Flisten met d200 en SB-28DX werkt niet

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Flisten met d200 en SB-28DX werkt niet

Berichtdoor leoniebos » zo jul 30 2006 12:11 pm

Ik wil flitsen met mijn camera. Ik heb een Nikon D200 en een flitser SB-28DX erop. Maar het werkt niet.
Op mijn D100 werkt de flitser wel maar op het schermpje van mijn D200 blijft het bliksenschichtje rechts bovenin het scherm bovenop knipperen en ook wanneer ik door de lens kijk zodra ik de ontspanknop indruk. Hij maakt dus ook geen foto. In de handleiding zie ik niks over dit 'probleem'. Wat kan het zijn?

Groetjes Leonie
leoniebos



Onderwerp:

Berichtdoor wil » zo jul 30 2006 12:22 pm

SB 28DX is niet helemaal compatible met D200. Waarschijnlijk als je flitser en Camera in A mode zet werkt het wel. TTL flitsen zal niet lukken met deze combinatie.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor leoniebos » zo jul 30 2006 12:24 pm

in de automatische mode doet hij ook niks.
Maar wil ik alles handmatig willen instellen moet ik dus een andere flitser kopen en aan deze heb ik dus niks meer?
leoniebos



Onderwerp:

Berichtdoor wil » zo jul 30 2006 12:26 pm

Ik had hetzelfde met De SB 80DX. Alleen die deed het wel in A mode. Helaas wil je perfect belichte foto's met D200 zal het de SB 600 of SB 800 moeten worden.
A is trouwens niet de automatishe stand maar diafragma voorkeuze en je gebruikt dan de meetcel van de flitser.
Laatst gewijzigd door wil op zo jul 30 2006 12:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor leoniebos » zo jul 30 2006 12:27 pm

wat kosten die zo'n beetje?
leoniebos



Onderwerp:

Berichtdoor wil » zo jul 30 2006 12:32 pm

leoniebos schreef:wat kosten die zo'n beetje?

ongeveer 240,00 voor SB-600 en 365,00 voor SB-800. internationaal model is goedkoper als je dat aandurft omdat importeur daar geen garantie op geeft maar de winkelier dat moet regelen.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo jul 30 2006 1:40 pm

Al is het de vraag hoe belangrijk dat blijft, nu Inca daar niet meer bovenop zit. Hierdoor zal m.i. het verschil tussen een "Nederlandse" en een "internationale" body, flitser of whatever steeds meer vervagen. Afgezien van de NL-talige handleiding.
Gr, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jul 31 2006 11:08 am

leoniebos schreef:in de automatische mode doet hij ook niks.
Maar wil ik alles handmatig willen instellen moet ik dus een andere flitser kopen en aan deze heb ik dus niks meer?


Met een SB-28DX zou je alles ook handmatig moeten kunnen instellen: flitser op M-stand zetten, diafragma aan de hand van de afstand instellen en flitsen maar.
(diafragma = richtgetal / afstand)
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma jul 31 2006 11:37 am

vanson schreef:
leoniebos schreef:in de automatische mode doet hij ook niks.
Maar wil ik alles handmatig willen instellen moet ik dus een andere flitser kopen en aan deze heb ik dus niks meer?


Met een SB-28DX zou je alles ook handmatig moeten kunnen instellen: flitser op M-stand zetten, diafragma aan de hand van de afstand instellen en flitsen maar.
(diafragma = richtgetal / afstand)

Volgens mij moet hij het toch ook doen in de A mode (diafragma voorkeuze) Diafragma op camera kiezen en de flitser geeft dan ook automatisch het gekozen diafragma aan. (mits camera en flitser beide in A mode staan natuurlijk) Flitser meet dan de benodigde flitssterkte en niet de camera.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jul 31 2006 11:42 am

Een SB-28Dx flitser zou inderdaad in zowel de A- als M-stand moeten werken op welke (digitale) camera dan ook. Misschien is het ook aan te raden om de gebruiksaanwijzing van zowel camera als flitser even te lezen.
vanson




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten