Beginners instellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Beginners instellingen

Berichtdoor Yvof » ma feb 18 2008 7:54 am

Hallo,

Ik ben van plan zeer binnenkort een Nikon D300 te kopen samen met een Nikkor 18-200 VR lens. Nu ben ik een redelijk beginner maar wil me vol in de fotografie storten en ben ook van plan een aantal cursussen (of opleiding) te storten. Ik weet hoe een aantal van jullie hier over denken, dat je eerst met een simpele camera moet beginnen, maar ik begin het liefst met een mooie camera zodat ik voorlopig hier mee vooruit kan.

Voor mezelf ben ik niet bang want ik weet dat ik de camera wel snel onder de knie zal krijgen. Alleen mijn vrouw wil er ook wel foto's mee kunnen maken van bv onze dochter en andere huis tuin en keuken foto's. Mijn vraag is dus, wanneer alles op Auto staat, wat is de kwaliteit van deze foto's? Kunnen deze door de bocht?

Welke instellingen zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet, Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma feb 18 2008 8:30 am

Als alles op Auto staat fotografeert-ie als een compact camera. Beter zelfs. :-)
De D300 poogt intelligent om te gaan met de schepstelpunten om het onderwerp dat waarschijnlijk bedoeld wordt scherp in beeld te brengen.

Het blijft natuurlijk mogelijk om onscherpe en slecht belichte foto's te maken natuurlijk. Een beetje weten wat je doet is nooit weg. :-)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » ma feb 18 2008 9:36 am

Bedankt Onno,

Met de compact camera hebben we heel veel foto's genomen alleen mislukken er heel veel doordat hij veels te traag is, verkeerd gekozen automatisch belichting, heel veel ruis etc, etc. Tevens duurt het soms een halve seconden na het klikken voor dat de foto echt genomen is. Echt frustrerend waardoor veel kansen op mooie foto's zijn gemist.

Ik hoop dus dat mijn vrouw in ieder geval met alle instellingen op Auto in ieder geval mooiere foto's maakt dan op onze compact camera.
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Marco » ma feb 18 2008 10:30 am

Yvo,

Wanneer je met automatische instellingen een "groene auto stand" voor ogen hebt dan kun je voor je vrouw beter een D40 erbij kopen (zal met de komst van de D60 wel zwaar in de uitverkoop gaan binnenkort).

Deze "auto" stand kent de D300 nl. niet. Ze zou natuurlijk wel de P stand kunnen gebruiken.

groet,
Marco
Marco



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » ma feb 18 2008 11:39 am

Zou kunnen inderdaad een andere camera voor mijn vrouw aanschaffen, maar vind ik toch wel een beetje zonde van mijn geld.

Ik weet inderdaad dat er geen "groene autostand"op zit vandaar dat ik het hier ter sprake stel. Wanneer je op de "P" stand ook redelijk mooie foto's kan maken (ik weet dat je mooiere foto's kan maken met manuele instellingen) is dat voor mij voldoende.

De vraag is dus hoe is de kwaliteit van de foto's in "P" stand? Ik denk dat deze beter zullen zijn dan mijn compact camera (Olympus C-770 Zoom). Graag zou ik weten wat jullier hiervan vinden, helemaal van mensen die al ervaring hebben met de D300.

Groet,

Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma feb 18 2008 11:40 am

De P-stand gecombineerd met belichtingsmeting op het volle beeld en activering van alle scherpstelpunten moet genoeg zijn voor betere plaatjes dan met een trage compactcamera. :-)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor palone » ma feb 18 2008 11:44 am

Is het mogelijk om in de P-stand alle scherpstelvelden te activeren. Ik dacht dat de camera zelf een aantal scherpstelvelden selecteerd en meestal zijn ze dat niet allemaal.

gr,

Patrick
palone



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » ma feb 18 2008 12:00 pm

Dat is voor mij al heel erg mooi. Dan kan ik deze dure aanschaf thuis tenminste verantwoorden :) :wink:
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » ma feb 18 2008 1:18 pm

palone schreef:Is het mogelijk om in de P-stand alle scherpstelvelden te activeren. Ik dacht dat de camera zelf een aantal scherpstelvelden selecteerd en meestal zijn ze dat niet allemaal.

De belichtingsstand (PSAM) en de Autofocusstand hebben helemaal niets met elkaar te maken. Je kunt ze onafhankelijk van elkaar instellen. Onno bedoelt: P-belichting en dynamisch veld AF. Als je dan ook de auto-iso activeert heb je een "groen blokje" stand ingesteld, behalve dat de flits niet automatisch omhoog klikt bij weinig licht. Dat zul je altijd zelf moeten doen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor palone » ma feb 18 2008 3:01 pm

@Marnix - ik bedoelde niet een van de Autofocusstanden (AF-A, AF-S, of AF-C), maar de scherpstelvelden. In de PSAM stand kun je slechts EEN van de scherpstelveld selecteren (evt. dmv de multi-selector wijzigen). In bijvoorbeeld de Landschapstand lichten vaak meerdere scherpstelvelden op. Dit is niet het geval in een van de belichtingstanden PSAM. Ikzelf wijzig het scherpstelveld nog wel eens. Dit is natuurlijk afhankelijk van de compositie.

@Yvo - Zelfs als er weinig licht is, zal je vrouw toch de camera instellingen af en toe moeten aanpassen, anders kan een te lange sluitertijd voor onscherpe foto's zorgen.
palone



Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » ma feb 18 2008 4:17 pm

palone schreef:@Marnix - ik bedoelde niet een van de Autofocusstanden (AF-A, AF-S, of AF-C), maar de scherpstelvelden. In de PSAM stand kun je slechts EEN van de scherpstelveld selecteren (evt. dmv de multi-selector wijzigen). In bijvoorbeeld de Landschapstand lichten vaak meerdere scherpstelvelden op. Dit is niet het geval in een van de belichtingstanden PSAM. Ikzelf wijzig het scherpstelveld nog wel eens. Dit is natuurlijk afhankelijk van de compositie.


Heh? Over welke camera heb jij het, want op de D300 zit echt geen landschapsstand enzo, je doet dus alles met PSAM en dat heeft dus zoals eerder gezegd helemaal niks te maken met het aantal scherpstelvelden..
dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor palone » ma feb 18 2008 4:54 pm

D80

(zie ook onderschrift)
palone



Onderwerp:

Berichtdoor Canonuser » ma feb 18 2008 6:40 pm

Koop een D40X met kitlens. Weinig ruis, snelle reactie van de sluiter.

En maak het verschil in prijs tussen de D300 + 18-200VR over naar een goed doel. Dan zijn er meer mensen blij.
Canonuser



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » ma feb 18 2008 6:45 pm

Voor mijn vrouw zou dat inderdaad beter zijn, maar niet voor mij. Ik wil een betere camera dan de D40x
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor fremitus » ma feb 18 2008 9:16 pm

Yvof schreef:Voor mijn vrouw zou dat inderdaad beter zijn, maar niet voor mij. Ik wil een betere camera dan de D40x

Mooie uitleg van AF modes, Auto ISO, e.a. op:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d300/index.shtml
Enige bezwaar voor (tengere) dames, lijkt me het gewicht t.o.v. de D40(x).
Maar alles is relatief. De analoge Nikkormat waar we vroeger mee rond liepen is bijna net zo zwaar als de D300. En daar hoorde je niemand over klagen.
En die had niet eens een PSAM stand. :wink:
fremitus




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten