D3 scherpte

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » za dec 29 2007 8:02 pm

Nico, ik zou het vervelend vinden als je je bezwaard zou voelen om verdere postings te plaatsen. Immers er zijn een hoop potentiele kopers danwel gezond geintereseerden in de D3 en er zijn nog niet zoveel bezoekers hier die erover schrijven.

Sommige conclusies worden soms snel gemaakt hier en er wordt wel eens kort op de bal gespeeld maar laat het je er niet van weerhouden om te reageren.

Ik probeer hier ook op verschillende manieren mijn 'leerproces' met anderen te delen, soms zullen ze wel denken daar heb je hem weer maar er zijn ook vast bezoekers die er wat van opsteken, daar hou ik me daar dan ook maar aan vast :)

Misschien dat jou al iets is opgevallen aan de scherpte van de D3 en wat je ervaringen er mee zijn, ben benieuwd
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor nicoh » za dec 29 2007 8:11 pm

Dank voor je snelle reactie , ik reageer misschien ook wel iets te snel, maar met opmerkingen als zou ik de D3 in een kwaad daglicht zetten (?) , let wel Nikon maakt geweldige producten!
Genoeg hierover, tot snel.
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » za dec 29 2007 8:20 pm

@ Marten.

Goed dan nog even wat ik denk wat de oorzaak is , A90 vergelijkt een beeld van de D2X waarvan de verscherping op automatisch staat met een beeld van de D3 waarvan de verscherping op stand 3 staat ( dit is de standaard instelling van de D3) .
Deze beelden worden dan in de nabewerking nogmaals verscherpt , nu heb ik zelf geen D3 maar ik vermoed dat de standaard instelling vrij behoudend is , wat dus betekend dat je wil je tot de zelfde scherpte komen het beeld van de D3 meer moet verscherpen als dat van de D2X.
Bij de D2X zal b.v in de stand automatisch verscherpen een foto gemaakt met een “slechte” lens meer verscherpt worden in de kamera dan een foto gemaakt met een goede prime.

@ A90 , of sla ik nu de plank volledig mis ?

Groeten Jan . :wink:
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » za dec 29 2007 8:44 pm

Jan, ik kom er langzaam achter dat de verscherping tov. de D2x iets meer moet worden toegepast bij de D3 maar ook weer niet te veel. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen scherpe foto's te maken zijn met de D3, laten we daar helder over zijn.

Het is alleen dat er meer dingen tegelijk zijn. Hogere ISO's, andere objectieven, andere DOF, 14 bits en uiteraard een andere sensor en alles bij elkaar maakt het voor mij een flink leerproces. :) (en dat vind ik best wel weer leuk overigens :wink:)

Ik heb het geloof ik wel eens ergens neergezet maar de stap van de D70 naar de D2x was een enorme stap qua bediening maar een relatief kleine voor wat beteft de nabewerking. De stap van de D2x naar de D3 is net andersom, bediening is heel herkenbaar en gaat als vanzelf maar de nabewerking / behalen van resultaat is een stevig leerproces. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » za dec 29 2007 9:34 pm

Ja het is in het begin toch altijd even uitzoeken wat een kamera doet, wat overigens geen straf is bij de spullen die jij hebt aangeschaft 8) , ik wens je veel plezier bij het leerproces en kijk uit naar je resultaten .

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » za dec 29 2007 9:50 pm

Maar wat Grojan zegt is wel zinnig.
Om de camera met de D2X te vergelijken zou A90 eigenlijk de D3 ook even qua verscherpen hetzelfde moeten instellen als de D2X.
Dit geldt metname ook voor de ISO stand.
Ik denk dat A90 de D2X nooit boven de ISO 400 heeft gebruikt. En de extreem hoge ISO standen van de D3 zouden best eens voor softere beelden kunnen zorgen omdat er een pak Noise Reductie doorheen wordt gegooid. Ook al staat deze dan in het menu misschien zelfs uit. CMOS staat bekent om zijn noisecanceling techniek.

Dus even testen op de basis ISO met dezelfde verscherpingsinstellingen als met de D2X.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » za dec 29 2007 11:54 pm

Het grappige is alleen dat NX een ander scherm geeft voor verscherpen bij foto's van de D2x en de D3. Bij de D2x gaat het van "laag", "medium laag" etc naar "hoog" en bij foto's van de D3 gaat het in 10 stapjes van 0 tm. 10.

Ik heb nu een uurtje of wat foto's zitten vergelijken dan de D2x en de D3 op lage ISO's. Ik heb dat gedaan op basis van oude D2x foto's want ik heb die camera al verkocht. Mijn voorlopige conclusie is dat de automatische verscherping in de D2x iets steviger uitpakte dan de basis instelling van de D3 die op 3 staat. Het is te vergelijken tussen de 4 en de 6 in.

Voorlopig heb ik de stand nu op 4 gezet en hou het even in de gaten. Ik denk dat ik nu minder hoef na te bewerken maar kijk even of dat ook zo is en of ik naar 5 toe moet. Ook zal ik eens de automatische stand proberen, kijken hoe die uitpakt. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor fotorich » do jan 17 2008 10:16 pm

[quote="a90"]

Ik heb nu een uurtje of wat foto's zitten vergelijken dan de D2x en de D3 op lage ISO's. Ik heb dat gedaan op basis van oude D2x foto's want ik heb die camera al verkocht. Mijn voorlopige conclusie is dat de automatische verscherping in de D2x iets steviger uitpakte dan de basis instelling van de D3 die op 3 staat.


Jullie ervaringen worden min of meer bevestigd in de februari test van het
Duitse blad Colorfoto. De D3 wordt ook vergeleken met de D2X. Standaard staat de D3 soft ingesteld en de D2X tekent van alle huidige Nikons het scherpst. Uiteraard blijft de D3 na aanpassingen top of the bill! Ik hou het voorlopig nog op mijn D2X, maar zie wel de vele voordelen in van de D3. l
fotorich




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten