D200: donkere foto's.......

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » wo jan 03 2007 2:34 pm

Niet doen, Alfredo, niet doen!
1e zinloos
2e je hebt alleen jezelf ermee

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Pollo » wo jan 03 2007 3:20 pm

Ik denk dat inderdaad de (ja sorry :wink: )"oudere" fotograven nog teveel gehecht zijn aan het analoge, en ook nog weten wat je ermee kan doen.
Wel ben ik er van overtuigd dat je met digitaal net zulke mooie foto's kan maken als met de "oude" analoge camera's. Alleen zou je misschien meer in moeten stellen.

Ikzelf kan er niet over meepraten want ik ben zelf alleen maar digitaal gewend, en wat ik aan foto's op het internet tegenkom die met digitale apparatuur zijn gemaakt, neem ik wel mijn petje af.. 8)

Ik denk dat het een jarenlange discussie is en zal blijven.

Back on topic maar weer...
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » wo jan 03 2007 3:30 pm

gdepater schreef:Wat een frustraties komen er toch los bij die ’digibeten’ als je jouw twijfel uit digitaal te gaan.

“Oei. En ik dacht nog dat digitaal gaan het allemaal zoveel gemakkelijker zou maken.” :shock:

Een reden waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, maar het is me inmiddels wel duidelijk geworden. Ga nooit digitaal als je daar niet tegen kunt, want je raakt er erg gefrustreerd van. :shock:

Het ging over het maken van te donkere foto’s met een D200. Uit de reacties bleek dat ook anderen daar last van hebben. Bovendien ook nog eens afhankelijk van welke lens er op de D200 zit! :cry:

Uit alle reacties, die ik bij de verschillende onderwerpen heb gezien is het bepaald nog niet eenvoudig uit een digitale spiegelreflex goede resultaten te halen. Daar komt nog heel wat voor kijken. Bij mij ligt het plezier van fotograferen in de periode voordat ik de foto heb gemaakt. En nadat de foto is gemaakt wil ik niet geconfronteerd worden achteraf daar nog iets goeds van te moeten maken. :)

Zolang digitale camera’s niet beter presteren is het mij wel duidelijk geworden dat ik de stap naar digitaal voorlopig maar beter niet kan nemen. Misschien een D3Xs? Of een Fuji FinePix S5Pro? We zullen wel zien.

En Alfredo je was de klompen nog vergeten .... :D

Gerrit


Oke ik zal niet meer reageren..het is alleen vervelend als je trots een dslr hebt aangeschaft en je sluit je aan bij een forum om dan steeds hiermee geconfronteerd te worden.. het is steeds offtopic ook nog.. maar succes verder in de donkere kamer...
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 03 2007 3:47 pm

Pollo schreef:Ik denk dat inderdaad de (ja sorry :wink: )"oudere" fotograven nog teveel gehecht zijn aan het analoge, en ook nog weten wat je ermee kan doen.
Wel ben ik er van overtuigd dat je met digitaal net zulke mooie foto's kan maken als met de "oude" analoge camera's. Alleen zou je misschien meer in moeten stellen.

Ikzelf kan er niet over meepraten want ik ben zelf alleen maar digitaal gewend, en wat ik aan foto's op het internet tegenkom die met digitale apparatuur zijn gemaakt, neem ik wel mijn petje af.. 8)

Ik denk dat het een jarenlange discussie is en zal blijven.

Back on topic maar weer...


Pollo dat is nu precies het probleem. Ik behoor inmiddels tot de oudere generatie. Ik ben leverancier van computers. En ik zie er echt niet tegen op mij in de werking daarvan te verdiepen. Laat staan een digitale spiegelreflex.
Al met menige schuine blik naar de Nikon D200 gekeken. Dat lijkt mij wel wat. Maar als ik verneem wat er na het maken van de foto verder nog moet gebeuren wordt ik daar niet vrolijk van. Die tijd heb ik niet.

En natuurlijk zijn er zeer veel prachtige foto's van digitale camera's op internet. Maar daar is vaak mbv. de computer flink aan gesleuteld.

Het plezier van de fotografie zit voor mij niet in de nabewerking. Ik besteed dat gewoon uit. En gaat het over het afdrukken van grotere maten, dan kijk ik bij mijn leverancier gewoon even mee met wat het gaat worden. Dia's doe ik zelf via scanner en printer.

Erg productief ben ik niet. Er komt heel wat voor kijken wil ik ergens een foto in zien. Waarbij vervolgens nog wordt gekeken met welk filter ik een bepaald effect wil bereiken. En daar ligt mijn plezier in de fotografie!

En het is jammer, maar ik heb niet de indruk dat digitaal gaan hier iets nuttigs aan toe kan voegen.
Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » wo jan 03 2007 3:49 pm

Een dslr heeft absoluut voordelen, snelheid, gemak van grote hoeveelheden en noem verder maar op. Ik ben echt een aanhanger van digitaal, maar kwalitatief geloof ik dat dia's nog altijd de absolute top zijn als het gaat om het maken ruis-/korrelloze grote afdrukken.
En ik ben dus ook absoluut trots op m'n digitale speelgoed, maar gooi het oude, analoge niet weg. Had juist kortgeleden besloten de 'oude' rommel weer eens tevoorschijn te halen en weer eens een filmpje vol te schieten, gewoon om het verschil te zien. Maar om dat te kunnen zien, moet ik of eerst naar een digitale centrale, want bijna niemand drukt nog echt analoog af en dan worden mijn analoge foto's dus toch gedigitaliseerd, of ik moet het opsturen en dan geduld betrachten. Het kan ook zijn dat ik zelf de doka induik en daar mijn filmpje ontwikkel en afdruk en dus ook de foto's kan beïnvloeden.
Bij digitaal heb ik dan de foto's al honderd keer gezien, zelf wat aangepast met Capture of CS2.

Ik weet het wel, zeker gezien het, in het algemeen, zeer goede resultaat uit een dslr. Maar laat iedereen het doen zoals hij/zij wil.....Het is tenslotte zijn of haar plezier!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » wo jan 03 2007 4:49 pm

Wauw. :shock: Ik kom hier nog niet zo heel lang, maar ik krijg de indruk dat echt elk topic in het onderdeel "Digitale fotografie" uitmondt in een discussie analoog vs. digitaal. Wordt er hier niet gemoddereerd ofzo? Vaak verzanden de topics al in een welles/nietes voordat de topicstarter uberhaupt antwoord op zijn vraag heeft, dat lijkt me toch niet echt de bedoeling....
Rogier



Onderwerp:

Klompen?

Berichtdoor George Fennes » wo jan 03 2007 5:10 pm

Moeilijk allemaal?

Wat is nu beter?

Wat geeft het beste resultaat?

Zelf fotografeer ik met de D70s, maar met mijn 801s heb ik zeker hele mooie plaatjes gemaakt die ik met de D70s nog maar moet zien te evenaren.

Elk nadeel heeft zijn voordeel!

De een voelt zich aangetrokken tot de anologe kant en de andere tot de digitale kant van de fotografie.

Voor beide kanten is iets te zeggen en beide hebben gelijk, want zij werken daar prettiger mee.

Niks mis mee toch??????????????????????

Laten we ons niet te snel aangesproken voelen, een plagerijtje moet kunnen en ook Gerrit heeft gevoel voor humor, hij heeft nu al klompen aangeschaft (moet je wel een foto van maken) :lol:

Heel veel fotoplezier allemaal, laten we het met de digiloog doen!

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » wo jan 03 2007 5:13 pm

helemaal gelijk! mensen bezoeken de rubriek "digitale fotografie " om te vertellen dat ze analoog prefereren , terwijl er voor hun een eigen rubriek änaloge fotografie is gecreeerd..
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » wo jan 03 2007 5:14 pm

George,

Je spreekt mijn taal!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor paulk » wo jan 03 2007 5:50 pm

[quote="gdepater"]Paul gelet op de gefrustreerde manier waarop je reageert op een opmerking van mij, blijkt gewoon dat je nog steeds niet erg gelukkig bent met je digitale keuze.

Met vr. gr.
Gerrit[/quote]

Ik heb hier geen woorden voor, zielig, zielig, zielig, als je zo krampachtig alles uit de kast probeert te halen en met de haren erbij probeert te slepen om maar af te kunnen geven op digitale fotografie :(

Maar als je zo begint weet ik weet nog zo'n mooie waanvoorstelling van zaken, helemaal in de lijn van je eigen soort quasi psychoanalytische gedachtenkronkels 8)

============

[quote="gdepater"] Ik ben leverancier van computers.....
Ik zit echt niet te wachten op een heleboel werk achteraf op een pc, want ik zit de hele dag al tussen de computers

[/quote]

Beste Gerrit,

De It-ers die ik ken zijn dag en nacht met computers en hun vak bezig, en grijpen elke gelegenheid aan er iets mee te doen en mee te spelen. Erg vreemd dan ook dat je zo nadrukkelijk verklaard dat je omdat er je de hele dag tussen zit je er met je fotografie niets mee te maken wilt hebben. Wellicht komt het omdat jij aleen maar leverancier bent, en zij er iets mee intelectueel of creatief kunnen doen.

Ik krijg dan sterk de indruk dat jij, juist omdat je de hele dag alleen maar tussen de computers zit maar er niets creatiefs mee kan doen, door die dagelijkse frustratie onbewust een aversie van hebt gekregen, maar omdat je er je brood mee moet verdienen en gedoemd er mee te moeten gaan zonder er zelf echt iets mee te kunnen, dat nu via een omweg afreageert door je zo tegen digitale fotografie en postprocessing af te zetten.

Hoog tijd voor een carriereswitch zou ik zeggen, misschien dat je dan van de voordelen van digitale fotografie kan leren genieten :twisted:

=================

En voor de rest van de forumleden mijn excuses voor deze uitbarsting

Maar kunnen we deze analoog-fanaat, die met bijna zijn religieus fanatisme om zijn 'gelijk' te bewijzen, zijn naam eer aan doet, niet gewoon van het digitale fotografie gedeelte van de site weren, aangezien hij er gewoon niets positief over wil en kan zeggen?

Ik bedoel, als er iemand de hele dag boodschappen op de site zou zetten waarin hij alles aangreep om maar te 'bewijzen' dat zijn Canon/Leica/Pentax superieur aan Nikon was zou dat denk ik niet op veel weerstand stuiten ... :?
paulk



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » wo jan 03 2007 5:55 pm

Alfredo heeft een punt wat mij betreft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Analoge topics in de analoge rubriek en digitale topics in de digitale rubriek en dan zijn we van dat kinderachtige heen en weer gekissebis af en kunnen we het hebben over iets waar we echt wat aan hebben.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » wo jan 03 2007 6:38 pm

Tja, hoe heet dat ook weer.....
"open....." en nog wat.

Kom op, je zet jezelf alleenmaar elke keer weer op de kast!

Ik heb m'n mening gegeven, al eerder, maar vind de stukjes van Gerrit bepaald niet onheus en zelfs vaak behoorlijk humoristisch. Het laat je in ieder geval nog eens nadenken over één en ander.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » wo jan 03 2007 9:27 pm

chip54 schreef:Tja, hoe heet dat ook weer.....
"open....." en nog wat.

Kom op, je zet jezelf alleenmaar elke keer weer op de kast!

Ik heb m'n mening gegeven, al eerder, maar vind de stukjes van Gerrit bepaald niet onheus en zelfs vaak behoorlijk humoristisch. Het laat je in ieder geval nog eens nadenken over één en ander.

Groet, Cees :D


Het gaat mij er ook niet om of de stukjes van Gerrit onzin zijn of niet. Het probleem is dat het oorspronkelijke onderwerp meteen ondergesneeuwd raakt door de discussie over analoog/digitaal die vervolgens ontstaat. Erg vervelend als je denkt een interessant onderwerp te openen, en ook nog eens zeer onbeleefd richting degene die het onderwerp geopend heeft om antwoord op een vraag te krijgen. Zo heel moelijk is het toch niet om gewoon on-topic te blijven?

Misschien kan een moderator of beheerder deze discussie even afsplitsen? Dan kan dit topic gewoon verder over de vraag waarvoor het geopend is.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » wo jan 03 2007 9:47 pm

Weet je wat zonde is?
Mijn tijd verdoen met het lezen van deze stompzinnige discussie.
Maar ja je moet wel want je wil zoveel mogelijk info over een body waar je interesse in hebt. Je hoopt dan ook dat er een digitale expert naar voren stapt die niet zijn visie geeft op de digitale vs analoge fotografie, maar met kennis van zaken antwoord weet te geven op de gestelde vraag, on-topic blijven heet dat geloof ik......

Dus als er nog iemand iets ZINNIGS heeft te melden graag, zo niet, ga lekker in PBtjes verder met elkaar bekvechten.

Oh enneueh de beste wensen voor 2007!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Blijf met je poten van m'n ...............................

Berichtdoor George Fennes » wo jan 03 2007 10:18 pm

Beste Paul,

Ik begrijp dat je een beetje geïrriteerd raakt van Gerrit zijn opmerkingen.

Maar Gerrit is ogenschijnlijk een onverbetelijke anoloog.

Ik zeg met nadruk ogenschijnlijk, want als je tussen de regels doorleest zal je zien dat Gerrit toch ook wel eens overwoog om over de D200 na te denken.

Ja hij wil alleen niet achter de computer zitten om zijn foto's te bewerken.

Niks mis mee toch?

Misschien komt er straks een camera waarbij dat niet meer nodig is en toch de kwaliteit heeft van een D200. Ik weet zeker dat Gerrit dan overstag gaat.

Vraag je altijd af als je een reactie geef op dit forum: Wat wil ik er mee bereiken?

En dan de vraag: Bereik ik mijn doel op deze manier of door dit te schrijven?

Maar door zo fanatiek terug te reageren, bereik je maar een doel en dat is dat Gerrit voor de anologe fotografie nog meer zijn hakken in het zand zal zetten en nog extremer zal gaan reageren, maar dat doe jij ook.

Want wie zijn wij om te zeggen dat Gerrit ondanks dat hij de hele dag tussen de computers zit in zijn vrije tijd niet achter de computer wil zitten, dat er dan iets mis is met hem?

Omdat jij IT-ers ken die dag en nacht achter de computer zitten en elke gelegenheid aangrijpen om er iets mee te doen en mee te spelen.

Zou Gerrit niet intelectueel of creatief bezig zijn?

Belachelijke stelling die kant nog wal raakt.

Wees blij dat Gerrit nog een beetje gezond verstand heeft en ook iets anders wil doen dan met computers spelen. Ik heb hele huwelijken zien stranden omdat een van de partners zo'n computer idioot was.

Er is meer in het leven dan een computer.

Dan het advies van carriereswitch, is denk ik niet op zijn plaats.

Maar zoals ik al eerder in een ander draadje heb aangegeven, laten we niet persoonlijk worden en elkaar niet op de persoon aanvallen.

Als Gerrit de problemen ziet met de D200 en andere camera's en hij de conclusie trekt dat het daarom voor hem niets is, is dat zijn goed recht en kunnen wij daar niets van zeggen.

Als iemand naar jouw idee een ietwat ongenuanceerde uitspraak doet, kan je twee dingen doen.
a. je daar vreselijk kwaad over maken of
b. met een glimlach het voorbij laten gaan of er een komische opmerking tegenaan gooien.

Maar laten we het a.u.b. gezellig houden door elkaar te respecteren.

Mij zal het worst wezen waar iemand mee fotografeert, digitaal of anoloog.

Het gaat toch om de lol die jij met je hobby fotograferen beleef en niet hoe een ander wil dat jij er lol aan beleef.

Ik hoop dat het gezeur nu afgelopen is en dat wij elkaar niet meer aanvallen en de strijdbijl begraven, want dit is niet leuk meer.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten