Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor reusp » vr jan 12 2024 11:38 pm

Nikon maakt de accu EN-EL3a niet meer. Er worden door verschillende webwinkels diverse vervangende types aangeboden. Ik heb nog één originele Nikon EN-EL3a accu.
Ik heb enkele vervangers gekocht, maar deze vervangende accu’s konden niet door de originele lader de HN-18a (Quick Charger) worden opgeladen. Ook niet door een nieuwe lader, Jupio, waarmee een EN-EL3a kan worden opgeladen. Werkt wel goed met een originele Nikon EN-EL3a.
Kan iemand mij vertellen wat er mis is met de vervangende EN-EL3a’s?
Welke vervangende EN-EL3a wordt wel goed opgeladen en kan vervolgens wel worden gebruikt.

Bij voorbaat hartelijk dank!!
Groet
Paul Reus
D3200||Tamron 18-200 F3.5-6.d.3||Sigma 17-50 F2.8||Tamron 70-200 F2.8|| AF-S NIKKOR 200-500 F5.6
Gebruikersavatar
reusp

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor ReneG » za jan 13 2024 12:32 am

Ik weet niet of je je vergist in de typenummers, maar:

- De D700 is geleverd met de EN-EL3e en die moet je hebben (niet de EN-EL3 of EN-EL3a, die zijn voor oudere camera's zoals de D50/70/100).
- De EN-EL3e heeft drie contacten, de EN-EL3(a) heeft er twee. (Zie: https://melskensvenray.nl/product/nikon-en-el3e/)
- De lader voor de EN-EL3e is de MH-18a (ik weet niet wat een HN-18a is, de originele lader van Nikon voor een EN-EL3(a) is de MH-18 zonder a, die niet werkt met de EN-EL3e).
- Sommige third-party merken zetten er niet duidelijk op welk model het is (dus geen a of e).

Uit de D700 handleiding: Deze camera kan niet worden gebruikt met de EN-EL3 of EN-EL3a oplaadbare Li-ionbatterijen voor de D100, D70-serie of D50 of met de MS-D70 CR2 batterijhouder.

EN-EL3e vervangers zijn nog goed te verkrijgen. Wellicht heb je de verkeerde accu of lader? De EN-EL3a zou niet moeten werken in een D700, past wellicht wel in de oude lader maar zal niet laden, en kan in de camera vast komen te zitten door kleine vormverschillen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor reusp » zo jan 14 2024 9:16 am

Ja ik heb de verwarring in mijn post zelf veroorzaakt. Dank voor je bericht. Ik zet nu alles op een rijtje.
Ik heb een Hahnel Nikon EN-EL3(E) accu / HL-EL3e accu gekocht en deze heeft 3 kontaktjes net als de originele Nikon EN-EL3e, die ik nog heb en het goed doet.
De lader die bij de D700, zat toen ik hem overnam, is een MH-18a en de originele Nikon EN-EL3e wordt daar keurig mee opgeladen en ik kan er vrij lang mee fotograferen. Deze lader heeft 2 kontaktjes. Ergens vreemd, want de accu heeft er 3. Waar is dat midden kontaktje dan voor…
Maar nu komt het.
Ik heb eerder een vervanger gekocht en die is kapot gegaan. Maar daarna ook een Chinese EN-EL3a en die wilde ook niet geladen worden. Kreeg mijn geld toen terug. Leverancier begreep destijds het probleem niet.
2 accu’s is voldoende voor mijn foto activiteiten. Dus ik wilde er weer een bij en heb de Hahnel Nikon EN-EL3(E) accu / HL-EL3e accu gekocht
Deze accu wordt niet goed opgeladen. Er komt wel wat lading in. Het knipperende lampje op de lader knippert zo’n minuut of 3 tot 5. De spanning op de accu is dan zo’n 8 Volt. Maar na plaatsing in de D700 is de Hahnel praktisch direct zijn lading kwijt.
Suggestie in fotozaak het ligt aan de lader. Ik heb een Jupio lader gekocht met zo’n tussen plaatje voor de Nikon EN-EL3e accu. Ook met 2 kontaktjes. Deze laadt de originele Nikon EN-EL3e ook goed op, maar je raadt het al; de Hahnel niet.
Hetzelfde gedrag: Even laden en dan meldt na korte tijd de lader dat ie vol zit. In de D700 geplaatst; het display geeft even aan dat er een volle accu in zit en dan gaat het display uit en is de camera zo dood als een pier.
Dit moet een slechte accu zijn. Li-ion accu’s gaan stuk als, ze opgeladen, heel lang bewaard worden, las ik. Ik heb er verder geen verklaring voor het niet goed werken.

Ik ga met camera, laders en originele accu naar een fotozaak in Utrecht en dan een werkende accu uitzoeken.
De Hahnel geretourneerd en ik krijg mijn geld terug. Ook deze leverancier snapt niet waarom de accu niet goed werkt.

PS
Ik ben elektronicus en heb met mijn gestabiliseerde regelbare voeding met spanningsmeter, stroommeter en stroommeter een laad poging gedaan.
Bij het rustig opvoeren van de spanning naar 7.5 Volt zag ik een kortdurend stroom piekje van zo’n 0,3 ampere. Nog iets verder opvoerd naar 8 Volt weer een stroompiekje en toen van de spanning gehaald. 8 Volt klemspanning en in de D700 direct leeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
D3200||Tamron 18-200 F3.5-6.d.3||Sigma 17-50 F2.8||Tamron 70-200 F2.8|| AF-S NIKKOR 200-500 F5.6
Gebruikersavatar
reusp

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor reusp » do jan 18 2024 4:13 pm

Vervolg accu-drama.
Andere lader gekocht; een Jupio met apart laderplaatje voor de EN-EL3e en tevens een Jupio EN-EL3e accu. Een met een mini USB plug zodat ie óók met telefoonlader lader opgeladen kon worden. Maar ook deze accu vertoont de zelfde kuren als de Hahnel. Bij elkaar meer dan 120 euri uitgegeven aan accu's en lader. Gelukkig was de fotozaak zeer hulpvaardig, dachten mee en toen het allemaal niet bleek te werken; alle spullen weer teruggenomen en geld weer terug.

Nu zou ik graag in contact willen komen met iemand die nog regelmatig fotografeert met een D700. Ik ben erg benieuwd naar zijn ervaringen en welke accu's hij gebruikt. Het lijkt erop dat de D700 de accu's niet accepteert en vervolgens kunnen de accu's ook niet meer opgeladen worden. Alleen de originele Nikon EN-EL3e doet wat ie moet doen.

Graag een reactie.
Dank aan iedereen die hier op gereageerd heeft.
Groet Paul Reus
D3200||Tamron 18-200 F3.5-6.d.3||Sigma 17-50 F2.8||Tamron 70-200 F2.8|| AF-S NIKKOR 200-500 F5.6
Gebruikersavatar
reusp

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor gijs sandberg » do jan 18 2024 4:37 pm

Paul,
Ik gebruik de D700 met diverse originele 3e accus en een Jupio exemplaar, allen in diverse mh18a laders.
Zelf geen problemen, ookal geven de 3e's ondanks de ancienniteit de status 0 (nieuw) aan.
Van de nuttige capaciteit kan ik niets zeggen, ik laad ze meestal op voor ze echt leeg zijn.
Groeten, Gijs
Ps mijn mh18a's hebben twee contacten.
Psps het is geen echte snellader, als ik me goed herinner kan het ruim twee uur duren...
Continue oranje led geeft aan dat het laden voltooid is.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor henkk » do jan 18 2024 11:02 pm

Eens met Gijs. Ik houd een D50 en D700 nog wel eens in bedrijf met Nikon batterijen en een Hama (gekocht tijdens een terugroepactie van de en-el3a, past alleen in D50). 1 Nikon is onlangs overleden maar een paar doen het nog steeds na ca 15 jaar; lang geleden had ik van een clublid 4 Jupio's overgenomen en die waren na een paar keer dood maar zeker niet meteen. Tussendoor heb ik naast de D700 eea ook nog in een D300s gehad.
Mijn terugval is de grip met penlites.
Ik vermoed toch dat die 'nieuwe' batterijen over tijd waren al bij verkoop c.q. niet goed bewaard.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor ReneG » vr jan 19 2024 10:19 pm

Overweeg anders eens een gebruikte maar originele Nikon EN-EL3e te kopen van marktplaats. Ze staan geregeld te koop voor 20 euro of minder. Klein risico natuurlijk, maar blijkbaar goedkoper dan een nieuwe namaak. Als het in de buurt is kun je evt. zelfs de status checken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor henkk » vr jan 19 2024 11:03 pm

Van status checken heb ik niet zo'n hoge dunk. Nog nooit een accu gezien die een andere dan de new/0-status had, met geen enkele nikon batterij of camera. En toch in enkel geval direct dood (weliswaar na vele jaren).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor gijs sandberg » za jan 20 2024 8:52 am

Rene,
Re overweeg...
Voor die E20 kan men ook bij een Nederlandse
webwinkel een nieuw en gegarandeerd exemplaar kopen. Niet origineel maar wel leverbaar.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor ReneG » za jan 20 2024 10:36 pm

gijs sandberg schreef:Rene,
Voor die E20 kan men ook bij een Nederlandse webwinkel een nieuw en gegarandeerd exemplaar kopen. Niet origineel maar wel leverbaar.


Het zijn juist die niet-originele die steeds problemen geven... vandaar de suggestie om het voor twee tientjes met een gebruikte originele te proberen... Ben je in ieder geval wat wijzer.

PS: Ik heb overigens louter slechte ervaringen met imitatie-accu's, terwijl alle originele Nikon accu's die ik heb of heb gehad altijd probleemloos zijn blijven werken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangende accu voor EN-EL3a voor gebruik in een D700

Berichtdoor gijs sandberg » ma jan 22 2024 1:27 pm

Rene,
Ik ben het eens mbt de voorkeur voor originele accus.
Het probleem is dat Nikon ze vaak niet meer kan leveren, oa de enel3e enel4a en vele anderen.
Henk,
Re penlights als alternatief
Eens, dat is een lange termijn voordeel voor een kamera als de D700/D800 ten opzichte van D1/2/ etc..
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten