Drama met de D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo jul 30 2023 11:57 am

Dat is inderdaad al een halve eeuw, maar ik mis helaas het 'gouden oog'.
Maar gelukkig in die tijd ook wel mooie foto's gemaakt.
Een nieuwe of andere camera blijf ik altijd een uitdaging vinden.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor gvdnberg » di sep 12 2023 12:44 pm

RockyNook heeft een goed boek met uitleg en advies voor alle instellingen van de D850 in de Engelse taal:

RockyNook Nikonians Press
http://Www.rockynook.com
ISBN: 978-1-68198-370-7
Mastering the Nikon D850
Schrijver: Darell Young

Ik raadpleeg het boek regelmatig als ik weer wat wil uitproberen of als ik iets niet begrijp. Ik kan het je echt aanraden!! Ik heb er meer aan dan aan de handleiding, ook omdat wordt uitgelegd waarom bepaalde instellingen worden gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » do sep 14 2023 10:55 am

Dankjewel voor de tip, Gert.
Ga eens kijken of ik dat boek op de kop kan tikken.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr sep 15 2023 8:07 pm

Vandaag de D850 meegehad voor een opdracht als tweede camera, gelukkig maar, want het resultaat is bagger 😥
Heb niets veranderd aan de instellingen maar alle foto's zijn zwaar overbelicht. Iemand enig idee waar het fout gaat??

AfbeeldingDSC_0146 by Gemma Jansen, on Flickr
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 15 2023 8:17 pm

Uit de exif:
Exposure Bias - +4 EV

Je hebt dus 4 stops overbelicht :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Patrick » vr sep 15 2023 8:41 pm

Gemmageluk60 schreef: Iemand enig idee waar het fout gaat??

Ja. Je gebruikt de verkeerde instellingen en kijkt niet naar de resultaten. Zet die camera toch gewoon op een semi-automaat en verander niets aan de instellingen tenzij je ZIET dat het niet het resultaat levert dat je verwacht. Het is een digitale camera. Gebruik het feit dat je de foto's op het scherm kan bekijken. En gebruik de intelligentie van de camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr sep 15 2023 8:43 pm

Dankjewel voor je reactie, Marco!
Had naar mijn weten nergens op gedrukt of aan gedraaid.
Zag het thuis zojuist ook in het schermpje bovenop.
Iedere keer als ik het overbelicht-pijltje terugdraai en ik druk op mode, schiet de overbelichting weer terug in de oude stand.
Dus ergens moet er iets in het hoofdmenu verkeerd staan en ik weet niet wat (vooralsnog)

Patrick, wat bedoel je met semi-automaat? de P?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Patrick » vr sep 15 2023 8:53 pm

A, S. Staat het stil: gebruik A en kies het diafragma dat je wil. Beweegt het, dan kies je een sluitertijd die snel genoeg is. En verder het aan de camera overlaten.

De camera verder ontdekken zou ik gewoon gaan doen op de bank met dingen op tafel of zo. En in de tuin. Omstandigheden waar je alle tijd hebt om het op je gemak te doen.

Ik denk dat een DSLR die je niet de foto die je gaat maken (bij benadering) laat zien in de zoeker je nu teveel opbreekt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor henkk » vr sep 15 2023 9:03 pm

Ik dacht aan b7 fijnafstelling voor opt. belichting maar die kan maar 1 stop.
Maar kijk eens of b4 Eenv. belichtingacorrectie op Aan (automat. herstellen) of Aan staat en niet op Uit.
(Alles in menu persoonlijke instellingen).

Aanvullend: kijk eens of het helpt dat Uit te zetten. Functie is dat je belichtingscorrectie met het achter(hoofd) instelwiel doet zonder andere knoppen in te drukken en mss geeft dat verwarring.
Laatst gewijzigd door henkk op vr sep 15 2023 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor henkk » vr sep 15 2023 9:08 pm

Patrick schreef:Ik denk dat een DSLR die je niet de foto die je gaat maken (bij benadering) laat zien in de zoeker je nu teveel opbreekt.


Er is ook al een draadje over een Z met afwijkend beeld tov zoeker/scherm 🤣
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » za sep 16 2023 9:55 am

henkk schreef:Ik dacht aan b7 fijnafstelling voor opt. belichting maar die kan maar 1 stop.
Maar kijk eens of b4 Eenv. belichtingacorrectie op Aan (automat. herstellen) of Aan staat en niet op Uit.
(Alles in menu persoonlijke instellingen).

Aanvullend: kijk eens of het helpt dat Uit te zetten. Functie is dat je belichtingscorrectie met het achter(hoofd) instelwiel doet zonder andere knoppen in te drukken en mss geeft dat verwarring.


Dankjewel Henk!
In B4 stond het teken op uit en heb ik nu op automatisch herstellen staan en bij b7 staan twee streepjes erachter. Dus die functie is niet ingeschakeld.
Als ik op de grote linkerknop op Mode druk, schiet de lichtmeter weer naar rechts, maar kan ik niet veranderen naar S, M, P of A.
Heb gelukkig weer een fatsoenlijke niet overbelichte foto kunnen maken, dus er komt licht in de duisternis.
Hoewel dat in geval van overbelichting niet helemaal een goede woordkeuze is :P
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » za sep 16 2023 10:02 am

Patrick schreef:A, S. Staat het stil: gebruik A en kies het diafragma dat je wil. Beweegt het, dan kies je een sluitertijd die snel genoeg is. En verder het aan de camera overlaten.

De camera verder ontdekken zou ik gewoon gaan doen op de bank met dingen op tafel of zo. En in de tuin. Omstandigheden waar je alle tijd hebt om het op je gemak te doen.

Ik denk dat een DSLR die je niet de foto die je gaat maken (bij benadering) laat zien in de zoeker je nu teveel opbreekt.


Patrick, mijn leercurve is door schade en schande.
Gelukkig word ik hier goed geholpen en problemen opgelost.
Ter info: de portretten doe ik bijna altijd in de A-stand en de bewegende beelden van paarden in de S-stand, deze worden door mij het meest gebruikt.
Zo lang ik nog zo weinig van dit monster snap waag ik me niet aan de M :wink:
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Patrick » za sep 16 2023 11:27 am

Eerlijk gezegd is de D850 gewoon een camera als alle andere andere DSLR's. Je mist in deze prijsklasse alleen de diverse "pretstanden". Die verwacht je ook niet bij een camera als dit. Als je bijvoorbeeld een D700 snapt, dan snap je deze ook. Of een Canon of Pentax of wat dan ook. De knopjes zitten ergens anders of de wieltjes draaien soms andersom, maar als je gewoon goed kijkt dan werken ze in de basis allemaal hetzelfde. Want uiteindelijk is een goede belichting gewoon een kwestie van de goede combinatie van sluitertijd, diafragma en ISO gevoeligheid bereiken. Daar heb je zelden de stand M voor nodig, dus besteed ik een deel van het proces graag uit aan de camera en grijp ik in indien nodig.

En mirrorless camera geeft je wat meer informatie direct terug, maar werkt uiteindelijk natuurlijk ook gewoon hetzelfde.

Alle andere opties en knopjes op een camera zijn gewoon van ondergeschikt belang en moet je gewoon negeren totdat je ze nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Patrick op za sep 16 2023 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor henkk » za sep 16 2023 12:00 pm

Gemmageluk60 schreef:Als ik op de grote linkerknop op Mode druk, schiet de lichtmeter weer naar rechts, maar kan ik niet veranderen naar S, M, P of A.

Ik probeer het probleem te 'reconstrueren' maar voorlopig lukt dat niet. De enige functie van de Mode knop is wisselen tussen PSAM door aan het achterste instelwiel te draaien. Met het voorste wiel gebeurt er niets (tenzij je voor en achter hebt omgewisseld, wat - als ik me niet vergis - ergens een optie is).
Tijdens indrukken van de Mode knop krijg je de passende belichting te zien (of FEE in S- en P-stand als je, zoals ik, hebt gekozen voor diafragma met de ring instellen) en als die passende belichting met de gekozen instellingen van sluitertijd, ISO en diafragma niet te maken is, zie je een balk naar + of -. Maar dat is alleen de lichtmeter, dat verandert in principe niets aan de instelling van de camera. De belichtingscorrectie verandert in principe alleen de lichtmeter maar dat werkt door in de PSA standen en in de M-stand ook via de aanwijzing van de lichtmeter.

Misschien is het een idee juist in de M-stand te beginnen en sluitertijd en diafragma zelf te kiezen zodat de lichtmeter goed staat (en de correctie tevoren op 0 zetten). Evt. voor het gemak kun je auto-ISO aanzetten maar als start misschien ook beter niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Drama met de D850

Berichtdoor Gemmageluk60 » za sep 16 2023 12:28 pm

Patrick, pretstanden heb ik maar zelden gebruikt, alleen om af en toe van te leren.
Voor mijn gevoel is de D850 wel een heel andere camera dan de D700.
Uiteindelijk komt het vast goed.

Henk, heel fijn dat Patrick en jij meedenken. In de PSA staat de lichtmeter nu weer normaal, alleen in de M niet.
Kan er gelukkig wel weer normale foto's mee maken!
Tot het volgende probleem waar ik tegenaan loop! 😊
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten