D3 scherpte

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: D3 ervaring

Berichtdoor GdP » vr dec 28 2007 9:57 am

nicoh schreef:misschien al veel gestelde vraag maar waar staat de info voor het in het tekst veld zetten van foto's? ik wil ze graag laten zien.



Foto's plaatsen op www.photobucket.com.

Link in je bericht opnemen.
GdP



Onderwerp:

Re: D3 ervaring

Berichtdoor a90 » vr dec 28 2007 10:12 am

nicoh schreef:misschien al veel gestelde vraag maar waar staat de info voor het in het tekst veld zetten van foto's? ik wil ze graag laten zien.


Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 10:13 am

hierbij de links naar de foto's D3 iso 6400 strepen en Veel ruis http://i246.photobucket.com/albums/gg10 ... HF0447.jpg ,http://i246.photobucket.com/albums/gg106/nico_handgraaf/_NHF0440.jpg
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr dec 28 2007 10:50 am

Het is toch niet zo heel moeilijk ? [img]%20ervoor%20en%20[/img] erachter.

De strepen op foto 1 herken ik echter wel, maar bij bij komen ze erin op 12800 iso. Ik ben er niet heel ongerust over, het zijn tenslotte extreme waardes.

Afbeelding

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr dec 28 2007 10:53 am

Dat ziet er helemaal niet goed uit.

Eerst een ander objectief proberen.
Is het dan nog zo dan toch misschien terug gaan naar de leverancier voor controle/garantie.

Je instellingen zijn

[Image]
Make = NIKON CORPORATION
Model = NIKON D3
Software = Ver.1.00
Date Time = 2007-12-28 09:58:34

[Camera]
Exposure Time = 1/13"
F Number = F6.3
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 6400
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2007-12-27 23:22:38
Date Time Digitized = 2007-12-27 23:22:38
Shutter Speed Value = 3.7 TV
Aperture Value = 5.31 AV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F2.83
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Off
Focal Length = 35mm
Sensing Method = One-chip color area sensor
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 35mm
Scene Capture Type = Normal
Gain Control = High gain up
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
Subject Distance Range = unknown
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr dec 28 2007 10:57 am

a90 schreef:De strepen op foto 1 herken ik echter wel, maar bij bij komen ze erin op 12800 iso. Ik ben er niet heel ongerust over, het zijn tenslotte extreme waardes.


Strepen tussen de ISO 6400 - 12800 ?
Heb jij een voorbeeld A90?
Heb je hierover al een vraag neergelegd bij Nikon support?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr dec 28 2007 10:59 am

Die van mij doet het ook, zij het in mindere mate. Als er een lichtje is in de plaat dan lopen er strepen horizontaal. Op de 2e foto van Nicoh zie je ze ook maar omdat de camera verticaal staat lopen de strepen omhoog.

Ik merkte het op bij deze foto die ik had gemaakt op ISO 12.800

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr dec 28 2007 11:52 am

Ja ik zie het. Jullie gebruiken toch geen filters neem ik aan. Het doet mij denken aan de reflecties op je autoruit 's-nachts met regen en een tegenligger.
ISO 12800 is nog tot daar aan toe, maar een stop minder, ISO 6400 is knap irritant. Vooral ook met zo'n partij ruis erbij. (1e foto)
Ik zou het voorleggen aan Nikon support.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

D3 strepen

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 12:33 pm

Dank voor je snelle antwoord, ik ga vanavond met ook nog een 28-70 f2.8 een serie maken waarvan de iso waarden oplopen.
ga dan kijken waar dit begint. Mocht dit afwijkende resultaten opleveren laat ik dit weten.
Verder ben ik heel tevreden met de camera, nogmaals het is even wennen maar geeft mooie kleuren weer . Vooral met 50mm f1.4 ( bij f4 / 5.6)
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr dec 28 2007 12:40 pm

Nicoh, hoe kom jij weg met de verscherping als ik vragen mag ? ik ben meer aan het verscherpen dan ik met de D2x deed namelijk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » vr dec 28 2007 1:03 pm

Vind het allemaal niet zo schokkend hoor, wat a90 al aangeeft: het zijn extreme waardes.

Ik snap alleen die instellingen van nicoh niet, waarom moet zo'n plaat van de waag van Alkmaar op 6400 Asa worden geschoten?
Je fotografeert niet zoals a90 een bewegend voorwerp?
Deze foto had ook op Asa 400 kunnen worden geschoten op statief uiteraard, maar dat is hier ook gebeurd.
mikemix



Onderwerp:

D3 verscherpen

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 1:05 pm

Ik heb de camera op de standaard waarde staan van uit de fabriek ( 3 )
Verder verscherp ik in Lightroom aan het eind van de bewerkingen, dit is heb ik begrepen een andere manier van verscherpen als in bv CS3.
Ik heb hier, voor mij, goede resultaten mee, zoniet loop ik in CS3 deze nog na. ( eerst verscherpen terugzetten natuurlijk in Lightroom )
Soms lijkt het beeld wel iets "wolliger"
Inderdaad moet ik ook iets meer verscherpen.
Een enkele keer krijg ik niet het gewenste resultaat, maar dat kan ook aan mij liggen ( licht bewegings onscherpte !) Maar ik heb het idee dat, het net als bij de overstap van de D70s naar de D200, het weer leren omgaan met een wederom gevoeliger camera is.
Minimale scherpte verschillen kunnen ook liggen in de kleine afwijkingen (mogelijke) in de communicatie tussen type lens en het AF systeem.
Verder is het gewoon veel uitproberen en resultaten uitwisselen.
nicoh



Onderwerp:

D3 strepen

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 1:14 pm

Mikemix, ik kwam lopend van een restaurant en maak een foto van de waag, geen statief mee, natuurlijk moet zo'n foto op een statief gemaakt worden.
Let wel , iedereen, vakpers enz. , roemt over de kwaliteit tot iso 6400 dus het is vreemd, in mijn ogen, het beeld afwijkt.
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » vr dec 28 2007 1:15 pm

Tuurlijk, het is een nieuw leerproces/uitdaging.
Echter is een plan van aanpak in bepaalde situaties onontbeerlijk, of je nu met een D70 of D3 schiet, je ontkomt niet aan een bepaalde belichting voor een bepaalde situatie.

Verder zou ik die 17-35 even goed in de gaten houden, prachtige pro lens, maar heb de mijne gauw weggedaan omdat deze op digitaal (in mijn geval D200) front focus problemen vertoonde.
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr dec 28 2007 1:16 pm

Leercurve klopt. ik ben ook nog bezig en het groeit wel maar een ramscherpe foto in een keer uit de camera zoals bijvoorbeeld deze (dit was foto 100 oid. die ik maakte met de D2x) heb ik er nog niet uit gekregen. Komt ook mede omdat ik nog niet op lage iso's heb geschoten misschien.

We gaan het van het weekend gewoon weer proberen als er eens wat licht is :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten