Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Berichtdoor AmandaT » za aug 05 2023 7:36 pm

Sinds 2 weken heb ik een hagelnieuwe Nikon D780, al een kleine 1000 foto’s mee gemaakt, naar alle tevredenheid.

Afgelopen week tijdens wandelingen foto’s gemaakt, met de tamron 70-200 G2. Geen lens meer verwisseld. Vanavond tijdens een wandeling spot ik een hert, pak de camera, zet hem aan, stel scherp, hoor de spiegel opkomen tijdens het indrukken van de sluiter maar niet terugvallen. Ik denk, dat is raar met in de M-stand met sluitertijd 1/125.. En daarna niks meer behalve error op mijn scherm bovenin en een zwarte zoeker. Camera uitgezet en aangezet, geen resultaat. Batterij eruit gehaald en en terug geplaatst, zet de camera wederom opnieuw aan hoor de spiegel terug “vallen” en het probleem is opgelost. Ik heb daarna gewoon weer foto’s kunnen maken. Het hert was uiteraard weg…

Bij thuiskomst blijken er 2 (RAW) totaal zwarte foto’s op mijn geheugenkaart te staan, met instelling F5,6, 1/125 en ISO125, de instelling die ik gebruikte op het moment dat het “fout ging”. Geïmporteerd in Lightroom, maar ook met aanpassingen van de instellingen blijven ze zwart..

Ik lees op internet dat dit soms gebeurd maar heb het in 12 jaar Nikon nog nooit mee gemaakt (D3200/D5600). En moet eerlijk zeggen dat het betrouwen in de camera nu wel even weg is.. Zeker omdat het probleem blijkbaar in de spiegel/sluiter zat?

Mijn vraag aan jullie is, is het pure pech dat dit net nu een keer gebeurd en moet ik het gewoon even aankijken? Of zouden jullie met zo’n nieuwe camera, met bijbehorende prijskaartje direct terug gaan naar de winkel? Vind het laatste lastig, want de camera functioneert nu dus gewoon weer?
AmandaT

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Berichtdoor ReneG » za aug 05 2023 9:42 pm

Mijn inschatting is ja, dat is pech en het gebeurt incidenteel. Het is mij in 15+ jaar fotgraferen en honderdduizenden foto's een keer of 6 gebeurd, met een D750, D300s en D810. Bij de D750 (die ik kocht toen hij net uit was) gebeurde het een keer of 3 vrij kort achter elkaar, maar na een firmware update is het niet meer opgetreden. In een ander geval bleek de battery grip niet helemaal vast te zitten. In alle gevallen was het opgelost door de batterij uit de body kort te verwijderen, hem er weer in te doen, de camera aan te zetten en op de sluiterknop te drukken. De spiegel klapte weer op en daarna kon ik weer verder werken.

Met zowel de D750 als de D810 werk ik nog steeds en ze geven verder geen problemen. Ik heb nog wel eens een incidentele andere vastloper gehad, maar accu er een paar minuten uit en het is opgelost. Het is echt niet zo dat dit heel vaak optreed (ik schat eens in de 40.000 foto's), maar je moet wel bedenken dat je camera een computer is, en heel af en toe lopen computers wel eens vast. Kwestie van herstarten.

Ik zou er alleen aan gaan twijfelen als het probleem zich regelmatig voordoet. Verder wel even kijken of je de meest recente firmware hebt geinstalleerd. Nikon 'repareert' waarschijnlijk meer met de nieuwe firmwares dan in de release notes staat...
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Berichtdoor Peter » za aug 05 2023 9:50 pm

heb het ook wel eens gehad met de D750. spiegel omhoog ...., en niet terug klappen
vervolgens kon ik wel 'door drukken' Komt volstrekt willekeurig voor , eens in de pakweg tig honderd foto's
Echtgenote dezelfde camera , nooit een probleem.

tja ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Berichtdoor AmandaT » za aug 05 2023 10:34 pm

ReneG schreef:Mijn inschatting is ja, dat is pech en het gebeurt incidenteel. Het is mij in 15+ jaar fotgraferen en honderdduizenden foto's een keer of 6 gebeurd, met een D750, D300s en D810. Bij de D750 (die ik kocht toen hij net uit was) gebeurde het een keer of 3 vrij kort achter elkaar, maar na een firmware update is het niet meer opgetreden. In een ander geval bleek de battery grip niet helemaal vast te zitten. In alle gevallen was het opgelost door de batterij uit de body kort te verwijderen, hem er weer in te doen, de camera aan te zetten en op de sluiterknop te drukken. De spiegel klapte weer op en daarna kon ik weer verder werken.

Met zowel de D750 als de D810 werk ik nog steeds en ze geven verder geen problemen. Ik heb nog wel eens een incidentele andere vastloper gehad, maar accu er een paar minuten uit en het is opgelost. Het is echt niet zo dat dit heel vaak optreed (ik schat eens in de 40.000 foto's), maar je moet wel bedenken dat je camera een computer is, en heel af en toe lopen computers wel eens vast. Kwestie van herstarten.

Ik zou er alleen aan gaan twijfelen als het probleem zich regelmatig voordoet. Verder wel even kijken of je de meest recente firmware hebt geinstalleerd. Nikon 'repareert' waarschijnlijk meer met de nieuwe firmwares dan in de release notes staat...


Bedankt voor je reactie! Ik ga er dan vooralsnog maar vanuit dat het in dit geval ook een kwestie is geweest van pech! Ik ga het in ieder geval wel even telefonisch melden aan de winkel, misschien kunnen ze er wel even een notitie van maken, voor het geval het vaker voorkomt en ik er in de nabije toekomst mee terug kom. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik de meest recente firmware op de camera heb, dus dat ga ik morgen meteen even checken, bedankt ook voor die tip!

Peter schreef:heb het ook wel eens gehad met de D750. spiegel omhoog ...., en niet terug klappen
vervolgens kon ik wel 'door drukken' Komt volstrekt willekeurig voor , eens in de pakweg tig honderd foto's
Echtgenote dezelfde camera , nooit een probleem.

tja ?

Het gebeurd dus nou eenmaal weleens eens per zoveel duizenden foto’s. Misschien heb ik dan tot nu toe nog gewoon geluk gehad dat het mij nog niet overkomen is. Moet zeggen dat ik er behoorlijk buikpijn van had onderweg naar huis. En een mooi fotomoment gemist en dan even de onzekerheid, wat is er aan de hand.. Maar jullie reacties stellen me wat gerust! Bedankt!
AmandaT

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Error in combinatie met spiegel die blijft hangen

Berichtdoor Tony D » za aug 05 2023 11:44 pm

En je kunt altijd nig overstappen naar een Z-camera: daar zit geen spiegel in! Probleem opgelost :lol:

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten