D200: donkere foto's.......

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do jan 18 2007 7:44 pm

Yoyo ik denk dat ik meer fotografeer op het gevoel. De belichtingsmeter op de F6 is zeer betrouwbaar. Ik moet alleen rekening houden met de weersomstandigheden. Bij donker weer ruimer gaan belichten, e.d. Is het onderwerp te contrastrijk dan laat ik het voor dat moment zitten en kom gewoon later indien mogelijk een keer terug.
Of ik maak twee of drie opnames van mijn onderwerp, gecorrigeerd in de richting die ik verwacht dat het nodig is. Ik moet er alleen op letten dat ik de matrixmeting uitzet bij het gebruik van kleur- en zwart/wit filters, omdat de matrixmeter ook rekening houd met de kleuren die in het onderwerp voorkomen.
In moeilijke omstandigheden maak ik daar een notitie van en vergelijk dit later met de verkregen foto met de daarbij behorende instellingen van de camera.
Met behulp van het histogram kunnen jullie de contrast omvang bekijken en de belichting. En dit dan van de verschillende kleurkanalen. Ik ben bang dat de noodzaak hiervan bepaald wordt door de 12bit AD-omzetter. Wanneer deze bv. 14 of 16 bit zou zijn, dan vervalt die noodzaak. Maar hiervoor geven de fotocellen van de sensor te weinig spanning af. Fuji heeft dit opgelost door grote en kleine fotocellen in de sensor op te nemen. En bereikt hiermee dat de AD-omzetter 14 bit mag zijn. Dat zijn in de praktijk wel twee extra stoppen! Ik denk als het deze kant opgaat dat dan de noodzaak van het in de gaten houden van het histogram geheel verdwijnt.
Ik heb inmiddels gezien dat mijn scanner (Canon CanoScan 9950F) ook in RAW-formaat kan scannen en kunnen ook histogrammen van de kleurkanalen zichtbaar worden gemaakt.
Ik denk dat ik hier de komende maanden wat meer tijd in ga stoppen. Ik zal alleen wat moeten gaan doen aan de kalibratie van mijn monitor en printer, want wat uit de printer rolt is nog steeds een hele verrassing. ( Daarom laat ik het afdrukken maar aan anderen over.)

En bedankt voor je uitleg.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » do jan 18 2007 8:27 pm

gdepater schreef:Met behulp van het histogram kunnen jullie de contrast omvang bekijken en de belichting. En dit dan van de verschillende kleurkanalen. Ik ben bang dat de noodzaak hiervan bepaald wordt door de 12bit AD-omzetter. Wanneer deze bv. 14 of 16 bit zou zijn, dan vervalt die noodzaak. Maar hiervoor geven de fotocellen van de sensor te weinig spanning af. Fuji heeft dit opgelost door grote en kleine fotocellen in de sensor op te nemen. En bereikt hiermee dat de AD-omzetter 14 bit mag zijn. Dat zijn in de praktijk wel twee extra stoppen! Ik denk als het deze kant opgaat dat dan de noodzaak van het in de gaten houden van het histogram geheel verdwijnt.


Gerrit,

Met dia-film was/is het dynamische bereik ook beperkt. Ik heb altijd in dia gefotografeerd en volgens mij had je maar een bereik van 6 stops of zo. +/-2,5 tot +/-3 EV. Met negatief is dat bereik iets groter.
Als het dynamisch bereik zou toe nemen is dat leuk, maar een hoogcontrastscene kan wel veel grotere verschillen hebben. Je blijft toch de noodzaak houden om goed te belichten en daar heb je nu genoeg middelen voor.
Het leuke is zelfs dat met HDR technieken je bereik oneindig groot wordt. Echt HDR is door een normale monitor niet eens weer te geven.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » do jan 18 2007 8:30 pm

Even weer on-topic.
De zogenaamd donker belichte foto's die ik zie hebben vaak geen data in de 192-255 zone. Dat is voor het beste resultaat dus zo'n 1,3EV fout belicht. User-error, niet camera-error.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Frank771 » vr jan 19 2007 8:07 am

Daar was ik weer! Mijn hemel, wat heeft dit onderwerp wat teweeg gebracht!
Mijn excuses voor de late reactie(s), maar na alle tips 'even' te hebben doorgenomen, zijn de resultaten in vele situaties verbeterd d.m.v. de div.instellingen uit te proberen. De 'auto-iso' instelling gooit inderdaad vaak roet in het eten, dus die staat (weer) uit........
Vele tips had ik inderdaad ook al mee gespeeld, maar een combinatie van een paar, geven al een beter resultaat ,dus allen bedankt voor het meedenken. (De zgn felle discussie had ik overigens niet uitgelokt... :wink: )
Frank771

Forumlid
Berichten: 165


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor dre » ma jan 22 2007 10:42 pm

IMO zijn het je lensen die je dat donkere tevoorschijn tovert voor je, wat ik denk dat het is "jullie mogen me voor gek verklaren natuurlijk" maar de lensen zijn gewoon niet zo als vroeger er zit een blauwe waas over heen zou, kunnen komen door het glas te veel te verhitten of te lang of ze hebben in gebouwd een lichte skylight. want ik heb heb het ook een beetje, vooral merkbaar bij weinig licht de meeste nieuwe lenzen zijn ook niet al te licht sterk. al heb ik een d80 het is gewoon .blauwer dan waneer ik een oudere lens gebruik die zijn dan ook meer roodoranjevan kleur.
dre



Onderwerp:

Berichtdoor Maerlant » di jan 23 2007 3:25 am

Uhm, ik wil me niet te veel mengen in de paarlen, als zwein :D

Maar als aanvulling wat ik eerder als advies gaf, wil ik eigenlijk nog meegeven dat als je camera naast een enkelvoudige histrogram ook een overzicht kan geven van de RGB kanalen je die bij voorkeur moet bekijken. Van belang is dat de 'kanalen' allemaal in een redelijke bel curve (belle curve, n'est pas mon ami) liggen voor een aanvaarde verzadiging. Maer eh, evenals alles, geen garantie voor een Nobel prijs belichting 8)
Maerlant



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » di jan 23 2007 1:57 pm

Maerlant schreef:Uhm, ik wil me niet te veel mengen in de paarlen, als zwein :D

Maar als aanvulling wat ik eerder als advies gaf, wil ik eigenlijk nog meegeven dat als je camera naast een enkelvoudige histrogram ook een overzicht kan geven van de RGB kanalen je die bij voorkeur moet bekijken. Van belang is dat de 'kanalen' allemaal in een redelijke bel curve (belle curve, n'est pas mon ami) liggen voor een aanvaarde verzadiging. Maer eh, evenals alles, geen garantie voor een Nobel prijs belichting 8)


Klopt. Dat is een hele goede tip die ook in PP als trucje te gebruiken is. Niet iedereen heeft op dit moment een camera met gescheiden histogram. Ik helaas ook nog niet. Het trucje werkt het beste als je een piek hebt waarvan je weet dat deze wit moet zijn. Die piek moet dan in alle drie kanalen op hetzelfde punt zitten.
Voordeel is ook dat je kunt voorkomen dat je (meestal) rode kanaal gaat clippen zonder dat je daar erg in hebt. Een standaard histogram geeft vaak alleen het groene kanaal weer.
Ik weet eigenlijk niet hoe het standaard histogram werkt bij een camera die gescheiden histogrammen kan weergeven. Is dat standaard histogram dan het groene kanaal of een combinatie van rood, groen en blauw.
Maerlant, weet jij dat?
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Maerlant » wo jan 24 2007 11:15 am

@Yoyo,

Ik weet dat de D200 het algemene histogram als combinatie van de RGB kanalen weergeeft. Ik heb gehoord dat bij oudere Nikon DSLR's alleen het Groene kanaal werd weergegeven in het algemene histogram.

Misschien dat iemand het weet voor andere body's (hint, hint) :lol:
Maerlant




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten