Hoeveel opnamen voor HDR fotografie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Hoeveel opnamen voor HDR fotografie

Berichtdoor L.Cavalier » ma mar 03 2008 7:43 pm

Graag vernam ik wat de beste werkwijze is 3 beelden of 5 beelden met 2 LW verschil.
Ik gebruik de software Picturenaut Beta versie en deze vraagt opnamen met 2 EV verschil.
Verder zoek ik hoe ik op de D200 de braketing op -2 0 +2 kan instellen,krijg dit niet voor mekaar ondanks de gebruiksaanwijzing,kan dit enkel met de belichtingsstand in M?
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » ma mar 03 2008 7:54 pm

Ik gebruik Photomatix en maak 5 opnamen, -2, -1, 0, +1 en +2. Antwoord op je vraag zou ik niet weten.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoeveel opnamen voor HRD fotografie

Berichtdoor emiel » ma mar 03 2008 7:59 pm

L.Cavalier schreef:Graag vernam ik wat de beste werkwijze is 3 beelden of 5 beelden met 2 LW verschil.
Ik gebruik de software Picturenaut Beta versie en deze vraagt opnamen met 2 EV verschil.
Verder zoek ik hoe ik op de D200 de braketing op -2 0 +2 kan instellen,krijg dit niet voor mekaar ondanks de gebruiksaanwijzing,kan dit enkel met de belichtingsstand in M?

Hier een mooie tutorial over HDR.

Bracketing op een d200 ken ik niet, op een d80 is het eenvoudig het knopje BKT links op de lensvatting ingedrukt houden en dan met het voorste en achterste instelwiel het aantal opnamen en de EV verschillen instellen. Op de d200 zal het niet veel anders zijn.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » ma mar 03 2008 8:10 pm

Of deze...
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » ma mar 03 2008 8:54 pm

Verder zoek ik hoe ik op de D200 de braketing op -2 0 +2 kan instellen,

De D200 doet geen grotere stappen dan 1, dus als je 5 stappen met een verschil van 2 wilt hebben dan moet je er 9 van 1 doen. (Is met de D300 trouwens net zo.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor wim » ma mar 03 2008 11:26 pm

Gebruikersavatar
wim

Forumlid
Berichten: 654


Locatie: ermelo
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor florist » di mar 04 2008 8:24 am

Ik werk met 3 opnames, -2, 0 en +2, en gebruik ook photomatrix.
Maar lees eens rustig die sites door zou ik zeggen.
florist



Onderwerp:

Berichtdoor Peter Artz » di mar 04 2008 9:03 am

L.Cavalier ,

Ik had ook moeite om op de D200 de bracketing goed in te stellen, tot dat dit tegen kwam http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html en kijk bij de uitleg van de D200. Deze voorbeelden zeggen meer dan het lezen van een handleiding!
Of ben je trevreden met de uitleg van Roelof?
Peter Artz

Clublid
Berichten: 147


Locatie: Capelle aan den IJssel
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor L.Cavalier » di mar 04 2008 11:03 am

Peter Artz schreef:L.Cavalier ,

Ik had ook moeite om op de D200 de bracketing goed in te stellen, tot dat dit tegen kwam http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html en kijk bij de uitleg van de D200. Deze voorbeelden zeggen meer dan het lezen van een handleiding!
Of ben je trevreden met de uitleg van Roelof?

Blijkbaar had ik iets in het Bracketing menu fout ingesteld,nu lukt het wel.
Als ik 3 opnamen met 2 LW verschil nodig heb zal ik het toestel op 5 opnamen met 1 LW moeten zetten en als er 5 nodig zijn dus 7 opnamen met 1LW verschil.
Als het HDR programma 2 LW verschil moet hebben zal ik er 3 van de 5 moeten selecteren,
Klopt deze redenering?

Ik moet wel 5 maal afdrukken....ik dacht dat het toestel dat met één druk zou doen...of moet ie inplaats van Sinle shot op Continous staan?
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » di mar 04 2008 1:08 pm

Probeer eens... ;-)
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » di mar 04 2008 4:46 pm

Zet de camera maar eens op CL of CH, druk de knop in en houdt hem ingedrukt. De camera houdt dan op als het ingestelde aantal foto's gemaakt is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor L.Cavalier » wo mar 12 2008 3:17 pm

Roelof schreef:Zet de camera maar eens op CL of CH, druk de knop in en houdt hem ingedrukt. De camera houdt dan op als het ingestelde aantal foto's gemaakt is.

Dat werkt Roelof...als ik nu nog de MUP zou kunnen activeren zou het mooi zijn...maar dat lukt niet..
Mvg en bedankt!
L.C
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » do mar 13 2008 1:39 am

LC

Stel dan spiegelvooronstpanning in, dan gaat de spiegel 0,4 seconde voor het openen van de sluiter omhoog. Volgens mij werkt dat ook met bracketing en snelvuren.
(blz 158 vd handleiding)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » do mar 13 2008 10:34 am

Het aantal belichtingen wordt bepaald door het onderwerpscontrast, hoe groter dat is, des te meer stappen moeten worden gecombineerd. Verder wordt het bepaald door wat de camera aankan (hoeveel contrast kan de camera weergeven in een opname).

De keuze van 1 of 2 stops verschil per belichting is moeilijk van te voren te bepalen, dus waarom niet een hele reeks met 1 stop verschil en na het bewerken bekijken wat het beste resultaat geeft.

Als je programma voorschrijft dat het bv. 3 stappen moet zijn met 2 stops verschil en dat je daar niet van moet afwijken, dan is het programma niet erg flexibel en wordt het tijd voor een ander. Juist bij HDR moet je veel kunnen instellen om het beste resultaat te verkrijgen.

Ook de opbouw van de belichting reeks is van belang en wordt hoofdzakelijk bepaald door het onderwerp. Zijn de donkere en lichte partijen gelijkmatig aanwezig dan kun je een belichting trap maken met net zoveel plus als min belichtingen.

Is de verdeling heel anders (bv een raam in een grote kamer) dan hebben de vele plus stappen geen nut en voegen alleen maar ruis toe,dan is het beter om meer min dan plus belichtingen te maken.

Vooraf meten met spotmeting kan een goede indruk geven wat het onderwerp contrast is en wat er voor belichtingstrap moet worden gemaakt.

Voorbeeld, bepaal de belichtingstijd van het lichtste gedeelte, daarna van het donkerste gedeelte, en maak nu een belichtingsreeks van -3 stops t.o.v de tijd van het lichte gedeelte, tot +3 stops t.o.v. de tijd van het donkerste gedeelte.
Kies hier nu uit de opnames die je denkt nodig te hebben voor de HDR en bewerk ze.

Je hebt dan alle informatie uit je onderwerp ter beschikking en kan aan de hand van de verdeling in je onderwerp bepalen welke combinatie het beste resultaat geeft voor je HDR.

Een zeer uitgebreid programma is EasyHdr, vrijwel alles is in te stellen, er is een helpdesk, een goede tutorial en het is nog goedkoop ook.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor L.Cavalier » do mar 13 2008 1:01 pm

RVK schreef:Het aantal belichtingen wordt bepaald door het onderwerpscontrast, hoe groter dat is, des te meer stappen moeten worden gecombineerd. Verder wordt het bepaald door wat de camera aankan (hoeveel contrast kan de camera weergeven in een opname).

De keuze van 1 of 2 stops verschil per belichting is moeilijk van te voren te bepalen, dus waarom niet een hele reeks met 1 stop verschil en na het bewerken bekijken wat het beste resultaat geeft.

Als je programma voorschrijft dat het bv. 3 stappen moet zijn met 2 stops verschil en dat je daar niet van moet afwijken, dan is het programma niet erg flexibel en wordt het tijd voor een ander. Juist bij HDR moet je veel kunnen instellen om het beste resultaat te verkrijgen.

Ook de opbouw van de belichting reeks is van belang en wordt hoofdzakelijk bepaald door het onderwerp. Zijn de donkere en lichte partijen gelijkmatig aanwezig dan kun je een belichting trap maken met net zoveel plus als min belichtingen.

Is de verdeling heel anders (bv een raam in een grote kamer) dan hebben de vele plus stappen geen nut en voegen alleen maar ruis toe,dan is het beter om meer min dan plus belichtingen te maken.

Vooraf meten met spotmeting kan een goede indruk geven wat het onderwerp contrast is en wat er voor belichtingstrap moet worden gemaakt.

Voorbeeld, bepaal de belichtingstijd van het lichtste gedeelte, daarna van het donkerste gedeelte, en maak nu een belichtingsreeks van -3 stops t.o.v de tijd van het lichte gedeelte, tot +3 stops t.o.v. de tijd van het donkerste gedeelte.
Kies hier nu uit de opnames die je denkt nodig te hebben voor de HDR en bewerk ze.

Je hebt dan alle informatie uit je onderwerp ter beschikking en kan aan de hand van de verdeling in je onderwerp bepalen welke combinatie het beste resultaat geeft voor je HDR.

Een zeer uitgebreid programma is EasyHdr, vrijwel alles is in te stellen, er is een helpdesk, een goede tutorial en het is nog goedkoop ook.

RVK

Hier kan ik 'wat' mee...andere hopelijk ook!
Mvg en dank!
L.C
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten