaten van de eerste combinatie zijn gewoon beter voor zo ongeveer elke toepassing.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo jun 05 2022 5:34 pm

Karina2 schreef:Wellicht is het een idee om met een adviseur in een camerazaak je doelen door te spreken.
.

Ik vraag me af welke ‘adviseur’ er nog advies geeft anders dan hetgeen waar hij het meest aan verdiend?

Patrick schreef:met een goed stuk glas .


Helemaal mee eens
Objectieven zijn vèèl belangrijker dan de body
(En wie print er uiteindelijk überhaupt groter dan A3?)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor pimmetje » zo jun 05 2022 10:29 pm

42 mp en meer is best lekker op je beeldscherm :D
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor schilder » ma jun 06 2022 1:13 pm

Dat je de mogelijkheid overweegt om de D7100 te vervangen snap ik nog wel
Maar dan naar FX zonder al lenzen te hebben dan zou ik naar een Z6II gaan
of investeren in beter glass
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze stress

Berichtdoor Vincent » ma jun 06 2022 2:56 pm

Patrick schreef:Ik zie niet zo snel waarom je naar FX zou willen overstappen als je deze objectieven hebt.


TS geeft expliciet aan een Nikon 24-70mm f2.8 te willen aanschaffen ook. Dat objectief icm een D810/D850 is echt een enorme stap vooruit tov een D7100 met sigma objectieven.

Als je toch naar fullframe over wil stappen, dan zou ik gewoon kijken naar een Z6II met een 24-70Z (2.8 of 4). Uitstekende camera.


Ik zie ook niet helemaal in waarom iedereen perse aan de mirrorless moet. Om in jouw termen te blijven, de D810 en D850 zijn ook een 'Uitstekende camera's' en daar kun je echt nog heel veel jaren mee vooruit. Als je geen specifieke reden hebt voor mirrorless, zou ik dat gewoon lekker aan je voorbij laten gaan nog even.


Patrick schreef:Megapixels waren vroeger nog wel van belang, maar tegenwoordig toch echt niet meer. Met een D2H met 4.1 mpix werden ook gewoon A3 prints gemaakt. 24mpix is echt zat voor zo ongeveer alles. Glas. Daar gaat het om.


De techniek is natuurlijk ontzettend veel verder. Dat je vroeger weg kwam met manuaal focus en 4.1 megapixel en op 800ASA betekent niet dat we dat tegenwoordig per definitie nog acceptabel vinden. En zouden moeten vinden...

Ik schiet liever met mijn oude D700 (12mpix voor de geïnteresseerden) met een goed stuk glas dan met een D810 met een matig objectief. De resultaten van de eerste combinatie zijn gewoon beter voor zo ongeveer elke toepassing.


De D700 is natuurlijk een heel capabele camera maar niet vergelijkbaar met de huidige sensors, (zelf die met minder pixels). Door het extra dynamische bereik en beter ISO prestaties zijn er echt wel veel situaties zijn waar je zelfs met een mindere lens betere betere bronbestanden kunt krijgen waar je meer uit je beelden kunt halen.

Daarnaast, als je het allemaal teruggehaald naar die 4.1 Mp die jij genoeg vindt dan maakt een goede lens ook niet zo gek veel meer uit toch? :lol:

schilder schreef:Maar dan naar FX zonder al lenzen te hebben dan zou ik naar een Z6II gaan of investeren in beter glass


Er zijn echt nog voldoende redenen om niet perse een mirrorless camera te willen hebben, en er zijn nog genoeg camera's met een spiegel die totaal niet onderdoen voor de spiegelloge alternatieven. Ik snap de bijna 'plicht' voor iedereen om een Z te moeten kopen nooit zo eigelijk...

ST geeft aan een 24-70mm te willen aanschaffen en sowieso gaat de 300mm 2.8 van TS het ook prima doen op een hoge pixel sensor. Kun je weer gaan lopen hannesen met een FTZ converter, ik die het nut er niet zo van. Daarnaast, een Z6II met een 24-70mm S ga je ook een bak geld aan kwijt zijn.

Er is geen betere tijd geweest om voordelig een nette occasion D810/D850 te kopen icm een tweedehands 24-70mm. Heb je voor echt een voordelig bedrag een super set war je jaren mee vooruit kunt.

Jos van den Elshout schreef:Daarom twijfel ik tussen de D810, of de D850 (beide tweede hands)


De D850 is gewoon de beste allround Nikon Fx spiegelreflex. Als je beide toestellen overweegt, en ze beide binnen je mogelijkheden behoren, dan zou ik zeker de nieuwere en beter D850 kiezen. Er is nauwelijks beter verkrijgbaar, tenzij je specifieke wensen hebt mbt snelheid en extreem hoge ISO's. Een mooie 24-70mm erbij, eventueel later nog een groothoek overwegen en je bent de komende jaren onder de pannen.

Ik heb geen enkel argument gelezen waarom mirrorless voor jou nu een betere optie is, dus tenzij er aanvullende info komt, zou ik lekker voor die D8.. camera gaan!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten