D200: donkere foto's.......

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Berichtdoor D. Haaksma » wo jan 03 2007 10:29 pm

Kan iemand mij nu vertellen waar de gdepater het over heeft?? :shock:

Ik was eerst lekker aan het prullen in de keurendoka.
Nu prul ik lekkerop mijn computer.

Als de basis sh*t is,maak je ook van een digitale plaat niets meer.
Het is toch geen dame he, onze gdepater :?:

Freud zei daarover: "Ik heb 30 jaar de psyche van de vrouw bestudeerd. Ik heb nu nog 1 vraag. Wat willen ze nu eigenlijk? "

Dit zonder onze dames hier te kort te doen. :)

En verder ben ik met Pancaran's eens.

Bladmos
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » wo jan 03 2007 10:46 pm

AMEN George,

En om Gerrit over de streep te trekken een preview van de nieuwe D3 (of D4 of D5 of zoiets) met Full Frame zodat we daar ook gelijk mee klaar zijn :)

Afbeelding


Maar even serieus nou. Is er nu niet iemand die ook te donkere opnames met de D200 gehad heeft en dat dmv. instellingen weer goed heeft weten te krijgen ?

Ikzef maak mijn flits foto's altijd met 'natuurlijk' licht erbij. Voor mij werkt de 50 / 50 / 5 wel aardig (50mm op 1/50e met diafragma 5) en dan zachtjes inflitsen met een omhooggeklapte flitser met bouncer. Hiermee krijg je scherpe opnamen echter nog wel duidelijk geflitst

Voor wat meer sfeer en nog meer achtergrond licht ga ik over op lagere diafragma's en gaan ook de ISO's omhoog.

Dit is bijvoorbeeld mijn collega op het kerstfeest. In de keuken met TL, Halogeen en gloeilampen. Maar zonder flits en op F 1.6

Afbeelding
Laatst gewijzigd door a90 op wo jan 03 2007 11:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Wat moet ik hier nu van denken?

Berichtdoor George Fennes » wo jan 03 2007 11:02 pm

Zien die dingen er niet een beetje mon.............. uit?

Maar of Gerrit dit leuk vindt? Moeten we hem gewoon vragen.

Dus Gerrit wat vindt je hiervan?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor luc » wo jan 03 2007 11:08 pm

Hmmmm lijkt mij meer een gevalletje negatieve aandacht...

Hele volksstammen fotograferen naar grote tevredenheid met de D200 en zijn lovend over de kwaliteit die het ding uitspuugt...

Dat hij in de P stand verondersteld Te donkere opnames maakt ...??
in vergelijk tot wat Te donker ? Te donker is als er geen detail meer te vinden is in de donkere partijen. dat is echt Te donker, maar vaak zijn monitoren al niet in staat om de fijne details die zich in de donkere partijen bevinden volledig weer te geven en papier kan dat dus altijd nog slechter dan welke monitor ook.

Als je de afbeeldingen werkelijk te donker vind kost het meestal niet meer dan 3 muis klikken om het lichter te maken ook dat kan in serie verwerking dus zie ik gewoon het probleem niet echt.

TMHO weer het mannetje wat met zijn vingertjes aan de knopjes zit ...van het doosje met het lensje waar licht doorheen valt . en dus niet het doosje zelf :D

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Wat moet ik hier nu van denken?

Berichtdoor GdP » wo jan 03 2007 11:20 pm

George Fennes schreef:Zien die dingen er niet een beetje mon.............. uit?

Maar of Gerrit dit leuk vindt? Moeten we hem gewoon vragen.

Dus Gerrit wat vindt je hiervan?

Groetjes George :D


George ik ben helemaal sprakeloos. Zal het nu toch waar zijn. Eindelijk een Full Frame digitale camera die al zonder enige nabewerking prachtige foto’s kan reproduceren. Als ik het goed zie, zit er ook nog een printer ingebouwd. Of is dat een fout in de weergave van mijn digitale monitor?
Bedankt voor de tip!
Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » wo jan 03 2007 11:30 pm

Allemaal leuk en aardig maar Frank is nog niet geholpen.

Frank, als je nog meeleest kun je eens een foto plaatsen zodat we kunnen kijken of we je verder kunnen helpen ?

Het zal vast een combinatie zijn van hoe je de lichtmeting ingesteld hebt staan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » wo jan 03 2007 11:36 pm

Waar blijven de probleemfoto's met EXIF data...?
Zo kunnen we nooit een zinnige opmerking maken.

De probleemfoto's die ik in andere fora heb gezien waren allemaal te wijten aan gebruikersfouten. Mensen die niet weten wat ISO, diafragma en sluitertijd inhouden en vervolgens hun manual niet lezen.

Grote discussies heb ik gezien over foto's waar spotmeting i.c.m. dynamische AF werd gebruikt bijvoorbeeld. Door mensen die niet gelezen hebben dat de spotmeting gekoppeld wordt aan het focusveld... geheid dat je de fout ingaat zonder te weten waarom.

Ga zo maar door. Zonder foto en EXIF kun je dit topic beter stoppen.


- OFF-TOPIC-MODUS-AAN -
Jongens, respecteer mekaar een beetje. Je hebt geen betere camera's/merken/technieken, alleen betere fotograven.
- OFF-TOPIC-MODUS-UIT -
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » wo jan 03 2007 11:41 pm

Ik heb een poosje gehad dat de camera 'ISO auto' (blz 153 handleiding)op aan had staan en daar had ik met binnenfoto's veel last van, erg donkere foto's. Of dat een standaardinstelling is, weet ik niet of dat iemand met mijn camera aan het spelen is geweest, maar sinds ik dat uit heb gezet, heb ik daar geen last meer van.
Tegenwoordig heb ik de belichtingscorrectie ook vaak op +0.3 staan.

Vier jaar geleden kreeg ik van Fujifilm een ebook op CD van Thom Hogan over de S2 pro nagestuurd (bij de aanschaf vd S2 pro natuurlijk), daar heb ik toen een boel over opgestoken, omdat hij ook praktijkvoorbeelden gaf bij de instellingen enzo.
Toen ik op nieuwjaarsdag per ongeluk op die site http://www.bythom.com/ kwam, bleek hij ook een ebook over de de D200 te hebben, heb ik maar besteld. Misschien wat laat nu ik de camera al 9,5 maand heb, maar je weet nooit. Voor gisteren had ik bijvoorbeeld ook nog nooit een foto van de maan gemaakt. ;-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 03 2007 11:42 pm

a90 schreef:Allemaal leuk en aardig maar Frank is nog niet geholpen.

Frank, als je nog meeleest kun je eens een foto plaatsen zodat we kunnen kijken of we je verder kunnen helpen ?

Het zal vast een combinatie zijn van hoe je de lichtmeting ingesteld hebt staan.


Het probleem, het is eigenlijk helemaal geen probleem, is al verduidelijkt door Smitsfotografie, geplaatst op de derde positie van dit onderwerp.
En ook later zijn er voldoende opmerkingen geplaatst waar Frank zijn voordeel mee kan doen!

Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Futuristisch model, nu al leverbaar!!!

Berichtdoor George Fennes » wo jan 03 2007 11:52 pm

Ja Gerrit dat heb je goed gezien, dit is de perfecte camera en de ingebouwde printer drukt nog af op A3 formaat, alleen je moet de foto nog wel even uitvouwen en gladstrijken, zoals Dagobert Duck dat deed met zijn geld.

Ik denk dat daar het probleem in zit, want je wou geen nabewerking doen.

O ja, dat vergat ik bijna bij te vermelden het menu is wel ik het Japans, je weet wel die rare tekentjes die op de menu kaart staan als je in zo'n Shushi restaurant gaat eten.

Ze zijn wel van plan er een papieren handleiding bij te maken, maar die is pas over 10 jaar klaar.

Ik weet alleen niet of Hong Sien hem ook kan leveren, dan kan ie nog wat voordeliger zijn.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Blijf met je poten van m'n .............................

Berichtdoor paulk » wo jan 03 2007 11:59 pm

[quote="George Fennes"]Beste Paul,

........

Omdat jij IT-ers ken die dag en nacht achter de computer zitten en elke gelegenheid aangrijpen om er iets mee te doen en mee te spelen.

Zou Gerrit niet intelectueel of creatief bezig zijn?

Belachelijke stelling die kant nog wal raakt.

.........

Dan het advies van carriereswitch, is denk ik niet op zijn plaats.

.........

Als iemand naar jouw idee een ietwat ongenuanceerde uitspraak doet, kan je twee dingen doen.
a. je daar vreselijk kwaad over maken of
b. met een glimlach het voorbij laten gaan of er een komische opmerking tegenaan gooien.

Groetjes George :D[/quote]

Beste George

Natuurlijk leuk dat je inhoudelijk op mijn eerdere reactie ingaat, maar vind je het geen verspilling van je tijd en energie als je daarbij al dan niet opzettelijk aan het daarbij overduidelijk aangegeven kader voorbij gaat?

quote : Maar als je zo begint weet ik weet nog zo'n mooie waanvoorstelling van zaken, helemaal in de lijn van je eigen soort quasi psychoanalytische gedachtenkronkels : unquote

Ik schuif je bovenstaande in het kort aangehaalde op- en aanmerkingen over de door mij in zeer duidelijk aangegeven omlijsting ( het kader gevormd door de ==== tekens) gemaakte opmerkingen en 'carriereadvies' dan ook zondermeer terzijde.

Ik dacht dat het zowel door de inleiding als door het visueel aangegeven kader duidelijk was dat het een niet serieus te nemen stelling was, slechts ingenomen als tegenwicht op de net zo onzinnige stelling van George dat ik nav zijn onzin op een volgens hem gefrustreerde manier zou reageren omdat ik niet tevreden zou zijn met digitaal (een gemiste kans dat je daar ook niet heb willen reageren, want die stelling was zeker net zo onzinnig als mijn duidelijk als zodanig gemarkeerde opmerkingen).

Zeker gezien je latere 'advies' over ergens een komische opmerking tegenaan gooien spijtig dat je blijkbaar alleen hebt willen reageren, en niet alles in de aangegeven (en ter benadrukking ervan met humoristische emoticons opgevrolijkt toch wel heel duidelijk ironisch bedoelde) context hebt willen lezen

Maar het meest spijtige vind ik toch wel dat je blijkbaar mijn eerdere reactie niet hebt willen lezen/noemen/meenemen, waarin ik duidelijk aangaf waarom de opmerkingen van Gerrit me teveel begonnen te worden, en waar ik vond dat het om ging

[/quote] Maar het is nu toch wel diep treurig dat op deze Nikon site constant door notabene een Nikon gebruiker zelf blijkbaar elke gelegenheid aangegrepen moet worden om maar te roepen hoe 'superieur' Nikon analoog over Nikon digitaal is

Ik heb het in andere boodschappen al eerder geroepen, het is allemaal een kastje met een lens waar licht in valt, en waar het uiteindelijk om de plaatjes en het plezier gaat ....

Dus laten we nou eens gewoon plaatjes gaan maken en op een positieve manier gestelde vragen proberen te beantwoorden ....[/quote]

En dat laatste daar blijf ik bij, laten we gewoon plaatjes maken en proberen op een positieve manier te antwoorden op gestelde vragen en zoals een andere reactie ook al stond een keer ophouden van alle vragen een analoog vs digitaal discussie maken

En wat de vraag van Frank betreft, daarvoor luidt mijn antwoord in het digitale tijdperk hetzelfde als wanneer hij een vraag over onderbelichte foto's had gesteld in het analoge tijdperk: Je camera geeft een indicatie waar je door oefening en met vallen en opstaan mee moet leren omgaan, lees je handleiding nog eens goed na (en in het geval van een D200 het stuk over histogrammen en belichtingscompensatie)
paulk



Onderwerp:

Re: Futuristisch model, nu al leverbaar!!!

Berichtdoor GdP » do jan 04 2007 12:03 am

George Fennes schreef:Ja Gerrit dat heb je goed gezien, dit is de perfecte camera en de ingebouwde printer drukt nog af op A3 formaat, alleen je moet de foto nog wel even uitvouwen en gladstrijken, zoals Dagobert Duck dat deed met zijn geld.

Ik denk dat daar het probleem in zit, want je wou geen nabewerking doen.

O ja, dat vergat ik bijna bij te vermelden het menu is wel ik het Japans, je weet wel die rare tekentjes die op de menu kaart staan als je in zo'n Shushi restaurant gaat eten.

Ze zijn wel van plan er een papieren handleiding bij te maken, maar die is pas over 10 jaar klaar.

Ik weet alleen niet of Hong Sien hem ook kan leveren, dan kan ie nog wat voordeliger zijn.

Groetjes George :D


Japans? Helemaal geen probleem! Mijn hond komt ook uit Japan. (Shiba Inu). Vraag ik het toch gewoon aan hem.
Groet.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do jan 04 2007 9:19 am

Het heeft even geduurd maar aan de volgende tips mbt instellingen op de camera zou Frank dus misschien iets kunnen hebben:


1) belichtingscompensatie op +0,3
2) wit balans van de camera op auto -3
3) spotmeting Niet gebruiken i.c.m. dynamische AF (spotmeting wordt gekoppeld aan het focusveld)
4) ISO auto uit

Ben ik kompleet?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » do jan 04 2007 3:40 pm

Marten schreef:Het heeft even geduurd maar aan de volgende tips mbt instellingen op de camera zou Frank dus misschien iets kunnen hebben:


1) belichtingscompensatie op +0,3
2) wit balans van de camera op auto -3
3) spotmeting Niet gebruiken i.c.m. dynamische AF (spotmeting wordt gekoppeld aan het focusveld)
4) ISO auto uit

Ben ik kompleet?


Helaas weten we dat niet met zekerheid. Punt 4 (ISO auto uit) vind ik persoonlijk vreemd. Punt 3 is niet hard. Je kunt het wel gebruiken, maar realiseer je wel wat je meet. Mensen denken dat ze altijd het centrumdeel meten, maar met spotmeting is dat dus niet zo. Als je ziet welk AF-veld de camera kiest en je bent daar blij mee en dat is een neutraal oppervlak met neutrale kleuren dan kan het best. Alleen je bent wel een stuk controle kwijt als je niet zelf het AF-veld kiest en ik zou het dus niet doen. Ik heb spotmeting op mijn functietoets staan zodat ik even snel kan switchen, maar in de basis gebruik ik matrix. En belichtingscompensatie gebruik je continu, afhankelijk van je onderwerp en hoe je meting daar op reageert.

Ik wil als laatste nog wel iets toevoegen, omdat er verschillen per lens werden genoemd. Dit staat er in de D200 manual over de 3D-kleurenmatrix II/ kleurenmatrix II/ kleurenmatrix meting :

Een RGB-sensor van 1005 pixels stelt de belichting in op basis van verschillende soorten gegevens uit alle delen van het beeld.
Bij G- of D-type objectieven gebruikt de camera 3D-kleurenmatrixmeting II om een natuurlijk resultaat te krijgen, zelfs al wordt het beeld overheerst door heldere (wit of geel) of donkere (zwart of donkergroen) kleuren.
Bij andere CPU-objectieven is 3D-afstandsinformatie niet beschikbaar. In plaats daarvan gebruikt de camera kleurenmatrixmeting II.
Kleurenmatrixmeting is beschikbaar als de brandpuntsafstand en het maximale diafragma van een objectief zonder CPU zijn opgegeven via de optie Niet-CPU objectief in het opnamemenu ( 93. Centrumgerichte
meting wordt gebruikt als de brandpuntsafstand of het diafragma niet bekend is).
Matrixmeting levert geen bevredigende resultaten op in combinatie met automatische belichtingsvergrendeling ( 70) of belichtingscorrectie ( 72), maar wordt in de meeste andere gevallen aangeraden.


Hoe de belichtingsmeting de verschillende matrices meerekend bij de belichtingsmeting verschilt per gebruikte Matrixmetingtype. Deze laatste is afhankelijk van het type lens. Hoe de matrix reageert op verschillende onderwerpen/kleuren/contrastverschillen kun je helaas alleen proefondervindelijk uitvinden. Per lenstype kan dit dus (helaas) verschillen.
Vervolgens lijkt me de opmerking over belichtingsvergrendeling in de laatste zin nogal logisch, maar dat dit ook zo zou zijn met belichtingscorrectie is heel vreemd. Waarschijnlijk komt dit door de vertaling van de manual uit het Japans... :roll:
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat je met matrixmeting niet zo extreem als met centrum- en spotmeting moet corrigeren voor witte/heldere of zwarte/matte onderwerpen, omdat de matrixmeting dat al voor een deel doet. Maar in de praktijk werkt ook die matrixmeting niet altijd precies zoals je wil en gebruik je toch ook met matrixmeting een correctie indien je opmaakt uit je histogram dat dat nodig is.

Ik heb ook best wel vaak correcties varierend van -0,7 tot +1,7. Maar dat is metname om je histogram zoveel mogelijk in het laatste kwart te krijgen. En ik heb een ander matglas die de matrixmeting +-1/3 stop kan bedotten. Ik misbruik juist de AF-veld koppeling door met spotmeting een AF-veld te kiezen dat niet in mijn instelwig zit van mijn matglas want daar zou mijn matglas de spotmeting nog veel meer bedotten.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do jan 04 2007 5:32 pm

Marten schreef:Het heeft even geduurd maar aan de volgende tips mbt instellingen op de camera zou Frank dus misschien iets kunnen hebben:


1) belichtingscompensatie op +0,3
2) wit balans van de camera op auto -3
3) spotmeting Niet gebruiken i.c.m. dynamische AF (spotmeting wordt gekoppeld aan het focusveld)
4) ISO auto uit

Ben ik kompleet?


Ik zou gewoon alle mogelijke combinaties noteren, uitproberen, en ze dan één voor één wegstrepen. Het is even werk, maar dat zijn jullie wel gewend.
Met vr. gr.
Gerrit
Gerrit
GdP




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten