Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » ma jan 01 2018 3:06 pm

Patrick schreef:Die conclusie zou ik hier toch niet zo snel trekken. Als ik het zo lees doen ze hun best. Je wordt heel serieus genomen terwijl ze de klacht blijkbaar niet kunnen reproduceren... en een andere 70-200 heb je al gehad...

Wel vervelend allemaal natuurlijk.


Ik word wel serieus genomen dat klopt, maar de garantie op mijn D4s verloopt in mei en dan ben ik al sinds oktober 2016, toen ik de camera 4 maanden had, bezig om er iets aan te laten doen. Het vervelende is de ene keer maakt de camera 1 zwarte foto en doet hij het daarna gewoon weer. De andere keer moet de camera uit, de lens van de camera en dan weer terug in elkaar voordat ik verder kan fotograferen. Daar koop je uiteraard geen D4s voor.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor RonMikkenie » wo jan 03 2018 9:03 pm

Goedenavond Nils (en de andere Nikon gebruikers).

Ik herken het probleem.

Nu ongeveer 7 jaar geleden begonnen met een D3, 24-70/F2.8 en 70-200/F2.8 en na enige tijd een zwart plaatje en F00 in de exif.
De D3 heeft plaats gemaakt voor de D3s (niet vanwege dit probleem, maar omdat de D3s voor mij beter was: betere beeldkwaliteit). Ook met die camera kwam het F00 probleem na enige tijd tevoorschijn met de 70-200.
Omdat de D3s intussen voor mij te onbetrouwbaar leek te worden ( 1 op de 3 platen zwart...) heb ik die (voor materiaal) ingeruild voor de D4.
En ja hoor... ook daarmee F00/zwart problemen met de 70-200 (al dan niet met de TC2.0 III converter).
De D4 moest vorig jaar voor een mechanisch manco ter reparatie en toen heb ik meteen het contactprobleem voorgelegd. Uit coulance is toen het contactenblok in de body vervangen (bovenop de feitelijke reparaties hoofdprint vervangen wegens een gebroken USB connector en mechanisch herstellen van de lensvergrendelknop). Daarna was het even goed, maar het probleem kwam terug.

Mijn oplossing: Voor elke dag dat ik de camera gebruik de contacten en lensvattingen reinigen (met alcohol). Dan is de camera uitermate betrouwbaar met de 70-200 (en extender). Wat mij tijdens het reinigen opvalt: De lensvatting van de 70-200 is vuiler dan die van de 24-70. Het rubber van de afdichting lijkt af te geven, want alleen bij de 70-200 is het doekje zwart na afloop.

Ik wissel de lenzen vrij vaak en in een niet altijd even schone omgeving (opstuivend stof van een circuspiste is mijn grote vijand :wink: ) maar de zwarte smeer op het doekje is toch echt geen zand of zo...

Het zou dus zomaar aan de rubber afdichting van de 70-200 kunnen liggen. Zou die van een iets andere samenstelling zijn dan die van de 24-70 (en de intussen ook aanwezige 14-24/F2.8) ?
Mijn 70-200 is het oudere type, de eerste met VR (die ik nooit gebruik, want dat trekt zoveel stroom dat het me niet goed lijkt voor de contacten, maar dat is een ander verhaal)
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » do jan 04 2018 4:26 pm

Er is weer een update:

Er zit in elk geval schot in de zaak. De bedrijfsleider van Kamera Express Rotterdam was in elk geval meedenkend en wacht nu op een antwoord van Nikon Nederland. Ze gaan proberen een andere oplossing te vinden voor mijn camera.

Wat er nu gebeurt is dat het hele binnenwerk wordt vervangen (alle electronica) en dan zou een eventuele electronische storing niet meer mogen voorkomen. Als dat niets oplost gaan we denken aan vervanging van de camera.

Tot die tijd heb ik op dit moment in elk geval weer een werkende camera in mijn tas zitten en dat is al een hele verbetering.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor TinoK » vr jan 05 2018 1:12 am

RonMikkenie schreef:Ik wissel de lenzen vrij vaak en in een niet altijd even schone omgeving (opstuivend stof van een circuspiste is mijn grote vijand :wink: ) maar de zwarte smeer op het doekje is toch echt geen zand of zo...


Dat zwarte "smeer" is het poeder wat los komt als je de beschermdoppen steeds erop en eraf draait. De doppen zijn van kunststof en de vatting van metaal. Het een is harder dan het andere en werkt als een schurend oppervlak. Dus elke keer word er kunststof van de dop afgeschuurd.

Dit kan in de lens of het spiegelhuis komen. Ingeval van een zoom word het nog eens naar binnen gezogen en dan weer tijdens zoomen het spiegelhuis ingeblazen.

Ik maak de vatting van mijn lenzen en die van de camera met regelmaat schoon met wat vloeistof en een swab. Als je ziet wat er elke keer weer vanaf komt........Wordt de sensor en spiegel ook weer wat minder snel vuil :prost:
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor RonMikkenie » zo jan 07 2018 1:24 pm

Als het van de doppen komt dan zou het bij alle lenzen aanwezig moeten zijn. Dat is niet het geval. Uiteraard zal kunststofpoeder de contacten van een isolatielaagje voorzien en de verbinding tussen lens en body storen.

De 24-70 en 70-200 (allen F2.8 ) hebben geen bewegende delen aan de kant van de body, dus dat aanzuigen zal bij deze lenzen niet plaats vinden. Uiteraard wel aanzuigen (stof verplaatsen) tijdens en plaatsen en weer verwijderen van een lens. Maar dan is mijns inziens het eenvoudige feit dat de body, tijdens het wisselen van lens, korte tijd zonder lens open staat veel relevanter. Dan krijg je stof in het systeem dat uiteindelijk op de sensor terecht komt. In de praktijk werd mijn D3 veel vuiler dan de D4. En de 14-24, die wel aan de kant van de body beweegt tijdens het zoomen heeft het probleem niet.

Schoonmaken is en blijft belangrijk. Zeker bij de 70-200 die toch flink aan de body trekt met zijn lengte en gewicht.
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor mozes » zo jan 07 2018 11:42 pm

Bij mijn D3s met tamron 70-200 2.8 vc, komt het heel, heel soms ook voor............
Geen idee waarom, even de lens een klein beetje los, en weer vast klikken is genoeg om het op te lossen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor TinoK » ma jan 08 2018 12:27 am

RonMikkenie schreef:Als het van de doppen komt dan zou het bij alle lenzen aanwezig moeten zijn. Dat is niet het geval. Uiteraard zal kunststofpoeder de contacten van een isolatielaagje voorzien en de verbinding tussen lens en body storen.

De 24-70 en 70-200 (allen F2.8 ) hebben geen bewegende delen aan de kant van de body, dus dat aanzuigen zal bij deze lenzen niet plaats vinden.


Goed bij mij is het in ieder geval op alle lens vatingen zowel body als lens, altijd vuil van de poeder.
Overigens de 24-70 VR heeft wel bewegende delen aan de kant van de body.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » ma jan 08 2018 1:33 am

mozes schreef:Bij mijn D3s met tamron 70-200 2.8 vc, komt het heel, heel soms ook voor............
Geen idee waarom, even de lens een klein beetje los, en weer vast klikken is genoeg om het op te lossen.

Dat was het bij mij eerst ook. De laatste paar keer moest de camera uit en de lens er echt vanaf voor die weer herkent werd.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor RonMikkenie » ma jan 08 2018 12:27 pm

TinoK schreef:Overigens de 24-70 VR heeft wel bewegende delen aan de kant van de body.

Ik heb de oude 24-70/f2.8, dus zonder VR. En ik heb het zojuist wéér even voor je gecontroleerd: Het achterste glas beweegt echt niet tijdens het zoomen.

Even terzijde [off-topic]: VR op een 70mm lens heb ik nooit begrepen. Zonder VR was de vuistregel altijd dat de sluitertijd onder de breukstreep gelijk is aan de brandpuntsafstand om niet bewogen foto's te krijgen. Dus bij 70 mm is dat 1/70 seconde. En bij 24mm zelfs 1/24 seconde. Dan moet je wel erg nerveus zijn om een bewogen foto te krijgen. Mij lukt zelfs nog 1/200 seconde met 400 mm, maar dat zal over 10 jaar niet meer lukken...

En dan weer [on-topic]: In het begin heb ik uiteraard met de VR op de 70-200 geëxperimenteerd. Maar dat was volgens mij ook de oorzaak voor de problemen met de F00/Delta0 problemen. De grote stroom die de motoren/magneten trekken lijken me niet goed voor de vrij dunne contacten. Tijdens VR begon het beeld vaak ongecontroleerd en heftig te trillen, terwijl ik de camera toch vrij stil hield. Dat was voor mij de reden om VR niet meer te gebruiken. Ik bepaal redelijk kritisch de compositie al tijdens het maken van de foto. (Ik kom uit de wereld van de dia) en VR wijzigt de compositie nu eenmaal...

Zonder VR is het beeld stabiel en sinds ik (wellicht overdreven vaak) de vattingen en contacten reinig is het F00 probleem zo goed als afwezig. Het enige zwarte plaatje dat ik de afgelopen twee weken schoot kwam omdat een bezoeker naar de WC moest en net op het moment dat de sluiter open stond vlak voor de lens stond...
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor TinoK » di jan 09 2018 1:13 am

RonMikkenie schreef: En ik heb het zojuist wéér even voor je gecontroleerd: Het achterste glas beweegt echt niet tijdens het zoomen.

Even terzijde [off-topic]: VR op een 70mm lens heb ik nooit begrepen. Zonder VR was de vuistregel altijd dat de sluitertijd onder de breukstreep gelijk is aan de brandpuntsafstand om niet bewogen foto's te krijgen. Dus bij 70 mm is dat 1/70 seconde. En bij 24mm zelfs 1/24 seconde. Dan moet je wel erg nerveus zijn om een bewogen foto te krijgen. Mij lukt zelfs nog 1/200 seconde met 400 mm, maar dat zal over 10 jaar niet meer lukken...


(Off Topic)
Maakt allemaal niks uit of het nu wel of niet beweegt. Ieder heeft er blijkbaar zijn eigen problemen mee.
VR op de 24-70? tsja of het nodig is of niet. Ik gebruik het niet zoveel. Wel makkelijk om uit de hand nog een stukje langer door te gaan s'avonds. Ik had hiervoor de oude versie, persoonlijk vind ik de nieuwe overall toch wat beter. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Die vuistregel stamt nog uit het analoge tijdperk tenminste daar heb ik hem nog geleerd.. En voor de 24-70 geld dan de 1/70sec voor de hele lens. Nu in het digitale heeft meneer Nikon het zelfs over 1.5 of 2 keer de brandpuntsafstand. In mijn geval heb ik vaak meer last van VR dan profijt. En 1/200sec op 400mm lukt mij soms, maar daar is mijn 200-400 toch iets te zwaar voor. :roll:

En nu weer (on topic)
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » di jan 09 2018 1:56 pm

Nog even een update vanaf mijn kant. Zojuist het bericht ontvangen dat mijn D4s vervangen gaat worden door een D4s met 25000 clicks die bij Nikon intern in gebruik is geweest. Deze camera is dus geen NPS of Verhuur geweest. Mijn eigen body had 85000 clicks dus wat dat betreft ga ik er op vooruit. Laten we hopen dat we dit veel te lange topic dan voorgoed achter ons kunnen laten.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor RonMikkenie » vr jun 29 2018 9:01 pm

Mijn 70-200 begon steeds meer problemen te geven. F00, Delta-00, F-- en de laatste week ook wel F22 (of F64 met de 2x converter) op display van de camera en in de EXIF. Alleen met overdreven vaak contacten schoonmaken was het mogelijk om de lens aan de praat te houden. Anders zwarte plaatjes (of met ISO12800 en 1/00sec bij volle zon een onderbelicht plaatje). Alle andere glaswerk werkt feilloos. Gelukkig had de lens bij Nikon in Beverwijk (op hun testcamera) ook dezelfde kuren. Zal worden gerepareerd. Gezien de aanschafprijs en de uitstekende resultaten met die lens (AFS70-200/2.8G IF VR ED) loont het om de lens te laten repareren ondanks de leeftijd van ongeveer 10 jaren.

Kennelijk is er iets met de 70-200 ...

En nee, het is dus niet de body zoals bij Nils, want ik had door de jaren heen ook met andere body's somt problemen. Het begon met 1 op de 1000 opnamen zwart plaatje (en F00, F-- of zo) en ging naar steeds vaker zwarte plaatjes, plotseling uit focus gaan en het steeds moeizamer communiceren met de body na een wisseling. Waarbij de andere lenzen nooit problemen gaven.
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor Richard » vr jun 29 2018 9:15 pm

Ook tanks hebben soms onderhoud nodig - https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=26&t=63650. Mijn 70-200 doet het sindsdien, al weer ruim 2 jaar, probleemloos.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor RonMikkenie » ma jan 21 2019 5:28 pm

Nog even een laatste terugmelding over het F00 probleem.
Na een periode van zeer intensief gebruik is het probleem niet meer terug gekomen.
Het was dus echt een probleem van de contacten van de 70-200. In Beverwijk vond men overigens ook een defect aan de VR. Die ik toch al niet gebruikte (zie mijn eerdere bericht) en het vermoeden dat die door grote stroom te trekken de contacten heeft vernield kon dus wel eens de oorzaak van alle zijn.

In december heb ik altijd de piek in het gebruik van de camera. Gedurende 14 circusvoorstellingen met tientallen lenswisselingen per voorstelling was er geen enkel F00-zwart plaatje meer.

De VR zal het nu ook gewoon doen, maar die heb ik niet gebruikt om de eerder genoemde reden: de sluitertijden zijn kort genoeg om zonder VR te werken. En bij 16MP valt het met de bewegingsonscherpte op pixelniveau wel mee. Bij een 45MP camera zal dat ongetwijfeld anders zijn...

Even terzijde: omdat ik bij elke(!) lenswissel de camera uit schakel is nu wel de vergrendeling van de aan/uit-knop overleden. Er is geen voelbare klik meer en het is makkelijk uitschakelen. Dus binnenkort toch weer naar Beverwijk... (gelukkig is het eenvoudig te repareren)
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten